Saját megoldással tervezi felvenni a versenyt az Apple és a Google digitális tárcáival a holland bank, az ABN AMRO. A bank új vállalkozása az “ID&Pay” egy megoldásban egyesíti a személyazonosítással összekapcsolódó fizetéseket. Az első partnerrel, a közösségi közlekedési szolgáltatást nyújtó Swapfiets társasággal tavaly ősszel indult a pilot időszak. Az ID&Pay ambíciója, hogy Európa első fizetési és személyazonosító szolgáltatója legyen, egyablakos megoldást kínálva az azonosításhoz kapcsolódó fizetési tranzakciókat lebonyolító platformok számára.
Elveszünk a regisztrációk dzsungelében
Minden olyan platformon, ahol egy adott szolgáltatás használatakor a jogosultságunk ellenőrzése érdekében személyazonosítás szükséges a szolgáltatás használatának megkezdése, illetve a fizetés előtt regisztrálni kell a személyes adatainkat, van ahol az igazolványunkat is.
Gondoljunk csak itthon a szintén közösségi közlekedési szolgáltatást nyújtó MOL Limo, MOL Bubi, vagy Telekocsi szolgáltatásokra, de ilyen platformok lehetnek a különféle tagsági rendszerben működő rekreációs központok (edzőtermek, fürdők) is.
Az ABN AMRO ezt a folyamatot egyszerűsítette radikálisan azáltal, hogy az ID&Pay alkalmazásban a felhasználóknak elegendő egyszer létrehozniuk a digitális személyazonosító fiókjukat és hozzákapcsolni a bankszámlájukat. A harmadik feles szolgáltatókkal már az ID&Pay applikáció segítségével tudják a regisztrációt, majd a bejelentkezést, valamint a fizetést intézni, további külön regisztrációk nélkül.
“Az ID&Pay megoldást egy az üzleti ügyfeleink körében azonosított igény hívta életre. Az igény, hogy egy sokkal egyszerűbb bejelentkezési és fizetési élményt kínáljunk az ügyfeleik számára. Ez az alkalmazás minden más regisztrációs folyamatot felülmúl a piacon, mivel könnyen használható módja az ügyfeleknek az azonosító megadására, valamint a termékek és szolgáltatások fizetésére. Európában jelenleg egyedülálló.”
– részletezte Edwin van Bommel, az ABN AMRO stratégiai és innovációs igazgatója a Swapfiets partnerség indulásakor.
Így működik az ID&Pay megoldás
- Név megadása
- PIN kód megadása
- E-mail cím megadása, majd megerősítése egyszer használatos kóddal
- Lakcím megadása
- Videó alapú személyazonosítás, igazolvány befotózásával, arcfelismeréssel (szerk. megj.: a megoldás az Onfido technológiáját használja)
- Telefonszám megerősítése egyszer használatos kóddal
- Bankszámlaszám megadása, összekapcsolása az ID&Pay-jel
- Szerződés digitális aláírása
Az így létrehozott profil ezután újra felhasználható bármely olyan szolgáltató felé, amellyel a bank partnerségre lép. (Szerk. megj.: jelenleg csak a Swapfiest társasággal van élő integráció.)
A nyílt bankolás által életre hívott innovatív megoldásoknak köszönhetően nem csak a felhasználó személyét és elérhetőségeit képesek ellenőrizni, de azt is, hogy a megadott IBAN számlaszám az adott személyhez kapcsolódik.
Így az ID&Pay garantálni tudja a szolgáltatók felé, hogy mind a felhasználó személye, mind a bankszámlája ismert és az adott személyhez köthető.
Az ID&Pay megoldása a legnagyobb holland bankoknál vezetett fizetési számlával összekapcsolható: ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS Bank, ASN Bank, Triodos, RegioBank, Knab. Az így összekapcsolt bankszámláról a fizetés indítását az ID&Pay kezdeményezi a szolgáltató nevében.
(Szerk. megj.: Hollandiában hagyományosan a számla alapú fizetések dominálnak az e-commerce fizetések területén. A Holland Fizetési Szövetség adatai szerint az online fizetések még mintegy 70%-a az iDEAL nevű számla alapú fizetési rendszeren keresztül történt 2021-ben.)
Mobilunkba költözhet a jogosítványunk. Digitális Személyazonosító (eID) Tárcák kialakítására ad pénzt az EU | 2022.03.07.
A biztonság és a bizalom kulcsfontosságú
A vállalkozások és a magánszemélyek számára a személyazonossághoz kapcsolódó fizetések ma már a mindennapi élet részét képezik. A digitalizált fizetések és azonosítások robbanásszerű növekedését azonban a szolgáltatókkal szembeni csalások (pl. adathalászat) számának jelentős növekedése is kíséri.
Az újabb – egyre szigorúbb – szabályozások a magánélet- és az adatvédelem előmozdítását célozzák, míg a csalások további KYC (Ismerd meg ügyfeled) lépésekre készteti a vállalkozásokat.
Mind a személyes adatok, mind a fizetések olyan terület, ahol a biztonság és a bizalom kulcsfontosságú.
A bankok a digitális ügyféladatok és fizetések őreként jó pozícióból indulnak.
Az ABN AMRO ID&Pay megoldása ezt a fajta biztonságot nyújtja a felhasználók számára azáltal, hogy csak az ügyfél kifejezett engedélyével hajt végre tranzakciókat és oszt meg a szolgáltatóval személyes adatokat. Az ID&Pay valós idejű betekintést nyújt a felhasználók számára a szolgáltatóval megosztott adatok tekintetében.
Itthon megoldást adhat a Nemzeti Digitális Állampolgárság Program
Itthon épp a karácsonyi ünnepek előtt fogadta el a kormány a Nemzeti Digitális Állampolgárság Programot, amelynek kulcselemei között szerepel mindkét elem, ami egy hasonló “ID&Pay” megoldás bevezetéséhez jó alapot nyújthat:
A program megvalósítása során kialakításra kerül:
- egy olyan elektronikus tárca, ahol elérhető lesz az összes okmány digitális változata, amely biztosítja a digitális azonosítást.
- Az elektronikus fizetéssel továbbá teljesen integrálttá válik az állampolgári szolgáltatás, amellyel nem csak az állammal folytatott fizetési tranzakciókat lehet indítani.
"Szupertárcák, digitális valuták, AFR 2.0"
2023. április 20-án jön a PayTechShow 4.0, ahol a fizetési iparág kiemelt szereplői górcső alá veszik az aktuális elektronikus fizetési trendeket, a legújabb paytech megoldásokat és a szabályozói iránymutatásokat.
További részletek itt: PayTechShow 4.0
Elfogadta a Kormány a Nemzeti Digitális Állampolgárság Programot | 2022.12.23.
[ABN AMRO] | Címlapfotó forrása: stock.adobe.com by redgreystock | Licenc: FinTech Group