2021.12.08.

Új korszak jön a fizetési forgalomban. A Google Pay óriási bővülést hozhat a mobilfizetésben

Szerző:

Kategóriák:

Felgyorsultak az események a mobiltárca hazai terjedése kapcsán. Miután Magyarországon is megjelent a Google Pay, több hazai nagybanknál vált rövid időn belül elérhetővé az új Androidos mobilfizetés. A GPay szélesebb körű elterjedésével, illetve a mobiltárca ismertségének növekedésével óriási bővülés várható a piacon, hasonló horderejű, mint annak idején az érintéses bankkártyás fizetésnél.

Az érintéses mobilfizetés népszerűségének növekedését mutatja, hogy 2021. második negyedévében megduplázódott a tranzakciók száma és értéke a 2020. második negyedévi állapothoz képest. 2021. második negyedéve óta öt hazai banknál (CIB Bank, Erste Bank, GRÁNIT Bank, K&H Bank, UniCredit Bank) vált elérhetővé a GPay, ami újabb lökést adott itthon a mobilfizetés terjedésének.

1 millió felett lehet a mobiltárcába regisztrált fizetési kártyák száma Magyarországon

Minél többen adják hozzá a bankkártyájukat például az Apple Pay-hez, vagy a Google Pay-hez, annál természetesebb lesz, hogy az érintéses fizetést már nem bankkártyával, hanem a mobiltelefonunkkal fogjuk elvégezni. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint 2020. március végén 500 ezer hazai kibocsátású bankkártyát regisztráltak mobiltárcába. 2021. június végére ez a szám elérte a 900 ezret.

1. ábra: Mobiltárcába regiszrált hazai kibocsátású fizetési kártyák száma (darab)

Forrás: az MNB adatai alapján szerkesztette a FinTechZone.hu

A magyar felhasználók nemcsak a hazai bankok által kibocsátott bankkártyákat adhatják hozzá a mobiltárcához, hanem a Magyarországon is elérhető nemzetközi neobankok, fintech társaságok (pl. Revolut, Wise, Curve, Monese) által kibocsátott fizetési kártyákat is. Ezeket is figyelembe véve a mobiltárcába regisztrált kártyák száma várhatóan meghaladja az egymilliót.

A CIB Bank idén az elsők között tette elérhetővé ügyfelei számára a Google Pay-t és az Apple Pay is már több mint két éve elérhető a banknál.

„Hiszünk abban, hogy az egyedi banki fejlesztések helyett egy ügyfélbarát, széles körben elterjedt platform, mint a Google Pay és az Apple Pay hatékonyabb, eredményesebb”

– mondta el a FinTechZone.hu-nak Sziráki László, a CIB Bank Digitális Csatornák és CRM vezetője.

Nő a bizalom a mobiltárcás fizetések iránt

Nemcsak a mobiltárcába rögzített bankkártyák száma nőtt dinamikusan, hanem a mobiltárcás vásárlások száma és értéke is a vizsgált időszakban. Az MNB adatai alapján a tranzakciók száma 230%-kal, a forgalom pedig 220%-kal nőtt 2020. második negyedéve és 2021. második negyedéve között.

A mobiltárcás fizetések átlagos értéke is folyamatosan növekszik, ami azt mutatja, egyre bátrabban fizetünk magasabb összeget érintéses mobilfizetéssel. Míg 2020 elején a mobiltárcás tranzakciók átlagos összege 5 200 forint volt, 2021 nyarára elérte a 6 000 forintot.

2. ábra: Hazai kibocsátású kártyákkal bel- és külföldön lebonyolított összes mobiltárcás vásárlási tranzakció
(bal tengely: forgalom millió forintban, jobb tengely: tranzakciók darabszáma)

blank

Forrás: az MNB adatai alapján szerkesztette a FinTechZone.hu

„A CIB Banknál is azt látjuk, hogy hónapról hónapra dinamikusan növekszik az Apple Pay és Google Pay használat a kiemelkedő ügyfélélménynek köszönhetően. Akik már hozzáadták bankkártyájukat a mobiltárcához, átlagosan 15-20%-kal többet költenek a hagyományos kártyahasználókkal szemben.”

Sziráki László

Digitális Csatornák és CRM vezető, CIB Bank

Úgy robbanhat be az érintéses mobilfizetés, mint az érintéses bankkártyás fizetés

Ma már Magyarországon a hazai kibocsátású bankkártyákkal a kártyaelfogadó terminálon (POS) végrehajtott fizetések 98%-a érintéses módon valósul meg az MNB legfrissebb adatai szerint. 2014-ben a bankkártyákkal végrehajtott érintéses fizetések aránya alig 10% volt a teljes belföldi kártyaelfogadó hálózaton.

„Tíz évvel ezelőtt még nem létezett az érintéses fizetés Magyarországon, ma pedig már alig van olyan tranzakció, amit ne így végeznének el.

Ehhez egyrészt szükség volt arra, hogy a hazai bankok kizárólag olyan bankkártyákat bocsássanak ki, amelyek rendelkeznek az érintéses fizetéshez szükséges technológiával. Ezzel párhuzamosan arra is szükség volt, hogy növekedjen a kártyaelfogadó terminálok száma, amelyek alkalmasak az érintéses fizetésre. Napjainkra a POS terminálok 99,7%-a biztosítja az érintéses fizetést.

Végül, de nem utolsó sorban szükség volt azokra az edukációs kampányokra, amelyek a kereskedők és a vásárlók számára bemutatták, milyen előnyei vannak az érintéses fizetésnek. Ennek az eredménye lett, hogy ma már minden bankkártyával rendelkező ügyfél érintéses módon fizet” – mondta el Sziráki László.

Az érintéses mobilfizetés terjedése várhatóan ugyanolyan robbanásszerű lesz, mint az érintéses bankkártyás fizetés volt. A 10 legnagyobb hazai bankból tíz nyújtja az Apple Pay-t és öt a Google Pay-t, de az utóbbi kapcsán gyors bővülésre lehet majd számítani 2022 végéig.

„A digitálisan érett felhasználók körében szájhagyomány útján nagyon gyorsan terjednek a mobiltárcás megoldások. Ezek a felhasználók pedig edukálják a környezetükben lévőket, ami jelentősen hozzájárul az általános bizalmi szint növekedéséhez.

Azt se felejtsük el, hogy a felhasználók már hozzászoktak az érintéses fizetéshez, aminek az élményszerűségét a mobilfizetés képes tovább növelni, így aki egyszer kipróbálja az érintéses mobilfizetést, az gyorsan a “rabjává” válik”

– hangsúlyozta Sziráki László.

A cikk a CIB Bank támogatásával készült.

Címlapfotó forrása: nikkimeel – stock.adobe.com | Editorial | Licence: FinTech Group

Címkék: