PayTechShow 4.0

“Új üzleti modelleknek kell kiforrniuk magukat” – Mit gondolnak a fintech-ről a szakértők

írta | 2022. 07. 25. | Digitális pénzügyek, Fintech szolgáltatások, Összes hír

PayTechShow 4.0

Németh Monika, a FinTech Group társalapítója rendszeresen szerepel a Számlázz.hu Felelős Fintech díj nevezettjei között. Nem véletlenül: a FinTechZone hasábjain megjelenő cikkein keresztül “mezei” olvasóként, vállalkozóként is könnyedén rajta tarthatjuk mutatóujjunkat a dinamikusan fejlődő piac ütőerén. Ahogy a korábbi Fintech-díj nyerteseit, most őt is megkérdezte a Számlázz.hu arról, hogyan látja a pénzügyi technológiák hazai és nemzetközi áramlatai. Az interjú teljes terjedelmében a Számlázz.hu PARK oldalon jelent meg.

Mit jelent számodra a fintech?

Németh Monika: Az internet, az okostelefonok, a programnyelvek, az adatbázis-kezelők, a kriptográfia és más technológiák, eljárások fejlődésével egyre több startup, fejlesztőcég ismerte fel, hogy – többek között a banki, pénzforgalmi, értékpapír-kereskedési infrastruktúrára rátelepülve – a pénzügyi technológiák segítségével költséghatékonyabb módon és magasabb ügyfélélményt kínálva is képesek lehetnek – a szabályozói korlátok és lehetőségek mellett – bizonyos fajta pénzügyi szolgáltatásokat önállóan is nyújtani a lakosságnak, a vállalkozásoknak, vagy kiszervezett szolgáltatásként biztosítani a pénzügyi szolgáltatásokhoz kapcsolódó infrastruktúrát, szoftvert.

Ha egy mondatban kellene összefoglalnunk, mi a fintech, akkor röviden: új technológiák, amelyek hozzájárulnak a pénzügyi szolgáltatások hatékonyságnövekedéséhez.

Számomra a fintech elsősorban szemléletmódot jelent, azt a gondolkodást, megközelítést, amellyel egy-egy pénzügyekkel kapcsolatos problémára, vagy egy – akár még ma nem is látható – igény kielégítéséhez a lehető legjobb digitális megoldást keresi a csapat. Nagyon fontosnak tartom, hogy a fintech csapatok a digitális technológiákat natív módon használják, de mindezt úgy, hogy a szolgáltatásaik használata egyszerű és élményszerű maradjon.

Milyen tervek / előrejelzések szerepelnek nálatok, a Fintech Groupnál?

  • Buy-Now-Pay-Later”: A kereskedelemben az egyik legfontosabb trend a vásárlást kamatmentes részletfizetéssel segítő, közvetlenül a fizetési folyamatba beépíthető digitális megoldások terjedése. Egyre több bank és fizetési szolgáltató vizsgálja a BNPL szolgáltatás megvalósításának lehetőségeit annak ellenére, hogy a közelmúltban sokat olvashattunk az egyik legnagyobb BNPL szolgáltató, a Klarna nehézségeiről. Legutóbb a Deutsche Bank jelentette be, hogy saját márkás BNPL platformot tervez. A BNPL tér fejlődése véleményünk szerint nem áll meg, ugyanakkor a szabályozó figyelmének központjába kerül(t). Szabályozott szolgáltatás lesz a fizetési folyamatba beépített részletfizetés a felelős tájékoztatás, a BNPL szolgáltatók jogszerű, tiszta, megbízható működése érdekében.
  • Open finance: A nyílt bankolás terjedése felgyorsul részben a PSD2 most folyó felülvizsgálata és a PSD3 bevezetése kapcsán, ami egyúttal közelebb hozza a nyílt pénzügyekre épülő megoldások megjelenését is. A pénzügyi adatok szélesebb körének megnyitása eredményeként a kontextus alapú, élethelyzethez kötött ajánlatok kidolgozását segítő megoldások terjedésére számítunk.
  • Hiperperszonalizáció: A bankok, szolgáltatók számára a hiperperszonalizáció lehetőségének megteremtése, kihasználása a megkülönböztetés és főként a piaci növekedés eszköze. A fogyasztó számára a teljesen testreszabott egyedi értékajánlatok fontos pillére a fogyasztó megtartásának, új ügyfélkör építésének. A hiperperszonalizációt segítő, mesterséges intelligenciára, prediktív adatelemző technológiákra alapuló fintech megoldások és megközelítések iránti igény jelentősen nőni fog.
  • Beágyazott pénzügyek: A testreszabott ajánlatok mellett legalább ilyen fontos lesz, hogy a szolgáltatásokat “ott, akkor és úgy” vehessék igénybe a fogyasztók, ahol és ahogy akarják. A pénzügyek egyre inkább beköltöznek a szolgáltatói alkalmazásokba, annak részeként érik el a felhasználókat. Ez a trend a pénzügyi szolgáltatók és a szolgáltatók közötti viszonyokat, ügyfél akvizíciós modelleket alapjaiban boríthatja fel. Az a pénzügyi szolgáltató, aki erre nem készül fel, ügyfélkörének egy akár jelentős részének elvesztését kockáztatja.
  • ESG: Az ESG szemlélet és ESG aktivitások felértékelődtek, sőt egyre inkább alapkövetelménnyé válik beépítésük a vállalati működésbe, a szolgáltatásnyújtási folyamatok kialakításába. A széndioxid, és üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésének fontossága mindannyiunk előtt ismert. Azt gondoljuk, hogy az “S” azaz a social faktor növekedése mellett egyre nagyobb teret kap majd a “G”, azaz pl. a vállalatirányításban a fenntarthatósági szempontok érvényesülése.

Milyen eredményekkel lennél elégedett fintech-piacon egy- és ötéves távlatban?

Németh Monika: A jelenlegi gazdasági helyzetben fontosnak tartom a lakosság és a vállalkozások edukációját, valamint azt, hogy ne pusztán statikus információkat kapjanak, hanem pénzügyi döntéseiket is segítsék a pénzügyi szolgáltatók. A nyílt banki adatokra alapuló szolgáltatások ebben segítséget nyújtanak.

A mai pályakezdőknek halmozottan nehéz dolguk van. Azt gondolom, rájuk most jobban kell figyelni és segíteni őket, hogy el tudjanak indulni a nagybetűs életben, ezért fontosnak tartom például a hitelezés területén olyan fintech szolgáltatások (pl. affordability scoring) kerüljenek a piacra, melyek segítik azok felelős igénybevételét.

A Banking-as-a-Service szolgáltatási modell és a – még gyerekcipőben járó – fintech-as-a-service modellek terjedése nemcsak az innovatív szolgáltatások gyorsabb piacra vitelét, hanem a pénzügyi infrastruktúrák kihasználtságát és így a szolgáltatások költséghatékonyságát javítaná. Ehhez azonban nem elég a technológia bevezetése, az új üzleti modelleknek ki kell forrniuk magukat, valamint a belső munkafolyamatoknak, szemléletmódnak is változnia kell.

Világszerte láthatóan kevesebb a kisvállalkozók, az egyéni vállalkozók mindennapi pénzügyeinek intézését segítő megoldások, alkalmazások választéka. Ezen a területen – annak ellenére, hogy látunk jó megoldásokat a piacon – szükség van nagyobb előrelépésre.

Melyik fintech szolgáltatást tartod a legértékesebbnek az ismert megoldások közül?

Németh Monika: Azokat a megoldásokat emelném ki, amelyek segítik a felelős, tudatos pénzügyi döntéshozatalt. Ilyenek, például a nyílt bankoláson alapuló affordability scoring megoldások. Az egyik talán legjobb megoldás az angol ClearScore cég megoldása.

Mintaértékű a Starling Bank üzleti, szolgáltatási gyakorlata. A Starling a legújabb technológiákat ötvözte új üzleti modellekkel. Az első bank volt az Egyesült Királyságban – de talán egész Európában is –, amely pénzügyi szolgáltatási piacteret hozott létre. A kiváló technológiai platform, az azonnali fizetési rendszerhez idejekorán történt csatlakozás, az API alapú működés eredményeként megvalósította az egyetlen appból elérhető élményszerű mindennapi pénzügyek vízióját. A piactér számos – ma már a kisvállalkozói szegmens számára is testreszabott – fintech szolgáltatásnak ad helyet.

A piactéren pl. a flux megoldásával a készpénzes vásárlások papírnyugtái is automatikusan bekerülnek a banki tranzakciók mellé és így teljes képet kaphatnak a felhasználók költéseikről. Emellett, ingyenes online jelzáloghitel közvetítő megoldást is kínál a piactér (a Habito megoldásával). A megoldás a felhasználói számára az adott helyzetben legkedvezőbb alternatívát ajánlja, de ha csak arra kíváncsi a fogyasztó, hogy mennyi hitelt vehetne fel, vagy mennyit enged a takaró, a hitelképesség kalkulátor ezt is megmutatja.

Végül a “Világ legjobb bankja” címet többször is elnyerő DBS legújabb fintech szolgáltatását említeném, mint a számomra – főként hosszútávon nézve – az egyik legértékesebb szolgáltatás. A DBS karbonkalkulátora a kártyás vásárlások széndioxid terhelését nemcsak automatikusan kiszámolja és megmutatja, hanem a környezeti terhelés ellensúlyozására befektetési és adományozási javaslatokat is tesz. Az ügyfelek kiválaszthatják, mekkora kibocsátási értéket szeretnének ellensúlyozni és “kompenzálhatják” azt a kapott ajánlatokba történő befektetéssel, vagy környezetvédelmi célú adományozással.

Az interjú teljes terjedelmében a Számlázz.hu PARK oldalon jelent meg. A Felelős FinTech díjról további részletek itt érhetők el. Az interjúsorozat keretében megjelent további cikkek: “Kinyílt előttünk a világ“, “A neobankokat kihívóknak fogjuk fel” . 

Címlapfotó: Számlázz.hu PARK

HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH
PayTechShow 4.0

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

blank

Tudósítás

A FinTechZone górcső alá veszi a legfrissebb hazai és nemzetközi digitális pénzügyi fejlesztésekről, megoldásokról szóló híreket, bejelentéseket. Megosztjuk azokat, amelyekről úgy gondoljuk, hozzájárulnak a hagyományos pénzügyi közvetítői rendszer digitális fejlődéséhez, az ügyfélélmény növekedéséhez. Szakmai hátterünk a hitelességünk. #nobullshit

PAYTECHSHOW 2023

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
2023-ban is jön a PayTechShow, ahol bemutatjuk az aktuális elektronikus fizetési trendeket, a legújabb paytech megoldásokat és a szabályozói iránymutatásokat.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!