Véget ér a kamatmentes részletfizetés, a BNPL aranykora? Készül a szabályozás

írta | 2022.06.10. | Digitális pénzügyek, Elektronikus fizetés, Összes hír, Szabályozás

BNPL - Buy Now Pay Later - szabalyozas
Fintechshow 6.0

Miközben az Apple bejelentette a Pay Later szolgáltatását, és a legnagyobb “Buy Now Pay Later” (Vásárolj most, fizess később) szolgáltatók, mint a Klarna és az Affirm az eredményességük csökkenésével küzdenek, egyre több országban még idén szabályozni fogják a BNPL-t. Az Európai Tanács minap kiadott állásfoglalása egyértelműen javasolja a BNPL szabályozását a fogyasztói hitelezésről szóló irányelv hatálya alatt.

A BNPL szolgáltatók a globális gazdasági-társadalmi helyzet szempontjából a lehető legjobbkor léptek piacra; kihívás elé állították a hitelkártyapiacot, versenyt teremtettek a rövidtávú hitelek piacán. A pandémia okozta nehézségek idején minden olyan szolgáltatás, amely segítette a fogyasztók mindennapi megszokott életvitelének fenntartását, hamar népszerűvé vált.

A BNPL megoldások piaci megjelenése ugyanakkor az első pillanattól kezdve megosztotta a szakértőket: van-e többletértéke a hitelkártyákhoz képest? Mennyire veszélyes a nem tudatos fogyasztók számára a gyors és egyszerű  hitelhez jutás? Növekedni fog-e a bedőlt hitelek aránya? A szolgáltatás népszerűsége és piac bővülése hamar elérte azt a szintet, amikor már szinte minden szabályozónál megszólalt a figyelmeztető csengő.

Május végén megjelent az első komoly figyelmeztető jel a BNPL üzleti fenntarthatóságával kapcsolatban. A világ második legnagyobb BNPL szolgáltatója, a svéd Klarna – részben a BNPL szolgáltatások vesztesége, részben a megnövekedett verseny miatt – 10%-os létszámleépítésre kényszerült.

Mi a Buy Now Pay Later?

A “Vásárolj most, fizess később! – Buy Now, Pay Later” (röviden: BNPL) szlogen alatt, új köntösben hódít világszerte egy régóta létező szolgáltatás. A digitalizáció segítségével újrahuzalozott szolgáltatás újítása abban áll, hogy a vásárlás folyamatába beépülve, újfajta szolgáltatók révén, instant módon válik elérhetővé a halasztott-, vagy részletfizetési lehetőség akár kamatmentesen, olyan vásárlók számára is, akik nem rendelkeznek hitelkártyával, vagy más fedezetlen hiteltermékkel.

További részletek itt.

Mi a baj a modellel?

A BNPL szolgáltatók jellemzően (néhány hetes/hónapos) kamat- és díjmentes részletfizetési lehetőséget kínálnak a vásárlásokhoz. Ez mindaddig így van, amíg a fogyasztó pontosan fizeti a következő részletet. Abban az esetben, ha nem időben fizet, büntetést, vagy magas kamatot kell fizetnie.

A kamatmentes részletfizetési lehetőségnek köszönhetően azok a fogyasztók is vásárolhatnak fedezetlen hitelből, akik banki hitelt nem kapnának a negatív hitelbírálat miatt. Ez a fogyasztói csoport az, amely adott esetben a visszafizetési kötelezettséget nem tudja teljesíteni és így a BNPL szolgáltatók eredményességét rontja.

A Redburn brit kutató cég tavalyi elemzése szerint az átlagos BNPL-tranzakció esetében jellemzően 4% a bruttó margin, melyet jutalék formájában a kereskedő fizet a BNPL szolgáltató felé. Ez a margin azonban nem biztosítja a BNPL szolgáltatók tartós jövedelmezőségét, fennmaradását a kutató cég szerint, hiszen, ebből az összegből tipikusan 2 százalékpont a fizetési értéklánc egyéb szereplői felé kerül kifizetésre, 0,5 százalékpont a finanszírozás átlagos költsége. A kifizetések után 1,5 százalékpont marad a BNPL szolgáltatónál.

A BNPL eddigi rövid életútja alatt a Redburn becslése szerint 1,2 százalékpont hitelveszteség keletkezett a társaságoknál, ami után mindösszesen 0,3 százalékpont bruttó (üzemeltetési költségek levonása előtti) összeg marad a szolgáltatónál. Ez a modell akkor lehet csak sikeres, ha a szolgáltatás volumene kellően magas.

A Klarna esetében – a nagy forgalom mellett is – a társaság első negyedéves eredménye szerint a hitelezési veszteségek a teljes hitelösszeg 1,9 százalékának feleltek meg (az egy évvel korábbi 1,8 százalékról), ami a negyedéves bevétel egyharmadát felemésztette. Ezzel a kieséssel a Klarna nettó 2,6 milliárd svéd koronát (265 millió amerikai dollárt) veszített.

Ennek tükrében nem véletlen, hogy a cég a múlt hónapban úgy döntött, hogy elbocsátja a 7000 fős munkaerő 10 százalékát.

A BNPL üzleti modell minden eleme nehézségekkel küzd

A fogyasztók a gazdasági nehézségek miatt várhatóan visszafogják költéseiket, kiadásaikat. Tekintve, hogy a BNPL szolgáltatást igénybevevő fogyasztók nagyobb valószínűséggel az átlagos, vagy alacsonyabb jövedelmű társadalmi réteghez tartoznak, a hitelvisszafizetési kockázat is magasabb.

Várhatóan növekedni fog a nemteljesítési ráta, s mivel a BNPL ügyletek a hitelnyilvántartásokban nem jelennek meg, az is nehezebben lesz becsülhető, hogy mindez milyen hatással lesz a bankhitelek visszafizetésére.

Bár a piac bővül, a verseny egyre nagyobb. Tavaly megjelent a Revolut, és a napokban az Apple is ezen a piacon. Az Apple bejelentése negatívan hatott a BNPL szolgáltatókra, így pl. a Klarna piaci értékelésére is, ami még nagyobb nyomás alá helyezi e cégek működését.

A szabályozói figyelem középpontjában

A fogyasztóvédelem minden országban az egyik legfontosabb szabályozói cél. A BNPL a nem tudatos, tapasztalatlan vásárlók számára a túlköltekezés veszélyét magában hordozza.

A Worldpay jelentése szerint 2020-ban a BNPL 97 milliárd USD-t tett ki a globális e-kereskedelmi tranzakciókból és ez a szám 2024-re várhatóan megduplázódik. Miközben örülünk a piac bővülésének, üdvözöljük a BNPL jótékony hatását az elektronikus fizetés terjedésére, szabályozói szemmel nézve ez egyben azt is jelenti, hogy a BNPL szolgáltatásban rejlő kockázattal érintett fogyasztói kör is növekszik, így a szabályozó figyelem is egyre jobban összpontosul a BNPL szolgáltatók felé.

Az Egyesült Királyságban a BNPL szolgáltatást a Consumer Credit Act egy kivételi passzusa alapján nyújtják a BNPL szolgáltatók, azonban egy, a kormányzat megbízásából készült elemzés rámutatott arra, hogy a jogalkotói szándék szerint a BNPL szolgáltatás nem tartozik a jogszabály kivételi szabálya alá. 2022 januárjában zárult a BNPL arányos szabályozói felügyeletére kidolgozott javaslathoz nyilvános konzultációja, melynek eredményeként születő jogszabály tervezetten még ez évben elfogadásra, bevezetésre kerülhet.

Ausztráliában a kormányzat tavaly októbertől a kereskedők számára is kedvezőbbé tette a BNPL szolgáltatást azzal, hogy a kereskedők a BNPL szolgáltatónak fizetett díj ellentételezésére a részletfizetést igénylő vásárlótól díjat szedhetnek és így fedezhetik (egészben vagy részben) a kapcsolódó költségüket. Ugyanakkor az ausztrál pénzügyminiszter a napokban megerősítette, hogy az új kormány a BNPL szolgáltatást hitelként fogja kezelni és a szabályozást még idén bevezetik.

Az Európai Bizottság 2021. június 30-án benyújtotta a fogyasztói hitelekről szóló, a 2008/48/EK irányelvet hatályon kívül helyező és felváltó európai parlamenti és tanácsi irányelv javaslatát. Az Európai Unió Tanácsa állásfoglalása a bizottsági javaslatról a napokban jelent meg. Az állásfoglalás a bizottsági javaslaton több helyen szigorított és egyértelműen az irányelv hatálya alá sorolta a BNPL szolgáltatásokat:

“A „Vásárolj most, fizess később” megoldások, azaz az olyan új digitális pénzügyi eszközök, amelyek lehetővé teszik, hogy a fogyasztók úgy vásároljanak, hogy később fizetnek, és amelyek keretében a hitelező kizárólag abból a célból köt hitelmegállapodást a fogyasztóval, hogy az termékeket vagy szolgáltatásokat vásároljon ezen termékek értékesítőjén vagy ezen szolgáltatások nyújtóján keresztül, gyakran kamatmentesen és egyéb díjak nélkül nyújtott hitelnek minősülnek, ezért azokat ezen irányelv hatálya alá kell vonni. “

Az arányos szabályozás jegyében ugyanakkor az Irányelv a tagállamok számára lehetőséget ad arra, hogy pl. a 200 EUR alatti hitelösszeg esetén az irányelvben foglaltaknál enyhébb szabályozást fogalmazzanak meg. Ilyen könnyítés lehet pl. az előzetes szerződéses tájékoztatás kötelező tartalmának csökkentése, a hitelszerződés megkötésétől való eltekintés, az előtörlesztéshez kapcsolódó, a BNPL szolgáltató költségtérítésének kizárása.

[The Guardian, FinTech Magazine, PYMNTS, Financial Times]

Címlapfotó: Adobe Stock | Licence: FinTech Group

Fintechshow 6.0
Fintechshow 6.0

Itt követhetsz minket:

NÉMETH MONIKA

A Magyar Telekomnál szabályozással, majd “smart” projektekkel foglakozott. A pénzügyi szektorban végmenő digitális transzformáció kísértetiesen hasonlít a telko iparág átalakulására, így korábbi tapasztalatait most a digi pénzügyek világában hasznosítja. Ha ma lenne óvodás, akkor a PSD2 lenne belevarrva a takarójába. A #regtech trendeket és megoldásokat is vizsgálja a szabályozói kihívások mellett. #banktech #regtechguru

FINTECHSHOW 6.0

fintech fintechshow
Bankokból tech cégek? Kódban a jövőnk? A pénzügyi szektor aktuális digitális kérdései és a legújabb hazai fintech megoldások a hatodik FinTechShow-n.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!