BankTechShow

Egy hely, ahol az “X” az ismeretlen felfedezésére csábít

Szerző: | 2017. 09. 21. | Banki és fintech hírek, Nemzetközi digitális bankolás, Összes hír

A tradicionális bankok “géntérképe” alapból nem tartalmazza az innovációt. Ennek több oka is van. Visszavezethető a technológiai infrastruktúrára, a szabályozói környezet állította korlátokra, de leginkább a szervezeti kultúrára. Van egy ok, amivel talán a legnehezebb megbírkózniuk: ez pedig a rendszerbe eredendően belekódolt kockázatkerülő magatartás. Olyan adottság ez, amivel meg kell küzdeniük, ha lépést akarnak tartani a digitális világ generálta ügyféligényekkel. Lehet egy tradicionális bank innovatív? Nem reménytelen a story. Íme egy példa arra, hogy az “innováció” és a “bank” nem összeférhetetlen fogalmak.

A bank vigyáz a pénzünkre. Elvárjuk tőle, hogy a nehezen megkeresett pénzünket, megtakarításunkat felelősséggel kezelje. Az ügyfelek és a szabályozói környezet által támasztott elvárások egy nagyon erős kockázatkerülő gén kialakulását eredményezték a bankoknál.  Emiatt alapból idegen a számukra egy olyan szervezeti kultúra, ahol ésszerű keretek között a hibázás megengedett. Pedig a hibából tanulni is lehet.

Idegen számukra egy olyan környezet, ahol a munkatársakat bátorítják arra, hogy kipróbáljanak, teszteljenek ismeretlen, adott esetben a banki világtól korábban teljesen idegen technológiákat, újdonságokat. Az innovációs képesség pedig éppen ilyen bátorító környezetben tud gyökeret ereszteni, ahol megengedett a kísérletezés (erről írtunk a nemzetközi „innovációs” guru, Nick Sohnemann magyarországi látogatását követően is).

A helyzet szerencsére nem reménytelen. Jó látni, hogy vannak pénzügyi szolgáltatók, – egyre többen, itthon is – amelyek próbálnak kilépni a dobozból. A minap egy hazai biztosítót hoztunk üdítő ellenpéldaként. Most íme egy történet a nemzetközi piacról. Arról, hogyan lett egy klasszikus inkumbens bankból – mint amilyen a DBS – a világ legjobb digitális bankja.

A digitális alap, amelyben gyökeret ereszthet az innováció

A DBS Bankot 1968-ban alapította a kormány – akkor még Szingapúri Fejlesztési Bank néven – azzal a céllal, hogy a gazdaságélénkítő stratégia megvalósításáért felelős Gazdasági Fejlesztési Bizottság (EDB Singapore) finanszírozási tevékenységét átvegye.

A DBS mára Dél-Kelet Ázsia legnagyobb bankjává vált és ázsiai szinten is a nagy bankok között tartják számon a mérlegfőösszege alapján. Ehhez egyrészt hozzájárult, hogy 1998-ban megvásárolta a helyi “Postabankot” (aka POSB), aminek új digitális pénzügyi programjáról nemrég számoltunk be. Tavaly októberben pedig átvette az ANZ Bank (Australia and New-Zealand Banking Group) privát banki és lakossági üzletágát az ázsiai térségben. Így ma már több, mint 7 millió ügyfél számára érhetőek el a bankcsoport innovatív digitális szolgáltatásai.

A bank az akvizíciók mellett komoly infrastrukturális átalakuláson ment keresztül az elmúlt néhány évben, mindvégig egy célt tartva szem előtt: a digitális képességek megteremtését. Ennek érdekében olyan platformot fejlesztett, amelynek segítségével API-kon keresztül képes a partnereivel, fintech cégekkel együttműködni, az új szolgáltatások piacra lépési idejét lerövidíteni. Elkezdték használni a felhő alapú technológiát és az ún. microservice-ket, amelyek szintén a bank agilitását, a rendszerek hatékonyabb skálázhatóságát támogatják.

pénzügyi innovációs DBS Bank

Amikor az “ötletláda” nem csak innovációs “színház”

Az ötletláda sokak számára ismerős lehet. Ez egy olyan – akár virtuális – láda, amelybe a munkatársak ötleteiket, javaslataikat dobhatják be adott témával kapcsolatban. Akkor szokott elvérezni a kezdeményezés, amikor ugyan jó céllal, de valós elköteleződés nélkül “vetik be”. Sikerül ugyan mozgósítani a kollégákat, de látható eredménye, megvalósulása nem lesz egy ötletnek sem. Pedig a tömeg bölcsessége működik, inspiráló lehet.

Mint ahogy inspiráló volt a DBS számára is.  Egy ilyen ötletládából pottyant ki ugyanis az a javaslat, amelynek eredményeként létrejött a DAXa DBS Asia X -, ahol az “X” a felfedezésre váró ismeretlent jelöli.

A program célja az innovatív szervezeti kultúra előmozdítása, egy olyan környezet biztosításával – a több, mint 22.000 munkatárs számára -, amely szemléletformáló, mert

  • bátorítja a kísérletezést, az ismeretlen felfedezését;
  • serkenti a különböző területek közötti együttműködést;
  • és támogatja a helyi startup és tágabb értelemben vett fintech közösséggel való kapcsolatépítést és partnerséget.

Innovációs programot, közösséget építenél?
Segítünk a kialakításban!

A DAX ad otthont olyan programoknak, mint

  • a UNI.CORN gyakornoki program, amelynek segítségével még a munkerőpiacra való kilépésük előtt próbálják megtalálni a tehetségeket;
  • a FinTech Foundry: a fintech partnerségek “olvasztó tégelye”, ahol a startupokat arra bátorítják, hogy a DBS szakértőivel közösen gyártsanak prototípusokat, fejlesszenek webes és mobilbankolási megoldásokat 8-12 hetes etapok keretében;
  • a rendszeres API hackathon-ok,
  • és a HotSpot Startup Xchange: egy accelerator program, ahova kezdeti fázisban lévő startup-ok jelentkezését várják, évente 1 alkalommal. A kiválasztott fintech startup-ok a 8 hetes “kiképzőtábor” után egy 4 hónapos programban vesznek részt. A program keretében különféle oktatásban részesülnek, mentorok támogatják a munkájukat, valamint segítik a DBS ügyfélbázisán elérhető vállalati ügyfelekkel és potenciális angyal befektetőkkel való kapcsolatépítést.
pénzügyi innováció

A “DAXter”-ek az innováció motorja

Bármennyire is úgy tűnik néha, hogy erre rácáfolunk, az ember alapvetően társas lény. A közösséghez tartozást a szakmai életben is igényeljük. Egy inspiráló közösséghez való tartozás pedig komoly motivációs erővel bír.

A digitális ügyfélélmény mellett, ha valamit igazán érdemes a challenger bankoktól ellesni, az az, hogyan építik a közösségüket. Erre egy jó példa a Monzo, aminek ügyfelei a lelkes “monzonauták”, aktív formálói a bank szolgáltatásainak.

A DBS-nek is sikerült egy frappáns nevet találnia, amivel a közösséghez tartozást erősíthetik. A DAX lakói a “DAXter”-ek. Ki lehet DAXter? A DBS csoportban dolgozó munkatárs, érkezzen bármely csoporttagtól, valamint a programban kiválasztott startupperek és gyakornokok.

A DAXter-ek legfőbb ismertetőjegyei:

  • erős bennük az alkotásvágy;
  • szeretnek kísérletezni, nyitottak az új dolgok befogadására;
  • nem riadnak vissza a kudarc lehetőségétől, tanulnak belőle;
  • a “miért nem lehet” helyett a “hogyan lehet” szerepel a szótárukban;
  • a “kollaboráció” számukra nem szitokszó, nem tartják vissza az információt, szívesen cserélnek ötleteket.

Ők az innováció motorja. Mi a végső céljuk? Nem más, mint a bankolás újraértelmezése, az ügyfélélmény új szintre emelése. Ennek jegyében született már meg például a “digibank”, India első, csak mobilon elérhető banki szolgáltatása, amely 10 hónap alatt 840.000 ügyfelet tudott magához csábítani.

pénzügyi innováció
BankTechShow

A fintechzone.hu kiadója a FinTech Group Kft.
„A digitális pénzügyi technológiák, FinTech szolgáltatások terjedését segítjük.”
Web: fintechgroup.hu

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

EGRI SZILVIA

A bankszektorban nevelkedett. Miután felépített egy-két “kártyavárat” (értsd: kártya üzletágat), szakmai életének egyik legizgalmasabb kalandjában vett részt: egy zöldmezős banképítésben. Töretlenül hisz abban, hogy lehet szerethető digitális pénzügyi szolgáltatásokat fejleszteni és abban, hogy a digitális térben a digitális “Én”-hez igazodó szolgáltatások és ügyfélutak lehetnek a nyerők. Lelkesedését és kreatív énjét 2017 tavasza óta a bankszektoron kívül mobilizálja. #femtech, #hunfemtech
BankTechShow

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!