Fizetési kérelem az azonnali fizetési rendszerben. Sok múlik az ügyfélút tervezésen.

írta | 2020.01.16. | Azonnali fizetés, Összes hír

Tavasszal indul az azonnali fizetési rendszer Magyarországon, amely a fizetési kérelemmel kiegészülve segítheti a készpénz elleni küzdelmet, a szolgáltatók számára költséges sárga csekk visszaszorítását. Az alap, hogy a banki átutalások 5 másodperc alatt megérkeznek a fogadó félhez. A kiegészítő szolgáltatások sikere azonban nagy mértékben függ majd attól is, milyen ügyfélúttal találkoznak az ügyfelek. Mennyire lesz egyszerű, érthető és gyors a fizetési kérelem szolgáltatásra történő regisztráció és a fizetési kérelem jóváhagyása. Az új szolgáltatás sikerének egyik kulcsa a fizetési értéklánc szereplőinek együtt gondolkodásában megvalósuló ügyfélközpontú tervezési folyamat.

Röviden a fizetési kérelemről

A fizetési kérelem a kedvezményezettől induló, meghatározott összegre szóló fizetési kérés, melyet a fizető fél például a mobilbanki alkalmazásban egyetlen kattintással jóváhagyhat és azonnali átutalásként 5 másodperc alatt az összeg a kedvezményezett folyószámláján jóváírásra kerül.

A fizetési kérelem valójában egy előre kitöltött banki átutalás, amit a jövőben kaphatunk a közmű szolgáltatónktól, vagy például a csomagautomata kijelzőjén, a futárnál lévő terminálon keresztül indítva.

További információk és részletek az Azonnali Fizetés Szolgáltató Centrumban itt.

Hogyan működik majd a fizetési kérelem szolgáltatás és hogyan vehetjük igénybe?

Egy új szolgáltatás terjedését jelentős mértékben befolyásolja a belépési küszöb, az az erőfeszítés, amit az ügyfélnek meg kell tennie a szolgáltatás igénybevételéhez és használatához.

A fizetési kérelem szolgáltatás esetében az alábbi „házi feladatok” elvégzésére lesz szükségünk:

  • A fizetési kérelem szolgáltatásra külön regisztrálnunk kell majd a bankunknál (várhatóan a netbankban).
  • Amennyiben szeretnénk, hogy a telefonszámunkra, vagy e-mail címünkre (vagy akár az adószámunkra) is indítható legyen fizetési kérelem, az ún. másodlagos számlaazonosítónkat szintén regisztrálnunk kell a bankunknál.
  • Fontos, hogy ugyanezzel az azonosítóval a szolgáltatónknak is rendelkeznie kell!

A fizetési kérelem érkezhet a netbankunkba vagy a mobilbankunkba. A kérelem jóváhagyása és az azonnali átutalás indítása abban az esetben tud egy kattintással megtörténni, ha a szolgáltatót előzetesen felvettük a megbízható kedvezményezettek listájára, az ún. SCA mentességi listára (újabb házi feladat). Ellenkező esetben erős ügyfél-hitelesítés (SCA) mellett tudjuk a tranzakciót jóváhagyni.

A belépési küszöb nem mondható éppen alacsonynak, sok múlik a regisztrációs folyamat tervezésén és megvalósításán, valamint a kapcsolódó kommunikáción.

Együtt gondolkodás a fizetési értéklánc szereplőivel

„Az azonnali fizetés és fizetési kérelem sikerességének kulcsa az ügyfél oldaláról az ügyfélélményből kiinduló fejlesztési folyamat, amely figyelembe veszi, hogy a bankokon kívül más piaci szereplők is részesei a fizetési „journey”-nek”

– nyilatkozta Koncz Péter, a Nemzeti Közművek Zrt. digitális vezérigazgató-helyettese a Fintechzone.hu-nak adott korábbi interjújában.

Az Azonnali Fizetés Szolgáltató Centrum (AFR Centrum) szervezésében egy ilyen együtt gondolkodás valósult meg a fizetési értéklánc valamennyi szereplőjének bevonásával. Az együtt gondolkodás során a fizetési kérelem egy meghatározott ügyfélesete került górcső alá ügyfélélmény, ügyfélút szempontból.

Az AFR Centrum által kidolgozott ügyfélút koncepciót a fizetési értéklánc szereplőiből összeállított szakértői csoport validálta. A szakértői csoport tagjai voltak

  • szolgáltatói oldalról a Nemzeti Közművek Zrt.,
  • banki részről a Budapest Bank és
  • szabályozói oldalról a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
  • UX szakértőként a közös munkát a Family Finances támogatta.

Az ügyfélút koncepció a PayTechShow alkalmával megrendezett Payment Design workshop-on került bemutatásra és feldolgozásra a résztvevőkkel közösen.

Fotó: Payment Design Sprint: fizetési kérelem workshop, PayTechShow, 2019.10.15. – FinTechZone.hu

Ügyfélközpontú tervezés a teljes fizetési út során /Family Finances/

Az azonnali fizetésen belül a fizetési kérelem még sok kérdést tartogat. Az ügyfélút koncepció tervezése és a koncepció workshop keretében történő feldolgozása során a fizetési értéklánc szereplőinek bevonása lehetővé tette, hogy a végfelhasználó mellett az is feltérképezésre kerüljön, hogy

a szakma és az iparág különböző területeit milyen kérdések foglalkoztatják a fizetési kérelem funkciónak gyakorlati megvalósításával kapcsolatban.

A kutatás során arra a kérdésre kerestük a választ, hogy milyen feladatokat szükséges teljesítenünk, illetve milyen üzeneteket kell kommunikálnunk a fizetési folyamat szereplői felé ahhoz, hogy ideális ügyfélutat alkothassunk.

Az ügyfélúttervezés két erőteljes eszköz kombinációjaként jön létre, melyek a történetmesélés és a vizualizáció. Ez a két eszköz segít az ügyféligények megértésében és kielégítésében is.

A PayTechShow Payment Design workshop végén a résztvevők, a közös munka eredményeként egy ún. ügyfélút térképet (user journey map) vihettek haza magukkal. A térkép végfelhasználói, szolgáltatói és banki oldalról egyaránt tartalmazta az értéklánc szereplői számára fontos kérdéseket, motivációikat és problémáikat, valamint a folyamat szempontjából kritikus pontokat, amelyek tovább gondolása segítheti a szektor szereplőit a fizetési kérelem szolgáltatás tervezésében, az ideális ügyfélút megalkotásában.

A cikk szerzői Egri Szilvia, a PayTechBook társszerzője, a PayTechShow szakmai szervezője és Muck Iván, a Family Finances fintech startup társalapítója.

Az azonnali fizetéshez kapcsolódó ügyfélút térkép, az ügyfélfolyamatok kialakításával, az azonnali fizetési lehetőségek megismerésével kapcsolatban keresse az Azonnali Fizetés Szolgáltató Centrumot

Itt követhetsz minket:

EGRI SZILVIA

EGRI SZILVIA

A bankszektorban nevelkedett. Miután felépített egy-két “kártyavárat” (értsd: kártya üzletágat), szakmai életének egyik legizgalmasabb kalandjában vett részt: egy zöldmezős banképítésben. Töretlenül hisz abban, hogy lehet szerethető digitális pénzügyi szolgáltatásokat fejleszteni és abban, hogy a digitális térben a digitális “Én”-hez igazodó szolgáltatások és ügyfélutak lehetnek a nyerők. Lelkesedését és kreatív énjét 2017 tavasza óta a bankszektoron kívül mobilizálja. #femtech, #hunfemtech
A FinTechZone.hu kiadója a FinTech Group Kft.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

Azonnali Fizetési Megoldások

“simplepay azonnali fizetési kiadvanyok
Új lehetőségek az elektronikus fizetésben. Azonnali fizetési megoldások kereskedőknek, bankoknak, technikai aggregátoroknak