Melyek a legsúlyosabb kihívások 2024-ben a banki CTO-k és CIO-k számára az EU-ban és Magyarországon? Mire érdemes még figyelni, ha valaki a jövőt fürkészi? A FinTechZone által szervezett novemberi BankTechShow idén második alkalommal lesz a bankok és az IT világ találkozópontja, ahol megosztják, mely technológiákra, újgenerációs banki rendszerekre és megoldásokra épülhetnek a jövő digitális bankjai.
Az eseményre készülve Magyarország innovatív IT cégei körében körinterjúkat készítünk. Elsőként a Shiwaforce szakértői, Kállai Gábor (CTO) és Győrfi Sándor (COO) válaszolnak kérdéseinkre.
Melyek a legsúlyosabb kihívások 2024-ben a banki CTO-k / CIO-k számára az EU-ban (és Magyarországon)?
Kállai Gábor: A felhő és a mesterséges intelligencia mára évtizedes trendek, mégsem lassult az új technológiai hype-ok érkezésének ritmusa. Így a szalagcímek és a valódi projektek dilemmái gyakran távol kerülnek egymástól.
A banki és biztosítói világban – ami az iparágak szerinti rangsorban messze a legtöbb erőfeszítést és befektetést teszi a digitalizációba – szintén nem lankad a figyelem. Ugyanakkor azt látjuk, hogy a 2022-23 során megjelent újdonságokra való tényleges reagálás éve volt 2024.
A felelősségteljes CTO nem azonnal ül fel a trendekre, de nem is marad le róluk – a kérdés, hogyan lehet megfelelő időben lépni.
Győrfi Sándor: Idén a hazai banki IT világban továbbra is aktuális téma a felhő migráció gazdaságosságának a kérdése, a legacy rendszerek esetében pedig a nem cloud-native rendszerek kiváltásán tudunk dolgozni.
A jogi akadályok elhárulni látszanak, sikerült jó gyakorlati eseteket is véghezvinni, a hazai szigorúbb környezetnek való megfelelésnek is kialakultak a rutinjai, a most induló projekteknek már könnyebb dolga lesz.
Sokan attól tartanak, hogy a felhő drágább, sokan abban bíznak, hogy olcsóbb, mint az on premise, de ebben a kérdésben is túl vagyunk a hype-on és elsősorban racionális döntések tudnak születni az üzemeltetési, telepítési, csomagkiadási, biztonsági szempontok figyelembevételével.
Talán az jellemzőbb, hogy gyakrabban merül fel a felhővel kapcsolatban a “vendor lock” kérdése, amit a multi-cloud vagy az Open DevOps szemlélettel lehet fellazítani.
Fotón: Kállai Gábor (CTO) és Győrfi Sándor (COO) | Forrás: Shiwaforce
Milyen feladatokkal látja el az AI forradalom a banki IT vezetőket idén és jövőre?
Kállai Gábor: A digitális ügyfélkiszolgálásban idén már erős üzleti igények jelentek meg az AI hasznosítására, ez egyre inkább a teljes szervezeten belüli tudásbővítés és képességfejlesztés kényszerével is együtt jár.
Mondhatjuk, hogy immár túl vagyunk az “AI játszótér” fázison, a menedzsmentek valódi megtérülést is szeretnének látni.
Ehhez gyakran nem kizárólag az eszközök, szolgáltatások hiányoznak, hanem a szervezeten belül az a fantázia, kreativitás, hogy az eszközöket hogyan lehetséges a meglévő folyamatokba beépíteni. Ezt nagyon konzisztens edukációval, továbbképzéssel, érzékenyítéssel lehet támogatni IT és üzleti oldalon egyaránt.
Győrfi Sándor: CTO szinten az is komoly fejtörést okoz, hogy az AI modellek tanításához nincs megfelelő mennyiségű adat és információ.
A versenyképesség megtartásához a CTO küldetése kell legyen, hogy a szervezeten belül minden fronton drive-olja ezeknek az adatoknak a konzisztens, rendszer szinten használható gyűjtését, feldolgozását.
10 évvel ezelőtt is rengeteg adatunk volt már, de a felmérések szerint a nagyvállalatok alig 8-10 százalékát kezelték, a többi strukturálatlan, töredezett formában, többnyire kihasználatlanul maradt. Ebben óriási potenciál van még és most vált aktuális feladattá.
Hogyan hatnak ezek a változások az IT fejlesztői csapatokra?
Kállai Gábor: Fontos kérdés, hiszen nem csak a végtermék, de maguk az azt előállító IT fejlesztési folyamatok is dinamikusan változnak. Sőt, a fejlesztői munka támogatásában már talán előrébb is járunk például a Copilot vagy ChatGPT szolgáltatások révén. Ráadásul 2024-ben már a nagy infrastruktúra szolgáltatók is előálltak a saját, jól használható AI-t futtató megoldásaikkal felhőben, sőt, on premise környezetben is.
Ezeknek a használatához mindenképp szaktudást kell bővíteni az IT csapatokon belül is, illetve egyre inkább látszik, hogy a fejlesztési folyamatokhoz is hozzá kell nyúlni. Az eszközök már itt vannak!
Győrfi Sándor: Ez többek között azt is jelenti, hogy nem csak új folyamatok, de akár új szerepkörök is megjelennek.
Belső szabályozási igények merülnek fel, a HR számára is feladatokat generál, hiszen a meglévő állományt át kell fazonírozni, új képességekre kell tudni szakértőket találni, akik lehetséges, hogy még maguk sem tudják, hogy nyílnak ilyen lehetőségek.
Ez nem megy egyik napról a másikra, ebben gyakran kérnek az ügyfelek segítséget, támogatást, például úgy, hogy a meglévő belső csapatot kell kívülről kiegészíteni az ott éppen még hiányzó képességgel. Egymástól azonban gyorsan és hatékonyan tanulnak a kollégák, ez egy jól működő modell.
Mire érdemes még figyelni, ha valaki a jövőt fürkészi?
Kállai Gábor: Elkezdtünk már labor szinten foglalkozni a quantum computing témakörrel, de ez egyelőre még az aktív ismerkedés fázisban van.
Ami viszont nem újdonság, de üzleti oldalról ciklikusan megjelenik, az a Low-Code / No-Code megoldásokra irányuló igény. Méltán népszerű ígéret, hogy folyamatokat, felületeket lehet létrehozni minimális IT tudással vagy akár anélkül, mégis nagyobb szervezetek gyakran csak lokális szinten használják ki ezt a lehetőséget.
Kockázatos dolog, ha nincs transzparens dokumentáció (legyen) az LC/NC megoldások körül, de jelentősen képes tehermentesíteni az IT erőforrásokat, ha üzleti oldali munkatársak önállóan vagy kis segítséggel képesek építőkockákkal, modulokkal zsonglőrködve gyorsan megvalósítani ötleteket.
A go-to-market idő fontos a versenyképességhez, ezért azt várjuk, hogy a Low-Code / No-Code megoldások szélesebb körben terjednek majd. A valóság persze az, hogy ez is akkor működik jól, ha van egy megalapozott, erős háttere és egy kompetens csapat, aki azért a nap végén még mindig kódol.
A körinterjú keretében megjelent cikkek:
- Shiwaforce: ,,A felelősségteljes CTO nem azonnal ül fel a trendekre, de nem is marad le róluk” – interjú a Shiwaforce szakértőivel, 2024.09.05.
- K&H Bank: Milyen feladatok várnak a banki IT vezetőkre? – interjú a K&H IT vezetőjével, 2024.09.16.
- ÁBRIS: AI, felhő és a humán faktor: A bankok sikerének három pillére 2025-ben – ÁBRIS interjú, 2024.09.18.
- Finshape: A bankok egyre gyorsabb eredményeket várnak a befektetéseiktől – interjú a Finshape Hungary szakértőjével, 2024.09.23.
- MBH Bank: Lassú backendek, gyors frontendek: mi az új banki paradigma? – interjú az MBH Bank digitalizációs technológiai ügyvezető igazgatójával, 2024.09.26.
- SAP Hungary: ,,Nem szigetszerű, hanem átfogó modernizációra van szükség” – interjú Pintér Szabolccsal, az SAP Hungary ügyvezető igazgatójával, 2024.09.30.
- CIB Bank: ,,A szabályozói megfelelés folyamatos biztosítása mellett a belső hatékonyság további növelése is komoly kihívás” – interjú a CIB Bank ügyvezető igazgatójával, 2024.10.02.
- OTP Bank: ,,A jövőképünk megalkotásakor globális léptékben kell gondolkodnunk” – interjú Csányi Péterrel, az OTP Bank Digitális Divíziójának vezérigazgató-helyettesével, 2024.10.03.
- TC2 : Döntés előtt áll a bankszektor: teljes felhő vagy hibrid modell? – interjú a TC2 társalapítójával, 2024.10.07.
- Provice Informatika: ,,Lényeges, hogy a szervezetek stratégiai szinten közelítsenek az obszervabilitáshoz” – interjú a Provice Informatika Kft. ügyvezető helyettesével, 2024.10.11.
- Erste Bank: Kiberbiztonság, pénzforgalom, felhő: mire figyeljenek a banki CTO-k és CIO-k? – interjú Foltányi Tamással, az Erste Bank vezérigazgató-helyettesével, 2024.10.18.
- LogiNet: ,,Ami 2024-ben kihívás és útkeresés volt az AI terén, az 2025-ben megoldandó feladattá válik.” – interjú a LogiNet ügyvezetőjével, 2024.10.21.
Címlapfotón: Shiwaforce szakértői; Kállai Gábor (CTO), és Győrfi Sándor (COO) | Kép forrása: Shiwaforce