2025.03.11.

Átfogó elemzés a hazai fizetési szakértők 2025-ös várakozásairól, a piaci trendekről és a „következő nagy dobásról”

Szerző:

Kategóriák:

Az elmúlt években felgyorsult a pénzforgalom digitalizációja, és a szakértők egybehangzó véleménye szerint 2025-ben tovább erősödik ez a tendencia. Miközben egyre több új, számlaalapú (Account-to-Account, A2A) és azonnali fizetési megoldás jelenik meg, a kártyás rendszerek és a digitális tárcák is rezonálnak a legújabb ügyféligényekre.

Cikkünkben az elektronikus fizetési iparág kilenc hazai szakértőjének – bankok, fintech cégek és fizetési szolgáltatók képviselőinek – várakozásait gyűjtöttük össze.

A körinterjú válaszadó banki felsővezetői:

  1. CIB Bank: Mónus Anita, a Bankkártya Üzletfejlesztés vezetője
  2. MBH Bank: Zátonyi János, a fizetési megoldások és innovációs központ igazgatója
  3. K&H Pénzforgalmi Szolgáltató: Kósa Éva, kockázati és operációs vezető
  4. myPOS: B. Tóth Ferenc, Közép- és Kelet-Európáért felelős vezető
  5. OTP Mobil: dr. Al-Absi Gáber Seif, ügyvezető helyettes
  6. Ingenico: Bakonyi András, Magyarországért és Romániáért felelős country manager
  7. Raiffeisen Bank: Czímer Gergely, vállalati digitális és fizetési megoldások ügyvezető igazgató
  8. BIG FISH Payment Services: dr. Horváth Attila, ügyvezető igazgató
  9. Worldline Financial Services: Püspök Ernest, közép-kelet-európai üzletfejlesztési igazgató

Fotón bal fentről haladva soronként: első sor: Mónus Anita (CIB Bank), Zátonyi János (MBH Bank), Kósa Éva (K&H Pénzforgalmi Szolgáltató), második sor: B. Tóth Ferenc (myPOS), dr. Al-Absi Gáber Seif (OTP Mobil), Bakonyi András (Ingenico), harmadik sor: Czímer Gergely (Raiffeisen Bank), dr. Horváth Attila (BIG FISH Payment Services), Püspök Ernest (Worldline Financial Services)

PayTechShow 6.0: Terítéken a legújabb elektronikus fizetési trendek, megoldások

A legújabb fizetési trendek, megoldások, szabályozói és piaci várakozások kerülnek górcső alá 2025. április 15-én a hatodik alkalommal megrendezésre kerülő PayTechShow konferencián.

További részletek itt: PayTechShow 6.0.

1. Főbb trendek 2025-ben: innováció és diverzifikáció

1.1. A kártyadominanciától a számlaalapú megoldások felé?

Több szakértő egybehangzóan kiemeli: a kártyás fizetések továbbra is meghatározók, ugyanakkor lassuló növekedésük mellett egyre látványosabban hódítanak teret a számlaalapú, közvetlen utalásokra épülő megoldások.

Magyarországon ennek a legmarkánsabb példája a qvik (A2A) bevezetése, amely az azonnali fizetési rendszerre épül. A piaci szereplők úgy vélik, hogy „két világ” – a hagyományos kártya- és az A2A-fizetések – párhuzamosan fog fejlődni, és a jövőben az ügyfelek választási lehetősége tovább bővül.

  • Kósa Éva (K&H Pénzforgalmi Szolgáltató) a banki szereplőkre nehezedő nyomást emeli ki: a szolgáltatóknak dönteniük kell, ragaszkodnak-e a kártyadominanciához, vagy beépítik a számlaalapú fizetési megoldásokat is.
  • Zátonyi János (MBH Bank) szerint a qvik (valamint hasonló A2A alternatívák) meghatározó trendfordulót hozhat a magyar piacon, ráadásul a telítődő kártyás szegmens helyett új növekedési pályát jelenthetnek.
  • Püspök Ernest (Worldline Financial Services) szerint a számlaalapú, azonnali fizetések egyre nagyobb teret nyernek. Ezek előfutára pán-európai szinten az EPI által megalkotott Wero wallet, illetve Magyarországon a qvik, de szinte minden országban jelen van egy hasonló helyi megoldás.

1.2. Digitális pénztárcák, tokenizáció és Click-to-Pay

A wallet megoldások, például az Apple Pay, Google Pay, vagy a banki és egyéb BigTech mobiltárcák (sőt a kártyatársaságok által kínált Click to Pay – C2P) folyamatosan erősödnek.

Magyarországon az online vásárlások döntő része már mobilról és mentett kártyáról érkezik, egyre több ügyfél számára alapelvárás a „gombnyomásra” történő, azonnali és biztonságos tranzakció.

A kártyatársaságoknál a tokenizáció (érzékeny kártyaadatok helyett tokenek használata) egyre általánosabb, ami növeli a vásárlók biztonságérzetét, és csökkenti a visszaélések kockázatát.

  • Mónus Anita (CIB Bank) felhívja a figyelmet arra, hogy a kártyatársaságok tokenizált fizetési megoldásai még inkább kiküszöbölik az érzékeny kártyaadatok kitettségét.
  • dr. Horváth Attila (BIG FISH Payment Services) szintén a C2P (Click to Pay) jelentőségét hangsúlyozza: a kártyatársaságok a hálózati tokenizációval most már közvetlenül is kapcsolatba kerülnek a végfelhasználókkal, ami átalakítja a piac szereposztását.

1.3. Önkiszolgáló fizetések, SoftPOS és integrált megoldások

Többen hangsúlyozták, hogy 2025-ben egyre inkább megjelennek a terminál nélküli, illetve önkiszolgáló rendszerek (kioszk, vending, online automaták). Terjednek a SoftPOS-megoldások is, amelyek az okostelefonokat terminállá alakítják, és ezzel akár a kis- és középvállalkozások számára is elérhetővé teszik a „professzionális” elektronikus fizetést.

A kereskedők és szolgáltatók a hatékonyságnövelést célozva egyre többször integrálják a pénztár- és fizetési rendszereket, sokszor omnichannel alapon (fizikai bolt, webshop, mobilapp), ami minden csatornán egységes vásárlói élményt ad.

1.4. Azonnali fizetések és uniós szabályozás

A SEPA Instant Credit Transfer és az európai uniós pénzforgalmi irányelvek (például a PSD3, vagy PSR) jelentősen befolyásolják majd a piacot. A nemzetközi és hazai bankok, fizetési szolgáltatók rákényszerülnek, hogy számlaalapú, real-time megoldásokat fejlesszenek.

A határokon átívelő azonnali fizetések lehetősége a kártyás költések egy részét is kiválthatja. A szakértők szerint mindez a magyar piacon a qvik térhódítását is erősítheti, és hosszabb távon európai szinten is kialakulhat egy összeurópai A2A-hálózat.

1.5. Azonnali elszámolás, azonnali hozzáférés

Az egyik vezető trend, hogy a vállalkozások és a vásárlók minél hamarabb hozzáférjenek a fizetés ellenértékéhez.

  • B. Tóth Ferenc (myPOS) kiemeli, hogy az azonnali elszámolás már iparági normává válhat, a myPOS rendszerén keresztül például 3 másodpercen belül hozzájutnak a kereskedők a kártyás fizetések összegéhez.

1.6. „On-site online payment” és szuperappok

Egyes vélemények szerint 2025-ben elmosódnak a határok az online és a hagyományos, bolti fizetés között: megjelennek az „on-site online” vásárlások, ahol például egy fizikai áruházban is in-app tranzakció zárja a folyamatot.

Terjedőben vannak a kiskereskedelmi szuperappok, amelyekben a hűségprogram, a kuponkezelés és a digitális fizetés (bankkártya, qvik, tárcák) egy platformon érhető el, extra kedvezményekkel és okos, automatizált felhasználói élménnyel.

2. Mi pörgetheti tovább a piacot?

2.1. Új generációs fogyasztók, új igények

A szakértők egyöntetűen rámutatnak: a fogyasztói igények jelentős része már digitális csatornákban realizálódik – ez a fiatalabb korosztály számára alapvető elvárás, míg az idősebb korosztály is egyre inkább nyit az online és érintéses megoldásokra. A pénzügyi tudatosság, a biztonság és a gyorsaság igénye együttesen hajtja előre az elektronikus fizetési piacot.

A fiatal digitális generáció már magától értetődőnek veszi, hogy minden mobilon intézhető, és ez a generáció a családon belül is katalizálja az idősebb korosztály digitális bevonását.

2.2. Technológiai innováció és szabályozás

A SoftPOS, integrált terminál-pénztármegoldások, eszközök és alkalmazások fejlesztése egyszerűbbé és költséghatékonyabbá teszi a fizetési infrastruktúrát, különösen a kkv-k számára.

Emellett a szabályozási környezet (például az e-pénztárgép törvény, PSD3) is ösztönzi a vállalkozásokat az elektronikus fizetés bevezetésére és bővítésére. A piaci szereplők szerint az ügyfelek védelmét, a biztonságot célzó előírások  további fejlesztéseket generálnak.

2.3. Kibővített elfogadói kör – új iparágak és partnerek

A közműszolgáltatók, nagy kiskereskedelmi láncok, vendéglátás, fuvarozás és még számos terület kezd egyre tudatosabban digitális fizetési megoldásokat alkalmazni. Például a Magyarországon újonnan bevezetett vagy kibővített funkciók – mint a SZÉP-kártya szélesebb felhasználása – új potenciált jelentenek a hazai vállalkozásoknak.

A mesterséges intelligencia és big data alapú ajánlatok, hűségprogramok pedig még vonzóbbá teszik a digitális csatornákat.

2.4. qvik és A2A megoldások elterjedése

A legtöbben úgy látják, hogy a qvik szerepe jelentősen felfut: egyre több kereskedőnél lesz elérhető, és magasabb kosárértékű tranzakciókat generálhat.

A nyomtatott QR-kód vagy NFC, linkalapú vagy deep linkes megoldások szélesebb körű megjelenése miatt a felhasználók könnyebben és gyorsabban fognak utalni, akár nagyobb összegeket is. Ez a folyamat tovább erősíti a számlaalapú fizetés, illetve a kártyamentes tranzakciók térnyerését.

  • Az OTP Mobil automatikusan elérhetővé tette a qvik-et több ezer partnerénél, és már most 20% feletti kosárérték-növekedést tapasztalnak.
  • Czímer Gergely (Raiffeisen) is erős bővülést vár a qvik QR és fizetési kérelemre épülő megoldásoknál.

3. Kihívások az elektronikus fizetési piac szereplői számára

3.1. Csalások elleni védelem és ügyféledukáció

Az elektronikus fizetési megoldások népszerűsödésével a visszaélések is kifinomultabbá válnak. A szereplők szerint kiemelten fontos a folyamatos ügyfél-edukáció, a kiberbiztonság fejlesztése, a valós idejű monitoring és az AI-alapú fraud-megelőzés.

A bűnözők egyre fejlettebb eszközöket használnak, így csak kollektív fellépéssel (hatóságok, bankok, telekommunikációs cégek, fintech-ek összefogásával) lehet minimalizálni a veszteségeket és fenntartani a felhasználók bizalmát.

  • Mónus Anita (CIB) a folyamatos ügyféledukáció, a kifinomult fraud-monitoring és az AI használatának jelentőségét hangsúlyozza: úgy kell erősíteni a biztonságot, hogy közben a folyamat ne váljon kényelmetlenné.
  • dr. Horváth Attila (BIG FISH Payment Services) szerint a magyar nyelv korábban valamelyest védett volt a nemzetközi csalóktól, de az AI ma már könnyen készít tökéletes magyar tartalmakat, így a veszély lényegesen nagyobb.
  • Püspök Ernest (Worldline Financial Services) felhívja a figyelmet arra, hogy nem elég a tranzakció megtörténtekor (vagy rosszabb esetben csak utána) észlelni a csalási kísérletet, hanem lehetőleg már azt megelőzően, például a felhasználó viselkedését elemezve fényt kell erre deríteni, preventív módon. Ebben jelentős szerepe lesz az AI alapú modelleknek.

3.2. Szabályozási megfelelés és technológiai sokrétűség

A gyorsan változó EU-s irányelvek, az újonnan felbukkanó nemzetközi szabványok (például az azonnali euróutalások SEPA Instant megoldásai, vagy a PSD3) az egyes szolgáltatókat egyszerre több fronton fejlesztésre kényszerítik. Mindez jelentős beruházási és üzemeltetési költséget ró a bankokra és a független szolgáltatókra, miközben a vállalati ügyfelek integrált, testreszabott és gazdaságos megoldásokat várnak.

  • Kósa Éva (K&H Pénzforgalmi Szolgáltató) felhívja a figyelmet, hogy a pénzforgalmi szolgáltatóknak egyszerre kell többféle rendszerben gondolkodniuk (kártya, belföldi és nemzetközi A2A), ami növeli a költségeket, s így a versenyt a költségek felől is élezheti.

3.3. Fokozódó árverseny és a „Temu-hatás”

Többen említik a „Temu-hatás” jelenségét, vagyis azt, hogy ázsiai és más globális e-kereskedelmi szereplők rendkívül alacsony árakkal és fejlett AI-alapú szolgáltatásokkal lépnek be a magyar piacra.

Ez egyrészt árnyomást, másrészt ügyfélélmény és folyamat-optimalizálási elvárásokat hoz létre. A hazai kereskedők csak akkor tudják megtartani a vásárlóikat, ha versenyképesek maradnak digitális fronton is.

  • dr. Al-Absi Gáber Seif (OTP Mobil) a Temu-hatást említi, amikor a rendkívül olcsó külföldi ajánlatok jelentős bevételt vonnak el a hazai kereskedőktől.
  • dr. Horváth Attila (BIG FISH Payment Services) szerint a hazai e-kereskedők akkor maradhatnak versenyben, ha legalább olyan vásárlói élményt nyújtanak, mint a nagy nemzetközi szereplők – ideértve a fizetés egyszerűségét és rugalmasságát is.

4. A következő nagy dobás: mikor jön a „wow-effektus”?

4.1. Integrált ökoszisztémák és „láthatatlan” fizetések

Nagy jövőt jósolnak a szuperappoknak, a személyre szabott hűségprogramoknak, a biometrikus és mesterségesintelligencia-alapú azonosításnak, illetve az olyan platformoknak, amelyek „minden egyben” szolgáltatást kínálnak.

Az online és bolti (fizikai) térben egyesülő checkout-folyamatok, a kártyaadatok helyett tokenekkel működő „univerzális” tárcák és a láthatatlan (one-click, automatikus, akár háttérben lezajló) fizetés mind-mind azt célozzák, hogy a vásárlók a lehető legkevesebb erőfeszítéssel, mégis maximális biztonsággal rendezzenek tranzakciókat.

  • Mónus Anita (CIB) szerint nehéz már olyan újításokat bevezetni, amelyek valódi „wow-effektust” keltenek, inkább a meglévő technológiák tökéletesítése zajlik.
  • Ugyanakkor sokan vélik úgy, hogy a biometrikus fizetés (pl. arcfelismerés vagy ujjlenyomat a fizikai boltban is), illetve a SoftPOS megoldások (amikor akár egy egyszerű okostelefon is POS-terminállá válik) még nagy ugrást hozhatnak.
  • Czímer Gergely (Raiffeisen) az integrált ökoszisztémákba vetett hitét emeli ki, ahol a fizetés a mindennapi digitális platformok részévé válik, szinte láthatatlanul. Ez a fajta integráció lehet a „következő nagy dobás”.
  • dr. Horváth Attila (BIG FISH Payment Services) a kiskereskedelmi szuperappokat hozza fel példának: egyetlen alkalmazásba vonják be a hűség- és kuponrendszert, a teljes bolti és online fizetést, sőt, akár a beazonosítást is.
  • B. Tóth Ferenc (myPOS) szerint a következő lépés, hogy a kereskedők „egykattintásos”, integrált platformokat használjanak, ahol minden fizetési csatorna egy helyen menedzselhető.
  • Püspök Ernest (Worldline Financial Services): kiemelte, számos azonnali fizetési megoldás létezik világszerte, viszont ezek bizonyos értelemben izolált megoldások. A nagy áttörés akkor fog bekövetkezni az elektronikus fizetések terén, ha ezen megoldások között megszületik az átjárhatóság, azaz az interoperabilitás.

4.2. Click to Pay és a kártyatársaságok újrapozicionálása

A kártyatársaságok is egyre inkább közvetlen fogyasztói szolgáltatóként lépnek fel, például a Click to Pay megoldásokkal. Itt a tokenizáció „hálózatos” megközelítésben valósul meg, és a végfelhasználó számára még egyszerűbb és biztonságosabb az online fizetés.

Ez új dimenziót nyit: a kártyatársaságok válnak a kártyaadatok elsődleges őrzőivé, miközben a kereskedők, a bankok és a fizetési szolgáltatók szerepe is átalakul.

4.3. AI és biometrikus azonosítás

Többen említik, hogy a mesterséges intelligencia alapú ügyfélprofilozás, csalásmegelőzés és prediktív analitika már most is jelen van, de a következő években fog igazán kiteljesedni.

A biometrikus azonosítás (ujjlenyomat, arcfelismerés) térnyerése pedig nemcsak a biztonságot növeli, hanem „wow-faktorral” is jár, hiszen még kevesebb fizikai eszköz (bankkártya, telefon) is elegendő lehet.

Összegzés

A 2025-ös évre előrevetített elektronikus fizetési piacot a gyorsaság, a biztonság, a kényelem és a folyamatos innováció egyszerre mozgatják.

A kártyadominanciát egyre szorosabban „ostromolja” a számlaalapú fizetés, miközben a digitális tárcák, a mobilalkalmazások és a SoftPOS megoldások újabb és újabb formában jelennek meg.

Az ügyfelek számára mindez egyre több választást jelent, így a piac szereplőinek egyszerre kell versenyképes árakat, kiemelt biztonságot és felhasználóbarát élményt nyújtaniuk.

A következő nagy dobásra több forgatókönyv is kínálkozik.

A szakértők egybehangzóan a komplex, „minden egy helyen” típusú ökoszisztémák elterjedését és a láthatatlan, biometrikus vagy tokenizált fizetési folyamatok további térnyerését várják.

Az azonnali fizetések által felgyorsított számlaalapú világ, a Click to Pay és a BigTech-tárcák versenye, illetve a mesterséges intelligenciára épülő adatvezérelt megoldások mind újabb „wow”-effektusokat hozhatnak.

Az elektronikus fizetési interjúsorozatban megjelent cikkek:

Címkék: