Az elmúlt években felgyorsult a pénzforgalom digitalizációja, és a szakértők egybehangzó véleménye szerint 2025-ben tovább erősödik ez a tendencia. Miközben egyre több új, számlaalapú (Account-to-Account, A2A) és azonnali fizetési megoldás jelenik meg, a kártyás rendszerek és a digitális tárcák is rezonálnak a legújabb ügyféligényekre.
Cikkünkben az elektronikus fizetési iparág kilenc hazai szakértőjének – bankok, fintech cégek és fizetési szolgáltatók képviselőinek – várakozásait gyűjtöttük össze.
A körinterjú válaszadó banki felsővezetői:
- CIB Bank: Mónus Anita, a Bankkártya Üzletfejlesztés vezetője
- MBH Bank: Zátonyi János, a fizetési megoldások és innovációs központ igazgatója
- K&H Pénzforgalmi Szolgáltató: Kósa Éva, kockázati és operációs vezető
- myPOS: B. Tóth Ferenc, Közép- és Kelet-Európáért felelős vezető
- OTP Mobil: dr. Al-Absi Gáber Seif, ügyvezető helyettes
- Ingenico: Bakonyi András, Magyarországért és Romániáért felelős country manager
- Raiffeisen Bank: Czímer Gergely, vállalati digitális és fizetési megoldások ügyvezető igazgató
- BIG FISH Payment Services: dr. Horváth Attila, ügyvezető igazgató
- Worldline Financial Services: Püspök Ernest, közép-kelet-európai üzletfejlesztési igazgató
Fotón bal fentről haladva soronként: első sor: Mónus Anita (CIB Bank), Zátonyi János (MBH Bank), Kósa Éva (K&H Pénzforgalmi Szolgáltató), második sor: B. Tóth Ferenc (myPOS), dr. Al-Absi Gáber Seif (OTP Mobil), Bakonyi András (Ingenico), harmadik sor: Czímer Gergely (Raiffeisen Bank), dr. Horváth Attila (BIG FISH Payment Services), Püspök Ernest (Worldline Financial Services)
PayTechShow 6.0: Terítéken a legújabb elektronikus fizetési trendek, megoldások
A legújabb fizetési trendek, megoldások, szabályozói és piaci várakozások kerülnek górcső alá 2025. április 15-én a hatodik alkalommal megrendezésre kerülő PayTechShow konferencián.
További részletek itt: PayTechShow 6.0.
1. Főbb trendek 2025-ben: innováció és diverzifikáció
1.1. A kártyadominanciától a számlaalapú megoldások felé?
Magyarországon ennek a legmarkánsabb példája a qvik (A2A) bevezetése, amely az azonnali fizetési rendszerre épül. A piaci szereplők úgy vélik, hogy „két világ” – a hagyományos kártya- és az A2A-fizetések – párhuzamosan fog fejlődni, és a jövőben az ügyfelek választási lehetősége tovább bővül.
- Kósa Éva (K&H Pénzforgalmi Szolgáltató) a banki szereplőkre nehezedő nyomást emeli ki: a szolgáltatóknak dönteniük kell, ragaszkodnak-e a kártyadominanciához, vagy beépítik a számlaalapú fizetési megoldásokat is.
- Zátonyi János (MBH Bank) szerint a qvik (valamint hasonló A2A alternatívák) meghatározó trendfordulót hozhat a magyar piacon, ráadásul a telítődő kártyás szegmens helyett új növekedési pályát jelenthetnek.
- Püspök Ernest (Worldline Financial Services) szerint a számlaalapú, azonnali fizetések egyre nagyobb teret nyernek. Ezek előfutára pán-európai szinten az EPI által megalkotott Wero wallet, illetve Magyarországon a qvik, de szinte minden országban jelen van egy hasonló helyi megoldás.
1.2. Digitális pénztárcák, tokenizáció és Click-to-Pay
Magyarországon az online vásárlások döntő része már mobilról és mentett kártyáról érkezik, egyre több ügyfél számára alapelvárás a „gombnyomásra” történő, azonnali és biztonságos tranzakció.
A kártyatársaságoknál a tokenizáció (érzékeny kártyaadatok helyett tokenek használata) egyre általánosabb, ami növeli a vásárlók biztonságérzetét, és csökkenti a visszaélések kockázatát.
- Mónus Anita (CIB Bank) felhívja a figyelmet arra, hogy a kártyatársaságok tokenizált fizetési megoldásai még inkább kiküszöbölik az érzékeny kártyaadatok kitettségét.
- dr. Horváth Attila (BIG FISH Payment Services) szintén a C2P (Click to Pay) jelentőségét hangsúlyozza: a kártyatársaságok a hálózati tokenizációval most már közvetlenül is kapcsolatba kerülnek a végfelhasználókkal, ami átalakítja a piac szereposztását.
1.3. Önkiszolgáló fizetések, SoftPOS és integrált megoldások
Többen hangsúlyozták, hogy 2025-ben egyre inkább megjelennek a terminál nélküli, illetve önkiszolgáló rendszerek (kioszk, vending, online automaták). Terjednek a SoftPOS-megoldások is, amelyek az okostelefonokat terminállá alakítják, és ezzel akár a kis- és középvállalkozások számára is elérhetővé teszik a „professzionális” elektronikus fizetést.
A kereskedők és szolgáltatók a hatékonyságnövelést célozva egyre többször integrálják a pénztár- és fizetési rendszereket, sokszor omnichannel alapon (fizikai bolt, webshop, mobilapp), ami minden csatornán egységes vásárlói élményt ad.
1.4. Azonnali fizetések és uniós szabályozás
A SEPA Instant Credit Transfer és az európai uniós pénzforgalmi irányelvek (például a PSD3, vagy PSR) jelentősen befolyásolják majd a piacot. A nemzetközi és hazai bankok, fizetési szolgáltatók rákényszerülnek, hogy számlaalapú, real-time megoldásokat fejlesszenek.
A határokon átívelő azonnali fizetések lehetősége a kártyás költések egy részét is kiválthatja. A szakértők szerint mindez a magyar piacon a qvik térhódítását is erősítheti, és hosszabb távon európai szinten is kialakulhat egy összeurópai A2A-hálózat.
1.5. Azonnali elszámolás, azonnali hozzáférés
- B. Tóth Ferenc (myPOS) kiemeli, hogy az azonnali elszámolás már iparági normává válhat, a myPOS rendszerén keresztül például 3 másodpercen belül hozzájutnak a kereskedők a kártyás fizetések összegéhez.
1.6. „On-site online payment” és szuperappok
Egyes vélemények szerint 2025-ben elmosódnak a határok az online és a hagyományos, bolti fizetés között: megjelennek az „on-site online” vásárlások, ahol például egy fizikai áruházban is in-app tranzakció zárja a folyamatot.
Terjedőben vannak a kiskereskedelmi szuperappok, amelyekben a hűségprogram, a kuponkezelés és a digitális fizetés (bankkártya, qvik, tárcák) egy platformon érhető el, extra kedvezményekkel és okos, automatizált felhasználói élménnyel.
2. Mi pörgetheti tovább a piacot?
2.1. Új generációs fogyasztók, új igények
A szakértők egyöntetűen rámutatnak: a fogyasztói igények jelentős része már digitális csatornákban realizálódik – ez a fiatalabb korosztály számára alapvető elvárás, míg az idősebb korosztály is egyre inkább nyit az online és érintéses megoldásokra. A pénzügyi tudatosság, a biztonság és a gyorsaság igénye együttesen hajtja előre az elektronikus fizetési piacot.
A fiatal digitális generáció már magától értetődőnek veszi, hogy minden mobilon intézhető, és ez a generáció a családon belül is katalizálja az idősebb korosztály digitális bevonását.
2.2. Technológiai innováció és szabályozás
A SoftPOS, integrált terminál-pénztármegoldások, eszközök és alkalmazások fejlesztése egyszerűbbé és költséghatékonyabbá teszi a fizetési infrastruktúrát, különösen a kkv-k számára.
Emellett a szabályozási környezet (például az e-pénztárgép törvény, PSD3) is ösztönzi a vállalkozásokat az elektronikus fizetés bevezetésére és bővítésére. A piaci szereplők szerint az ügyfelek védelmét, a biztonságot célzó előírások további fejlesztéseket generálnak.
2.3. Kibővített elfogadói kör – új iparágak és partnerek
A közműszolgáltatók, nagy kiskereskedelmi láncok, vendéglátás, fuvarozás és még számos terület kezd egyre tudatosabban digitális fizetési megoldásokat alkalmazni. Például a Magyarországon újonnan bevezetett vagy kibővített funkciók – mint a SZÉP-kártya szélesebb felhasználása – új potenciált jelentenek a hazai vállalkozásoknak.
A mesterséges intelligencia és big data alapú ajánlatok, hűségprogramok pedig még vonzóbbá teszik a digitális csatornákat.
2.4. qvik és A2A megoldások elterjedése
A legtöbben úgy látják, hogy a qvik szerepe jelentősen felfut: egyre több kereskedőnél lesz elérhető, és magasabb kosárértékű tranzakciókat generálhat.
A nyomtatott QR-kód vagy NFC, linkalapú vagy deep linkes megoldások szélesebb körű megjelenése miatt a felhasználók könnyebben és gyorsabban fognak utalni, akár nagyobb összegeket is. Ez a folyamat tovább erősíti a számlaalapú fizetés, illetve a kártyamentes tranzakciók térnyerését.
- Az OTP Mobil automatikusan elérhetővé tette a qvik-et több ezer partnerénél, és már most 20% feletti kosárérték-növekedést tapasztalnak.
- Czímer Gergely (Raiffeisen) is erős bővülést vár a qvik QR és fizetési kérelemre épülő megoldásoknál.
3. Kihívások az elektronikus fizetési piac szereplői számára
3.1. Csalások elleni védelem és ügyféledukáció
Az elektronikus fizetési megoldások népszerűsödésével a visszaélések is kifinomultabbá válnak. A szereplők szerint kiemelten fontos a folyamatos ügyfél-edukáció, a kiberbiztonság fejlesztése, a valós idejű monitoring és az AI-alapú fraud-megelőzés.
A bűnözők egyre fejlettebb eszközöket használnak, így csak kollektív fellépéssel (hatóságok, bankok, telekommunikációs cégek, fintech-ek összefogásával) lehet minimalizálni a veszteségeket és fenntartani a felhasználók bizalmát.
- Mónus Anita (CIB) a folyamatos ügyféledukáció, a kifinomult fraud-monitoring és az AI használatának jelentőségét hangsúlyozza: úgy kell erősíteni a biztonságot, hogy közben a folyamat ne váljon kényelmetlenné.
- dr. Horváth Attila (BIG FISH Payment Services) szerint a magyar nyelv korábban valamelyest védett volt a nemzetközi csalóktól, de az AI ma már könnyen készít tökéletes magyar tartalmakat, így a veszély lényegesen nagyobb.
- Püspök Ernest (Worldline Financial Services) felhívja a figyelmet arra, hogy nem elég a tranzakció megtörténtekor (vagy rosszabb esetben csak utána) észlelni a csalási kísérletet, hanem lehetőleg már azt megelőzően, például a felhasználó viselkedését elemezve fényt kell erre deríteni, preventív módon. Ebben jelentős szerepe lesz az AI alapú modelleknek.
3.2. Szabályozási megfelelés és technológiai sokrétűség
- Kósa Éva (K&H Pénzforgalmi Szolgáltató) felhívja a figyelmet, hogy a pénzforgalmi szolgáltatóknak egyszerre kell többféle rendszerben gondolkodniuk (kártya, belföldi és nemzetközi A2A), ami növeli a költségeket, s így a versenyt a költségek felől is élezheti.
3.3. Fokozódó árverseny és a „Temu-hatás”
Többen említik a „Temu-hatás” jelenségét, vagyis azt, hogy ázsiai és más globális e-kereskedelmi szereplők rendkívül alacsony árakkal és fejlett AI-alapú szolgáltatásokkal lépnek be a magyar piacra.
Ez egyrészt árnyomást, másrészt ügyfélélmény és folyamat-optimalizálási elvárásokat hoz létre. A hazai kereskedők csak akkor tudják megtartani a vásárlóikat, ha versenyképesek maradnak digitális fronton is.
- dr. Al-Absi Gáber Seif (OTP Mobil) a Temu-hatást említi, amikor a rendkívül olcsó külföldi ajánlatok jelentős bevételt vonnak el a hazai kereskedőktől.
- dr. Horváth Attila (BIG FISH Payment Services) szerint a hazai e-kereskedők akkor maradhatnak versenyben, ha legalább olyan vásárlói élményt nyújtanak, mint a nagy nemzetközi szereplők – ideértve a fizetés egyszerűségét és rugalmasságát is.
4. A következő nagy dobás: mikor jön a „wow-effektus”?
4.1. Integrált ökoszisztémák és „láthatatlan” fizetések
Nagy jövőt jósolnak a szuperappoknak, a személyre szabott hűségprogramoknak, a biometrikus és mesterségesintelligencia-alapú azonosításnak, illetve az olyan platformoknak, amelyek „minden egyben” szolgáltatást kínálnak.
Az online és bolti (fizikai) térben egyesülő checkout-folyamatok, a kártyaadatok helyett tokenekkel működő „univerzális” tárcák és a láthatatlan (one-click, automatikus, akár háttérben lezajló) fizetés mind-mind azt célozzák, hogy a vásárlók a lehető legkevesebb erőfeszítéssel, mégis maximális biztonsággal rendezzenek tranzakciókat.
- Mónus Anita (CIB) szerint nehéz már olyan újításokat bevezetni, amelyek valódi „wow-effektust” keltenek, inkább a meglévő technológiák tökéletesítése zajlik.
- Ugyanakkor sokan vélik úgy, hogy a biometrikus fizetés (pl. arcfelismerés vagy ujjlenyomat a fizikai boltban is), illetve a SoftPOS megoldások (amikor akár egy egyszerű okostelefon is POS-terminállá válik) még nagy ugrást hozhatnak.
- Czímer Gergely (Raiffeisen) az integrált ökoszisztémákba vetett hitét emeli ki, ahol a fizetés a mindennapi digitális platformok részévé válik, szinte láthatatlanul. Ez a fajta integráció lehet a „következő nagy dobás”.
- dr. Horváth Attila (BIG FISH Payment Services) a kiskereskedelmi szuperappokat hozza fel példának: egyetlen alkalmazásba vonják be a hűség- és kuponrendszert, a teljes bolti és online fizetést, sőt, akár a beazonosítást is.
- B. Tóth Ferenc (myPOS) szerint a következő lépés, hogy a kereskedők „egykattintásos”, integrált platformokat használjanak, ahol minden fizetési csatorna egy helyen menedzselhető.
- Püspök Ernest (Worldline Financial Services): kiemelte, számos azonnali fizetési megoldás létezik világszerte, viszont ezek bizonyos értelemben izolált megoldások. A nagy áttörés akkor fog bekövetkezni az elektronikus fizetések terén, ha ezen megoldások között megszületik az átjárhatóság, azaz az interoperabilitás.
4.2. Click to Pay és a kártyatársaságok újrapozicionálása
A kártyatársaságok is egyre inkább közvetlen fogyasztói szolgáltatóként lépnek fel, például a Click to Pay megoldásokkal. Itt a tokenizáció „hálózatos” megközelítésben valósul meg, és a végfelhasználó számára még egyszerűbb és biztonságosabb az online fizetés.
Ez új dimenziót nyit: a kártyatársaságok válnak a kártyaadatok elsődleges őrzőivé, miközben a kereskedők, a bankok és a fizetési szolgáltatók szerepe is átalakul.
4.3. AI és biometrikus azonosítás
Többen említik, hogy a mesterséges intelligencia alapú ügyfélprofilozás, csalásmegelőzés és prediktív analitika már most is jelen van, de a következő években fog igazán kiteljesedni.
A biometrikus azonosítás (ujjlenyomat, arcfelismerés) térnyerése pedig nemcsak a biztonságot növeli, hanem „wow-faktorral” is jár, hiszen még kevesebb fizikai eszköz (bankkártya, telefon) is elegendő lehet.
Összegzés
A 2025-ös évre előrevetített elektronikus fizetési piacot a gyorsaság, a biztonság, a kényelem és a folyamatos innováció egyszerre mozgatják.
A kártyadominanciát egyre szorosabban „ostromolja” a számlaalapú fizetés, miközben a digitális tárcák, a mobilalkalmazások és a SoftPOS megoldások újabb és újabb formában jelennek meg.
Az ügyfelek számára mindez egyre több választást jelent, így a piac szereplőinek egyszerre kell versenyképes árakat, kiemelt biztonságot és felhasználóbarát élményt nyújtaniuk.
A következő nagy dobásra több forgatókönyv is kínálkozik.
A szakértők egybehangzóan a komplex, „minden egy helyen” típusú ökoszisztémák elterjedését és a láthatatlan, biometrikus vagy tokenizált fizetési folyamatok további térnyerését várják.
Az azonnali fizetések által felgyorsított számlaalapú világ, a Click to Pay és a BigTech-tárcák versenye, illetve a mesterséges intelligenciára épülő adatvezérelt megoldások mind újabb „wow”-effektusokat hozhatnak.
Az elektronikus fizetési interjúsorozatban megjelent cikkek:
- CIB Bank: Digitális generáció, tokenizáció és azonnali fizetés: így formálódik a fizetési piac 2025-ben – Mónus Anita, a CIB Bank Bankkártya Üzletfejlesztés vezetője szerint, 2025.01.29.
- MBH Bank: Integrált, “okos” megoldások hozhatják a következő wow-effektust az elektronikus fizetések világában – Zátonyi János, MBH Bank, 2025.01.30.
- K&H Pénzforgalmi Szolgáltató: Felpörögnek a számlaalapú fizetések vagy marad a kártyadominancia? – A hazai fizetési piac sorsfordító éve 2025, 2025.02.03.
- myPOS: Utat törnek a digitális fizetési innovációk a kereskedőkhöz – Interjú B. Tóth Ferenccel, a myPOS Közép- és Kelet-Európáért felelős vezetőjével, 2025.02.10.
- OTP Mobil: Mobiltárcák, ismétlődő fizetések, qvik – 2025 meghatározó trendjei a hazai fizetési piacon az OTP Mobil szerint, 2025.02.13.
- Ingenico: Biometrikus azonosítás: Kártya és telefon nélkül is fizethetünk hamarosan?, 2025.02.18.
- Raiffeisen Bank: Következő nagy dobás: Automatizáció és „láthatatlan” fizetések – Így válik élménnyé a fizetés, 2025.02.20.
- BIG FISH Payment Services: Szuperappok, qvik és a jövő kereskedelmi applikációi: merre tart az elektronikus fizetési ökoszisztéma?, 2025.02.25.
- Worldline Financial Services: Azonnali fizetések és digitális pénzek: merre tart az elektronikus fizetési ökoszisztéma 2025-ben? – Püspök Ernest, Worldline Financial Services, 2025.03.04.