Apple Pay integráció, online számlanyitás, PSD2 API-k és piactér alapú bankolás. Ezek egy mai fintech bank építő kövei. Legalábbis a Starling Bank esetén. A Fintech Akadémián bemutatták, hogyan építenek bankot a legmodernebb technológiák felhasználásával és új üzleti logikával.
A Starling Bank egy felhőben működő tech startup, amely 2016 júliusától teljeskörű pénzügyi szolgáltatások nyújtására alkalmas banki engedéllyel rendelkezik az Egyesült Királyságban. Nincs bankfiókjuk, csupán egyetlen mobil appjuk. Mottójuk: “Légy a legjobb abban, amit csinálsz és dolgozz azokkal, akik szintén a legjobbak“ abban, amire a felhasználóknak szüksége van!
“Nem számít, hogy az adott pénzügyi szolgáltatást mi fejlesztettük, vagy a piacterünkhöz csatlakozott fintech startup. A lényeg, hogy a Starling Bank mobil app-ján keresztül kifogástalan, megbízható, élményszerű szolgáltatást kapjon az ügyfél” – mondta el Megan Caywood, a Starling Bank felsővezetője a Fintech Akadémián.
Mitől más a Starling Bank, mint a hagyományos versenytársaik?
Az Angliában megszokott rendkívül hosszadalmas számlanyitási folyamat a Starling Bank mobil appján szupergyorsan, mindössze pár perc alatt megvalósul papírkupac és sorbanállás nélkül (Világrekord: 2 perc alatt nyithatsz bankszámlát mobilról).
A kevés információt tartalmazó havi számlarészletezőt kiváltották a kiadásokat azonnal kategorizáló személyes pénzügyi menedzsment megoldással. Ebbe beépítettek számos olyan egyéb mini alkalmazást is, amik segítik a kiadások különböző vizuális megjelenítését, kalkulációk készítését.
Az appból lehetőség van bankszámlaváltásra is, amihez elegedő csupán az új banknál vezetett bankszámla adatainak megadása. Az alkalmazás olyan könnyen és egyszerűen kezelhetőre sikerült, hogy hálás ügyfelek sokasága élt a Starling Bank nyújtotta kényelmi lehetőséggel és váltottak át a fintech bankra.
Angliában a Starling Bank az egyetlen, amely biztosítja a mobil appján belül, hogy egyetlen kattintással alkalmas legyen az almás telefonunk a mobilfizetésre. Nem kell az Apple Pay app-ban külön regisztrálnunk a kártyánkat, elegendő egyetlen klikk a Starling Bank mobil alkalmazásában és már “Apple Pay-ready”-k vagyunk.
A „Marketplace” szolgáltatásra kattintva az élethelyzetünkhöz és fogyasztási magatartásunkhoz illeszkedő szolgáltatási ajánlatokat, hűségprogramokat, megtakarítási lehetőségeket kapunk (Itt a kitt-katt bank. Ezeket kínálja a jófej digitális bank).
Emellett komoly hangsúlyt helyeznek a közösségépítésre is, aminek a célja, hogy az ügyfeleiktől, a közösség tagjaitól visszajelzéseket kapjanak és új ötleteket szerezzenek. Azok megvalósításával növelik az ügyfelek elégedettségét, hogy végső soron elnyerjék bizalmukat és növeljék elköteleződésüket (Így épít közösséget a vagány digitális bank. Nem elég a Facebook).
Piactér alapú bankolás: mindent egy kézből, egy helyről
Elsőként csatlakoztak az Egyesült Királyság azonnali fizetési rendszeréhez, amihez a fintech startupoknak a saját API-jukon keresztül biztosítanak hozzáférést. Emellett további API-k bevezetésével lehetővé vált, hogy más fintech startupok és pénzügyi szolgáltatók is a Starling Bank platformjáról szolgálják ki az ügyfeleket, illetve hogy a Starling Bank infrastruktúráját felhasználva nyújthassanak (pl. a YoYo, a Yolt, a Flux, a Moneybox, a Tail) a saját ügyfeleiknek értéknövelt szolgáltatásokat (Platformot vagy piacteret építsenek a bankok a PSD2 után?).
„Nem lehetünk mindenben a legjobbak, fókuszálnunk kell arra, amiben a legjobbak lehetünk. A piacteret azért építjük, hogy mindazok a pénzügyi szolgáltatások, amelyekre az ügyfeleinknek szüksége van, transzparens módon, egyszerűen a rendelkezésükre álljanak.”
A piactér működése bizalmi kérdés is, hiszen a felhasználó a Starling Banktól várja el a szolgáltatások megbízható, szabályos működését.
“Nagyon figyelünk arra, hogy a piactérhez csatlakozott szolgáltatók csak azokhoz az adatok férjenek hozzá, amelyek mindenképpen szükségesek a szolgáltatás nyújtásához. A felhasználóknak minden esetben transzparensen megmutatjuk, hogy a szolgáltatók mely adataikhoz férnek hozzá. Továbbá a piactérhez csak azok a fintech startupok csatlakozhatnak, amelyek a Starling Bank szigorú átvilágítási folyamatán (due diligence) sikeresen átjutottak. Vizsgáljuk a szabályozási követelményeknek, az adatvédelmi és adatbiztonsági szabályoknak való megfelelést és a szolgáltatási feltételeket is.”
-mondta el Megan Caywood a közönség soraiból feltett kérdésre.
Az előadásról készült videó a Fintech Akadémia hivatalos honlapján érhető el a regisztrált felhasználók számára.