Bő egy év alatt 17 ezer vállalkozás csatlakozott a BUPA-hoz, hogy egyetlen felületen keresztül intézhessék az online számlázást és a mindennapi pénzügyeket. A Budapest Banknál számlát vezető BUPA ügyfelek 70%-a állította be a bankkapcsolatot a digitális platformmal és használja a nyílt bankolásra épülő új szolgáltatásokat. Cél, hogy hamarosan minden bank vállalkozói számlájával összekapcsolható legyen a BUPA, így akár több százezer vállalkozó intézheti segítségével egyszerűen a hétköznapi pénzügyeit.
A BUPA az első vállalkozásoknak szóló digitális platform, ahol az online számlázás és a nyílt bankolásra épülő szolgáltatások közül a számlainformációs szolgáltatás (AISP) és a fizetés-kezdeményezési szolgáltatás (PISP) együttesen elérhetővé váltak.
A BUPA-nak köszönhetően jelentősen csökkenthetők a számlázáshoz kapcsolódó adminisztrációs feladatok, ha a vállalkozások összekapcsolják bankszámlájukat a programmal. A regisztrált Budapest Bank kisvállalkozó ügyfelek 70%-a már beállította a bankkapcsolatot, a cél pedig az, hogy
a jövőben minden hazai bank ügyfelei számára elérhetővé váljanak a BUPA nyílt bankolásra épülő szolgáltatásai.
Egyszerűvé válik a vállalkozásoknak a pénzügyek intézése és tervezése
A BUPA-t használó vállalkozások a számlainformációs szolgáltatásnak köszönhetően egyszerűen nyomon követhetik az interneten keresztül a kimenő számlák pénzügyi teljesítésének státuszát, emiatt nem kell külön belépniük a számlavezető bankjuk internetbankjába, mobilbanki alkalmazásába. A BUPA naponta többször ellenőrzi a vállalkozó bankszámlájára beérkező utalásokat, amiket összepárosít a BUPA-ban kiállított számlákkal. Egyezés esetén a BUPA jelzi a vállalkozásnak a számla pénzügyi teljesítésének új státuszát és frissíti a vállalkozás cash-flow előrejelzését is.
A BUPA nemcsak a bevételek és a kiadások aktuális állapotáról ad automatikusan frissülő képet, hanem rövid távú cash-flow előrejelzést is készít a vállalkozás számára. A bevételek és a kiadások várható alakulásának előrejelzése segíti a cégvezetőket a hatékonyabb pénzügyi tervezésben, a tudatos döntések meghozásában.
„Úgy gondoljuk, hamarosan minden cégvezető életében meghatározó szerepet töltenek be a digitális pénzügyi asszisztens alkalmazások. Ezek a megoldások jelentős terhet vesznek le a vállalkozás válláról, így elengedhetetlen eszközzé válnak majd a döntések előkészítésében, a pénzügyi tervek készítésében, amelyek különösen fontosak például a hitelfelvétel során.”
Nem kell többé foglalkozni a kifizetendő számlák berögzítésével az internetbankban
A fizetés-kezdeményezési szolgáltatás segítségével a vállalkozók a bejövő számlák kifizetését a BUPA felületéről elindíthatják az átutaláshoz szükséges adatok berögzítése nélkül. A havi NAV- és munkabér utalásokat a könyvelők közvetlenül feltölthetik a BUPA-ba, így a vállalkozások azokat pár kattintással kifizethetik, miután a bankszámlájukat összekötötték a BUPA-val.
A Budapest Pénzügyi Asszisztens felületére beérkező számlákat a cégvezető, vagy akár a könyvelője beküldheti az internetbankba, mobilbanki alkalmazásba az átutalás előkészítéséhez. A BUPA a beérkező számlán található adatokból automatikusan előállítja és átadja a bank részére az azonnali átutalási megbízáshoz szükséges adatokat. A bank a kapott adatok alapján elkészíti az előre kitöltött azonnali átutalási megbízást, amit a cégvezető az internetbankban bármikor jóváhagyhat.
„Többé nincs szükség a kifizetendő számlák berögzítésére az internetbankban, mivel ezt a BUPA automatikusan elvégzi. Jelenleg erre csak a Budapest Bank ügyfeleinek van lehetősége, de hamarosan minden hazai bank vállalkozói számlája hozzáadható lesz a BUPA-hoz”
– hangsúlyozta Szenttamási Norbert.
A nyílt bankolás új dimenziót nyitott a cégvezetők számára a mindennapi pénzügyek intézésében. A BUPA elsőként tette elérhetővé a vállalkozások számára a nyílt bankolásra épülő számlainformációs és fizetés-kezdeményezési szolgáltatásokat együttesen, amelyek segítségével jelentősen csökkenthetők a számlázással kapcsolatos adminisztrációs teendők.
Kapcsolódó cikk:
Mi a nyílt bankolás?
A nyílt bankolás egy Európai Uniós irányelv, a PSD2 (Második Pénzforgalmi Irányelv) eredménye. Az irányelv arra kötelezte a bankokat, hogy az interneten (ú.n. API-n) keresztül hozzáférést biztosítsanak más pénzügyi szolgáltatók számára a felhasználók folyószámlájához. Ez a “nyitás” teremtette meg annak a lehetőségét, hogy a PSD2-ben meghatározott ú.n. harmadik feles szolgáltatók (TPP) új szolgáltatásokat alapozhassanak a banki adatvagyonra és/vagy a banki infrastruktúra meghatározott részére.
A PSD2-ben definiált harmadik feles pénzügyi szolgáltatók: számlainformációs szolgáltató (AISP), fizetés-kezdeményezési szolgáltató (PISP), és kártyaalapú fizetési eszközt kibocsátó szolgáltató (CISP).
A számlainformációs szolgáltató a felhasználó felhatalmazása birtokában annak fizetési számla (folyószámla) egyenlegéhez és tranzakciós adataihoz (számlatörténethez) férhet hozzá, melyeket további, értéknövelt szolgáltatások nyújtásához használhat fel, pl. személyes pénzügyi menedzsmenthez, hitelminősítéshez, ügyfél-azonosításhoz, bankoláson túlmutató (beyond banking) szolgáltatások kialakításához.
A fizetés-kezdeményezési szolgáltató a felhasználó felhatalmazása birtokában hozzáfér a felhasználó aktuális fizetési egyenlege adatához, valamint a felhasználó megbízásából fizetést indíthat közvetlenül annak bankszámlájáról, pl. kifizetheti a közműszámlát, a webshopban a vásárolt áru ellenértékét stb.
A cikk megjelenését a Magyar Bankholding tagja, a Budapest Bank csoport támogatta.
Címlapfotó forrása: Andrea Piacquadio fotója a Pexels oldaláról