2023.08.10.

A digitális euró szabályozási javaslat analízise

Szerző:

Idén június 28-án megszületett a digitális euró szabályozásának első javaslata, mely lényegében a digitális euró első mérföldkövének tekinthető. A javaslat egy lakossági fizetési szolgáltatás jogi keretrendszerét fogalmazza meg. Teljes mértékben nyilvános és szeptember 8-ig bárki által véleményezhető. Jelen cikkünkben a javaslat legfontosabb gondolatait foglaljuk össze, a főbb szempontokat három nagy kategóriára osztva: általános közgazdaságtani, intézményi és technológiai szempontokra.

A digitális euró

A digitális euró alatt az Európai Központi Bank olyan fizetőeszközt ért, amely

  • a kibocsátó központi bank tartozását testesítené meg,
  • amelynek kibocsátására digitális formában kerülne sor, és
  • a lakosság és az üzleti szereplők számára egyaránt elérhető lenne fizetések lebonyolítása céljából.

Általános közgazdaságtani tulajdonságok

  • A digitális eurónak nem célja a készpénz leváltása, hanem annak kiegészítése. A digitális euró bevezetésével egyidejűleg tervezik a készpénz-szabályozás harmonizálását is, mely pillanatnyilag nem teljesen konzisztens a tagországok között.
  • A digitális euró egy teljes mértékben törvényes fizetőeszköz az EU eurót használó tagállamai között (monetáris unió). A digitális euró elfogadása ezekben a tagállamokban a cégeknek (kivéve mikrovállalkozások) kötelező.
  • A digitális euró egy az egyben váltható oda-vissza készpénzre és banki számlapénzre is.
  • A digitális euró nem kamatozik és nem is vehet részt kamatozó szolgáltatásban. Ennek a pontnak a fő motívuma, hogy a digitális euró ne legyen versenytársa a bankok által kibocsátott privát pénznek.
  • A digitális eurónak az értékmegőrző tulajdonsága limitálva van. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy digitális euró számlán csak véges mennyiségű pénz tárolható. A limitet az Európai Központi Bank 3000 euróban tervezi meghatározni. Ennek motivációja szintén az, hogy a jelenlegi rendszerben lévő pénzügyi szolgáltatóknak ne legyen versenytársa a digitális euró, ne okozza ezen közvetítők feleslegessé válását.
  • A digitális eurónak létezni fog egy offline változata is, offline tranzakciók végrehajtására. Előreláthatólag egy online számláról explicit módon át kell utalni egy adott összeget egy megfelelő hardver eszközre, amely ezután használható lesz offline módon is.

Intézményi tulajdonságok

  • A digitális euró rendszert úgynevezett PSP-k (Payment Service Provider-ek, Pénzforgalmi Szolgáltatók) fogják fenntartani, szintén a PSP-knél lehet digitális eurót készpénzről, vagy számlapénzről oda-vissza váltani.
  • Elsősorban a bankok és a fizetési szolgáltatók működnek PSP-ként, azonban tervben van, hogy akár postahivatalok is nyújthatnak majd ilyen szolgáltatást.
  • A digitális eurót kötelező lesz céges (jogi személy) szinten elfogadni az eurózónán belül, egy-két kivételtől eltekintve, mint például non-profit szervezetek, vagy mikrovállalkozások (10 főnél és egy bizonyos árbevételnél kisebb cégek).
  • A szolgáltatás ára magánszemélyeknek ingyenes lesz.
  • Szolgáltatási díjat a kereskedőktől lehet szedni, ez a szolgáltatási díj azonban nem lehet több mint egy hasonló fizetési szolgáltatás. Ez lényegében egy indirekt módon megfogalmazott árszabályozás.
  • A digitális euró elsősorban az eurózóna tagállamaiban lesz elérhető, azonban elérhető lehet a monetáris unión kívül, illetve az unión kívül is. Ehhez azonban az adott ország és az Európai Központi Bank közötti külön megállapodás szükséges.
  • A digitális euró számlához hozzákapcsolható egy klasszikus kereskedelmi banki számla is. Amennyiben egy átutalás során a limitet átlépjük, a transzferált összeg maradék részét automatikusan a kapcsolt bankszámlára utalják.
  • A digitális euró hozzáférhető lesz az eurózóna területén ideiglenesen tartózkodók, – például a turisták, ideiglenes vízummal rendelkezők, tanulók, stb. – számára is. Ennek azonban előreláthatóan időbeli korlátai is lesznek.

Technológiai tulajdonságok

  • A szabályozási javaslat nem teljesen technológiasemleges. Bár explicit módon nincs technológiai keretrendszer megemlítve, az online digitális euró leginkább egy azonnali fizetési rendszert ír le, míg az offline digitális euró leginkább valamiféle chip kártya jellegű technológiával valósítható meg.
  • A szabályozási javaslat többször említi a European Digital Identity Wallet-tel (EUDI Wallet) való integrációt, azonban ennek részleteire nem tér ki.
  • A szabályozás részletesen kitér a digitális euró adatvédelmi (privacy) tulajdonságaira, különösképpen a személyes adatokkal kapcsolatos adatvédelmi architektúrára:
    • Egy online digitális euró átutalásban résztvevő felek személyes adatait alapvetően a küldő és fogadó fél, illetve a hozzájuk tartozó PSP-k látják.
    • Az offline digitális eurónak készpénznek megfelelő privacy tulajdonságai vannak.
    • Az Európai Központi Bank, illetve a tagországi jegybankok nem látják a személyes adatokat. Az AML / KYC követelmények vizsgálata a PSP-k feladata.
  • A digitális euró nem programozható. Itt a javaslat megkülönbözteti a
    • digitális euró belső programozhatóságát, ami nem lehetséges,
    • illetve a PSP, kliens oldalon vagy escrow-ban való programozhatóságot, ami lehetséges.
  • A digitális euró elsődlegesen egy lakossági fizetési szolgáltatás megvalósítását írja le. Nem tér ki, egy említéstől eltekintve, az innovatív fizetési, mint például micropayment, Machine 2 Machine (M2M) payment, tokenizált payment, stb. szolgáltatásokra

Összességében elmondhatjuk, hogy a digitális euró tervezete egy érdekes konstrukció.

A szerző véleménye szerint különböző elemeket tartalmaz már létező és bevált fizetési szolgáltatásokból, egy olyan konstrukcióban megfogalmazva, mely nem jelent közvetlen versenytársat a banki fizetési szolgáltatásoknak.

Ez mindenképpen lehetőséget nyújt arra, hogy viszonylag gyorsan és kockázatmentesen lehessen bevezetni a közeljövőben. Izgalmas tapasztalat lesz a következő években, hogy mennyire tud sikeres fizetési szolgáltatássá válni.

Címlapfotó forrása: stock.adobe.com by chakisatelier | Licenc: FinTech Group

Címkék: