A fenntarthatóság és az ESG (Environmental, Social, Governance) fogalmak egyre inkább előtérbe kerülnek a vállalati stratégiákban. De hogyan kapcsolódnak ezek az IT világához? Erről beszélgetett Kovács Szabolcs, a GreenSence Consulting ügyvezetője neves szakemberekkel a BankTechShow-n. Az alábbiakban Szalkai Réka (Mastercard), Szege György (MBH Bank) és Kelemen Bálint (Raiffeisen Bank) legfontosabb üzeneteit és gondolatait foglaltuk össze.
Az ESG és a fenntarthatóság kapcsolata
A beszélgetés első kérdése az ESG és a fenntarthatóság közötti kapcsolatot vizsgálta. Szege György, az MBH Bank ESG és Fenntarthatóság vezetője kiemelte, hogy bár korábban egyenlőségjelet tettek a két fogalom közé, ma már fontos különbséget tenni:
„Míg a fenntarthatóság egy sokkal holisztikusabb, szélesebb körű megközelítés, addig az ESG egy keretrendszer, egy irányelv arra, hogyan jelentsenek a vállalatok.”
Kelemen Bálint, a Raiffeisen Bank informatikáért és operációért felelős vezérigazgató-helyettese szerint az ESG és a fenntarthatóság alapértékei ugyanazok, de az utóbbi inkább belső értékeken, míg az ESG elsősorban a külső szabályozáson alapul.
Szalkai Réka, a Mastercard marketing igazgatója kiemelte azt is, hogy a fenntarthatóság hosszú távú gondolkodást és az üzleti modellek alapvető átalakítását követeli meg, azáltal, hogy elsődleges célja a bolygó megőrzése a jövő generációi számára is.
Fotón (balról jobbra): Kovács Szabolcs (GreenSence Consulting), Szalkai Réka (Mastercard), Kelemen Bálint (Raiffeisen Bank), Szege György (MBH Bank) a BankTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group (készítette: Kovács Dávid)
Az IT és az AI szerepe az ESG-ben
Az IT és az ESG kapcsolatáról szólva Kelemen Bálint rámutatott, hogy az informatikának két szempontból is kulcsszerepe van a fenntarthatósági célok elérésében:
„Egyrészt az energiafelhasználás oldaláról a zöldenergia használata által. Másrészt, a banküzem oldaláról az IT segíti a folyamatok egyszerűsítését, a papírmentes működést és a digitalizációt.”
Szege György hangsúlyozta, hogy a digitalizáció náluk is egy kiemelt pillér, emellett az ESG adatvezérelt megközelítése megköveteli az IT támogatását.
A mesterséges intelligencia (AI) témáját érintve Szalkai Réka megjegyezte, hogy az AI jelentősen átalakítja a munkafolyamatokat:
„A jelenlegi munkánk 40%-a már az AI-jal elvégezhető, amit persze fel lehet fogni úgy is, hogy ez félelmetes, de úgy is, hogy így más feladatokra fókuszálhatunk.”
Ami mellett azonban nem mehetünk el, az az, hogy az AI növeli az energiafelhasználást, ami újabb kihívásokat jelent a fenntarthatóság terén.
Fotón (balról jobbra): Szalkai Réka (Mastercard), Kelemen Bálint (Raiffeisen Bank), Szege György (MBH Bank) a BankTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group (készítette: Kovács Dávid)
A digitális lábnyom és a fenntarthatóság
A digitális technológiák terjedése növeli a globális karbonkibocsátást. A résztvevők egyetértettek abban, hogy ennek mérése és kezelése elengedhetetlen.
Szege György elmondta, hogy bár a digitális lábnyomuk növekszik, a finanszírozott portfólió karbonlábnyoma sokkal jelentősebb, ezért jelenleg arra fókuszálnak.
Kelemen Bálint kiemelte, hogy a felhőalapú szolgáltatások skálázhatósága és hatékonysága hozzájárulhat a fenntarthatósághoz, de nagyon tudatosan kell kezelni az energiafelhasználást.
Zöld termékek és szolgáltatások
Szege György beszélt a zöld hitelek kihívásairól:
„Sokan arra várnak, hogy a zöld hitel olcsóbb legyen, de a plusz dokumentáció és adatszolgáltatás miatt kevesen veszik igénybe, ha nincs jelentős pénzügyi előnye.”
Kelemen Bálint három zöld terméket emelt ki a bank portfóliójából: a MOHU-val való együttműködést, a zöld hiteleket és zöld befektetési alapokat.
Szalkai Réka a Mastercard zöld megoldásai között említette a karbonkalkulátort, amely segít az ügyfeleknek megérteni vásárlásaik karbonlábnyomát, és felhívta a figyelmet a társadalmi felelősségvállalás fontosságára is.
Fotón (balról jobbra): Kelemen Bálint (Raiffeisen Bank), Szege György (MBH Bank) a BankTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group (készítette: Kovács Dávid)
A vállalatok szerepe a fenntarthatóságban
A résztvevők egyetértettek abban, hogy a fenntarthatósági törekvések csak akkor lehetnek sikeresek, ha a munkatársak is elkötelezettek. Szalkai Réka szerint:
„Nincs külső kommunikáció hitelesen, ha a belső kollégák nem érzik magukénak, nincsenek tájékoztatva, és valamilyen módon nincs összhangban a külső és a belső működés.”
A vállalatoknak az ügyfeleket is ösztönözniük kell a fenntartható megoldások választására, de ez csak akkor működik hitelesen, ha a vállalaton belül is megvan az elköteleződés.
Szege György megosztotta az MBH Bank faültetési programokkal kapcsolatos tapasztalatait, amelyek nem csak a környezetnek tesznek jót, de egyben a munkatársak aktív részvétele erősíti az elköteleződésüket is.
Kelemen Bálint személyes példával illusztrálta a mindennapi fenntarthatóságot:
„Nyáron el is kezdtem biciklivel bejárni dolgozni. Nem mondom, hogy minden nap azzal jöttem be, de ezek az apróságok is fontosak az érzékenyítésben.”
Fotón (balról jobbra): Szalkai Réka (Mastercard), Kelemen Bálint (Raiffeisen Bank), Szege György (MBH Bank) a BankTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group (készítette: Kovács Dávid)
A szakértők konklúziója
A kerekasztal-beszélgetés rávilágított arra, hogy az ESG és a fenntarthatóság komplex, de egymást kiegészítő fogalmak. Az IT kulcsszerepet játszik a fenntarthatósági célok elérésében, de tudatosan kell kezelni a digitalizációhoz kapcsolódó energiafelhasználás kihívásait. A vállalatoknak egyszerre kell fókuszálniuk a belső és külső érzékenyítésre, és a kis lépések is nagy hatást érhetnek el a fenntarthatóság terén.
BankTechShow 2.0 beszámoló cikkek:
- Mit ad(ott eddig) a generatív AI a bankszektornak?, 2024.12.17.
- BankTechShow: mire fókuszálnak a bankok IT vezetői az elkövetkező években?, 2024.12.12.
- AI avatárok, emberi tanácsadók és nonstop önkiszolgálás a jövő ügyfélközpontú bankfiókjában, 2024.12.12.
- BankTechShow: ESG és fenntarthatóság az IT korszakában, 2024.12.12.
- Új kibertámadási trendek és a DORA kihívásai a pénzügyi szektorban, 2024.12.11.
- Platform Engineering, a következő szint a DevOps után, 2024.12.11.
- A felhőtechnológia szerepe a pénzügyi szolgáltatók fejlődésében: A TC2 és a BinX gyakorlati tapasztalatai, 2024.12.10.
- Hogyan vethet véget az obszervabilitás a válságstábok szezonjának?, 2024.12.09.
- Az AI infrastruktúra üzemeltetésének kihívásai: optimalizálás és skálázás, 2024.12.06.
- AI a bankszektorban: Mikor ér véget a “játszótér” fázis?, 2024.12.04.
- Érkezik a GIRO új fegyvere a pénzügyi csalások ellen!, 2024.12.03.
- Bermuda-háromszögben a banki IT: komplexitás, mérhetőség és szemléletváltás – BankTechShow 2.0, 2024.11.27.
Címlapon (balról jobbra): Kovács Szabolcs (GreenSence Consulting), Szalkai Réka (Mastercard), Kelemen Bálint (Raiffeisen Bank), Szege György (MBH Bank) a BankTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group (készítette: Kovács Dávid)