Az elmúlt évek gazdasági változásai és a globális piaci szereplők térnyerése jelentős kihívások elé állították a magyar e-kereskedelmi szektort. Az e-kereskedelem eddig az egyik legfontosabb húzóágazata volt a digitális gazdaságnak, és a digitális fizetési megoldásoknak is katalizátora.
A PayTechShow-n tartott szakmai kerekasztal-beszélgetés során az iparág szakértői azt vizsgálták, hogy a magyar webáruházak miként reagálnak ezekre a változásokra, mennyire nyitottak a fizetési innovációkra, és milyen utat látnak előremutatónak a versenyképesség fenntartása érdekében. A beszélgetést Madar Nobert (PwC) moderálta, a résztvevők között a Barion, a Mastercard, a Boxy és a Shoprenter vezető szakemberei voltak jelen.
Röviden:
- Az e-kereskedelem jelentős katalizátora lehet a digitális fizetési megoldások elterjedésének, ám ehhez elengedhetetlen a kereskedők szemléletváltása és a fizetési élmény tudatos fejlesztése.
- A piaci szereplők szerint a jelenlegi gazdasági válság egyértelműen rákényszeríti a kereskedőket arra, hogy innovatívabbak legyenek, különösen a fizetési folyamatok, logisztika és ügyfélélmény területén.
- Bár technológiailag minden feltétel adott, Magyarországon a vásárlói bizalom hiánya miatt még mindig jelentős az utánvétes fizetések aránya, ami lassítja az elektronikus fizetési módok teljes áttörését.
- A magyar e-kereskedők számára hosszú távú kitörési lehetőséget jelenthet a nemzetközi terjeszkedés, de először a belső hatékonyság és a pénzügyi környezet fejlesztésére van szükség a versenyképesség javításához

Fotón balról jobbra: Madar Norbert (PwC), Mondovics Péter (Mastercard), Judik Balázs (Barion), Táncsics András (Boxy), Rab Máté (Shoprenter). Forrás: FinTech Group Kft. (Készítette: Kovács Dávid)
Mennyire nyitottak a kereskedők fizetési innovációkra?
A kerekasztal résztvevői egyetértettek abban, hogy Magyarországon még mindig jelentős az utánvétes fizetések aránya, ugyanakkor pozitív trendként említették a digitális fizetési megoldások térnyerését, amelyeket a fogyasztók kényelmük miatt preferálnak.
„Az emberek viszonylag egyszerűen működnek, amikor egy feladatot oldanak meg, mindig a legegyszerűbb, leggyorsabb megoldási utat keresik. Ezért erősítettük éveken keresztül a mentett kártyás fizetést, majd jött az Apple Pay, Google Pay, ami megoldotta ezt.”
– tette hozzá Mondovics Péter, a Mastercard igazgatója.
A beszélgetés résztvevői szerint bár egyértelműen van nyitottság a kereskedők részéről a fizetési innovációkra, ennek tényleges elterjedése gyakran lassú folyamat.
A szakértők kiemelték, hogy bizonyos innovációk – például az Apple Pay és Google Pay – látványos növekedést értek el Magyarországon az utóbbi években.
BNPL (Buy Now Pay Later): Kihasználták-e a magyar webáruházak?
A szakértők szerint a magyar piac nem igazán tudta még teljes mértékben kihasználni a BNPL-ben rejlő lehetőségeket.
Rab Máté, a Shoprenter ügyvezetője szerint bár bizonyos B2B kereskedők sikeresen alkalmazták ezt a modellt, a lakossági szegmensben még jelentős fejlesztési potenciál van.
Táncsics András, a Boxy vezérigazgatója hozzátette, hogy amikor a gazdasági növekedés folyamatos volt, kevesebb figyelmet kaptak az ilyen jellegű innovációk, viszont a jelenlegi gazdasági helyzetben ezek szerepe felértékelődött.
Ügyfélélmény mint versenyelőny
A kerekasztal résztvevői egyetértettek abban, hogy az ügyfélélmény kiemelt jelentőségűvé vált, különösen a jelenlegi gazdasági környezetben. A globális versenytársak, mint például a Temu, azzal szereztek jelentős előnyt, hogy integrált szolgáltatásokat nyújtanak, ezzel egyszerűsítve a vásárlási folyamatokat.
„Mi fizetési ügyfélélményben utazunk. Az ügyfélélményben egyébként a fizetés egy fájdalmas pont, senki nem szeret fizetni. Viszont ha az embereket át tudjuk vinni ezen az akadályon, akkor nagyobb hajlandósággal fognak használni elektronikus csatornákat beszerzésre.”
– mondta el Mondovics Péter, a Mastercard igazgatója.

Fotón balról jobbra: Mondovics Péter (Mastercard), Judik Balázs (Barion), Táncsics András (Boxy). Forrás: FinTech Group Kft. (Készítette: Kovács Dávid)
Válság mint lehetőség az innovációra
A kerekasztal tagjai kiemelték, hogy a gazdasági válság miatt számos e-kereskedő kényszerül arra, hogy új üzleti stratégiákat dolgozzon ki. Az innovációs nyomás a korábban komfortzónájukban lévő vállalkozásokat is arra ösztönzi, hogy új megoldásokkal, például gyorsabb logisztikával vagy innovatív fizetési megoldásokkal javítsák versenyképességüket.
„Most, hogy evezni kell, és az evezőt meg lerágták a cápák, gyakorlatilag azon gondolkozunk, hogy kinek a keze legyen a vízben, az egy nagyon más kérdés.”
– tette hozzá Táncsics András, a Boxy vezérigazgatója.
Külföldi piacra lépés – lehet-e ez a kiút?
A résztvevők hangsúlyozták, hogy bár a globális szereplők, mint a Temu, jelentős nyomást helyeznek a helyi piacokra, ez egyben lehetőséget is jelent a helyi vállalkozásoknak arra, hogy innovációval és a helyi sajátosságok kiaknázásával versenyképesek maradjanak.
A külföldi terjeszkedés lehetősége valódi kiútként jelenik meg, ám a szakértők óvatosan kezelik ezt a kérdést.
„A regionális oda-vissza kereskedővándorlás is elég jelentős az elmúlt években. Nemcsak a csehek akarnak Magyarországra értékesíteni, hanem alapvetően a magyarokban is van ambíció, hogy akár a román vagy a lengyel piacot megcélozzák.”
– emelte ki Judik Balázs, a Barion marketing igazgatója.
Ugyanakkor Mondovics Péter, a Mastercard igazgatója kiemelte, hogy
először belföldön kell erős alapokat teremteni, mielőtt érdemes lenne külföldi expanzióban gondolkodni.
Mire lenne szüksége a magyar webáruházaknak a növekedéshez?
A szakértők egyetértettek abban, hogy a magyar webáruházak számára legfontosabb a belső hatékonyság növelése.
Táncsics András szerint
„pozitív példákat kell mutatni, és tudatos stratégiákat kell kidolgozni a hatékonyság javítására,”
Rab Máté pedig hangsúlyozta a pénzügyi termékek, különösen a forgóeszközhitelek testreszabásának fontosságát, amelyek jobban megfelelnek a kereskedők valódi üzleti szükségleteinek.
Ilyen volt a PayTechShow 2025-ben
PayTechShow 2025 beszámolók:
- 5+1 kulcsterület: Így látja az MNB a következő időszak kihívásait a hazai pénzforgalomban, 2025.04.18.
- Fizetési rendszerek jövője: Gauder Milán a PayTechShow színpadán, 2025.04.18.
- Mire vár a qvik? – Szakértők értékelik az új fizetési mód terjedését, 2025.04.18.
- Digitális versenyhelyzet: válaszút előtt a magyar e-kereskedők, 2025.04.19.
- Európai függetlenség, makrogazdasági hatások és innováció: Kerekasztal-beszélgetés a digitális fizetések jövőjéről, 2025.04.21.
- „A kisker csótánya” eltűnik – Hogyan lesz láthatatlan a kasszazóna?, 2025.04.24.
- Azonnali, biztonságos, kényelmes: így formálja át a fizetési élményt az MNB új ajánlása, 2025.04.25.
- PSR – Új korszak a pénzforgalmi szolgáltatásokban: Milyen fejlesztésekkel készüljenek a magyar szereplők?, 2025.04.28.
- Azonnali fizetések új korszaka: Mi lesz a következő nagy dobás?, 2025.04.29.
- Fizetések és biztonság: Digitális trendek és kihívások a pénzügyi világban, 2025.05.05.
- Digitális fizetések új generációja: a konvergencia kora, 2025.05.06.
- Egy kattintás, végtelen lehetőségek – vásárlástól az adózásig egyetlen platformon, 2025.05.07.
- A fizetés új korszaka: Digitális innovációk a SimplePay ökoszisztémájában, 2025.05.07.
- Új irány az azonnali fizetésekben: NFC-technológia és digitális konvergencia, 2025.05.09.
- Digitális euró – Paradigmaváltás küszöbén a banki pénzforgalomban, 2025.05.11.
- Szabályozási hullám előtt a pénzügyi szektor – Hogyan készüljünk fel az új követelményekre?, 2025.05.15.
- Hogyan fizetünk majd 2030-ban? A jövő komplexebb, mint gondolnánk, 2025.05.15.