Újabb kutatásban mérte fel az Elektronikus Fizetési Szolgáltatók Szövetsége (EFISZ) az elektronikus fizetési és digitalizációs trendekre vonatkozó szokásokat. Az átfogó kutatás pedig remek lehetőséget adott számunkra, hogy a negyedik PayTecShow-n elhangzott iparági véleményeket is összehasonlítsuk a reprezentatív kutatás eredményeivel.
Kétezer fős reprezentatív közvélemény-kutatást készíttetett az EFISZ 2023. március vége és április közepe között, úgynevezett CAWI – online megkérdezés – módszerrel. A Magyarországon élő, 18 év feletti internetező lakosság körében zajló piackutatási kérdések elsősorban az elektronikus fizetési és digitalizációs trendekre vonatkoztak.
A magas bankszámla-ellátottság ellenére is számíthatunk a készpénz térhódítására
A megkérdezettek 89 százaléka rendelkezik bankszámlával, illetve a bankszámlával rendelkező dolgozók döntő többsége (92 százalék) számlájára kapja fizetésének legalább egy részét, 85 százalék az egészet.
– olvasható az EFISZ kutatási anyagában.
Palocsay Géza a GLS Hungary képviseletében vett részt az áprilisi PayTechShow-n, ahol egy szakmai kerekasztalban felhívta a figyelmet arra, hogy
a nehéz gazdasági helyzet kulturálisan a készpénzfizetések arányát növeli a régióban.
Vagyis hiába magas a megkérdezettek között a bankszámlával rendelkezők aránya, ha a politikai és gazdasági helyzet változatlan marad, és a szabályozó is ezt az irányt preferálja, a készpénz térhódítására lehet számítani majd.
Kapcsolódó cikk:
Nagyon alacsony az új fizetési megoldásokat rendszeresen használók aránya
A tavaly őszi EFISZ kutatáshoz képest
jelentősen nőtt a mobiltelefonos fizetés, az okosórás fizetés, a QR kódos fizetés, az e-pénztárca és a fizetési kérelem ismertsége is.
Ez az eredmény sikernek tekinthető, hisz a különböző fizetési megoldások népszerűsítéséért komoly erőfeszítéseket tesz a piac. Igaz, az ügyfelek egy része már ismerkedik az új megoldásokkal, ám azok rendszeres használata még alacsony.
Forrás: EFISZ
„A fizetésnek is élménnyé kell válnia”
A negyedik PayTechShow keretében Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős területi vezetője előadásában is kiemelte, hogy ma már az ügyfelek több választási lehetőséget és jobb, kényelmesebb fizetési megoldásokat igényelnek pénzügyi életük irányításához.
„Mivel a digitális kereskedelem egyre jelentősebb arányt képvisel, a fizetésnek is élménnyé kell válnia, fel kell zárkóznia a személyes tapasztalathoz, az érintésmentes érintéses fizetési élményhez.”
– mondta el Sármay Bence.
Kapcsolódó cikk:
A kutatási eredmények szerint a felnőttkorú internetező magyarok szinte mindegyike (97 százalék) kipróbált már legalább egyszer valamilyen elektronikus fizetési megoldást, és 89 százalék azok aránya, akik rendszeresen így fizetnek.
A bankkártya és a banki átutalás a leginkább használt fizetési megoldásoknak számít, az előbbit 85 százalék próbálta ki és 75 százalék használja rendszeresen, az utóbbit pedig 79 százalék próbálta ki, viszont csak 43 százalék vált rendszeres használójává.
A kutatás alapján a legtöbb ember számára elsősorban a bankkártyás fizetés jelenti a készpénzmentes fizetést.
Nő a digitális tárcába elmentett kártyák aránya
Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője a PayTechShow-n a bankkártyahasználat jövőjét illetően kiemelte , hogy a mobilapplikációk fejlődése kedvező irányba tereli a pénzügyi termékek fejlesztését is.
Ma már minden negyedik hazai bankkártyát digitalizálnak, vagyis nincs feltétlenül szükség magára a plasztik lapra – a fizetéshez elegendő az okostelefon használata is, amennyiben a bankkártya adatait előzetesen rögzítették úgynevezett digitális tárcában.
Ezek a virtuális megoldások már egy jó évtizede velünk vannak, de Magyarországon az ügyfelek inkább csak az utóbbi években kezdték használni őket.
Kapcsolódó cikk:
Átfogó edukációra van szükség
A kutatás résztvevőinek közel fele, 49 százaléka gyakrabban fizet elektronikus módon, mint készpénzzel, a csak készpénzt használók aránya csupán 10 százalék. Az eredmények alapján jól látszik, hogy
minél nagyobb valakinek az iskolai végzettsége, annál nagyobb a valószínűsége, hogy inkább elektronikus módon fizet.
Míg az alapfokú iskolai végzettséggel rendelkezők körében mindössze 31 százalék az inkább digitálisan fizetők aránya, addig a középfokúak körében már 51 százalék, a felsőfokúak körében pedig 74 százalék.
A 2022 júliusában megalakult Digitalizációs fejlesztési és szabályozói munkacsoport vezetője, dr. Túri Anikó, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium közigazgatási államtitkára is kitért a PayTechShow Plenáris ülésén az átfogó edukáció fontosságára.
Államtitkár asszony véleménye szerint
a digitális állampolgárság kialakításához elengedhetetlen a megfelelő és átfogó edukáció, hisz a fejlett szolgáltatások akkor lesznek hatékonyak, ha az állampolgárok képesek és hajlandóak azokat használni.
Ugyanakkor láthatjuk a nyilvánvaló összefüggést a tekintetben, hogy Túri Anikó a szabályozó kiemelkedő felelősségeként hivatkozott a kizárólag készpénzhasználatot választó polgárok igényeinek figyelembe vételére.
Kapcsolódó cikk:
Készpénzhez való hozzáférés segítése
A kutatásból kiderül az is, hogy minél nagyobb településen él valaki, annál nagyobb a valószínűsége, hogy nem használ készpénzt.
A készpénzzel valóban van még dolga a vidék Magyarországának.
A vidéki fogyasztók kihívásai mentén jogalkotás útján létrehozott kereskedői cashback szolgáltatás bevezetése a nyáron várható, ami valljuk be, hogy meglepte a piacot. Ennek értékelése is terítékre került a PayTechShow piaci és állami szereplőket felvonultató szakmai kerekasztalában .
A Mastercard képviselője, Szász Ferenc véleménye szerint csak abban az esetben lehet sikeresnek tekinteni a kereskedői cashback szolgáltatást,
ha a kerekedők is megtalálják ebben a megoldásban a win-win lehetőséget.
Kapcsolódó cikkek:
Messze még a 100%-os lefedettség
Az EFISZ kutatása szerint a készpénzhelyettesítő megoldásokkal (is) fizetők körülbelül fele (51 százalék) nyilatkozott úgy, hogy általában hosszútávon tudatosan kerüli az olyan üzleteket/szolgáltatókat, akiknél nem lehet elektronikus módon fizetni.
Ez a kérdés sokszor felmerült a PayTechShow kerekasztal beszélgetésein is. Nincs vita, a piaci és állami vezetők mindent megtesznek a digitális pénzügy népszerűsítéséért.
Azonban bármilyen nagy bankot, kerekedői hálózatot vagy akár szabályozói közeget képviselő szakembert kérdeztünk, mindenki bevallotta, hogy legalább egy helyen rendszeresen fizet készpénzzel. Legyen ez a szolgáltatás virágárustól, fodrásztól, fogorvostól vagy iskolai egyesülettől igénybe véve,
a 100 százalékos lefedettség még messze van a szektor legmagasabb szintű képviselői esetében is.
Így hát, az átlag felhasználó lassan zárkózik, a pénzügyi vezetők pedig törekszenek a 100 százalékos lefedettségre. Amíg ez megvalósul, addig viszont örömmel figyeljük az EFISZ kutatásához hasonló beszámolókat, hogy tudjuk honnan hová tartunk.
Az EFISZ kutatás itt érhető el.
Kapcsolódó cikkek:
- Mastercard: Megdőlt egy régi mítosz a készpénzzel kapcsolatban. Bemutatták a friss bankkártya használati szokások kutatás eredményeit, 2023.05.23.
- GKID-Mastercard: Még mindig az utánvétes fizetés a legnépszerűbb, de a készpénz szerepe csökken, 2023.05.17.
- MNB: Az aktívan használt bankkártyák 25%-a beköltözött a mobiltárcákba, 2023.03.20.
Címlapfotó forrása: stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group