A robot befektetési tanácsadók (ú.n. robo-advisor) felemelkedése 2008-hoz, az első iPhone megjelenéséhez köthető, ami elhozta a digitalizáció új szintjét. Napjainkra csak az Egyesült Államokban már több mint 1 billió dollár értékű vagyont kezelnek a robotok, amelyek a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás segítségével felügyelik az ügyfelek portfólióját. Bizonyos esetekben a robot befektetési tanácsadó előnyösebb is lehet, főleg azok számára, akik most ismerkednek a befektetések világával és még nincs vagyonuk, komplex pénzügyi portfóliójuk – írja a CNBC.
Nem is olyan régen a robotokkal még csak a Star Wars filmekben találkozhattunk, mára viszont már ott vannak a pénzügyi szektorban is. Csak az Egyesült Államokban 1 billió dollár értékű vagyont kezelnek emberi beavatkozás nélkül. Ezek a robotok jellemzően a felhőben végzik a személyes portfóliónk kezelését, amelynek eredményét a mobilunkon könnyen és gyorsan átláthatjuk, megérthetjük.
“Ezek a robot befektetési tanácsadók ma még elsősorban a befektetési tapasztalatokkal és vagyonnal még nem rendelkező új ügyfelek számára lehetnek hasznosak”
– véli a CNBC által megszólított befektetési tanácsadó. A robot tanácsadók képesek ugyanolyan komplex portfólió összeállítására és professzionális kezelésére, mint a privát befektetési tanácsadók csak sokkal olcsóbban.
„Ma már mindenhol ott vannak”
– osztotta meg véleményét a CNBC cikkben egy másik befektetési tanácsadó. Ilyen robotokat már nemcsak a fintech startupok alkalmaznak, hanem a tradicionális befektetési bankok és szolgáltatók is.
Mindenkinek lehet(ne) robot befektetési tanácsadója
„A szabályozásnak (PSD2) és a technológiának köszönhetően ma eljutottunk odáig, hogy a teljes vagyonunkról egyetlen képernyőn keresztül kaphatunk átfogó képet, amire erre eddig nem volt példa” – hangsúlyozta pár héttel ezelőtt Faluvégi Balázs, a Magyar FinTech Szövetség elnöke, aki egyben robot befektetési tanácsadót fejlesztő fintech cég, a Blueopes volt alapítója is.
A technológia megteremtette annak a lehetőségét, hogy prémium banki szolgáltatások (pl. privát bankár) szélesebb tömegek számára váljanak elérhetővé rendkívül kedvező feltételek mellett.
„Ma a magyar lakosság 95%-a nem engedhet meg magának privát banki szolgáltatást, ám a robot-advisor megoldások ezt elérhető közelségbe hozzák számukra”
– mutatott rá előadásában a technológia demokratizáló hatására Faluvégi Balázs a K&H és a FinTechZone „Mit hoz a jövő?” c. webináriumán.
Kiemelte továbbá, hogy a technológia – elsősorban a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás -, valamint a fintech szolgáltatások levehetik a jövőben a tömegek válláról a pénzügyek kezelésének terhét és teljesen automatizáltan, akár önvezérlő módon dolgoznak majd vagyonunk optimalizálásán.
Kapcsolódó cikk:
Autonóm (önvezérelt) pénzügyek
Egyszerű példa, ha azt látjuk, hogy a vásárló rendszeresen ugyanarra a számlára küld pénzt, javasolhatjuk, hogy automatizálja ezt a tranzakciót. A fintech szolgáltatók kialakíthatnak egy olyan folyamatot (feedback loop), amellyel a vásárló a döntését könnyebben és stresszmentesebben hozhatja meg.
Forrás: “Digitális ökoszisztémák. A jövő szolgáltatói. Platformoktól a digitális ökoszisztémákig.” c. FinTechZone kiadvány.
Vonzó a robot befektetési tanácsadó a digitális generáció számára
Jelenleg a legnépszerűbbek ezen a területen az Acorns, Betterment, SigFig, SoFi, Personal Capital, Ellevest, vagy a Wealthfront, amelyek elsősorban az Egyesült Államokban érhetők el. Ezekre a szolgáltatásokra jellemzően a mobilalkalmazáson keresztül lehet regisztrálni és nem szükséges jelentősebb vagyon sem a robotizált pénzügyi szolgáltatás igénybe vételéhez.
Talán nem meglepő, de a robot tanácsadókat jellemzően az Y-generáció tagjai használják, amit a Wealthfront képviselője is megerősített, ahol az ügyfelek 90%-a (470 ezer fő) 40 év alatti és az átlagosan kezelt vagyon 60 ezer dollár (kb. 18 millió forint). Ugyanezt támasztotta alá a Betterment megszólított alelnöke is, ahol az ügyfelek átlagos életkora szintén 40 év alatti és a kezelt vagyon ügyfelenként 17-18 millió forint között van. (Magyarországon a privát banki szolgáltatás jellemzően 50-100 millió forint elhelyezésétől indul.)
„Az ügyfeleink ugyanúgy akarják kezelni a pénzügyeiket is, mint ahogy a bevásárlásaikat intézik az interneten”
– tette hozzá a Wealthfront képviselője.
További vonzó érv a robot befektetési tanácsadók mellett, hogy lényegesen olcsóbbak, mint a hagyományos befektetési szolgáltatók. Míg a hagyományos befektetési tanácsadók az Egyesült Államokban évente 1% kezelési díjat számolnak fel, addig a robotizált portfóliókezelést kínáló társaságok 0,25%-0,35%-ot.
A robot befektetési tanácsadók első lépésként a rövid és hosszútávú célok meghatározásában segítik a felhasználókat (pl. megtakarítás lakásvásárlásra, egyetemre, utazásra stb.) és ezeknek megfelelően alakítják ki a portfólióajánlatokat.
Hol lesz a helyük a hagyományos befektetési és pénzügyi tanácsadóknak?
Függetlenül attól, hogy egyre népszerűbbek a robot befektetési tanácsadók (legalábbis az Egyesült Államokban), a hagyományos befektetési tanácsadók továbbra is fontos szerepet töltenek be a komplexebb döntések meghozatalában, pl. új vállalkozás indításában, az ügyfél egzisztenciájában bekövetkező hirtelen változáshoz igazodó portfólióstratégia kialakításában, adózási kérdésekben.
Kapcsolódó cikkek:
Címlapfotó: stock.adobe.com by HQUALITY | Licence: FinTech Group