2024. október 15.
FinTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2022.01.17.

Egyre népszerűbbek a robot befektetési tanácsadók. Átveszik az ember szerepét?

Szerző:

Kategóriák:

A robot befektetési tanácsadók (ú.n. robo-advisor) felemelkedése 2008-hoz, az első iPhone megjelenéséhez köthető, ami elhozta a digitalizáció új szintjét. Napjainkra csak az Egyesült Államokban már több mint 1 billió dollár értékű vagyont kezelnek a robotok, amelyek a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás segítségével felügyelik az ügyfelek portfólióját. Bizonyos esetekben a robot befektetési tanácsadó előnyösebb is lehet, főleg azok számára, akik most ismerkednek a befektetések világával és még nincs vagyonuk, komplex pénzügyi portfóliójuk – írja a CNBC.

Nem is olyan régen a robotokkal még csak a Star Wars filmekben találkozhattunk, mára viszont már ott vannak a pénzügyi szektorban is. Csak az Egyesült Államokban 1 billió dollár értékű vagyont kezelnek emberi beavatkozás nélkül. Ezek a robotok jellemzően a felhőben végzik a személyes portfóliónk kezelését, amelynek eredményét a mobilunkon könnyen és gyorsan átláthatjuk, megérthetjük.

“Ezek a robot befektetési tanácsadók ma még elsősorban a befektetési tapasztalatokkal és vagyonnal még nem rendelkező új ügyfelek számára lehetnek hasznosak”

– véli a CNBC által megszólított befektetési tanácsadó. A robot tanácsadók képesek ugyanolyan komplex portfólió összeállítására és professzionális kezelésére, mint a privát befektetési tanácsadók csak sokkal olcsóbban.

„Ma már mindenhol ott vannak”

– osztotta meg véleményét a CNBC cikkben egy másik befektetési tanácsadó. Ilyen robotokat már nemcsak a fintech startupok alkalmaznak, hanem a tradicionális befektetési bankok és szolgáltatók is.

Mindenkinek lehet(ne) robot befektetési tanácsadója

„A szabályozásnak (PSD2) és a technológiának köszönhetően ma eljutottunk odáig, hogy a teljes vagyonunkról egyetlen képernyőn keresztül kaphatunk átfogó képet, amire erre eddig nem volt példa” – hangsúlyozta pár héttel ezelőtt Faluvégi Balázs, a Magyar FinTech Szövetség elnöke, aki egyben robot befektetési tanácsadót fejlesztő fintech cég, a Blueopes volt alapítója is.

A technológia megteremtette annak a lehetőségét, hogy prémium banki szolgáltatások (pl. privát bankár) szélesebb tömegek számára váljanak elérhetővé rendkívül kedvező feltételek mellett.

„Ma a magyar lakosság 95%-a nem engedhet meg magának privát banki szolgáltatást, ám a robot-advisor megoldások ezt elérhető közelségbe hozzák számukra”

– mutatott rá előadásában a technológia demokratizáló hatására Faluvégi Balázs a K&H és a FinTechZone „Mit hoz a jövő?” c. webináriumán.

Kiemelte továbbá, hogy a technológia – elsősorban a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás -, valamint a fintech szolgáltatások levehetik a jövőben a tömegek válláról a pénzügyek kezelésének terhét és teljesen automatizáltan, akár önvezérlő módon dolgoznak majd vagyonunk optimalizálásán.

Autonóm (önvezérelt) pénzügyek

Az “autonóm pénzügyek”, vagy “autonóm bankolás” lényege, hogy kiemelkedő ügyfélélményt nyújtsunk az ügyfeleknek a pénzkezelés során. Olyan technológiákkal, mint pl. a szabályokon alapuló automatizáció, mesterséges intelligencia és gépi tanulás, viselkedésmintákat vagy bankolási módokat azonosíthatunk és így kialakíthatunk olyan automatizált eljárásokat, hogy ügyfeleink könnyebben és gyorsabban bankolhassanak.

Egyszerű példa, ha azt látjuk, hogy a vásárló rendszeresen ugyanarra a számlára küld pénzt, javasolhatjuk, hogy automatizálja ezt a tranzakciót. A fintech szolgáltatók kialakíthatnak egy olyan folyamatot (feedback loop), amellyel a vásárló a döntését könnyebben és stresszmentesebben hozhatja meg.

Forrás: “Digitális ökoszisztémák. A jövő szolgáltatói. Platformoktól a digitális ökoszisztémákig.” c. FinTechZone kiadvány.

Vonzó a robot befektetési tanácsadó a digitális generáció számára

Jelenleg a legnépszerűbbek ezen a területen az Acorns, Betterment, SigFig, SoFi, Personal Capital, Ellevest, vagy a Wealthfront, amelyek elsősorban az Egyesült Államokban érhetők el. Ezekre a szolgáltatásokra jellemzően a mobilalkalmazáson keresztül lehet regisztrálni és nem szükséges jelentősebb vagyon sem a robotizált pénzügyi szolgáltatás igénybe vételéhez.

Talán nem meglepő, de a robot tanácsadókat jellemzően az Y-generáció tagjai használják, amit a Wealthfront képviselője is megerősített, ahol az ügyfelek 90%-a (470 ezer fő) 40 év alatti és az átlagosan kezelt vagyon 60 ezer dollár (kb. 18 millió forint). Ugyanezt támasztotta alá a Betterment megszólított alelnöke is, ahol az ügyfelek átlagos életkora szintén 40 év alatti és a kezelt vagyon ügyfelenként 17-18 millió forint között van. (Magyarországon a privát banki szolgáltatás jellemzően 50-100 millió forint elhelyezésétől indul.)

„Az ügyfeleink ugyanúgy akarják kezelni a pénzügyeiket is, mint ahogy a bevásárlásaikat intézik az interneten”

– tette hozzá a Wealthfront képviselője.

További vonzó érv a robot befektetési tanácsadók mellett, hogy lényegesen olcsóbbak, mint a hagyományos befektetési szolgáltatók. Míg a hagyományos befektetési tanácsadók az Egyesült Államokban évente 1% kezelési díjat számolnak fel, addig a robotizált portfóliókezelést kínáló társaságok 0,25%-0,35%-ot.

A robot befektetési tanácsadók első lépésként a rövid és hosszútávú célok meghatározásában segítik a felhasználókat (pl. megtakarítás lakásvásárlásra, egyetemre, utazásra stb.) és ezeknek megfelelően alakítják ki a portfólióajánlatokat.

Hol lesz a helyük a hagyományos befektetési és pénzügyi tanácsadóknak?

Függetlenül attól, hogy egyre népszerűbbek a robot befektetési tanácsadók (legalábbis az Egyesült Államokban), a hagyományos befektetési tanácsadók továbbra is fontos szerepet töltenek be a komplexebb döntések meghozatalában, pl. új vállalkozás indításában, az ügyfél egzisztenciájában bekövetkező hirtelen változáshoz igazodó portfólióstratégia kialakításában, adózási kérdésekben.

Címlapfotó: stock.adobe.com by HQUALITY | Licence: FinTech Group

Címkék:
blank