2024. október 15.
FinTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2020.09.22.

Chatbotokkal beszélgetünk az ügyfélszolgálatokon. Hol tart a mesterséges intelligencia a pénzügyi szektorban?

Szerző:

Kategóriák:

A nagybankok 70%-a már teszteli a mesterséges intelligenciát. A legforróbb terület a conversational banking, ami új dimenziót nyithat a digitális pénzügyekben. Az elkészült hazai AI-stratégia kapcsán  beszélgettünk a Mesterséges Intelligencia Koalíció elnökével, Jakab Rolanddal, hogy milyen feladatokat láthat el a mesterséges intelligencia a pénzügyi szektorban. További részletek a 2020.10.13-án a FinTechShow-n. Idén már online is!

gal-andras-levente

MAGYARORSZÁG DIGITALIZÁCIÓS ÉS DIGITÁLIS TECHNOLÓGIA FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA – HOGYAN SEGÍTI A DIGITÁLIS JÓLÉT PROGRAM A FINTECH FEJLŐDÉSÉT?

DR. GÁL ANDRÁS LEVENTE

DIGITÁLIS JÓLÉT PROGRAM
Szakmai vezető

FinTechShow 20/20 – Online is!
2020.10.13.

Mi a mesterséges intelligencia helye a pénzügyi szektorban? Mely területeken hozhatja a legnagyobb hasznot a pénzintézeteknél?

Jakab Roland: Az AI szerepe messze nem merül ki a csetbotok ügyfélszolgálati alkalmazásában. Ahogy a KPMG egy korábbi kutatása is rámutat,

a kockázatkezelés és az ügyfélélmény lehet az a két terület, ahol a mesterséges intelligencia különösen fontos szerephez juthat a banki szektorban,

ezen felül pedig a compliance és csalások elleni küzdelem lehetnek még azok a hívószavak, ahol egyre nagyobb arányban alkalmazhatják. Egy másik tanulmány szerint a nagybankok 70%-ának van legalábbis pilot fázisban lévő AI projektje.

jakab-roland-mesterseges-intelligencia-koalicio

Fotón: Jakab Roland, a Mesterséges Intelligencia Koalíció elnöke

Front szinten az ún. conversational banking a legforróbb trend, amely új szintre emeli az ügyfélélményt. Az ügyfelek mind mélyebb megismerése révén nagyszerűen ki lehet használni az MI perszonalizációs képességét, vagyis a technológia megfelelő használatával soha nem látott precizitással és mennyiségben lehet személyre szabni az ajánlatokat a mass personalization jegyében.

A személyi tanácsadás jellege is meg fog változni, a már említett „társalgási bankolás” pont ezt célozza: nemcsak az ügyféligények felmérésére képesek az automatizált rendszerek, hanem egyre körültekintőbb tanácsokkal is szolgálnak, amelyek helytől, időtől függetlenül igénybe vehetők. Látjuk továbbá, hogy a tőzsdei kereskedésnél használt robottanácsadói szolgáltatások is egyre hétköznapibbá válnak a nagy bankok portfóliójában, ami további kifutási lehetőségeket tartogat.

A Covid miatt a távoli ügyintézés iránti igény kiemelten fontos területté vált, ahol az MI más technológiákkal ötvözve létfontosságú megoldást adhat a mindennapi ügyintézés során, pl. távoli ügyfél azonosítás élő kamerakép alapján, hiteles távoli dokumentum aláírás, stb.

Hazai fejlesztések zajlanak e területen, amelyek szinte műszaki változtatások nélkül alkalmasak lehetnek a globális igények kiszolgálására is. Ez a megoldás a front office oldalon megjelenő „ellehetetlenített” ügyintézést és az emiatt feltorlódott back-office jellegű munkát támogatja hatékonyan.

Hol tart nemzetközi és hazai szinten az MI alapú szolgáltatások használata, fejlődése? Mik a legnagyobb kihívások az MI alapú alkalmazások használatában?

Jakab Roland: A bankszektornak van mit behoznia a Big Tech cégekhez képest, hiszen ahhoz képest, hogy mennyi adat keletkezik a működése során, nem használja ki kellő hatékonysággal. Ez abból fakad elsősorban, hogy a pénzintézetek rendszereit eredetileg nem MI kompatibilis formában alkották meg, így nehéz az átállás.

Az AI-jal való viszony hasonlóképpen alakulhat, mint ami a fintech versenytársakkal szemben lejátszódott, vagyis egy partnerségi helyzet fog kikristályosodni. A banki szereplők a fintech cégekkel is megtalálták a hangot, most az AI adta lehetőségeket is fokozatosan fogják kiaknázni, és saját hatékonyságuk javítására fordítani.

Szerencsére vannak már magyar megoldások, amelyek konkrét megoldással segítik a pénzügyi szektor mindennapjait. Az MI Koalíció tagjai között van olyan cég, amely a hitelelbírálás folyamatát gyorsítja fel a kérelmek előszűrésével, vagy az ügyfélszolgálati beszélgetésekből készít másnapra részletes riportot.

Szükség van az adattárház gondolkodástól elmozdulni az “adattó” megközelítés irányába. Ahhoz nagyon sokat kell dolgozni, hogy minden további nélkül össze lehessen olvasztani akár külsős harmadik fél adatbázisait a banki adatokkal, márpedig ez óriási lökést adhat a tömeges személyreszabások tökéletesítésében. Az MI Koalíció ebben is segít azáltal, hogy a nemrég bejelentett MI Stratégia fontos része a szabályozási háttér megteremtése, valamint az adatgazdaság beindítása.

A magyar nyelv támogatottságán szintén javítanunk kell. Globális szemmel nézve kis piacnak számítunk, ezért ez a mi házifeladatunk, senki nem fogja helyettünk elvégezni. Azok a szereplők, akik meg tudják csinálni, jelenleg ‘fizetős’ projekteken dolgoznak, nem feltétlen tudnak invesztálni, és nincs lehetőségük finanszírozás nélkül erőforrásokat allokálni egy ‘közös’ fejlesztésbe. Az MI Stratégiában ennek megfelelően kiemelten kezeljük a nyelvtechnológiát, hogy ezáltal élére álljunk ennek a folyamatnak.

Mi az akadálya a fejlődésnek? Hogyan tudnánk itthon ösztönözni a fejlesztéseket? Hol látja a Koalíció szerepét a fejlődés ösztönzésében?

Jakab Roland: Belső szervezeti szempontból sok gátja van annak, hogy egy teljes mértékben MI-re felkészített struktúra alakuljon ki a bankokon belül, hiszen továbbra is a silós rendszerek jellemzők, és a munkaszervezés és fejlesztés dinamikája sem hasonlítható a jellemzően startup kultúrára épülő fintechekhez.

Célszerű lehet az AI-alapú megoldást szállító fintechekkel kötött stratégiai partnerségek széles körű meghonosítása. Az MI Koalíció pontosan azért jött létre, hogy ezeket a szinergiákat elősegítse, és közös platformot biztosítson a különböző hátterű szereplők számára egyrészt az üzleti szektoron belül, másrészt adott esetben az akadémiai, kutatói, kormányzati szféra vonatkozásában is.

Az ai-hungary.com oldalon elérhető piacterek ezt a katalizátor funkciónkat teljesítik ki. Itt valamennyi piaci szereplő feltöltheti AI alapú ajánlatait, illetve kereshet azok között.

A kereslet és a kínálat ily módon történő összekötésétől sok új együttműködést remélünk.

Az MI Stratégia fókusz ágazatai között a pénzügyi szektor még nem szerepel. A megváltozott gazdasági helyzetben a vállalkozások számára azonban még fontosabbá vált a pénzügyi helyzetük tervezhetősége, szcenárió elemzések elvégzése. Tervezi-e a Koalíció a pénzügyi szektorban az MI alkalmazását segítő szakértői munka elindítását?

Jakab Roland: A Stratégiában meghatároztuk azokat a csapásirányokat az AI területén, ahol Magyarországnak a legtöbb keresnivalója lehet a nemzetközi versenyben, érdemes komoly kutatási kapacitásokat biztosítani, és egyben szükséges az állami szerepvállalás is a megfelelő eredmények eléréséhez.

Első körben úgy ítéltük meg, hogy a pénzügyi szektorban jelen van egy olyan dinamikájú innovációs erő, amely állami ösztönzés nélkül is képes világszínvonalú megoldások kitermelésére. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem követjük figyelemmel az ott zajló fejlesztéseket, nem véletlenül képviseli a bankszektort az elnökségünkben is dedikált szakember.

Az MI Koalíció a Digitális Jólét Program keretében működik, ahol a fintech divízióval folyamatosan nyomon követjük egymás munkáját, és szükség esetén rendelkezésre bocsátjuk szakértőinket.

Hosszú távon a pénzügyi szektorral ápolt jó kapcsolatainkat szeretnénk tovább mélyíteni, hiszen az az AI-jal kéz a kézben jár.

Az egyes technológiai elemek fókuszált fejlesztésével közvetett támogatást kapnak az egyes vertikumok. A nyelvi képességek fejlesztéséből a banki szektor többet tud profitálni, mint a gyártás vagy a mezőgazdaság. A banki szektor MI oldalról történő támogatása tehát elsődlegesen nem ‘bankszakmai’, hanem a műszaki megvalósítási lehetőségek szélesítése révén valósulhat meg.

“Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiája 2020-2030” innen tölthető le.

Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiájáról, a mesterséges intelligencia alkalmazások terjedését segítő tervekről a Digitális Jólét Program szakmai vezetője, Dr. Gál András Levente tart előadást a 2020. október 13-án a Budapest Kongresszusi Központban megrendezésre kerülő FinTechshow -n. Az érdeklődők élőben vagy online is követhetik az előadást.

Címlapfotó forrása: pixabay.com

Címkék:
blank
blank