Az imént bemutatta az MNB a „Fizetési Rendszer Jelentés” legfontosabb pontjait, megállapításait. Az MNB szerint 2020 márciusában elszabadul a verseny Magyarországon az azonnali fizetési rendszernek és a PSD2 teljeskörű alkalmazásának köszönhetően. Igaz, megérkezett az Apple Pay is Magyarországra, illetve elérhetők külföldi, nem banki szereplők – pl. Revolut, TransferWise – innovatív megoldásai is a magyarok számára, de valódi áttörést a mobilfizetésben a forgalom tekintetében az azonnali fizetés hozhat majd. Ősztől jön a PSD2 és az erős ügyfél-hitelesítés, amelyek további változásokat hoznak a hazai fizetési piacon. Mindezekkel részletesen is foglalkozunk majd 2019.10.15-én a PayTechShow-n.

Az MNB „Fizetési Rendszer Jelentés” főbb megállapításai:

  • Minden kiskereskedői méretkategóriában folyamatosan nő a kártyás fizetést lehetővé tevő üzletek aránya. 2018 végén a 145 ezer POS terminál 86%-a támogatta már az érintéses fizetést. Ezzel párhuzamosan tovább nőtt az érintéses kártyás vásárlások számának aránya is, ami már meghaladta a 86 százalékot a fizikai kereskedőknél végrehajtott összes kártyás vásárláson belül. A FinTechZone.hu szerint az előbbi két arány – a kártyás fizetési infrastruktúra fejlettsége, valamint a felhasználói attitűdik változása – jó alapot biztosíthatnak majd a következő években az érintéses mobilfizetés, az Apple Pay és az Androidos NFC-s fizetés terjedéséhez.
  • Folytatódott az elektronikus fizetési módok térnyerése. A legnagyobb növekedést a bankkártyás fizetések produkálták, amelyek száma és értéke is közel 25%-kal nőtt 2017-hez viszonyítva. Ugyanakkor a bankkártyás vásárlások értékének aránya a lakossági fogyasztáshoz viszonyítva még mindig nagyon alacsony, 27%.
  • A közüzemi és egyéb számlák elektronikus fizetésének aránya lassan eléri az 50%-ot, ami 5 év alatt megduplázódott. A FinTechZone.hu szerint ezen a téren a készpénzes tranzakciók arányának csökkenéséhez hozzájárul majd a 2020. március 2-án induló azonnali fizetési rendszer (és a fizetési kérelem).
  • Az elektronikus tranzakciók dinamikus bővülésének hatására a készpénz aránya folyamatosan csökken a lakossági pénzforgalomban, ami az elmúlt években 75-80% között stagnált – az MNB korábbi elemzései alapján.
  • Igaz, folyamatosan nő a hazai bankok és egyéb pénzforgalmi szolgáltatók által kínált innovatív, elsősorban kártyaalapú mobilfizetési megoldások köre (pl. Android alapú NFC-s fizetés, Apple Pay, Simple, iCsekk stb.), ugyanakkor az ezekkel lebonyolított forgalom még alacsony.
  • Egyre több külföldi nem banki szereplő (pl. Revolut, TransferWise, Curve) fizetési alkalmazása is elérhető hazánkban, de ezek forgalma is – valószínűleg – még alacsony.
  • A lebonyolított forgalom tekintetében elsősorban az azonnali fizetésre épülő innovatív megoldások megjelenése hozhat majd valódi áttörést a mobilfizetések terjedésében Magyarországon.

PAYTECHSHOW

Azonnali fizetés, mobilfizetés, Apple Pay lehetőségei, kihívásai a kereskedők, a pénzügyi szolgáltatók és a lakosság szemszögéből. Workshopok, megoldások, Payment Design Sprint 2019.10.15-én a PAYTECHSHOW-n.

  • 2019 második felében több új, az ügyfelek pénzforgalmának hatékony lebonyolítását, biztonságos bankolását, illetve informáltságát elősegítő jogszabály lép életbe (értsd: teljeskörű PSD2 hatályba lépése, API hozzáférések kötelező megnyitása, erős ügyfél-hitelesítés alkalmazása 2019. szeptember 14-től).
  • Lassuló ütemben, de évek óta emelkedik a pénzforgalmi üzemzavarok száma a bankszektorban, de az esetszám és a pénzforgalmi szolgáltatók számához, illetve a pénzügyi infrastruktúra összetettségéhez viszonyítva továbbra is alacsony. Az üzemzavarok „kordában tartása” azért is lesz különösen kritikus, mivel az azonnali fizetési rendszer elindulását követően a tervezett és a nem tervezett kiesések összesen nem haladhatják meg éves szinten a 24 órát. Az MNB korábbi jelentése alapján 2017-ben több mint 150 alkalommal volt üzemzavar az internetbank és közel 150 alkalommal a mobilbank esetén. A FinTechZone.hu becslése alapján az internetbank bankonként legalább 80-100 órára nem volt elérhető 2017-ben, így akkor az AFR előírásait a 10 legnagyobb hazai bank nem tudta volna teljesíteni.
  • Az MNB további lépéseket tett az azonnali fizetés alapinfrastruktúrájára épülő innovatív fizetési szolgáltatások fejlesztésének előmozdítására. Az alapszolgáltatásra épülő innovatív fizetési megoldások – pl. mobilfizetési alkalmazások – fejlesztése kulcsfontosságú. Az MNB a másodlagos számlaazonosítók és a fizetési kérelem bevezetésén túlmenően a főbb fizetési helyzetekben alkalmazható azonnali fizetési folyamatokra vonatkozó útmutató kidolgozásával, valamint egy hazai QR-kód szabvány létrehozásával segíti az új fizetési szolgáltatások fejlesztését.
  • Célegyenesbe ért a pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló új Pénzforgalmi irányelv (PSD2) által a legnagyobb változást hozó szigorú ügyfélazonosítás bevezetése, valamint az ügyfélszámlákhoz történő hozzáférést biztosítása harmadik fél szolgáltatók részére. Az innováció és a harmadik feles szolgáltatók megjelenésével újfajta biztonsági kockázatkezelésre lesz szükség, amelyet az MNB figyelemmel kísér.

A hazai fizetési rendszer átalakulásával, az új mobilfizetési megoldások térnyerésével, a készpénzmentes társadalom víziójával is részletesen foglalkozunk 2019. október 15-én a PayTechShow-n.