Ismét ugrásszerű növekedéssel búcsúzott az óévtől az elektronikus fizetési piac. Az OTP Bank statisztikái azonban arról is árulkodnak, hogy 2022 végén a forgalomnövekedést már az emelkedő infláció is jelentős mértékben befolyásolta. A pénzintézet szakértői szerint idén a korábbi évekhez viszonyítva lassabb ütemben, de tovább nőhet az elektronikus fizetési megoldások népszerűsége.
A tavalyi év utolsó három hónapjában az OTP Bank rendszerében látható elektronikus fizetések összértéke jelentősen, az előző negyedévvel összehasonlítva 12,4, éves összehasonlításban pedig 41 százalékkal növekedett.
Átrendeződött a kosárszerkezet: kevesebb vásárlás, de magasabb kosárérték
Az elektronikus fizetési piac sajátossága, hogy éven belül negyedévről negyedévre emelkedik a vásárlások értéke, ami az ünnepi szezon előtt éri el a csúcsát, azonban a 2022 utolsó negyedévében regisztrált növekedést már a korábbi időszaknál is erőteljesen befolyásolta az infláció.
Az emelkedő volumen mellett az október-decemberi időszakban a tranzakciók darabszáma negyedéves összehasonlításban stagnált, sőt 2021 végéhez képest enyhén csökkent is. Emellett a vásárlásokon belül a korábbinál nagyobb szerepet kaptak a megélhetéshez és a rezsiköltségek kiegyenlítéséhez kapcsolódó tranzakciók.
Az OTP Bank 2022. október-december hónapjaira vonatkozó fizetési statisztikái ugyanakkor a turisták visszatéréséről is árulkodnak, hiszen a külföldi kártyás fizetések száma a covid előtti időszak adatait idézi.
Idén is folytatódik a növekedés, de az ütem alacsonyabb lesz
2021-ről 2022 végére a POS-terminált használó kártyaelfogadó helyek száma mintegy 6 százalékkal, a SimpleBusiness megoldást választó kereskedők és szolgáltatók száma pedig közel 30 százalékkal növekedett.
Az idei év várakozásai kapcsán Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője elmondta, hogy nem látszik olyan tényező, ami fordulatot eredményezhetne az elektronikus fizetések hazai trendjében.
„Arra számítunk, hogy az első negyedév eredménye gyengébb lesz, mint tavaly, amikor egyszeri plusz jövedelmek érkeztek a háztartásokhoz, mint például az adóvisszatérítés. Ha a gazdasági helyzetben nem áll be jelentős változás, úgy a forgalom 2023 folyamán tovább fog bővülni, azonban a korábbi évekkel összehasonlítva a növekedés üteme alacsonyabb lesz”
– tette hozzá Hideg Noémi.
Elektronikus fizetési megoldások igény és vállalkozásméret szerint
Az OTP Csoport elektronikus fizetési megoldásai között már elérhető olyan alkalmazás is, amellyel a kereskedő POS-terminálként használhatja mobiltelefonját.
A SimpleBusiness applikációt kezdő- vagy 30 millió forint alatti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak javasolja az OTP Csoport. Magasabb árbevétel esetén a bankkártyák mellett egészségpénztári, cafeteria- és SZÉP kártyák elfogadására is alkalmas POS-terminál igénylését ajánlja a hitelintézet.
A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a cikkben szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.
Érintéses fizetési lehetőséggel bővült a SimpleBusiness | 2022.05.26.
A cikk megjelenését az OTP Bank támogatta.