Szeptember 2-án a Magyar Nemzeti Bank (MNB) sajtótájékoztatót tartott, amelyen bemutatták az új qvik fizetési megoldást. A qvik indulásához kapcsolódóan az MNB a Nemzetgazdasági Minisztériummal, valamint a qvik elfogadói szolgáltatásokat elsőként bevezető OTP Bankkal és Raiffeisen Bankkal közösen mutatták be az új, hazai, biztonságos és versenyképes fizetési megoldásokat.
A sajtótájékoztatót Bartha Lajos, az MNB pénzügyi infrastruktúrákért és bankműveletekért felelős ügyvezető igazgatója nyitotta meg.
„Tegnap sikeresen elindult a QR kódos, deep linkes, érintéses fizetés Magyarországon és egy szintet ugrottunk a pénzforgalom digitalizációjába.”
– mondta Bartha Lajos.
A qvik fizetési megoldások bevezetésével a komplex fizetési ökoszisztéma kiépítésének újabb fázisa valósul meg idén, és a banki applikációkban a fizetési kérelem fogadása mellett szeptember 1-től megjelennek a QR kódos, az érintéses (NFC-s) és a mélyhivatkozás (deeplink) alapú fizetési lehetőségek is.
Bartha Lajos emlékeztetett arra, hogy az első megbeszélések az Azonnali Fizetési Rendszerről 2015 júniusában kezdődtek, majd a rendszer 2020 márciusában el is indult.
Az Azonnali Fizetési Rendszer stabil működése teremtette meg az alapját a szeptember 1-jén debütáló qvik szolgáltatás számára.
„A versenyképességre komoly hatással van az, hogy egy gazdaságban milyen szerepet töltenek be a digitális fizetések.”
– hangsúlyozta Bartha Lajos, a qvik jelentősségére reflektálva.
Ízig-vérig hazai megoldás
Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke nyitotta meg a sajtótájékoztatót, amely során hangsúlyozta, hogy a qvik minden szempontból egy magyar fejlesztés, amely erősíti az ország pénzügyi függetlenségét.
„Azt gondolom, hogy a qvik minden elemében egy 21. századi megoldás, amire büszkék lehetünk, hisz a qvik nemzetközi porondon is az élvonalba tartozik.”
– emelte ki Virág Barnabás.
A qvik rendszer által generált adatok Magyarország határain belül maradnak, ami komoly versenyelőnyt jelent a hazai szereplők számára. Ezen felül a hazai szereplők biztosíthatják, hogy a qvik a jövőben is a magyar piaci igényekhez igazodva fejlődjön, így a szolgáltatás mindig a hazai felhasználók érdekeit és igényeit tükrözi majd.
Fotón: Virág Barnabás, az MNB alelnöke (forrás: MNB)
Nemcsak gyors, olcsó is
A Magyar Nemzeti Bank alelnöke szerint a jelenlegi globális trendeket figyelve a kettősségek korában élünk: olyan átmeneti időszak ez, ahol a gyorsaság és biztonság, valamint a növekedés és infláció együttes kezelése jelentik a legnagyobb kihívást.
Az új rendszer igyekszik minden igénynek megfelelni és ezen felül egyfajta digitális pénzügyi rezsicsökkentést is végrehajt.
A qvik fizetés minden formája törvényileg ingyenes a fogyasztók számára. A qvik infrastruktúra kialakítás során kiemelt szempont volt a működési költségek minimalizálása, ezért a kereskedők számára a többi elektronikus fizetési módhoz képest lényegesen olcsóbb ez a megoldás, ráadásul az eladott termékek ellenértéke – igény esetén – azonnal megérkezhet a számlájukra hétvégén is.
Emellett a rendszer négyféle fizetési megoldást is lehetővé tesz, ezzel biztosítva a felhasználók számára a maximális rugalmasságot.
Az érdeklődés már most is nagy, és az MNB egy új honlapot hozott létre, hogy támogassa az átmenetet és megfelelő tájékoztatást nyújtson az érintetteknek.
A qvik fizetési megoldás bevezetése jelentős lépést jelent a hazai digitális pénzügyi rendszer fejlődésében, hozzájárulva a digitális gazdaság növekedéséhez és Magyarország pénzügyi szuverenitásának erősítéséhez.
A Bankszövetség, az MNB és a GIRO Zrt. folyamatosan dolgoznak a biztonsági kihívások kezelésén, és a jövőre induló, a GIRO Zrt. által kezelt Központi Visszaélésszűrő Rendszer a qvik tranzakciókat is ellenőrizni fogja.
Kapcsolódó cikkek:
A biztonság mindenek felett
Túri Anikó, a Nemzetgazdasági Minisztérium közigazgatási államtitkára előadásában az online fizetési csalások veszélyeire figyelmeztetett, és hangsúlyozta az állampolgárok pénzügyi biztonságának kiemelkedő fontosságát.
Az államtitkár asszony emlékeztetett arra, hogy a 2020-ban bevezetett Azonnali Fizetési Rendszer úttörő kezdeményezés volt Európában, hiszen Magyarország az első országok között vezette be ezt az innovatív megoldást. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy az új technológiák komoly kihívásokat is rejtenek, különösen a digitális pénzügyi csalások tekintetében.
„Az idei első három hónapban 4277 esetben, valamivel több mint 5,4 milliárd forint értékben váltak háztartások online csalások áldozataivá. Ez a szám majdnem kétszerese a tavalyi év hasonló időszakának.”
– közölte az államtitkár asszony.
Annak ellenére, hogy ezek az adatok aggasztóak, Túri Anikó rámutatott néhány kedvező trendre is. Míg 2020 első negyedévében a sikeres visszaélések száma közel tízszerese volt a sikertelen próbálkozásoknak, addig 2023-ban ez az arány jelentősen megfordult: 2023 első negyedévében kevesebb mint 4000 sikeres csalásra jutott közel 14.000 meghiúsított kísérlet. Ez azt mutatja, hogy a bankok és az ügyfelek egyre hatékonyabban felismerik és kezelik a csalásokra irányuló támadásokat.
„A csalások visszaszorítása nemcsak pénzügyi stabilitási kérdés, hanem bizalmi kérdés is.”
– hangsúlyozta Túri Anikó.
Előadása rávilágított arra, hogy bár a qvik és más hasonló innovációk új lehetőségeket nyitnak meg, a pénzügyi biztonság megőrzése továbbra is elsődleges fontosságú, mivel a csalások visszaszorítása elengedhetetlen a pénzügyi rendszer stabilitása és az állampolgárok bizalmának fenntartása szempontjából.
Fotón balról jobbra: Bartha Lajos (MNB), Virág Barnabás (MNB), Túri Anikó (NGM), Csányi Péter (OTP Bank), Zolnai György (Raiffeisen Bank), forrás: MNB
A qvik és az OTP szerepe a digitális pénzügyi innovációban
A Magyar Nemzeti Bank sajtótájékoztatóján Csányi Péter, az OTP Bank vezérigazgató-helyettese is felszólalt, aki beszédében az OTP Bank innovációs szerepét és a qvik rendszerrel kapcsolatos elvárásait mutatta be.
„A qvik nem csupán gyors és biztonságos, hanem egy olyan stabilan jelen lévő központi Azonnali Fizetési Rendszerre épül, ami mára már teljesen egyértelműen bizonyított.”
– mondta Csányi Péter.
Az OTP Bank számára alapvető fontosságú, hogy folyamatosan élen járjon az innovációban, az OTP már korábban is számos úttörő lépést tett a pénzügyi szektorban: elsőként vezették be a bankkártyákat Magyarországon, az EU-ban pedig elsőként indították el a kontroll SMS szolgáltatást. Az OTP honosította meg az érintésmentes bankkártyák használatát, valamint itthon elsőként vezették be a digitalizált bankkártya lehetőségét a Simple alkalmazáson keresztül. Az Apple Pay szolgáltatást is elsőként tették elérhetővé, emellett ki- és befizetésre alkalmas ATM-eket is először az OTP telepített.
„Nagyon örülök, hogy a qvik fizetési megoldás élessé vált, elindult. Már több száz tranzakciót láttunk rajta – köztük nagyobbakat is – a tegnapi indulás óta.”
– tette hozzá Csányi Péter.
Az OTP Bank elkötelezett amellett, hogy a qvik szolgáltatást minél gyorsabban elérhetővé tegye partnerei számára. Jelenleg több mint 5000 online elfogadást biztosító kereskedőjük használhatja a qvik szolgáltatást, és a cél, hogy november végéig ez a szám elérje a 20.000-et. A qvik már több mint 2000 kereskedő számára elérhető telefonos POS rendszeren keresztül is, és a hagyományos POS-terminállal rendelkező kereskedők számára várhatóan a jövő év elejétől lesz igény esetén hozzáférhető.
Csányi Péter hangsúlyozta, hogy az OTP Bank szívesen működik együtt technikai szolgáltatókkal is a qvik kapcsán annak érdekében, hogy ez a fizetési megoldás minél szélesebb körben elérhető legyen.
„A lakossági ügyfelek számára a qvik kiemelkedő ügyfélélményt nyújt, ami fontos lépés a digitális pénzügyi megoldások fejlesztésében.”
– zárta előadását Csányi Péter.
Kapcsolódó cikkek:
A közös innováció fontossága és a fizetési piac átalakulása
Zolnai György, a Raiffeisen Bank vezérigazgatója a sajtótájékoztatón a közös együttműködés jelentőségére hívta fel a figyelmet, és kiemelte, hogy a magyar fizetési piacon jelenleg jelentős változások zajlanak.
Beszédében megjegyezte, hogy az Azonnali Átutalást gyorsan elfogadta az ország, de az Azonnali Fizetési Rendszer egyéb lehetőségei nem terjedtek el széles körben.
„Mivel ezek nem voltak egységesek és nem voltak kötelezőek a bankok számára, tulajdonképpen valójában nem érte meg a kereskedői oldalnak ezeket fejleszteni, mert adott esetben csak egy vagy két bank ügyfelei tudtak használni. Azonban a kereskedelemnek nem az a célja, hogy újfajta pénzügyi megoldást biztosítson, hanem az, hogy az üzletét vigye tovább.”
– mondta Zolnai.
A vezérigazgató szerint most végre összeáll a kép, és megjelenik a hiányzó network hatás, amely eddig nem volt jelen. Az időközben szerzett tapasztalatok és tanulságok lehetővé teszik, hogy a rendszer valóban működjön, ha az ügyfelek is úgy döntenek.
A Raiffeisen Bank vezérigazgatója aláhúzta: a Raiffeisen már korábban is úttörő szerepet vállalt az AFR megoldások elérhetőségének biztosításában. A rendszer indulására a Bank teljes mértékben felkészült, sikeresen bonyolította le már az indulás utáni másodpercekben az első tranzakciókat.
A Raiffeisen Bank egyúttal belép a kártyaelfogadói piacra is, és elindítja a Kereskedői fizetési megoldások üzletágát. Az értékajánlat egy olyan integrált, multiplatformos szolgáltatás, amelynek köszönhetően a kereskedők egyetlen eszköz segítségével bármilyen elektronikus fizetési módot el tudnak fogadni, legyen az akár bankkártya, akár AFR 2.0, azaz qvik alapú fizetési tranzakció.
A szolgáltatás elérhető lesz mind a klasszikus POS terminálokon, mind az online fizetési felületeken, és a kereskedői kasszarendszerekbe integrálva is.
Zolnai György az elfogadói piac helyzetét is elemezte. Kiemelte, hogy minden vállalkozói szegmens számára, a legkisebbektől a közüzemi cégekig, fontos a megoldásokat biztosítani. Azoknak a kereskedőknek, akik nem rendelkeznek POS terminállal, egy applikációt kell letölteniük, amelyet már közel 4000 ügyfél használ. Jó hír, hogy ezeknek a kiskereskedőknek is működik a qvik.
„A boltosoknak nem kell két külön eszköz a qvik használatához, a frissítéssel már minden élesben van.”
– emelte ki Zolnai.
Az online vásárlások terén is úgy véli, hogy a qvik egy egyszerűbb, gyorsabb és biztonságosabb alternatívát nyújt, mint a hagyományos kártyás fizetés.
Végül hangsúlyozta, hogy a qvik egy közös innováció, amelyben minden érintett fél együtt dolgozott.
„Együtt dolgozott a szabályozó, a piaci résztvevő, magyar innováció, illetve külső fintech cégek, akik nagy örömmel dolgoztak velünk.”
– tette hozzá Zolnai.
A tájékoztatót követően Virág Barnabás, Túri Anikó, Csányi Péter és Zolnai György a meghívott szakmai és pénzügyi szervezetek, valamint a sajtó képviselői számára a helyszínen mutatták be a rendszer működését egy, a jegybank büféjében végrehajtott QR kódos fizetés lebonyolításával.
Fotón: Virág Barnabás, az MNB alelnöke (forrás: MNB)
Kapcsolódó cikkek:
[Forrás: MNB Sajtótájékoztató] | Címlapfotón: Bartha Lajos, MNB | Forrás: MNB