Milyen legyen a digitális euró? Miért félnek a kereskedők az új digitális pénztől?

írta | 2022. 05. 16. | Blockchain, Összes hír

HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH
A kereskedők számára a tömeges használat, a bankkapcsolattal korlátozottan rendelkezők számára az egyszerűség, a személyes adatok biztonsága és a készpénzszerű használat a legfontosabb elvárások a digitális euróval szemben – derül ki az Európai Központi Bank minap publikált felméréséből.
Az Európai Központi Bank az euró-övezet országaiban tavaly szeptemberben széleskörű piaci felmérést végzett azzal a céllal, hogy a digitális euró értékajánlatának kialakításához megismerje a piaci igényeket, várakozásokat.

A felmérésben a fizetési szokásokat, az új digitális fizetési módokhoz való hozzáállást vizsgálták az egyes társadalmi, gazdasági csoportokban, valamint fontos volt a digitális fizetési megoldások kedvelt szolgáltatási elemeinek feltárása is. A kutatás második részében a digitális euró ismertségét, a kapcsolódó várakozásokat és félelmeket, igényeket mérték fel a kutatók.

A digitális euró legalább olyan élményt nyújtson, mint a bankkártyás fizetés

A kutatás rámutatott arra, hogy az új digitális fizetési megoldással szemben a legfontosabb elvárások:

  • a vásárlás összegétől függetlenül mindenhol lehessen azzal fizetni,
  • platform- és eszközfüggetlen legyen,
  • a fizetés azonnal megvalósuljon,
  • lehessen érintéses módon is fizetni.
  • A megkérdezettek a többféle fizetési módot egyetlen eszközben,
  • alkalmazásban szeretné elérni.
  • Legyen lehetőség költési maximumok beállítására.
  • Össze lehessen kapcsolni pénzügyi jelentéskészítő, valamint könyvelési megoldásokkal.
  • Általános elvárás a biometrikus azonosítás.

A megkérdezettek szerint a digitális eurónak az összes fenti funkciót biztosítani kellene ingyenesen vagy nagyon alacsony díjakkal.

Milyen legyen a digitális pénztárca?

A digitális tárcákkal szemben az alábbi várakozásokat, igényeket fogalmazták meg a csoport résztvevői:

  • Eszköz- és platformfüggetlenség: A digitális tárcával szemben általános elvárás, hogy eszköz- és operációs rendszertől függetlenül legyen használható. Ne kelljen új eszközt vásárolni a használatához!
  • Egyszerű, gyors onboarding és ügyfélhitelesítés.
  • Privacy versus hirdetések: Sokak számára igény a fizetési szituációhoz egyedileg is igazítható privacy beállítás lehetősége.
  • Fontos a pénz feletti kontroll: a digitális tárca automatikus feltöltése csak a legfelkészültebb felhasználók számára vonzó. A többség számára elegendő, ha értesítést kapnak az egyenleg előre meghatározott szintje alá csökkenéséről.
  • Kockázatmentesség: A megkérdezettek nagyobb része nem értette a különbséget a központi jegybankpénz és a jelenlegi, kereskedelmi banki pénz között. Kockázatmentesnek találták a kereskedelmi banki pénzt, így a központi digitális euró kockázatmentességéhez kapcsolódó előnyök nem tűnnek erős értékajánlatnak.
  • Általánosságban a funkcionalitás, a szolgáltatások fontosabbak voltak a megkérdezettek számára, mint a szolgáltató kiléte.
  • A pénzügyi szolgáltatások esetén ugyanakkor a bankban, jegybankban, vagy európai pénzügyi szolgáltatóban jobban bíznak, mint a globális big tech cégekben – különösen adatvédelem vonatkozásában.

Az “európaiság” a szabályozottságot és így a kisebb kockázatot vagy a kockázatmentességet sugallja. Általános várakozás, hogy ez az európai szolgáltató a teljes euróövezet vagy akár az EU teljes területén nyújtsa szolgáltatásait.

Mit várnak a kereskedők?

A felmérés rámutatott arra, hogy a kereskedők számára egy új fizetési mód bevezetésénél:

  • a legfontosabb szempont, hogy a vásárlók körében általánosan használt, ismert legyen. A fizetési mód költségének elemzése ezután következik.
  • A legkritikusabb szempont a tranzakciók gyorsasága és a vásárlások összegéhez az azonnali hozzáférés.
  • Elvárás, hogy az új megoldás bevezetése minimális befektetést igényeljen, lehetőleg a meglévő eszközök használhatók legyenek, az elszámolási rendszerek, pénzügyi jelentési, könyvelési rendszerekhez az integráció egyszerű és költséghatékony legyen.

A felmérés rámutatott arra, hogy bár az online fizetés gyorsan terjed és a kereskedői nyitottság az új digitális fizetési mgoldásokiránt jelentősen nőtt és ez a trend erősödik, a készpénzes fizetési opció megtartása a következő 5-10 évben még fontos lesz.

A digitális euró koncepció ismerete alacsony a kereskedők körében még a digitálisan legfejlettebb országokban, így pl. Észtországban, Finnországban is. A felmérés alapján általánosságban a digitális euró kifejezést a kereskedők a jelenleg használt euró bankjegy digitális formájának vélik.

A kutatás során, amikor a koncepciót a kereskedőknek bemutatták, többen megijedtek, hogy az a készpénz eltűnését jelenti majd. Voltak, akik a kriptopiacra asszociáltak, mások a jegybankok, kormányok hatalmi,- kontroll eszközének vélték.

Mit várnak a bankkapcsolattal nem rendelkezők?

A pénzügyi szolgáltatásokat nem, vagy csak korlátozottan elérő (unbanked, underbanked) társadalmi réteg legfontosabb elvárása a fizetési mód
egyszerűsége, valamint az, hogy

technikai tudásra ne legyen szükség a használathoz, és a készpénzes fizetéshez leginkább hasonlítson a fizetési mód.

Második legfontosabb szempont a szolgáltatás biztonságossága, a személyes adataik védelme. Ezt követi a szolgáltatás ingyenessége, vagy alacsony költség és a robusztus ügyfélszolgálat.

Sokan jelezték, hogy a digitális fizetési módok bevezetéséhez jelentős kezdeti segítségre, személyes ügyfélszolgálatra, valójában a fizetési mód használatának megtanítására van szükség.

Fontos a nyomtatott, szöveges és vizuális edukációs tartalom, oktatási videók is a kezdeti ellenállás leküzdésére.

Ebben a fogyasztói körben a digitális euró fogalma és koncepciója ismeretlen volt. A bemutatást követően, bár alapvetően közömbösek maradtak,

a kérdés az volt, hogy milyen hasznot hozhat számukra és milyen előnyöket jelenthet a jelenlegi fizetési rendszerhez képest.

A fizetési módok közötti választás szabadsága különösen fontos volt azon résztvevők számára, akik úgy érezték, a digitális euró a kereskedelmi bankok létét veszélyezteti és az a készpénz eltűnéséhez vezet.

Címlapfotó: Európai Központi Bank, flickr.com
HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH
HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

NÉMETH MONIKA

A Magyar Telekomnál szabályozással, majd “smart” projektekkel foglakozott. A pénzügyi szektorban végmenő digitális transzformáció kísértetiesen hasonlít a telko iparág átalakulására, így korábbi tapasztalatait most a digi pénzügyek világában hasznosítja. Ha ma lenne óvodás, akkor a PSD2 lenne belevarrva a takarójába. A #regtech trendeket és megoldásokat is vizsgálja a szabályozói kihívások mellett. #banktech #regtechguru

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!