Milyen legyen a digitális euró? Miért félnek a kereskedők az új digitális pénztől?

írta | 2022.05.16. | Blockchain, Összes hír

europai kozponti bank digitalis euro
Fintechshow 6.0
A kereskedők számára a tömeges használat, a bankkapcsolattal korlátozottan rendelkezők számára az egyszerűség, a személyes adatok biztonsága és a készpénzszerű használat a legfontosabb elvárások a digitális euróval szemben – derül ki az Európai Központi Bank minap publikált felméréséből.
Az Európai Központi Bank az euró-övezet országaiban tavaly szeptemberben széleskörű piaci felmérést végzett azzal a céllal, hogy a digitális euró értékajánlatának kialakításához megismerje a piaci igényeket, várakozásokat.

A felmérésben a fizetési szokásokat, az új digitális fizetési módokhoz való hozzáállást vizsgálták az egyes társadalmi, gazdasági csoportokban, valamint fontos volt a digitális fizetési megoldások kedvelt szolgáltatási elemeinek feltárása is. A kutatás második részében a digitális euró ismertségét, a kapcsolódó várakozásokat és félelmeket, igényeket mérték fel a kutatók.

A digitális euró legalább olyan élményt nyújtson, mint a bankkártyás fizetés

A kutatás rámutatott arra, hogy az új digitális fizetési megoldással szemben a legfontosabb elvárások:

  • a vásárlás összegétől függetlenül mindenhol lehessen azzal fizetni,
  • platform- és eszközfüggetlen legyen,
  • a fizetés azonnal megvalósuljon,
  • lehessen érintéses módon is fizetni.
  • A megkérdezettek a többféle fizetési módot egyetlen eszközben,
  • alkalmazásban szeretné elérni.
  • Legyen lehetőség költési maximumok beállítására.
  • Össze lehessen kapcsolni pénzügyi jelentéskészítő, valamint könyvelési megoldásokkal.
  • Általános elvárás a biometrikus azonosítás.

A megkérdezettek szerint a digitális eurónak az összes fenti funkciót biztosítani kellene ingyenesen vagy nagyon alacsony díjakkal.

Milyen legyen a digitális pénztárca?

A digitális tárcákkal szemben az alábbi várakozásokat, igényeket fogalmazták meg a csoport résztvevői:

  • Eszköz- és platformfüggetlenség: A digitális tárcával szemben általános elvárás, hogy eszköz- és operációs rendszertől függetlenül legyen használható. Ne kelljen új eszközt vásárolni a használatához!
  • Egyszerű, gyors onboarding és ügyfélhitelesítés.
  • Privacy versus hirdetések: Sokak számára igény a fizetési szituációhoz egyedileg is igazítható privacy beállítás lehetősége.
  • Fontos a pénz feletti kontroll: a digitális tárca automatikus feltöltése csak a legfelkészültebb felhasználók számára vonzó. A többség számára elegendő, ha értesítést kapnak az egyenleg előre meghatározott szintje alá csökkenéséről.
  • Kockázatmentesség: A megkérdezettek nagyobb része nem értette a különbséget a központi jegybankpénz és a jelenlegi, kereskedelmi banki pénz között. Kockázatmentesnek találták a kereskedelmi banki pénzt, így a központi digitális euró kockázatmentességéhez kapcsolódó előnyök nem tűnnek erős értékajánlatnak.
  • Általánosságban a funkcionalitás, a szolgáltatások fontosabbak voltak a megkérdezettek számára, mint a szolgáltató kiléte.
  • A pénzügyi szolgáltatások esetén ugyanakkor a bankban, jegybankban, vagy európai pénzügyi szolgáltatóban jobban bíznak, mint a globális big tech cégekben – különösen adatvédelem vonatkozásában.

Az “európaiság” a szabályozottságot és így a kisebb kockázatot vagy a kockázatmentességet sugallja. Általános várakozás, hogy ez az európai szolgáltató a teljes euróövezet vagy akár az EU teljes területén nyújtsa szolgáltatásait.

Mit várnak a kereskedők?

A felmérés rámutatott arra, hogy a kereskedők számára egy új fizetési mód bevezetésénél:

  • a legfontosabb szempont, hogy a vásárlók körében általánosan használt, ismert legyen. A fizetési mód költségének elemzése ezután következik.
  • A legkritikusabb szempont a tranzakciók gyorsasága és a vásárlások összegéhez az azonnali hozzáférés.
  • Elvárás, hogy az új megoldás bevezetése minimális befektetést igényeljen, lehetőleg a meglévő eszközök használhatók legyenek, az elszámolási rendszerek, pénzügyi jelentési, könyvelési rendszerekhez az integráció egyszerű és költséghatékony legyen.

A felmérés rámutatott arra, hogy bár az online fizetés gyorsan terjed és a kereskedői nyitottság az új digitális fizetési mgoldásokiránt jelentősen nőtt és ez a trend erősödik, a készpénzes fizetési opció megtartása a következő 5-10 évben még fontos lesz.

A digitális euró koncepció ismerete alacsony a kereskedők körében még a digitálisan legfejlettebb országokban, így pl. Észtországban, Finnországban is. A felmérés alapján általánosságban a digitális euró kifejezést a kereskedők a jelenleg használt euró bankjegy digitális formájának vélik.

A kutatás során, amikor a koncepciót a kereskedőknek bemutatták, többen megijedtek, hogy az a készpénz eltűnését jelenti majd. Voltak, akik a kriptopiacra asszociáltak, mások a jegybankok, kormányok hatalmi,- kontroll eszközének vélték.

Mit várnak a bankkapcsolattal nem rendelkezők?

A pénzügyi szolgáltatásokat nem, vagy csak korlátozottan elérő (unbanked, underbanked) társadalmi réteg legfontosabb elvárása a fizetési mód
egyszerűsége, valamint az, hogy

technikai tudásra ne legyen szükség a használathoz, és a készpénzes fizetéshez leginkább hasonlítson a fizetési mód.

Második legfontosabb szempont a szolgáltatás biztonságossága, a személyes adataik védelme. Ezt követi a szolgáltatás ingyenessége, vagy alacsony költség és a robusztus ügyfélszolgálat.

Sokan jelezték, hogy a digitális fizetési módok bevezetéséhez jelentős kezdeti segítségre, személyes ügyfélszolgálatra, valójában a fizetési mód használatának megtanítására van szükség.

Fontos a nyomtatott, szöveges és vizuális edukációs tartalom, oktatási videók is a kezdeti ellenállás leküzdésére.

Ebben a fogyasztói körben a digitális euró fogalma és koncepciója ismeretlen volt. A bemutatást követően, bár alapvetően közömbösek maradtak,

a kérdés az volt, hogy milyen hasznot hozhat számukra és milyen előnyöket jelenthet a jelenlegi fizetési rendszerhez képest.

A fizetési módok közötti választás szabadsága különösen fontos volt azon résztvevők számára, akik úgy érezték, a digitális euró a kereskedelmi bankok létét veszélyezteti és az a készpénz eltűnéséhez vezet.

Címlapfotó: Európai Központi Bank, flickr.com
Fintechshow 6.0
Fintechshow 6.0

Itt követhetsz minket:

NÉMETH MONIKA

A Magyar Telekomnál szabályozással, majd “smart” projektekkel foglakozott. A pénzügyi szektorban végmenő digitális transzformáció kísértetiesen hasonlít a telko iparág átalakulására, így korábbi tapasztalatait most a digi pénzügyek világában hasznosítja. Ha ma lenne óvodás, akkor a PSD2 lenne belevarrva a takarójába. A #regtech trendeket és megoldásokat is vizsgálja a szabályozói kihívások mellett. #banktech #regtechguru

FINTECHSHOW 6.0

fintech fintechshow
Bankokból tech cégek? Kódban a jövőnk? A pénzügyi szektor aktuális digitális kérdései és a legújabb hazai fintech megoldások a hatodik FinTechShow-n.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!