A felmérésben a fizetési szokásokat, az új digitális fizetési módokhoz való hozzáállást vizsgálták az egyes társadalmi, gazdasági csoportokban, valamint fontos volt a digitális fizetési megoldások kedvelt szolgáltatási elemeinek feltárása is. A kutatás második részében a digitális euró ismertségét, a kapcsolódó várakozásokat és félelmeket, igényeket mérték fel a kutatók.
A digitális euró legalább olyan élményt nyújtson, mint a bankkártyás fizetés
- a vásárlás összegétől függetlenül mindenhol lehessen azzal fizetni,
- platform- és eszközfüggetlen legyen,
- a fizetés azonnal megvalósuljon,
- lehessen érintéses módon is fizetni.
- A megkérdezettek a többféle fizetési módot egyetlen eszközben,
- alkalmazásban szeretné elérni.
- Legyen lehetőség költési maximumok beállítására.
- Össze lehessen kapcsolni pénzügyi jelentéskészítő, valamint könyvelési megoldásokkal.
- Általános elvárás a biometrikus azonosítás.
A megkérdezettek szerint a digitális eurónak az összes fenti funkciót biztosítani kellene ingyenesen vagy nagyon alacsony díjakkal.
Milyen legyen a digitális pénztárca?
- Eszköz- és platformfüggetlenség: A digitális tárcával szemben általános elvárás, hogy eszköz- és operációs rendszertől függetlenül legyen használható. Ne kelljen új eszközt vásárolni a használatához!
- Egyszerű, gyors onboarding és ügyfélhitelesítés.
- Privacy versus hirdetések: Sokak számára igény a fizetési szituációhoz egyedileg is igazítható privacy beállítás lehetősége.
- Fontos a pénz feletti kontroll: a digitális tárca automatikus feltöltése csak a legfelkészültebb felhasználók számára vonzó. A többség számára elegendő, ha értesítést kapnak az egyenleg előre meghatározott szintje alá csökkenéséről.
- Kockázatmentesség: A megkérdezettek nagyobb része nem értette a különbséget a központi jegybankpénz és a jelenlegi, kereskedelmi banki pénz között. Kockázatmentesnek találták a kereskedelmi banki pénzt, így a központi digitális euró kockázatmentességéhez kapcsolódó előnyök nem tűnnek erős értékajánlatnak.
- Általánosságban a funkcionalitás, a szolgáltatások fontosabbak voltak a megkérdezettek számára, mint a szolgáltató kiléte.
- A pénzügyi szolgáltatások esetén ugyanakkor a bankban, jegybankban, vagy európai pénzügyi szolgáltatóban jobban bíznak, mint a globális big tech cégekben – különösen adatvédelem vonatkozásában.
Az “európaiság” a szabályozottságot és így a kisebb kockázatot vagy a kockázatmentességet sugallja. Általános várakozás, hogy ez az európai szolgáltató a teljes euróövezet vagy akár az EU teljes területén nyújtsa szolgáltatásait.
Mit várnak a kereskedők?
- a legfontosabb szempont, hogy a vásárlók körében általánosan használt, ismert legyen. A fizetési mód költségének elemzése ezután következik.
- A legkritikusabb szempont a tranzakciók gyorsasága és a vásárlások összegéhez az azonnali hozzáférés.
- Elvárás, hogy az új megoldás bevezetése minimális befektetést igényeljen, lehetőleg a meglévő eszközök használhatók legyenek, az elszámolási rendszerek, pénzügyi jelentési, könyvelési rendszerekhez az integráció egyszerű és költséghatékony legyen.
A felmérés rámutatott arra, hogy bár az online fizetés gyorsan terjed és a kereskedői nyitottság az új digitális fizetési mgoldásokiránt jelentősen nőtt és ez a trend erősödik, a készpénzes fizetési opció megtartása a következő 5-10 évben még fontos lesz.
A digitális euró koncepció ismerete alacsony a kereskedők körében még a digitálisan legfejlettebb országokban, így pl. Észtországban, Finnországban is. A felmérés alapján általánosságban a digitális euró kifejezést a kereskedők a jelenleg használt euró bankjegy digitális formájának vélik.
A kutatás során, amikor a koncepciót a kereskedőknek bemutatták, többen megijedtek, hogy az a készpénz eltűnését jelenti majd. Voltak, akik a kriptopiacra asszociáltak, mások a jegybankok, kormányok hatalmi,- kontroll eszközének vélték.
Mit várnak a bankkapcsolattal nem rendelkezők?
egyszerűsége, valamint az, hogy
technikai tudásra ne legyen szükség a használathoz, és a készpénzes fizetéshez leginkább hasonlítson a fizetési mód.
Második legfontosabb szempont a szolgáltatás biztonságossága, a személyes adataik védelme. Ezt követi a szolgáltatás ingyenessége, vagy alacsony költség és a robusztus ügyfélszolgálat.
Sokan jelezték, hogy a digitális fizetési módok bevezetéséhez jelentős kezdeti segítségre, személyes ügyfélszolgálatra, valójában a fizetési mód használatának megtanítására van szükség.
Fontos a nyomtatott, szöveges és vizuális edukációs tartalom, oktatási videók is a kezdeti ellenállás leküzdésére.
Ebben a fogyasztói körben a digitális euró fogalma és koncepciója ismeretlen volt. A bemutatást követően, bár alapvetően közömbösek maradtak,
a kérdés az volt, hogy milyen hasznot hozhat számukra és milyen előnyöket jelenthet a jelenlegi fizetési rendszerhez képest.
A fizetési módok közötti választás szabadsága különösen fontos volt azon résztvevők számára, akik úgy érezték, a digitális euró a kereskedelmi bankok létét veszélyezteti és az a készpénz eltűnéséhez vezet.
Kapcsolódó cikkek: