2024. október 15.
FinTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2023.05.31.

Tárcák, adatok és garanciák. A leggyöngébb láncszem maga az ember

Szerző:

Kategóriák:

„Arról nincs információnk, hogy hány ember pénztárcáját lopták el, vagy hogy véletlenül hányan mostak ki bankjegyeket” ‒ mondja Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője, aki szerint a készpénzhasználat korántsem kockázatok nélküli. Ezzel együtt nem kívánja elhallgatni, hogy a digitális térben fokozottan jelen van a bűnözés. Egyre gyakoribbak az online térben elkövetett csalások, és az elkövetők módszerei is folyamatosan változnak. Az elmúlt egy évben megháromszorozódott a kibertérben elkövetett visszaélések száma. A Magyar Nemzeti Bank és az Európai Központi Bank adatai megerősítik, hogy biztonságos a hazai elektronikus forgalom, de a nemzetközi tendenciának megfelelően egyre többféle, változatos csalástípus bukkan fel.

Az adathalász-támadás, bármilyen csatornán is érkezzen, valójában egyfajta pszichológiai hadviselés az online térben, az elkövetők megtévesztéssel akarnak adatokat megszerezni.

Németh Balázs szerint szükségszerű, hogy a csalók mindig próbálkoznak. A K&H ezért is használja a legmodernebb technológiákat, mert így tudja biztosítani informatikai rendszereinek messzemenő védelmét. Véleménye szerint

a leggyöngébb láncszemet továbbra is maguk az emberek jelentik, akik óvatlanul megadják hozzáférési adataikat, noha közismert, hogy a pénzintézetek soha nem kérnek semmilyen digitális csatornán személyes hozzáférési adatokat.

ellentmondó ügyfélelvárások

Ahogy gyarapszik a felhasználók kényelmét segítő digitális megoldások száma, úgy növekednek az aggályok is: kinek a kezébe kerülnek, hogyan és mire használják a felhasználók azonosítására szolgáló adatokat.

Az internetezők egyre tudatosabbak: nem csak hangzatos válaszokat várnak, hanem garanciákat is arra, hogy adataik nem kerülnek illetéktelen kezekbe. Mindeközben azért azt is szeretnék, ha a különféle internetes megoldásokat, mobilapplikációkat minél egyszerűbben vehetnék igénybe – anélkül, hogy rengeteg különféle azonosítót, jelszót és PIN-kódot kellene megjegyezniük.

Az Európai Unió azon dolgozik, hogy a tagállamokban egységes adattárolási és védelmi szabályok alakuljanak ki, az adatokat pedig az Unió bármely tagországában fel lehessen használni.

„Eggyel közelebb kerültünk a közös európai digitális személyazonosító rendszerhez, amióta az Európai Bizottság februárban közzétette, hogy a szoftverfejlesztőknek milyen közös szabványokra kell tekintettel lenniük és milyen elvárásoknak kell megfelelniük”

– mondja Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője.

készül az európai adattárca

Az uniós állampolgárok és cégek azonosító adatai egységes szabvány szerint kerülnének az EUDI Wallet nevű, fokozottan védett mobilapplikációs adattárcába, amelyek segítségével könnyen be tudnak lépni a különféle internetes szolgáltatásokba, illetve ebben tárolhatják például a gépjárművezetői engedélyüket, a végzettségüket igazoló okleveleik másolatát, vagy akár társadalombiztosítási azonosítószámukat, betegségük kórelőzményét.

Németh Balázs szerint az EUDI Wallet próbaverziói akár már 2023 nyarán elérhetőek lesznek.

A legtöbb aggály és elvárás azonban az adatok „bombabiztos” védelmével kapcsolatban fogalmazódik meg, mivel a mobiltelefon tulajdonosának minden érzékeny adata elérhetővé válik az okostelefonján keresztül – amit viszont elveszíthet, vagy ellophatnak tőle.

adatbiztonság és szupertárca

Németh Balázs nem zárja ki, hogy elsőként a mobilbankok válnak majd egyfajta „mindenes” adattárcává, hiszen az ügyfél és a bank közötti bizalmi kapcsolat már kialakult.

„Adatbiztonság terén a bankok értelemszerűen élenjárnak, hiszen a mobilbanki applikációk terén ügyfeleik érzékeny személyes és pénzügyi adatait őrzik meglehetős biztonságban”

– mondja az innovációs szakember.

Márpedig az ügyfelek egyre inkább azt igénylik, hogy egyetlen mobilapplikáción keresztül, egyetlen azonosítási folyamattal minél több ügyüket tudják minél kevesebb idő alatt elintézni.

Ezért költöztek be előbb a banki tranzakciók, aztán a befektetési, majd immár a biztosítási szolgáltatások is a K&H mobilbankjába. Sőt, közlekedési jegyet is lehet itt vásárolni, és az elérhető szolgáltatások száma csak gyarapodni fog.

Különösen amióta Kate, a személyes digitális asszisztens közérthetően segíti a szerteágazó digitális szolgáltatások közötti tájékozódást.

A cikk a K&H támogatásával készült.

Címkék:
blank