2024. október 15.
FinTechShow

2024. november 26.
BankTechShow

2024.09.11.

Új stratégiai irányok a FintechX-nél: interjú Mudri Györggyel

Szerző:

Kategóriák:

Hol tartanak ma Magyarország legígéretesebb fintech cégei? Cikksorozatunkban bemutatjuk a korábbi FinTechShow díjazottjait, megvilágítva sikereiket és jövőbeli terveiket. A 2018-as FinTechShow győztese, a FinTechX társalapítója, Mudri György válaszolt kérdéseinkre.

Aktuális fintech trendek, a kis- és középvállalkozások (KKV) pénzügyeit támogató digitális pénzügyi és SME Banking megoldások, valamint Magyarország legígéretesebb fintech megoldásai kerülnek górcső alá 2024. október 15-én a FinTechShow-n. További részletek: FinTechShow 8.0

Hogyan változtak az évek során az alkalmazási területek, amelyekre fókuszált a FintechX?

Mudri György: A FintechX fejlődéstörténete ugye nem is azzal kezdődött, hogy „lett a FintechX”. Eredetileg (még 2014-2015 határán) egy B2C PFM-et (automatikus költségkövető alkalmazást) kezdtünk el építeni Wyze név alatt. Aztán arra nagyon-nagyon gyorsan rájöttünk, hogy a user akvizíciós költségek miatt egy olyan (a felhasználóknak az alkalmazás ingyenes és az adatok monetizációjára építő) üzleti modell mellett az a projekt soha nem lesz életképes a magyar, de még az elég töredezett európai piacon sem.

Ezért innen fordultunk egy nagyot B2B irányba:

  • A Wyze költségkövető alkalmazásunkat megpróbáltuk whitelabel megoldásként eladni, ebből lett az első banki együttműködésünk a Gránit Bankkal, ahol a bank mobilalkalmazásában futó pénzügyeim modul éveken keresztül az általunk fejlesztett megoldásra épült.
  • Leválasztottuk a költségkövető alkalmazásunkról a banki adataggregátort, ebből lett az Aggreg8, ami később a PSD2 életbelépése után az első Magyar Nemzeti Bank által regisztrált számlainformációs szolgáltató (AISP) lett. Ennek a projektnek a célja, hogy az adataggregátorunkkal ne csak a saját megoldásaink számára, hanem az üzleti partnereink számára is hozzáférést tudjunk biztosítani akár a saját, akár a saját végfelhasználóik számlainformációhoz.
  • Mindemellett a PSD2 szabályozás bevezetésével párhuzamosan elkezdtünk egy banki PSD2 megfelelést biztosító API Platform építésével is foglalkozni FintechBlocks név alatt. Ennek a keretében összesen öt, a világpolitika turbulenciái miatt jelenleg négy magyarországi bank (Gránit Bank, exMKB Bank, exTakarékbank, Polgári Bank és korábban az orosz-ukrán konfliktus kirobbanása előtt a Sberbank) PSD2 törvényi megfelelését is általunk fejlesztett rendszer biztosítja, biztosította.

Ezek a projektek 2019 előtt jogilag is külön cégekbe szervezve működtek és 2019 év végén jött csak létre a FintechX, ami az elmúlt 5 évben már egy közös egységes ernyőt ad a nyílt bankolás különböző területein épített megoldásainknak.

A fenti terméklábak közül a tényleges üzleti fókuszunk az előző most már közel 10 éves időszakban szinte végig az Aggreg8 és FintechBlocks megoldásokon volt, de az előző 1-1,5 évben egy újabb fordulásban vagyunk.

A mostanra megerősödött B2B lábak megtartása és további erősítése mellett a közeljövőben (elsősorban embedded finance együttműködések keretében) de ismét fogunk B2C megoldásokat is üzemeltetni.

Milyen előnyöket nyújt napjainkban a FintechX a hitelminősítés, könyvelés, bankszámla szinkronizálás és egyéb pénzügyi tevékenységek területén?

Mudri György: Ez a kérdés az Aggreg8 terméklábunk/leányvállalatunk vonatkozásában releváns.

Az Aggreg8 Információmegosztási szolgáltatása (aggreg8.io) az olyan üzleti partnereink számára biztosít E2E digitális hozzáférést akár a saját, akár a saját végfelhasználóik számlainformációihoz akik saját jogon nem rendelkeznek AISP jogosultságokkal.

Az Aggreg8 az üzleti partnerei által hozzá irányított felhasználók PSD2-es felhatalmazásával leszinkronizálja a felhasználók számlainformációit (számla adatokat, egyenleg és tranzakció információkat) és ezeket az adatokat egy a felhasználóktól kapott GDPR felhatalmazás alapján megosztja az érintett üzleti partnerei felé.

Az Aggreg8 működése | Forrás: FintechX

A megoldás főbb előnyei az Aggreg8 üzleti partnerei számára:

  • A felhasználó ezeket a lépéseket egy teljes mértékben az Aggreg8 üzleti partnerének a felhasználói folyamatába épített módon tudják igénybe venni. Talán egy bankkártyás fizetés UX-éhez lehetne leginkább hasonlítani.
  • Annak érdekében, hogy a felhasználó még kevésbé szakadjon ki az üzleti partnerünk fő folyamatából, a banki oldali felhatalmazás adás kivételével minden lépés az Aggreg8 üzleti partnerének logójával és színeivel „cobrandelt” felületen valósul meg.
  • A számlainformációkat (függetlenül attól, hogy az adott banki forrás milyen struktúrában biztosítja) az Aggreg8 egy egységes bankfüggetlen adatséma mentén adja át az üzleti partnerek számára.
  • A bankoktól kapott adatokat három feldolgozottsági szinten is tudjuk biztosítani az üzleti partnereink számára (elsősorban compliance célokból a bankoktól kapott nyers adatokat is átadjuk, valamint a már fentebb említett Aggreg8-es bankfüggetlen adatstruktúra mellett egy adatgazdagított, tisztított és insight-okkal – pl kategorizálás – is ellátott feldolgozottsági szintet is tudunk biztosítani)
  • Az előző években rengeteget dolgoztunk azon is, hogy a banki API-któl származó adatok inkonzisztenciáit is javítsuk.
  • Valamint mindezt a képességet elérhetővé tudjuk tenni nem csak saját jogon AISP regisztrációval rendelkező cégek, hanem bármilyen olyan cég számára akik a számlainformációkhoz történő hozzáféréssel automatizálni / javítani tudják valamely üzleti folyamatukat.

Az üzleti partnereink között – a teljesség igény nélkül – megtalálhatóak

  • nagyobb banki és hitelintézeti partnerek (pl CIB Bank és Cofidis) és kisebb hitelezéssel, előminősítéssel foglalkozó szereplők (pl. Bankmonitor, InstaCash) akik hitelbírálati célokra használják a tőlünk kapott adatokat;
  • ERP fejlesztők, könyvelés, könyvvizsgálat automatizálással foglalkozó megoldásokat építő cégek (pl. Adriana, eHáz, Novitax, Relax, etc)
  • vagy olyan akár kisebb, akár nagyobb vállalkozások, vállalatok, akik a saját számlainformációikhoz szeretnének az Aggreg8-en keresztül hozzáférni és a pénzügyes feladataik közül próbálnak erre az adatra építve folyamatokat automatizálni.

Az elmúlt években hány felhasználó választotta a FintechX-et? Milyen mértékben nőtt a felhasználói bázis az elmúlt időszakban? Milyen terveitek vannak a további növekedésre?

Mudri György: Ezt a kérdést a különböző projektjeink tekintetében külön-külön lehet értelmezni. A B2B együttműködési szálaink kapcsán az előző években közel 10 nagyobb banki, hitelintézeti szereplővel dolgozunk/dolgoztunk együtt különböző megoldások szállításában (PSD2 törvényi megfelelés, PSD2 adataggregáció, whitelabel megoldás szállítás).

Az Aggreg8 információmegosztási szolgáltatása kapcsán több, mint 50 szerződött partnerünk van, akik az előző években rajtunk keresztül férnek/fértek hozzá a saját, vagy felhasználóik számlainformációihoz.

Ha a végfelhasználói oldalról nézzük, akkor az Aggreg8 tevékenysége keretében nagyságrendileg 50.000 végfelhasználó tekintetében osztottunk meg eddig számlainformációkat akár egyszeri (pl. bírálat jellegű), vagy recurring (pl ERP automatizálás) usecase tekintetében.

Mivel az „inaktív” felhasználókat rendszeresen törölni szoktuk a rendszereinkből (és a szolgáltatást pl. bírálati céllal egy egyszeri usecase-re használó végfelhasználók jellemzően a felhasználás célja miatt a bírálat lefutása után inaktívvá válnak) ennek a felhasználószámnak jelenleg a fele, amit aktív végfelhasználószámnak lehet tekinteni.

Ezek a felhasználószámok egyrészről a már meglévő üzleti partnereink organikus növekedésének köszönhetően is növekednek, másrészt az üzleti partnerek számának növekedése is tovább bővíti őket.

Korábbi interjúban említést tettetek róla, hogy több új, nyílt bankolásra építő termékfejlesztési projektet indítottatok el. Mit lehet tudni ezekről az új irányvonalakról?

Mudri Görgy: Bár a PSD2 szabályozás értelmében a nyílt bankolási megoldások már közel 5 éve (2019. szeptember 14. óta) a mindennapjaink részét kéne, hogy képezzék, de (elsősorban a banki API-k aktuális állapota miatt) a hasonló megoldások berobbanása nem történt meg és ha őszinték vagyunk akkor még a jelenlegi „penetráció” is maximum a felszínt kapargatja azon a téren, hogy mit lehetne ebben a domain-ben alkotni.

Azaz az egyik oldalon immár sokadik éve rendelkezünk egy olyan technikai (PSD2 API aggregátor) megoldással, aminél eredetileg arra számítottunk, hogy mostanra a jelenlegi terhelés (akár nagyságrendileg is) többszöröség fogja kiszolgálni.

Ráadásul ennek az aggregátor megoldásnak a fejlesztésénél egy rettentően rugalmas, nagyon jól paraméterezhető, akár több különböző (akár egyszeri, akár recurring) usecase-t és megoldást párhuzamosan is kiszolgálni képes rendszert építettünk, számos adatgazdagítási megoldással.

Arra számítottunk, hogy a mi feladatunk ott fog véget érni, hogy ezt az aggregátor megoldást biztosítjuk számos különböző felhasználási módhoz, de eddig az általunk korábban azonosított usecase-eket mások még mostanáig sem minden területen építették meg.

Mindezt akár olyan területeken sem, ahol az általunk már megépített aggregátorra saját erőből felépíteni egy-egy B2C végfelhasználói megoldást technikai értelemben a meglévő aggregátor megépítéséhez képest töredék erőforrásból képesek lehetünk kifejleszteni.

A másik oldalon viszont a korábban is leírtak szerint volt egy olyan saját bőrön is szerzett tapasztalatunk, hogy új B2C megoldásokat építeni nem egy tisztán fejlesztési kérdés, hanem ezeket a megoldásokat piacra is kell vinni (user akvizícióra költeni) ami viszont nem minden esetben kecsegtet a tényleges üzleti siker esélyével.

Az előző években ráadásul több olyan B2C megoldás indulását, küzdelmét és sok esetben kudarcát is végignéztük, ahol bár magában az adott termékvonalban egy adott méret elérése fölött mi is láttunk volna fantáziát (sok esetben az ötlet korábban is megfogalmazódott bennünk, mint hogy az adott próbálkozást a piacon észrevettük volna), de abba a korábbi Wyze-os kalkulációink alapján önálló B2C piacralépés mellett a piacon látott alternatív próbálkozáshoz hasonló formában nem láttuk rentábilisnak, hogy belevágjunk (pl Koin, Recash).

Nagyon sokat gondolkoztunk azon, hogy hogyan lehetne feloldani a fenti gordiuszi csomót. Eszünkbe sem jutott, hogy olyan területre merészkedjünk, ahol már több szereplő rengeteg munkával és sok tapasztalattal olyan megoldásokat épített, ahol a nyílt bankolási tudásunk csak egy nagyon kis szelete lenne a sikeres piacralépéshez szükséges mixnek.

Például nem fogunk saját ERP, vagy könyvelés automatizálási megoldást, esetleg számlázó programot fejleszteni, de hitelezési tevékenységet sem fogunk indítani az aggregátorunk által biztosított számlainformációkra.

Nem azért, mert nem lehet, hanem azért, mert ezeken a piacokon vannak nálunk a területhez sokkal jobban értő és nálunk sokkal előrébb járó csapatok.

Viszont azonosítottunk jó pár olyan területet, ahol a nyílt bankolási tudásunkra és képességeinkre építve akár a pénzügyi, akár a kereskedelem&vásárlásösztönzés területén olyan megoldásokat tudunk építeni, amik egy B2B SaaS, vagy akár egy B2C piacralépés esetében embedded finance együttműködések keretében sikeresen piacra vihetőek.

Az előző 1,5-2 évünket elsősorban ezeknek a termékvonalaknak az azonosításával, kidolgozásával, fejlesztésével töltöttük a motorháztető alatt.

A következő 1-2 évre milyen célokat tűztetek ki magatok elé? Milyen új funkciók bevezetését tervezitek a platformon a közeljövőben?

Mudri György: A következő 1-2 évünk a már meglévő termékvonalak további megerősítése mellett az előző időszakban fejlesztett megoldásoknak a mind a hazai és reményeink szerint mind a nemzetközi piacra vitelére fog fókuszálni.

A közeljövőben SpendWyze név alatt újra elérhetővé fogjuk tenni a korábban szüneteltetett Wyze PFM megoldásunkat.

Ennek keretében a korábbi alapvető költségkövető funkciók mellett folyamatában több új – többek között pénzvisszatérítési, megtakarítási, befektetési – funkciót is tervezünk lépésenként élesíteni.

Ezt a SpendWyze alkalmazást viszont – pont a korábbi rettentően drága user akvizíciós tapasztalatok alapján – alapvetően nem egy standalone B2C alkalmazás keretében fogjuk elérhetővé tenni, hanem egy teljesen modulárisan felépülő embedded finance együttműködésekre építő „univerzum” formájában.

Az AISP szerepkörünk mellett a GIRO-n keresztül rendelkezünk fizetési kérelem küldési képességgel, erre szintén több helyen fogunk építeni mind a saját megoldásaink keretében, mind egyéb együttműködésekben.

De a SpendWyze-os „flagship” projekt mellett is építettünk/építünk több a nyílt bankolási képességekre építő olyan B2B SaaS megoldást, amik egy-egy „niche” területen tudnak értéket teremteni az üzleti partnereink számára akár banki, akár portfolió menedzsment területen.

Mekkora csapattal dolgozik jelenleg a FinTechX, és mely területeken bővítettétek a csapatot az utóbbi időszakban? Miért ez a terület került most fókuszba?

Mudri György: Az utóbbi időszakban 25-30 fő közötti csapattal dolgozunk. Az előző 2 évünk elsősorban termékfejlesztésről szólt, ennek megfelelően erősen felülreprezentáltak voltak a fejlesztői munkakörök.

A következő 1-2 évünkben viszont a korábbihoz képest lényegesen nagyobb fókuszt fog kapni az üzletfejlesztés, így az utóbbi időben ezt a területet is próbáltuk, próbáljuk a szervezeten belül friss erővel feltölteni, megerősíteni.

Címlapfotón: Mudri György, a FintechX társalapítója | Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group

Címkék:
blank
blank