blank
blank

2022.12.19.

OTP Bank: Még több szolgáltatás kapcsolódik majd a kártyaelfogadáshoz 2023-ban

Szerző:

Kategóriák:

Hogyan készülnek a bankok, fizetési szolgáltatók, fintech cégek 2023-ra? Melyek lesznek a meghatározó digitális fejlesztések a következő 12 hónapban? Ki hogyan értékeli az idei évi eredményeket, piaci fejleményeket? Körinterjú keretében feltérképezzük a piaci várakozásokat, kihívásokat és lehetőségeket. Beszélgető partnerünk Hideg Noémi, az OTP Bank kártyaelfogadás szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.

1. Hogyan értékeled a hazai elektronikus fizetési piac idei évi eredményeit? Ezek közül melyik/melyek az(ok), amelyeket különösen kiemelnél?

Hideg Noémi: 2022-ben folytatódott az elektronikus fizetési piac dinamikus növekedése, mind a tranzakciószám, mind a forgalom tekintetében. A kártyahasználat népszerűségének évek óta követhető trendszerű növekedése mellett mindezt tovább erősítette a lakossághoz érkező év eleji egyszeri kormányzati juttatások felhasználása, a SZÉP-kártya felhasználási szabályainak módosítása, az élénkülő turizmus, valamint a nagyon rég nem látott mértékű infláció.

A második negyedévben például a jegybank által regisztrált közel 364 millió darab belföldi kártyás vásárlás értéke átlépte a 3000 milliárd forintot, ami éves összehasonlításban 31 százalékos bővülést jelent.

Mindehhez jelentősen hozzájárult, hogy a magyar piacon is bővültek az e-fizetési megoldások, például a SoftPOS, avagy Tap-to-Phone lehetőséggel. Ennek révén a kereskedő egy alkalmazás – mint például a SimpleBusiness – letöltésével POS-terminálként használhatja mobiltelefonját és vásárlói akár úgy is fizethetnek, hogy telefonjához érintik bankkártyájukat.

Természetesen, akik a már jól ismert megoldást keresik és elfogadnának egészségpénztári, cafeteria- és SZÉP kártyákat is, azoknak továbbra is a POS-terminálok igénylését javasoljuk.

Hideg Noémi

az OTP Bank kártyaelfogadás szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője

2. Hogy látod a (fizikai és az online) kereskedők felkészültségét a készpénz-helyettesítő fizetési megoldások iránt? Ismerik az új megoldásokat, fizetési módokat, keresik az új lehetőségeket, vagy inkább a minimum nyújtására törekszenek?

Hideg Noémi: Idén nyáron a jegybanki adatok szerint már csaknem 150 ezer elfogadóhelyen több mint 230 ezer POS-terminál üzemelt, ami óriási eredmény. Ebben persze szerepet játszott, hogy tavaly január 1-jétől az online kasszás kereskedőknek biztosítaniuk kell valamilyen elektronikus fizetési lehetőséget, de a növekedés nem állt le ebben az évben sem, csupán némileg lassult a tavalyihoz képest. Ezek a megoldások tehát nem csak a vásárlók körében egyre népszerűbbek, hanem kereskedői oldalon is.

A kártyaelfogadás mára alapszolgáltatássá vált: a kereskedők a gyors, egyszerű, és stabil, akár 24 órában is megbízhatóan működő rendszereket keresik, hogy egy esetleges leállás ne vezessen forgalomvesztéshez. Ugyanakkor mi is látjuk, hogy

vannak még olyan kereskedői és szolgáltatói szegmensek, ahol kevésbé elterjedtek az e-fizetési megoldások, azaz van még potenciál az elektronikus fizetés további elterjedésében.

3. Véleményed szerint melyik (melyek) az(ok) a kereskedői, szolgáltatói szegmens(ek), ahol a legsúlyosabb a lemaradás a készpénz-helyettesítő fizetési megoldásokkal való ellátottság terén? Minek köszönhető ezeken a területeken a jelentős lemaradás?

Hideg Noémi: Leginkább bizonyos piaci árusoknál, illetve például a szépségipari szolgáltatók, vagy őstermelők és különböző egyéni vállalkozók esetében tapasztalható ez, területi szempontból pedig a kisebb települések érintettek.

Azok a kereskedők és szolgáltatók, amelyek nem online kasszát használnak – így törvény nem kötelezi őket az elektronikus fizetésbiztosítására – elsősorban az egyre erősebb vásárlói igények miatt mérlegelik a szolgáltatás bevezetését. De esetükben is látható, hogy egyre többen teszik lehetővé, hogy azok is vásárolhassanak náluk, akik biztonsági, kényelmi vagy más okból már nem igazán hordanak maguknál készpénzt.

4. Az elfogadói oldalon a koronavírus járvány kitörése óta eltelt időben – az internetes elfogadóhelyek számának folyamatos növekedése mellett is – csökkenő tendencia volt megfigyelhető az internetes vásárlás útján okozott kár tekintetében 2021. első félév végéig. Bár a forgalom arányában továbbra is elenyészőnek mondható, azóta újra növekszik az internetes visszaélések értéke – idén az első két negyedévben az okozott kár értéke nagyobb volt, mint 2021 teljes évben. Mi a meglátásotok, mi állhat ennek a hátterében és milyen eszközzel látjátok megállíthatónak ezt a kihívást?

Hideg Noémi: A visszaélési trendek folyamatosan változnak, de az látható, hogy az elmúlt évek biztonsági intézkedései, mint például az erős ügyfél-hitelesítés bevezetése visszaszorította a korábban jellemző bűncselekmények számát.

Az utóbbi időszakban azonban a csalók az ügyfelek jóhiszeműségét, óvatlanságát használják ki. Gyakran manipuláció és megtévesztés hatására önmaguk utalnak a csalók által megjelölt számlára vagy adják meg a kártyaadataikat.

Az OTP Bank folyamatosan vizsgálja az új elkövetési formákat és értesíti is ezekről ügyfeleit. Emellett egy monitoring rendszert is üzemeltetünk, hogy kiszűrjük a gyanús tranzakciókat és megóvhassuk az ügyfelek vagyonát.

5. Az idei évben mi volt a legjelentősebb újításotok, innovációtok az elektronikus fizetési piacon?

Hideg Noémi: Folyamatosan azon dolgozunk, hogy az elektronikus fizetés még kényelmesebb, biztonságosabb és egyszerűbb legyen mind a vásárlók, mind a fizetési lehetőségeket biztosító partnereink számára.

Az OTP Mobil már említett alkalmazása, a SimpleBusiness például, a QR-kódos és azonnali átutalásos fizetés mellett már azt is lehetővé teszi, hogy a vevők a kereskedő mobiltelefonjához érintve bankkártyájukat fizessenek, ami mindkét fél számára kényelmes és gyors megoldás.

6. Melyek a 2023-as évre vonatkozó főbb várakozásaid a hazai elektronikus fizetési piaccal kapcsolatban?

Hideg Noémi: Ha a sok bizonytalansággal tarkított gazdasági környezet nem változik jelentősen, a rövid távú várakozásaink szerint az elektronikus fizetések forgalmának növekedési üteme folytatódik, ám a korábbiaknál kevésbé lendületesen.

Olyan tényező jelenleg nem látható, ami alapvető trendfordulót okozhatna az elektronikus fizetés hazai piacán.

Az elfogadói oldalon arra számítunk, hogy egyre több kereskedő és szolgáltató igazíthatja a kapcsolódó kiegészítő szolgáltatások révén még inkább a saját és vásárlói igényeihez a kártyaelfogadást. Felértékelődhet a rugalmas szerviz-szolgáltatás, a hozzáadott érték szerepe, ezért bizonyos átrendeződés várható a piacon.

Vásárlói oldalon az infláció hatására nem számítunk a forgalom drasztikus csökkenésére, de a költések áthelyeződhetnek az élmény és szórakozás alapú vásárlásokról a megélhetéshez szükséges kiadások felé.

7. Mik a várakozásaid az AFR 2.0 intézkedéscsomag 2023-as bevezetésével kapcsolatban?

Hideg Noémi: Mi minden olyan innovációt támogatunk, ami növelheti ügyfeleink fizetési lehetőségeit és kényelmét, így az Azonnali Fizetési Rendszer továbbfejlesztését is.

Az, hogy minden banknak kötelező lesz a QR-kód olvasása és megújul a QR-kód sztenderd, újabb fizetési lehetőséget honosíthat meg a fizikai vásárlások esetében, hiszen a vevők akár egy banki applikáció segítségével is rendezhetik a számlát a bolti kasszáknál, egy utalás indításával.

A fizetési kérelmek kezelésének kötelezővé tétele pedig e szolgáltatás használatának elterjedését is segítheti, hiszen most még nem minden banknál érhető el a szolgáltatás.

8. Hogy látod, 2023-ban mi lesz számotokra a legnagyobb kihívás?

Hideg Noémi: Az OTP Csoport a kereskedők és szolgáltatók stabil és megbízható partnereként a kártyaelfogadási megoldásait is folyamatosan fejleszti, hogy partnereink és vásárlóik a korábbiaknál is gyorsabban, kényelmesebben és biztonságosabban élhessenek ezekkel a lehetőségekkel.

Látható, hogy a piac – részint saját fejlesztéseink eredményeképp – egyre színesebb, a digitalizációval egyre több új fizetési megoldás születik. Mi emellett a már hagyományosnak mondható POS-terminálok fejlesztésén, az eszközök által nyújtható kiegészítő szolgáltatások bővítésén is dolgozunk, hogy cégmérettől vagy tevékenységi körtől függetlenül bármely partnerünk igényeit ki tudjuk szolgálni.

9. Az MNB adatai alapján az elmúlt 2 évben megduplázódott az internetes elfogadóhelyek száma, ahol lehet bankkártyával fizetni. Ebben az ugrásszerű fejlődésben meghatározó szerepe volt a koronavírus-járvány megfékezése ellen hozott intézkedéseknek. Milyen növekedésre számítasz a következő két évben ezen a területen? Van még tere a fejlődésnek? Mekkora azon webshopok aránya, ahol nincs lehetőség bankkártyás fizetésre?

Hideg Noémi: Mi úgy látjuk, hogy az internetes kereskedelemben még hatalmas tere van a fejlődésnek. Az elmúlt években jelentősen erősítették ezt a járvány gazdasági hatásai is, így

évről évre 2 számjegyű növekedés volt látható a piacon, és várakozásaink szerint ez jövőre sem lassul.

10. Itthon is megjelentek – a kártyatársaságok mellett további, – a BNPL szolgáltatást B2B és B2C viszonylatban is nyújtó társaságok. Mik a várakozásaid a BNPL hazai lehetőségeivel kapcsolatban? Milyen kihívásokat és veszélyeket látsz a BNPL kapcsán?

Hideg Noémi: Ahogy minden innovatív megoldást, így a „vásárolj most, fizess később” szolgáltatás lehetőségeit is vizsgáljuk, ám minden ilyen újítás kapcsán figyelembe kell venni az adott szolgáltatás jellemzőit, a hasonló, már elérhető szolgáltatásokat, a mindenkori szabályozói környezetet és az ügyfelek – kereskedők és vevők – igényeit is.

Célunk továbbra is, hogy a lehető legjobb és egyben legbiztonságosabb digitális fizetési megoldásokat kínáljuk.

Címlapfotón Hideg Noémi, az OTP Bank kártyaelfogadás szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője. Fotó forrása: OTP Bank

Címkék:

blank
blank
blank