A MOL-csoport, Közép-Európa egyik legnagyobb integrált olaj- és gázipari vállalata, az elmúlt években jelentős lépéseket tett a digitális transzformáció terén. A vállalat felismerte a piaci trendeket és a fogyasztói igények változását, és ennek megfelelően kialakította stratégiáját a digitális ökoszisztéma kiépítésére.
A részleteket Takács Vince, a MOL-csoport digitális ökoszisztéma építésért felelős szakmai vezetője mutatta be december elején a K&H Csoport és a FinTechZone közös, „Digitális ökoszisztémák ébredése Magyarországon” című webináriumán.
MOL-csoport: Kezdetek és célok
A MOL-csoport 2016-ban fogadta el új stratégiáját, az úgynevezett „Enter Tomorrow„-t. Ebben a stratégiában fogalmazódott meg először az a cél, hogy a vállalat kiskereskedelmi üzletága egy átfogó fogyasztói szolgáltatásokat nyújtó üzletággá váljon.
A MOL ekkor tette meg az első lépéseket a digitális ökoszisztéma kiépítéséhez vezető úton, felismerve, hogy a hagyományos üzemanyag-kereskedelem mellett új, innovatív szolgáltatásokra van szükség a fogyasztói igények kielégítésére és az ügyfélhűség elnyeréséhez.
Később, 2024-ben, a „SHAPE TOMORROW” elnevezésű frissített stratégiájában a vállalat még nagyobb hangsúlyt fektetett az integrált üzleti működésre, a komplex szolgáltatási központok kiépítésére és a versenyképes kiskereskedelmi portfólióra.
A vállalat hosszú távú célja, hogy a „literek helyett kilométereket” áruljon, így a 2016-os stratégia megjelenése óta folyamatosan bővíti portfólióját: az üzemanyag értékesítés mellett mobilitási megoldásokat is kínál. Elindította Budapesten közösségi autómegosztó szolgáltatását (MOL Limo), már Prágától az Adriáig ér elektromos-autótöltő hálózata (MOL Plugee), saját flottamenedzsment céget üzemeltet (MOL-Mercarius Fleet Solution), saját befektetéseket eszközöl a mobilitás területén és különböző mikromobilitási kezdeményezéseket is támogat.
A Fogyasztói Szolgáltatások digitális stratégiáért és annak megvalósításáért a MOL Digital Factory nevű szervezete felelős, amely az üzleti területen belül jött létre és egyesíti az üzleti és technológiai képességeket, amely lehetővé teszi, hogy a gyors és hatékony fejlesztések mellett a piacon is megjelenjenek az új megoldások, támogatva a maximális üzleti hatást.
A Digital Factory a stratégia megvalósításának keretében olyan platformokat hozott létre és vezetett be a régió 8 országában, amelyek egyfelől biztosítják a valós idejű adatelemzést és az AI alapú megoldások fejlesztését, másfelől elhozták az új digitális hűségprogramok korát a MOL Kiskereskedelembe.
Mik az ökoszisztémák?
„Az ökoszisztémák a különböző iparágakon átívelően, a teljes ügyféligényre, az ügyfélproblémák kielégítésére fókuszálnak, ami szembe megy a több évszázados iparági specializálódással”
– mondta el Sebők András, a McKinsey & Company budapesti irodájának partnere 2021-ben a FinTechZone által szervezett PayTechShow konferencián.
„Napjainkig a vállalatok arra koncentráltak, hogy egyre fókuszáltabban, egyre kisebb funkciókat, egyre optimalizáltabban tudjanak végrehajtani. Ugyanakkor a technológia és az ügyféligények változása elhozta azt, hogy felhasználói oldalról az ügyfeleknek már nem külön-külön van szüksége ezekre a kis elemekre és nem saját maguk akarják összepakolni az egyes elemeket, hanem
az elejétől a végéig kész folyamatot, ügyfélélményt és ügyfélutat szeretnének kapni. Ezeket hívjuk ma nagyságrendileg ökoszisztémáknak”
– tette hozzá Sebők András.
Az előadásról készült beszámoló cikk itt érhető el: McKinsey: “El kell kezdeni digitális ökoszisztémákban gondolkodni”
Hol tart jelenleg a MOL digitális ökoszisztémája?
Jelenleg a MOL-csoport digitális ökoszisztémája a MOL Move alkalmazás köré épül, amely az egyik legnépszerűbb hűségprogram a régióban, 4,5 millió aktív felhasználóval és nagyságrendileg 5 millió alkalmazásletöltéssel. Az alkalmazás ugyanakkor nem csupán hűségprogram, hanem egy integrált platform, amely személyre szabott ajánlatokat, játékos elemeket és különböző mobilitási szolgáltatásokat kínál a felhasználóknak.
Jelenleg a fő fókusz a kiskereskedelmi területen van: ehhez kapcsolódóan elsőként a mobiltankolást vezették be. A kutatások azt mutatják, hogy a vevők nyitottak az új szolgáltatásokra, és a MOL-t megbízható partnernek tekintik az autós szolgáltatásokban. Mivel a vevők elsősorban továbbra is „benzinkúti hűségprogramként” tekintenek a MOVE-ra,
a MOL fokozatosan, a vevői visszajelzésekre alapozva építi ki ökoszisztémáját, először az autózáshoz kapcsolódó szolgáltatásokra koncentrálva, majd később bővítve a kínálatot.
Kapcsolódó cikk:
Kihívások az ökoszisztéma építése során
Szervezeti és kulturális átalakulás
A MOL-nak át kellett alakítania hagyományos vállalati struktúráját és folyamatait, hogy támogassa a gyors digitális fejlesztéseket.
Ennek részeként létrehozták a Digital Factory szervezetet, amely egy csapatban egyesítette az üzleti és technológiai képességeket.
Ez lehetővé tette, hogy a technológiai projektek végrehajtása mellett az üzleti meghonosításra, és így a maximális üzleti eredményre is kellő hangsúly kerüljön. Mindemellett a modell elérhetővé tette a rugalmasabb keretek kialakítását a vállalati folyamatok és a munkaszervezés terén, de jelentős változást igényelt a vállalati kultúrában és működésben.
Fogyasztói bizalom és konzervativizmus kezelése
A MOL szembesült azzal a kihívással, hogy a fogyasztók sok esetben fenntartásokkal kezelik a digitális szolgáltatásokat, és ez különösen igaz az online fizetésekre és a digitális tranzakciókra.
Sokan ragaszkodnak még a régi gyakorlathoz, és szívesebben veszik igénybe ezeket a szolgáltatásokat bankoktól, hiszen vonakodnak megosztani bankkártya adataikat egy multinacionális vállalattal. A MOL ezért kiemelt figyelmet fordított a fogyasztói bizalom megerősítésére és a szolgáltatásokkal kapcsolatos edukációra.
Szolgáltatások integrálása egy koherens ökoszisztémába
A különböző mobilitási és fogyasztói szolgáltatások (például autómegosztás, elektromos töltőhálózat, hűségprogramok) összekapcsolása egy egységes és értékteremtő ökoszisztémává komoly kihívást jelent.
Nem elég csupán különálló szolgáltatásokat nyújtani; a MOL-nak meg kellett találnia a módját, hogy ezek a szolgáltatások egymást erősítsék, és a fogyasztók számára logikusan és könnyen használható módon kapcsolódjanak össze.
Ehhez kapcsolódik a MOL MOVE nemzetközi fejlesztése és integrációja is: a MOL folyamatosan dolgozik azon, hogy a hűségprogramja minden országban ugyanazt az élményt és szolgáltatáscsomagot kínálja.
A bizalomépítés fontos eszköze, hogy az alkalmazást minden a MOL-csoporthoz tartozó töltőállomáson egységesen kezelik és elfogadják. Így a fogyasztókat az egész régióban elkíséri a MOL MOVE, utazásuk során pedig begyűjthetik a hűségpontokat.
A jövőbeni lépések és fejlesztések
A MOL-csoport a következő lépéseket tervezi a digitális ökoszisztéma továbbfejlesztésében:
- Autózáshoz kapcsolódó szolgáltatások bővítése: A vállalat tervezi új autós szolgáltatások és partnerségek integrálását a MOL Move alkalmazásba. Ez magában foglalhatja harmadik felek szolgáltatásainak bevonását is.
- Mobilitási szolgáltatások fejlesztése: A későbbi fázisokban a MOL a mobilitás területén is szeretne új szolgáltatásokat beépíteni az ökoszisztémájába, illetve erősíteni a MOL meglevő B2B és B2C mobilitási szolgáltatásai és a MOVE közötti szinergiákat.
- Fókuszált ökoszisztéma építés: A MOL középtávon a mobilitásra és az utazásra fókuszál, és nem kíván széles körű szuperalkalmazást létrehozni. A cél egy olyan ökoszisztéma építése, amely közvetlenül kapcsolódik a márka alapértékeihez és a fogyasztói igényekhez.
- Vevői visszajelzések integrálása: A vállalat folyamatosan figyeli a felhasználói visszajelzéseket, legyen szó kutatásról, pilot projektekről vagy ajánlatokról és ezek alapján fejleszti tovább szolgáltatásait.
- Technológiai innováció: A mesterséges intelligencia és az adatvezérelt megoldások további integrálása a személyre szabott ajánlatok és szolgáltatások fejlesztése érdekében.
A MOL-csoport digitális ökoszisztéma építése stratégiai fontosságú lépés a vállalat számára a változó piaci környezetben.
Az új digitális szolgáltatások és a MOL Move alkalmazás nemcsak a jelenlegi fogyasztói igényeket elégítik ki, hanem előkészítik a terepet a jövőbeni mobilitási megoldások számára is.
FinTechZone kiadvány: „Digitális ökoszisztémák | A jövő szolgáltatói”
Az egyre gyorsabban változó ügyféligényekre való reagálás a világ legnagyobb multinacionális vállalatait is jelentős kihívás elé állította. Felismerték, hogy a digitalizáció önmagában már nem elégséges feltétel a kihívások kezelésére.
A megoldás kulcsa a digitális ökoszisztéma modellben rejlik, amit legsikeresebben a BigTech cégek alakítottak ki folyamatos kísérletezés, kudarcok és rengeteg tapasztalás árán. Ez az új megközelítés is hozzájárult ahhoz, hogy napjainkra a BigTech cégek váltak a világ legértékesebb vállalataivá.
A “Digitális ökoszisztémák | A jövő szolgáltatói” kiadvány célja, hogy a digitális ökoszisztémák és a trendek bemutatásával segítse az olvasót az értékteremtés újragondolásában, új szintre emelésében.
A webinárium beszámoló cikkei:
Kapcsolódó cikkek a témában:
- A K&H Bank új digitális ökoszisztémája a lakással kapcsolatos ügyeinket segít intézni, 2024.02.13.
- A bankok digitális ökoszisztéma építését segítő megoldás, a Realmonitor lett az idei évi FinTechShow győztes, 2023.10.12.
- Online számlázó köré épül hazánk első digitális ökoszisztémája, 2021.11.02.
- Így építenek ők digitális ökoszisztémát: Google, 2021.08.09.
Címlapfotó: stock.adobe.com | Generated with Adobe Firefly | Adobe licenc: FinTech Group Kft.