„Vágtában patkoljuk a lovat” – mondják a szektorban, miközben ütemváltásra kényszeríti a szabályozó – és hamarosan az ügyfelek is – a hazai bankokat. Az idei év 5 legnagyobb kihívását akkor lesznek képesek kezelni a bankok, ha magasabb fokozatba kapcsolnak.
Közeleg két fontos dátum is: 2019.07.01. – az azonnali fizetési rendszer (AFR) elindulása és 2019.09.14. – a banki infrastruktúra kötelező „kinyitása” (PSD2). Az elhúzódó lassú döntési folyamatok, az évekre előre lekötött szűkös IT erőforrások, az innovációt támogató szervezeti kultúra hiánya miatt a bankok többségének nehéz lesz magasabb fokozatba kapcsolni. Mit tehetnek ebben a helyzetben? Mire és hogyan készüljön a pénzügyi szektor a következő hónapokban?
A cikk első részében bemutatott kihívások:
- A csaláskezeléshez kapcsolódó (új) kihívások.
- Az eddigi gyakorlattól eltérő rendkívül gyors reakcióidőnek való megfelelés.
- A rendelkezésre állással szemben megnövekedett elvárás.
4. Az új digitális pénzügyi helyzetekben az e-kereskedelemben megszokott ügyfélélmény biztosítása
A távoli (valós és nem valós idejű) ügyfélazonosítás kinyitotta a teret a pénzügyi termékek online értékesítésének és az online szerződéskötésnek. Kérdés, hogy a pénzügyi szolgáltatók hogyan lesznek képesek az e-kereskedelemben megszokott vásárlási élményt biztosítani a pénzügyi termékek igénybe vétele során?
További kérdés, hogy a pénzügyi közvetítők (pl. függő ügynökök, többes ügynökök, alkuszok) hogyan használják majd ki az új lehetőségeket a digitális térben. Ennek eredményei a bankok számára a közvetlen ügyfélkapcsolat elvesztését is jelenthetik.
Kapcsolódó előadás a FinTechShow-n:
- Előadás címe: „Hogyan fog ugrásszerűen megnőni a hazai lakosság igénye az online hitelezés iránt”
- Előadó: Radimeczky Géza, ingatlan.com, pénzügyi üzletág vezető
- Időpont: 12:10-12:30
- Szekció: Kétsebességes átalakulás és a digitális ügyfél
Az azonnali fizetések ügyfélélményének legalább a bankkártyás ügyfélélményt kell biztosítaniuk az online környezetben és a fizikai vásárlás során is – különös tekintettel a tranzakció jóváhagyásának folyamatára (értsd: kétfaktoros ügyfélazonosítás a limit feletti fizetési tranzakciók esetén), hogy az azonnali fizetésnek esélye legyen a széleskörű elterjedésre.
Végül, de nem utolsó sorban a fizetési kérelem szolgáltatásra történő végfelhasználói regisztráció (opt-in) banki és szolgáltató oldali ügyfélélménye döntően meghatározza majd, hányan fogják igénybe venni az azonnali fizetés kiegészítő szolgáltatásait.
Kapcsolódó előadás a FinTechShow-n:
- Előadás címe: „Hol van az üzleti haszon az azonnali fizetésben? Hogyan építsünk fizetési ökoszisztémát”
- Előadó: Paul Francis Walvik-Joynt, Nets Group, alelnök
- Időpont: 11:00-11:20
- Szekció: Azonnali fizetés (workshop 1.)
Kapcsolódó cikkek:
- 10 gondolat az első hazai azonnali fizetés meetupról, 2019.02.28.
- Miért nagy lépés az azonnali fizetési rendszer bevezetése? – Exkluzív interjú, 2019.01.30.
- Ilyen lehetne az Apple mobilbank, 2018.10.02.
5. A PSD2 által megteremtett nyílt bankolás, az azonnali fizetési megoldások, és az új pénzügyi közvetítői modellek fenntartható üzleti modelljeinek kialakítása
A szabályozói követelmények teljesítését követően minden érintett szereplő számára a legnehezebb kérdés, hogyan fog megtérülni a beruházás, miképpen növelhető a jövedelmezőség a digitális térben. A pénzügyi közvetítői rendszer digitális titánjai a fintech startupok, ám ezek többsége még nem találta meg a fenntartható üzleti modellt és évek óta veszteséget termelnek.
Milyen üzleti modellek alapozhatók a számlainformációs szolgáltatásra, a fizetéskezdeményezési szolgáltatásra, vagy a fizetési kérelemre? Miért szükségszerű a PSD2, a nyílt bankolás és az azonnali fizetési infrastruktúra előnyeit ötvöző értékajánlatokban gondolkodni? A fenti kérdésekkel foglalkoznak részleteiben a FinTechShow-n:
- Előadás címe: „Hogyan győzheti le a készpénzt az azonnali fizetés”
- Előadó: Bartha Lajos, MNB, ügyvezető igazgató
- Időpont: 9:50-10:10
- Szekció: Plenáris
- Előadás címe: „Ha az adat az olaj, akkor az API a fúrótorony, de miből lesz a pénz”
- Előadó: Murali V Akella, TransferWise, üzletfejlesztési vezető
- Időpont: 15:30-15:50
- Szekció: Nyílt bankolás (open banking)
- Előadás címe: „Útmutató a nyílt bankolás monetizálásához”
- Előadó: Mudri György, Aggreg8.io, társalapító
- Időpont: 16:10-16:30
- Szekció: Nyílt bankolás (open banking)
Kapcsolódó cikkek:
+1 Nagyobb kihívás, mint a fintech: szervezeti kultúraváltás (és innováció menedzsment feltételeinek megteremtése)
Végül, de nem utolsó sorban a legnagyobb kihívás, ami hatványozottan érinti az inkumbens pénzügyi szolgáltatókat:
Hogyan tartsunk lépést a technológiai fejlődéssel, hogyan aknázzuk ki a szervezetben rejlő innovációs potenciálokat és miképpen internalizálhatjuk eredményesen a kívülről jövő innovációs ötleteket, prototípusokat? A válaszokat velük közösen keressük majd a FinTechShow-n:
- Előadás címe: „Hogyan építsünk vagány kultúrát?”
- Előadó: dr. Füredi Júlia, People Not Tech, társalapító
- Időpont: 13:30-13:50
- Szekció: Digitális transzformáció és szervezeti kultúraváltás
- További résztvevők a Digitális transzformáció és szervezeti kultúraváltás szekcióban:
Tátrai Bernadett
Fundamenta
elnök-vezérig.
Sztanó Imre
NN Biztosító
elnök-vezérig.
Kamarási Tamás
OTP Bank
ügyvezető-ig.
Molnár Csaba
MagNet Bank
igazgatóság tagja
Kapcsolódó cikk:
A cikk első része itt érhető el.
Fotó: Matt Vascellaro