Bankszövetség: A magyar bankszektor kiforrott digitális jövőképpel rendelkezik

írta | 2022. 11. 07. | Banki és fintech hírek, FinTechShow, Hazai digitális banki hírek, Hazai digitális bankolás, Összes hír

HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH

Van néhány dolog, amire büszke lehet a magyar bankszektor és természetesen van, ahol bőven van még tere a fejlődésnek. Vannak nehéz béklyói, de vannak egyedülálló erősségei is a szektornak. Melyek a szektor versenyképessége megtartásához a legfontosabb pillérek, tennivalók és mit tehet a szabályozó, a szövetség és a piaci szereplők? Jelasity Radován, a Magyar Bankszövetség elnöke, az Erste Bank Hungary elnök-vezérigazgatója a FinTechShow 6.0 megnyitó előadásában értékelte a szektor helyzetét és rámutatott a szektor digitális jövőképének elemeire.

Néhány dologban jól állunk, sőt jobban, mint Európa egyes területein

Számos országnál előrébb járunk a technológiák, a digitális infrastruktúrák elérhetőségében. Egyes országokban még olyan technológiák vannak használatban, amelyek számunkra már elavultnak számítanak.

Magyarország élen jár a villámgyors átutalások terén; míg itthon 5 másodperc a szabályozói elvárás az alaprendszerként működő azonnali átutalási rendszerben, addig például Ausztriában egy átlagos átutalás 3 órán belül érkezik meg a klasszikus átutalási rendszerben. Európában 19 országban létezik jelenleg azonnali átutalás, ám a magyarországi rendszer a leggyorsabb – kezdte előadását Jelasity Radován, a Magyar Bankszövetség elnöke.

FinTechShow Magyar Bankszövetség Jelasity Radován Erste Bank

Jelasity Radován, a Magyar Bankszövetség elnöke, az Erste Bank Hungary elnök-vezérigazgatója a FinTechShow 6.0 konferencán. Fotó forrása: FinTech Group

Jelentős fejlesztések történtek itthon az elmúlt években. Két éve indult az azonnali fizetési rendszer (AFR), melynek felépítésében 40 intézmény 4 éven keresztül tartó munkájával több mint 1000 banki szakértő vett részt.

A rendszer lehetőségeit korántsem használtuk még ki.

Az MNB-vel együtt dolgozik a szakma azon, hogy még jobban, még hatékonyabban lehessen használni az AFR-t. A fejlesztések a konkrét felhasználói szolgáltatásokban is látható eredményeket hoznak majd.

Az utóbbi 2-3 év szerte a világon nagy változást hozott a pénzügyi szolgáltatások fogyasztási trendjeiben is. Néha már azon törjük a fejünket, meddig kell még a dupla online csatornát fenntartani?

Vajon meddig kell még a netbankot is fenntartani a mobilbank mellett, ugyanis drasztikusan csökkent azok száma, akik kizárólagosan netbankon keresztül bankolnak.

Az országok nagyon különböznek fejlettségben és a digitális banki szolgáltatások használatában is. Nem kell messzire tekinteni, hogy lássuk; pl. az Erste Csoportnál Magyarország vezet a digitálisan bankolók számát illetően, és még Ausztriát is lekörözzük.

“Van tehát néhány dolog, amire büszkék lehetünk. Természetesen ez egyedül nem megy!”

Milyen kihívásokkal küzd a szektor?

#1 A fintech cégek sokszor előnyösebb helyzetben vannak az innováció tekintetében

Míg a bankok az örökölt rendszerek nehézségeivel küzdenek, az új cégek teljesen új, digitális technológiákkal gyorsabban, rugalmasabban tudnak haladni. Ez piaci kockázatot jelent a bankok számára, melyet kezelniük kell.

A bankok ezzel együtt továbbra is az elsődleges pénzügyi szolgáltatók; a kézzelfogható biztonság és az elérhetőség pozitív az ügyfelek szemében.

“Úgy látjuk, a fintech – bank partnerségek vihetnek ebben a kérdésben előre. Fontos a partnerségek kialakítása, hogy közösen nagyobb értéket teremtsünk az ügyfeleknek”

– érvelt Jelasity Radován.

#2 A hagyományos bankok és a fintech cégek más szabályozói feltételekkel indulnak a versenyben

A bankok szigorúbb felügyeleti, szabályozói keretrendszerben működnek, mint általánosságban a fintech cégek, illetve az extra terhek is a bankokat sújtják. A külföldről szolgáltató, illetve határon átnyúló pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó társaságok a szabályozói kontroll szempontjából nagyobb mozgástérrel bírnak, melyet értelemszerűen a piacon ki is használnak.

“A bankok hátrányból indulnak ebben a versenyben, ezért különösen fontos, hogy ugyanarra a tevékenységre ugyanaz a szabályozás vonatkozzon”

– hangsúlyozta a Bankszövetség elnöke.

FinTechShow Magyar Bankszövetség Jelasity Radován Erste Bank

Jelasity Radován, a Magyar Bankszövetség elnöke, az Erste Bank Hungary elnök-vezérigazgatója a FinTechShow 6.0 konferencán. Fotó forrása: FinTech Group

#3 A fiatalok nem egy cégnél akarnak dolgozni egész életükben

A fiatal tehetségek bevonzásának igénye minden banknál a központba került. A fintech cégek itt is előnyben vannak, hiszen egészen más a megítélése ma egy fintech cégnek, mint egy hagyományos banknak.

A bankok is törekszenek a szervezeti működés átalakítására, a szervezet könnyítésére. A változás oka, hogy a banki belső kultúra jelenleg még nem alkalmas arra, hogy befogadja a fintech fejlesztők gyorsaságát, munkamódszereit és ez pedig lehetetlenné tenné az innovatív munkát.

Az innovációs környezet kialakítására különböző szervezeti megoldások alakulnak ki. Az Erste például változtat a belső munka és kommunikációs kultúrán és az innovációt segítő, agilis szervezeti működést épít ki, míg más bankok pedig fintech labor létrehozásán dolgoznak.

#4 Nagyon nagy kihívás a jó IT fejlesztők megtartása

Az Erste az IT fejlesztők számára is próbál vonzó munkahelyi környezetet teremteni – mintegy 100 olyan fejlesztője van a banknak, akik havonta 1-2 napot járnak be a “munkahelyükre”.

“Az eddigi működési tapasztalatok pozitívak, a fejlesztők a munkájukat hatékonyan megszervezik, elvégzik. Nem csak win-win helyzet alakult ki, hanem azt látjuk, ez a munkamódszer kifejezetten vonzó értékajánlattá vált a fejlesztők körében“

– emelte ki az Erste Bank elnök-vezérigazgatója.

Hogyan tovább? Milyen további kezdeményezéseket fogalmaz meg a Bankszövetség a szektor fejlődése érdekében?

A Magyar Bankszövetség elkötelezett a bankszektor fejlődése és versenyképességének fenntartása iránt. 2019-ben és 2021-ben a szektorral közösen jogalkotási kezdeményezéseket, javaslatokat dolgozott ki a Bankszövetség, melyek közül számos megvalósult a Kormányzat digitális fejlesztéseket támogató programjai mentén. Jelenleg is van egy sor olyan javaslat, melyek megvalósítása, vagy a döntés annak elfogadásáról, még egyeztetés alatt van.

“A szektorban sok jó ötlet és javaslat van, de a bevezetést még béklyók nehezítik. Fontos, hogy gyorsabban, hatékonyabban és bátrabban haladhasson előre a digitális pénzügyi fejlődés. Ezt segíti a Bankszövetség a kormányzattal és a felügyeleti szervekkel történő munkája során”

– tette hozzá a Bankszövetség elnöke.

A magyar bankszektornak van konkrét, kiforrott digitalizációs jövőképe, mely három pilléren áll: (1) versenyképesség, (2) partnerség a fintech cégekkel, (3) bizalom és biztonság.

Nincs versenyképesség a fejlődéshez szükséges kompetenciák nélkül, melyhez nélkülözhetetlen a partnerség a fintech cégekkel. Ha az együttműködés sikeres, akkor az jelentősen növeli nemcsak a szolgáltatások biztonságát, hanem a bizalmat is a jövő digitális szolgáltatásai, szolgáltatói iránt.

“Bízom abban, hogy a partnerségek erősödése eredményeként mind a fintechek, mind a bankszektor számára win-win helyzetet tudunk kialakítani“

– zárta előadását Jelasity Radován, a Magyar Bankszövetség elnöke, az Erste Bank Hungary elnök-vezérigazgatója.

A FinTechShow 6.0 konferencia előadásai 2022. december 31-ig visszanézhetők. További részletek és feltételek itt

Címlapfotón: Jelasity Radován, a Magyar Bankszövetség elnöke, az Erste Bank Hungary elnök-vezérigazgatója a FinTechShow 6.0 konferencán. Fotó forrása: FinTech Group

HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH
HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

NÉMETH MONIKA

A Magyar Telekomnál szabályozással, majd “smart” projektekkel foglakozott. A pénzügyi szektorban végmenő digitális transzformáció kísértetiesen hasonlít a telko iparág átalakulására, így korábbi tapasztalatait most a digi pénzügyek világában hasznosítja. Ha ma lenne óvodás, akkor a PSD2 lenne belevarrva a takarójába. A #regtech trendeket és megoldásokat is vizsgálja a szabályozói kihívások mellett. #banktech #regtechguru

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!