blank
blank

2025.01.30.

Integrált, “okos” megoldások hozhatják a következő wow-effektust az elektronikus fizetések világában – Zátonyi János, MBH Bank

Szerző:

Kategóriák:

Az idén hatodik alkalommal megrendezésre kerülő PayTechShow-n a fizetési iparág következő éveit meghatározó kulcsfontosságú trendek és jó gyakorlatok bemutatása mellett arra is keressük a választ, hogy mi pörgetheti tovább a hazai fizetési piacot és vajon mi lehet a következő nagy dobás az elektronikus fizetések terén?

A témában iparági szakértőket, vezetőket kértünk fel, hogy osszák meg gondolataikat, várakozásaikat a PayTechShow-t megelőzően. Interjúsorozatunk aktuális részében Zátonyi János, az MBH Bank fizetési megoldások és innovációs központ igazgatója válaszolt kérdéseinkre. 

blank

Fotón: Zátonyi János, az MBH Bank fizetési megoldások és innovációs központ igazgatója | Kép forrása: MBH Bank

Milyen kulcsfontosságú trendeket látsz 2025-ben az elektronikus fizetések területén? Ezek hogyan alakíthatják a hazai piacot a következő években?

2025-ben az elektronikus fizetések piacát több fontos trend is formálja, amelyek jelentősen befolyásolhatják a hazai piac alakulását. Az egyik ilyen kiemelt fejlemény, hogy a digitális fizetéseket támogató bankszámlák száma elérte a 11 milliót a felnőtt lakosság körében, ami átlagosan nagyjából 1,5 bankszámlát jelent egy főre. Ez azt mutatja, hogy

a magyar lakosság széles körben hozzáfér a digitális fizetési infrastruktúrához, ami megteremti a lehetőséget a fejlettebb fizetési megoldások elterjedésére.

Ezzel párhuzamosan a hagyományos kártyás fizetések növekedésének üteme lassuló tendenciát mutat, jelezve, hogy a piac telítődőben van. Ez a változás azonban nem feltétlenül lassítja az elektronikus fizetések fejlődését, mivel az innovatív számla-alapú tranzakciók – például a QVIK – előretörése új lehetőségeket nyit meg.

Az ilyen típusú fizetési megoldások várhatóan meghatározó trendfordulót hoznak a piacon.

A QVIK tranzakciók esetében olyan funkciók jelennek meg, mint a QVIK kérelem, a QVIK QR-kód vagy NFC-alapú fizetés, illetve a QVIK linkek használata. Ezek a megoldások nemcsak kényelmesebbé, hanem gyorsabbá és költséghatékonyabbá is tehetik a fizetési folyamatokat.

A bankkártyák elterjedtsége szintén fontos kérdés, de egyre inkább látszik, hogy a kártya-penetráció mellett a számlaalapú, közvetlen tranzakciók nyerhetnek teret.

Ez az irány a magyar piac további fejlődése szempontjából kulcsfontosságú lehet, mivel az infrastruktúra már nagyrészt adott, és az ügyféligények a gyorsabb, közvetlenebb fizetési megoldások felé tolódnak.

Véleményed szerint mi pörgetheti tovább az elektronikus fizetési piacot 2025-ben?

Az elektronikus fizetési piac további növekedését több tényező is elősegítheti 2025-ben.

Az egyik legnagyobb hajtóerőt az eszközök és technológiák integrációja jelentheti. Az olyan megoldások, mint a kassza és terminál kombinálása vagy a SoftPOS technológia – amely lehetővé teszi, hogy az okostelefonok terminálként működjenek – alapvetően átalakíthatják a kereskedők és vállalkozások működését.

Amikor ezek a megoldások a QVIK-fizetésekkel együtt érhetők el, egy még rugalmasabb és költséghatékonyabb infrastruktúra jön létre, amely mind a kisvállalkozások, mind a nagyobb szereplők számára vonzó lehet.

Egy másik jelentős előrelépést az e-pénztárgép törvény életbe lépése hozhat. Ez a szabályozás egyértelmű kereteket biztosít az elektronikus fizetési megoldások használatához, és ösztönözheti azok szélesebb körű elterjedését.

Emellett várható, hogy a közműszolgáltatók és a legnagyobb kiskereskedelmi láncok is előtérbe helyezik a digitális fizetési innovációkat, például új típusú mobilalkalmazásokat vagy azon belüli fizetési platformokat / megoldásokat fejlesztenek, amelyek még kényelmesebbé teszik az ügyintézést.

Az ilyen típusú fejlesztések nemcsak a fizetési folyamatokat gyorsítják fel, hanem a kereskedők és szolgáltatók működésének hatékonyságát is növelik, ezáltal tovább pörgetve a piacot.

Meglátásod szerint milyen kihívásokkal kell megküzdeniük az elektronikus fizetési piac szereplőinek 2025-ben?

2025-ben az elektronikus fizetési piac szereplői számos kihívással néznek szembe.

Az egyik legnagyobb kihívást a nagy ügyfelek holisztikus megoldások iránti igénye jelenti.

A nagyvállalatok integrált rendszereket keresnek, amelyek nemcsak a fizetéseket, hanem a kapcsolódó pénzügyi és adminisztratív folyamatokat is kezelik. Ezeknek a megoldásoknak egyszerre kell rugalmasnak, skálázhatónak és költséghatékonynak lenniük.

A másik fontos kihívás a kis- és középvállalkozások igényeihez való alkalmazkodás.

Ezek a vállalkozások egyre inkább keresik az egyszerű, költséghatékony és testreszabott megoldásokat, amelyek megfelelnek a speciális üzleti modelljüknek.

Az olyan univerzális bankok, mint az MBH Bank, törekednek arra, hogy mindkét szegmens számára megfelelő szolgáltatásokat nyújtsanak. Ez azonban komoly innovációs és operatív kihívások elé állítja a piac szereplőit.

További nehézséget jelenthet a technológiai fejlődéssel való lépéstartás és a szabályozási környezet változásaihoz való alkalmazkodás. Az ügyfelek elvárásai gyorsan változnak, így a szolgáltatóknak folyamatosan innoválniuk kell, hogy versenyképesek maradjanak.

+1) Mire számítasz, mi lehet a következő nagy dobás az elektronikus fizetések terén a következő időszakban? Mi hozhat wow-effektust?

A következő nagy dobás az elektronikus fizetések terén várhatóan az eszközök és technológiák egyre mélyebb integrációja lesz.

Olyan innovációk, mint a több funkciós eszközök, melyek rendelkeznek például SoftPOS és QVIK elfogadással, forradalmasíthatják a fizetési élményt. Emellett a QVIK-fizetési megoldások külön elterjedése is jelentős változásokat hozhat.

Egy másik potenciális „wow-effektust” jelenthetnek a mesterséges intelligenciát és big data elemzéseket alkalmazó megoldások, amelyek személyre szabott ajánlatokat és automatizált fizetési lehetőségeket kínálnak.

Az ilyen típusú fejlesztések nemcsak az ügyfélélményt növelik, hanem lehetővé teszik a szolgáltatók számára, hogy mélyebb kapcsolatot alakítsanak ki ügyfeleikkel.

Az elektronikus fizetések jövője tehát egyre inkább az integrált, okos megoldások irányába halad, amelyek valódi kényelmet és egyszerűséget nyújtanak mind az ügyfelek, mind a szolgáltatók számára.

Címlapfotón: Zátonyi János, az MBH Bank fizetési megoldások és innovációs központ igazgatója | Kép forrása: MBH Bank

Címkék:

blank