2024. október 15.
FinTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2022.08.02.

Megkongatta a vészharangot az amerikai fogyasztóvédelmi hatóság az Apple Pay Later bejelentése nyomán

Szerző:

Kategóriák:

Az Apple Pay Later, az Apple halasztott fizetési szolgáltatásának bejelentésére az amerikai pénzügyi fogyasztóvédelmi hatóság (CFPB) azonnal lépett és előrevetítette az Apple adatgyűjtési, adathasznosítási folyamatainak, modelljének mélyrehajtó vizsgálatát. De vajon az Apple az igazi célpont?

A bigtech cégek belépése a pénzügyi szolgáltatások piacára, így például a “Buy Now Pay Later” (rövidtávú hitelezés) piacára, egyre nagyobb fejtörést okoz a verseny- és fogyasztóvédelmi hatóságoknak világszerte. A hatóságok aggodalmának középpontjában a verseny és a innováció visszaszorulása, a fogyasztói adatok hasznosításának kérdései állnak.

Csökkenti a versenyt, visszaszorítja az innovációt

Az Apple Pay Later – az Apple halasztott fizetési – szolgáltatásának bejelentésére az amerikai pénzügyi fogyasztóvédelmi hatóság (CFPB) azonnal lépett.

Felhívta a figyelmet, hogy a Big Tech cégek kedvező rövidtávú hitelajánlatai csökkenthetik a versenyt, ezáltal visszaszoríthatják az innovációt.

Kiemelte, hogy a vásárlói adatok hasznosítása terén – leginkább a szabályozói megfelelőséget illetően – számos nyitott kérdés van. A hatóság igazgatója előrevetítette célvizsgálat indítását az Apple-nél, melynek során a szolgáltatásnyújtás során keletkezett és felhasznált adatok gyűjtésére, elemzésére és hasznosítására alkalmazott folyamatokat és a hasznosítás modelljére fókuszálnak majd.

A hatóság elsősorban azt keresi, hogy a BNPL szolgáltatás nyújtása során megismert adatok elemzéséhez és hasznosításához az Apple felhasznál-e más szolgáltatások igénybevételéből származó vagy más alkalmazások által gyűjtött adatokat. Ilyen adatok lehetnek pl. a vásárló internetes keresési előzményei, geolokációs és egészségügyi adatai. Amennyiben igen, az adatok használatának jogszerűségét veszik górcső alá.

A Big Tech cégek átvehetik az irányítást az e-kereskedelemben

A hatóság véleménye szerint az Apple megjelenése a BNPL piacon más – banki háttérrel működő – BNPL szolgáltatók piaci pozícióját gyengítheti, mely oda vezethet, hogy az e-kereskedők egyre kevesebb ajánlatból választhatnak, így kiszolgáltatottságuk növekszik.

“…. bármely technológiai óriás, amely mobil operációs rendszer felett kontrollt gyakorol , egyedülálló előnyökkel rendelkezik majd (szerk: a BNPL szolgáltatás bevezetését követően) az adatok hasznosítása és tágabb értelemben az e-kereskedelem irányítása terén”

– mondta Rohit Chopra, a CFPB igazgatója.

Túlzóak a hatóság aggodalmai?

Az Apple adatvédelmi, adatkezelési és adathasznosítási gyakorlata évek óta a szabályozó radarján van, így a társaság nyugodtan várja az ellenőrzést. Sőt, néhány héttel ezelőtt maga Tim Cook, a társaság vezérigazgatója sürgette az online térben gyűjtött adatok hasznosítására vonatkozó, a fogyasztók magánjogait védő szabályozás kidolgozását.

A versenykorlátozástól való félelem – a piaci adatok alapján – rövidtávon túlzónak tűnik. A C+R Research 2021. márciusában, 2005 online vásárló körében végzett elemzése alapján a BNPL piac magasan legnagyobb szereplője a PayPal.

A legnépszerűbb BNPL szolgáltatók listája

legnepszerubb BNPL szolgaltatok listaja

Forrás: C+R Research

Valószínűbb, hogy a CFPB az Apple Pay Later kapcsán belengetett vizsgálatával üzenetet küldött a teljes BNPL-piacnak. A most bejelentett célvizsgálat ugyanis nem az első, amely a BigTech cégek által nyújtott pénzügyi szolgáltatásokra fókuszál.

Tavaly a hatóság megkezdte az ügyfelek pénzügyi adatai gyűjtésére és hasznosítására kidolgozott módszertanok és folyamatok vizsgálatát; első körben bekérte az Amazon, az Apple, Facebook, a Google, a PayPal és a Square fizetési rendszerére vonatkozó információkat.

Ezzel párhuzamosan a BNPL-szektor vizsgálatát is megkezdte a hatóság, melynek keretében az Affirm, Afterpay, Klarna, PayPal és Zip társaságoktól információkat kért üzleti modelljükről és vásárlóik vásárlási szokásairól.

Fotó forrása: CDPiC – stock.adobe.com | Licence: FinTech Group

Címkék:
blank
blank