2024-ben a banki CTO-k és CIO-k számos kihívással néznek szembe. De melyek azok a kulcsfontosságú területek, amelyekre figyelniük kell, hogy felkészülten reagáljanak a jövő trendjeire? A FinTechZone novemberi BankTechShow rendezvénye idén második alkalommal nyújt találkozási pontot a banki és IT szektor vezetőinek.
Az eseményre készülve interjúkat készítünk Magyarország vezető szakembereivel. Ezúttal Csányi Péter, az OTP Bank Digitális Divíziójának vezérigazgató-helyettese osztotta meg velünk gondolatait.
Melyek a legsúlyosabb kihívások 2024-ben a banki CTO-k / CIO-k számára?
Csányi Péter: A digitális működés hatékonyságának növelése érdekében kiemelt jelentőségű a jövőtálló technológiai képességek kiépítése, az olyan innovatív megoldások fejlesztése, amelyek megfelelnek a bankok számára előírt szigorú szabályozói követelményeknek és egyben teljesítik a magasfokú biztonsági elvárásokat is.
Ezeknek a megoldásoknak felhasználóbarátnak, gyorsnak és egyszerűnek is kell lenniük, hogy hozzájáruljanak az ügyfélélményhez. Versenyképességünk hosszútávú megőrzése érdekében a kollégák felkészültségének folyamatos fejlesztése is kiemelt cél, hiszen ezzel nem csak a szervezet működése, ha úgy tetszik, gondolkodásmódja változik, de segítségével hatékonyabban, gyorsabban tudunk reagálni a változó világ kihívásaira.
Munkáltatóként a digitális verseny egyre nagyobb kihívást jelent a kiemelkedő munkaerő bevonzása, megtartása terén is, hiszen már a globális munkaerőpiacon, a nemzetközi cégekkel kell versenyezni értük.
A jövőképünk megalkotásakor, a versenyképességünk fenntartása érdekében globális léptékben kell gondolkodnunk. Például képessé kell tenni a szervezetet arra, hogy a különböző kultúrákból érkező, más-más képzettségi háttérrel rendelkező kollégák együtt is képesek legyenek hatékonyan dolgozni, kommunikálni.
Nem mellékes az sem, hogy a megtartásukhoz vonzó juttatási és kompenzációs csomagokat kell kínálnunk.
Az innovációk, a legújabb technológiák alkalmazása, a folyamatos szakmai fejlődés lehetősége együttesen tehetnek igazán vonzóvá egy munkahelyet.
Várhatóan milyen főbb feladatok várnak majd a banki CTO-kra / CIO-kra 2025-ben?
Csányi Péter: Van, ami nem változik, 2025-ben is kiemelt célunk lesz a csalások elleni küzdelem, az információbiztonsági védelmi képesség fokozása és az ezzel kapcsolatos aktív kommunikáció, edukáció is.
Az értékesítésben továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk a digitális csatornák és az azokon keresztül elérhető szolgáltatások részarányának növelésére, az innovatív fejlesztésekre.
A korszerű adatmenedzsment, a felhő technológia, a mesterséges intelligencia, de a Low-Code / No-Code platformok bevezetése és az ezekhez szükséges folyamatok kialakítása komplex feladat, kihatnak a szervezetre, a banki folyamatokra, az architektúrára és természetesen az informatikai és információbiztonságra is.
Melyek azok a feltörekvő technológiák és/vagy IT módszertanok, amelyek paradigmaváltást hozhatnak a bankok jelenlegi IT működtetési gyakorlatához képest?
Csányi Péter: Az egyik ilyen az adat és annak újraértelmezése, teljes vertikumban történő professzionális, hatékony használata.
A másik a mesterséges intelligencia, amely olyan transzformatív erővel bír, mint sok évvel ezelőtt az internet- vagy a mobiltelefonok megjelenése.
A transzformáció már nem csak az informatikai területet forgatja fel, de a banki működés alapjait változtatja meg. Ezen technológiák hatékony használatának előfeltétele a felhőtechnológiák szakszerű használata és a fejlesztés demokratizálása például az egyszerű, Low Code/No Code platformok rutinszerű használata.
A körinterjú keretében megjelent cikkek:
- Shiwaforce: ,,A felelősségteljes CTO nem azonnal ül fel a trendekre, de nem is marad le róluk” – interjú a Shiwaforce szakértőivel, 2024.09.05.
- K&H Bank: Milyen feladatok várnak a banki IT vezetőkre? – interjú a K&H IT vezetőjével, 2024.09.16.
- ÁBRIS: AI, felhő és a humán faktor: A bankok sikerének három pillére 2025-ben – ÁBRIS interjú, 2024.09.18.
- Finshape: A bankok egyre gyorsabb eredményeket várnak a befektetéseiktől – interjú a Finshape Hungary szakértőjével, 2024.09.23.
- MBH Bank: Lassú backendek, gyors frontendek: mi az új banki paradigma? – interjú az MBH Bank digitalizációs technológiai ügyvezető igazgatójával, 2024.09.26.
- SAP Hungary: ,,Nem szigetszerű, hanem átfogó modernizációra van szükség” – interjú Pintér Szabolccsal, az SAP Hungary ügyvezető igazgatójával, 2024.09.30.
- CIB Bank: ,,A szabályozói megfelelés folyamatos biztosítása mellett a belső hatékonyság további növelése is komoly kihívás” – interjú a CIB Bank ügyvezető igazgatójával, 2024.10.02.
- OTP Bank: ,,A jövőképünk megalkotásakor globális léptékben kell gondolkodnunk” – interjú Csányi Péterrel, az OTP Bank Digitális Divíziójának vezérigazgató-helyettesével, 2024.10.03.
- TC2 : Döntés előtt áll a bankszektor: teljes felhő vagy hibrid modell? – interjú a TC2 társalapítójával, 2024.10.07.
- Provice Informatika: ,,Lényeges, hogy a szervezetek stratégiai szinten közelítsenek az obszervabilitáshoz” – interjú a Provice Informatika Kft. ügyvezető helyettesével, 2024.10.11.
- Erste Bank: Kiberbiztonság, pénzforgalom, felhő: mire figyeljenek a banki CTO-k és CIO-k? – interjú Foltányi Tamással, az Erste Bank vezérigazgató-helyettesével, 2024.10.18.
- LogiNet: ,,Ami 2024-ben kihívás és útkeresés volt az AI terén, az 2025-ben megoldandó feladattá válik.” – interjú a LogiNet ügyvezetőjével, 2024.10.21.
Címlapfotón: Csányi Péter, az OTP Bank Digitális Divíziójának vezérigazgató-helyettese | Kép forrása: OTP Bank