2020.11.18.

„El a kezekkel az ügyfelemtől” stratégia már a múlté – Király István, a Vodafone vezérigazgató-helyettese

Szerző:

Kié (lesz) az ügyfél? Az „egy szolgáltatás = egy szolgáltató” kapcsolatrendszereket a technológia (és a szabályozás) gyakorlatilag felrúgta. Ma már egyetlen szolgáltató sem rendelkezik kizárólagos ügyfélkapcsolattal. Bármikor jöhet egy új szolgáltató ugyanazzal, hasonló, vagy kiegészítő szolgáltatással és „elrabolhatja” az ügyfelünket. Mit tanulhatnak a bankok a telekom cégek példájából? Király István, a Vodafone vezérigazgató-helyettese osztotta meg tapasztalatait a FinTechShow-n.

A távközlési szektor 12 éves előnyben van a technológiai diszrupció és a szabályozói piacnyitás tekintetében a bankszektorhoz képest. 2008-ban az Uniós szabályozás először az IP világot borította fel, majd a mobilpiacon is megjelentek olyan szolgáltatások, amelyek az inkumbens szolgáltatók bevételeit meglehetősen leapasztották (lásd WhatsApp vagy más üzenetküldő szolgáltatások).

“A diszrupció önmagában a technológiai fejlődés eredményeként is bekövetkezett volna, a szabályozás a verseny megnyitásával csupán felgyorsította és keretek közé terelte a folyamatot.”
Király István

Vodafone

Kell-e aggódnunk a BigTech miatt?

Fontos, hogy a versenyben egyenlő feltételek legyenek, illetve, ha valamely szolgáltató kedvezőbb feltételeket kap, a szabályozói szándék legyen tiszta és transzparens. Az előny pedig csak addig legyen biztosított, amíg a szolgáltató megerősödik annyira, hogy valódi piaci szereplővé tudjon válni.

Az egyenlő versenyfeltételek jegyében a BigTech cégeknek is kell adózniuk, illetve a szabályozásnak biztosítania kell, hogy senki ne települhessen rá úgy egy másik szolgáltató hálózatára, szolgáltatására, hogy azért nem fizet.

Ha a szabályozó ezeknek a feltételeknek meg tud felelni és a szabályozás biztosítja, hogy a teljes értékláncban a profit a megfelelő módon kerül elosztásra, akkor nem kell aggódni a BigTech cégek miatt.

A multichannel és multiservice korában élünk

Ma már senki nem számíthat kizárólagos ügyfélkapcsolatra, hiszen a szolgáltatások egymásra épülnek. Például egy sor szolgáltatás alapja az internet, amelyet az ügyfél egy internetszolgáltatótól vesz igénybe. Erre a szolgáltatásra épül rá a bank szolgáltatásokkal, melyek alapját képezhetik más pénzügyi szolgáltatótól igénybe vett pénzügyi kiegészítő vagy értéknövelt szolgáltatásoknak. Mindezt természetesen az ügyfél nem csak a számítógépén, hanem a mobiltelefonján is szeretné majd használni.

A bank ügyfele egyben egy távközlési szolgáltató, egy biztosító és egy fintech ügyfele is. Az „El a kezekkel az ügyfelemtől!” gondolkodás már nem fenntartható.

„Aki a legacy gondolkodásba beragad, előbb utóbb kiszorul a piacról. Minden szolgáltatónak, legyen az inkumbens vagy fintech, meg kell találnia saját önazonosságát és azt, akivel együttműködni, akivel versenyezni akar. Arra is számítani kell, hogy lesznek olyan partnerei, akikkel egyszerre együttműködik és versenyzik is a szolgáltató.”
Király István

Vodafone

Eltűnnek az iparági határok

A digitalizáció csendes forradalomként zajlik körülöttünk. Sokan nem tudják, melyik eszközben hol lapul valamilyen internet végződés, vagy hol van egy SIM kártya. Ha például a BKV menetrendet vagy a jegyárusítást nézzük, a többségnek fel sem tűnik, hogy minden kijelzőn, minden jegyárusító automatában ott lapul valamilyen digitalizáció, amely segítségével információt kérhetünk, vagy jegyet vásárolhatunk.

Az eszközök, a felhasználói végberendezések gyors ütemben fejlődnek, de ahhoz, hogy szolgáltatást lehessen ráépíteni, valamilyen IoT konnektivitásra, az ügyfélazonosításhoz, tranzakció hitelesítéshez pedig a biztonságos adatkapcsolatra van szükség. Ezen a területen mindenképp fontos a pénzügyi és a távközlési szektor együttműködése.

fintechshow vodafone bigtech

Fotón: Király István, a Vodafone vezérigazgató-helyettesének távoli bejelentkezése a FinTechShow-n. Forrás: FinTechZone.hu

Kié lesz az ügyfél?

Az ügyfél a nap végén azé lesz, akinek a szolgáltatásával a legelégedettebb, aki meg tudja találni azt a szolgáltatást, amire az ügyfélnek valóban szüksége van.

Minden vállalkozásnak meg kell találnia azokat a partnereket és akár versenytársakat, akikkel a közös célért együttműködne. A technológia erre ma határtalan lehetőségeket nyújt. A mesterséges intelligenciával például olyan számításokra, olyan algoritmusokra tehetünk szert, illetve olyan automatizációkat hajthatunk végre, ami megsokszorozza lehetőségeinket.

A nagy kérdés az, hogy a fogyasztó milyen sebességgel tud lépést tartani a felhasználói eszközök terén zajló gyors fejlődéssel. Ez pedig fontossá teszi a szolgáltatás, a szolgáltatási folyamatok és a user interface egyszerűsítését.

Király István, a Vodafone vezérigazgató-helyettesének „Kié (lesz) az ügyfél?” c. előadása megtekinthető a FinTechShow online videókonferencia platformján 2020. december 31-ig a résztvevők és az online jegyet vásárlók számára.

Az “Online jegyet” vásárlók számára hozzáférést biztosítunk a FinTechShow online videókonferencia platformhoz, amelyen 2020.12.31-ig megtekinthetők az előadások, a 3D-s kiállítói tér és kapcsolatot építhetnek egymással a résztvevők. FinTechShow program itt. Összes videó listája itt: Playlist.

Címlapfotó forrása: Vodafone Magyarország

Címkék: