2022.09.06.

Kádár Tamás: „Az első számú csalásmegelőző cég szeretnénk lenni a világon”

Szerző:

Kategóriák:

Hogyan írja át a technológia a pénzügyi szektor működését? Ki, milyen technológia megjelenésére számít a következő években? Körinterjú keretében feltérképezzük a hazai bankok, fintech cégek várakozásait. Beszélgető partnereink Kádár Tamás és Jendruszák Bence, az egyik legígéretesebb hazai fintech startup, a SEON alapítói. A legújabb technológiákkal, fintech megoldásokkal, szabályozói intézkedésekkel és az ügyféligények változásával részletesen is foglalkozunk 2022. október 12-én a FinTechShow-n.

BIO: Kádár Tamás és Jendruszák Bence

Kádár Tamás (vezérigazgató) és Jendruszák Bence (ügyvezető igazgató) együtt alapították a SEON-t, még egyetemi éveik alatt, 2017-ben. Mindketten a Corvinus egyetemen végeztek, Tamás a „Deep Info Comms” területet tanulmányozta, amikor először találkozott személyesen online csalók és hackerek komoly biztonsági intézkedéseket is átverő módszereivel.

Szerepeltek a Forbes “Hottest Young Startups in Europe” listáján, adtak interjút a Business Insider hasábjain, a londoni Lendit rendezvénysorozat startup pitch többszörös győztesei, idén elnyerték az “Év Alapítója Díját” az angliai Hustle Awards iparági elismerésében. Tamás igazi tech rajongóként, globális cégvezetőként dolgozik egy csalásmentes jövő megalkotásán, Bence a cég további bővítési terveit hamarosan személyesen is a SEON amerikai irodájából vezeti.

A SEON-ról

A SEON egy online csalásmegelőző technológiai startup, működésének alapja, hogy a felhasználók digitális lábnyomának komplex elemzésével kiszűrik a potenciális csalókat az internetes tranzakcióknál. A cég idén történelmi jelentőségű 94 millió dollár tőkebefektetést kapott további nemzetközi terjeszkedéséhez, jelenleg 270 fős csapatukkal. 2017-es alakulása óta a SEON több, mint 5000 szolgáltatóval dolgozott együtt és 1 milliárd tranzakciót ellenőrzött. Így 50 millió eurót meghaladó összeget sikerült megtakarítania az ügyfelei számára a potenciálisan csalárd tranzakciók megelőzésével. A globális fókuszú vállalat Austinban (Texas), Budapesten, Londonban, Jakartaban és Szingapúrban is helyi irodával terjeszkedik tovább.

1. Az elmúlt 12 hónapban milyen eredményeket értetek el?

A 2021-es év tavaszán 10 millió eurós tőkebevonást – Series A – kaptunk egy vezető európai befektető, a svéd Creandum részéről, aki korábban többek között olyan vállalatokat támogatott, mint a Spotify, Klarna vagy a Bolt. Majd idén, 2022 áprilisában rekordösszegű, 94 millió dolláros – Series B – befektetést kaptunk az IVP amerikai befektető cégtől, amely korábban már a Netflixbe, az Uberbe, a Snapchatbe és a Slackbe is beszállt.

A tőkebevonáson túl szintén fontos eredmény, hogy a cég hatalmas növekedést él meg humán erőforrás tekintetében egyaránt – az elmúlt egy évben több, mint 150 fővel bővült a SEON, év végéig pedig további 70 ember felvételét tervezzük, így a teljes állomány terveink szerint elérné a 350 főt.

Egyre inkább szeretnénk megvetni a lábunkat az amerikai, latin-amerikai és ázsiai piacon. Az elmúlt egy évben budapesti és londoni központunk mellett kiváló szakembereket vettünk fel az austini és a jakartai irodába, amiket szeretnénk tovább bővíteni. Mindezek mellett – szerencsére – egyre több ügyfelünk van a világ minden tájáról – számuk mára már meghaladja az 5000-t.

Örömmel tölt el, hogy folyamatosan kapjuk tőlük a visszaigazolást, hogy azonnali eredményeket biztosító, könnyen elérhető, és rugalmas megoldásunkkal mindenki számára elérhetővé tesszük a csalásmegelőzési termékek piacát.

2. Melyik eredményre vagy a legbüszkébb és miért?

Nehéz kiemelni bármelyiket is; de azt hiszem, az elmúlt 5 év alatt elért folyamatos céges növekedést mondanám, melynek része, hogy 2021-ben sikerült megháromszorozni az éves ismétlődő bevételünket (ARR), létszámunkat megnégyszerezni, míg az idén áprilisi 94 millió dolláros Series B tőkebevonás további skálázási lehetőségeket enged számunkra.

Az egész működésünk termékvezérelt, ezért kiemelten fontos, hogy olyan befektetőkkel dolgozhatunk együtt, akik értik a szolgáltatást és segítenek minket abban, hogy globális szinten is piacformáló vállalkozássá fejlődjünk. Ez a tőkebevonás nagyban segíti további termékfejlesztési és terjeszkedési terveink megvalósítását.

3. A következő 1-2 évre milyen célokat tűztetek ki magatok elé?

Szeretnénk a SEON észak-amerikai jelenlétének megerősítésére fókuszálni, így Bence szeptembertől 12-24 hónapra ki fog költözni az USA-ba, hogy onnan segítse az austini irodánk bővítését.

Emellett szeretnénk a latin-amerikai, kelet-ázsiai és a csendes-óceáni térségekben is tovább terjeszkedni és bővülni.

Hosszabb távon, öt év múlva, az első számú csalásmegelőző cég szeretnénk lenni a világon, ezért is kap nagy hangsúlyt az amerikai piac az elkövetkezendő időszakban, és termékfejlesztési oldalon is merész elképzeléseink vannak.

4. Melyik az a 3 technológia szerinted, amelyeknek a következő 5 évben meghatározó szerepe lesz a termék-/szolgáltatásfejlesztésben, amely technológiá(k)ra egyre több megoldás fog épülni és/vagy az üzleti életben a megkülönböztetés, a versenyképesség meghatározó elemévé válhat(nak)?

Úgy gondolom, hogy a technológia új korszakának küszöbén állunk, amelyet a még inkább magával ragadó felhasználói élmény és a decentralizált megoldások uralhatnak. Igazi tech rajongóként nagyon izgalmas mindezt átélni és részese lenni.

Az elmúlt években sokat hallottunk arról, hogy a mesterséges intelligencia (AI – Artificial Intelligence) és a gépi tanulás az emberiség legnagyobb kihívásait is megoldhatja. Talán most jutottunk el arra pontra, hogy ezeket a technológiákat reálisabb elvárásokkal, a mindennapi problémák megoldására használhatjuk.

Emellett érdekes lesz látni az 5G bevezetését – a fintech szektor nagymértékben támaszkodik az adatgyűjtésre; az 5G kapcsolat megteremtésével pedig ezek az adatok bárhonnan elérhetővé válhatnak pillanatok alatt.

Az 5G olyan adatátviteli sebességet biztosít, amelyet korábban elképzelni sem lehetett, így ez valóban forradalmasíthatja ágazatunkat.

A meghatározó technológiai trendek közül mindenképpen kiemelném még a blockchaint, ami tulajdonképpen egyfajta adatbázis, digitális rekordokból – blokkokból – álló lista, amelynek minden eleme titkosítva van a tranzakciók során, illetve a kiterjesztett, vagy más néven virtuális valóságot, amivel még tovább fokozódik a virtuális felhasználói élmény.

5. Ennek/ezeknek a technológiáknak a hasznosulását a pénzügyi szolgáltatók/szolgáltatások mely területein látod, illetve a nap végén a végfelhasználók mit érzékelhetnek majd az adott technológia hasznosulásából?

A pénzügyi piacon már gyakran találkozhatunk meserséges intelligencia alapú megoldásokkal. A mesterséges intelligencia nagyon jól működik olyan helyzetekben, ahol sok adatból kell következtetéseket és trendeket levezetni, így már most használják a tőzsdei előrejelzések kidolgozásában.

A jövőbeli használatát Európában erőteljesen befolyásolják majd a legújabb szabályozások (kötelező lesz például elmagyarázni, hogy mi alapján hoz döntéseket az AI). Ezen túl hitelbírálatokhoz, biztosításpiaci termékek kialakításához is használható lehet a jövőben, ezeken keresztül pedig magához a végfelhasználóhoz is eljuthat a mesterséges intelligencia, illetve annak megoldásai.

Az AI mellett fontos szerepet tölthet be a már korábban említett blockchain – a későbbiekben ilyen alapú digitális aláírás vagy szerződés is elképzelhető lehet, de akár a digitális bankolás blockchainnel történő biztosítása is.

A kiterjesztett, virtuális valóság (AR) pedig akár a személyazonosításban, az adatvizualizációs megoldásokban, de akár a pénzügyi tudatosság nevelésében – az AR játékszerűvé tételével (gamification) együtt – is nagy szerepet játszhat.

6. Milyen kihívások, akadályok korlátozhatják, lassíthatják az általad említett technológiák és/vagy az azokra épülő megoldások hasznosulását a pénzügyi szektorban?

A mesterséges intelligenciát illetően, biztosan szigorúbb szabályozás várható, mint ami eddig megfigyelhető volt. Ezzel szemben ugyanakkor a blockchain technológiák szabályozása jelenleg elenyésző, nagyon alacsony szinten van.

Hosszabb távon a regionális/nemzeti szabályok fogják majd inkább meghatározni a pénzügyi szektorban rejlő és felbukkanó lehetőségeket.

A piacnak leginkább a regionális szabályozás kedvez (EU, Észak-Amerika stb.); így a jövő bizonytalan, addig ameddig nem tisztul le a jogalkotási és szabályozási környezet.

7. A következő 1-2 évben a digitális transzformáció mely területeken lesz erőteljesebb, meghatározóbb a bankoknál, pénzügyi szolgáltatóknál véleményed szerint?

Úgy gondolom, hogy hátrányba kerülhetnek azok a bankok, akiknek nincs erős mobilbankolási megoldása, vagy akik lemaradnak a legújabb fizetési eszközök és lehetőségek integrációjában.

Magyarországon egyes bankok a mai napig még nem vezették be az Apple Pay-t és a Google Wallet-ot, pedig ezek már régóta elérhető szolgáltatások a piacon.

A jövőben egyre általánosabb jelenség lesz a hagyományos offline bankfiókok csökkenése, és egyre nagyobb teret fog hódítani a digitális és mobil bankolás általánossá válása.

8. Melyik az a 1-2 fintech megoldás a világban, amely az elmúlt időszakban megragadta a figyelmedet? Mi volt az, ami miatt felfigyeltél az adott fintech megoldásra?

Nagyon sok érdekes trenddel és megoldással találkozhatunk napjainkban a fintech világában. Izgalmasnak találom a hangalapú fizetés lehetőségét, amely technológia lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy az okostelefonjuk hangfelismerő szoftverét használva (pl.: Siri, Google Assistant) meghallgathatják aktuális egyenlegüket, de akár pénzátutalást vagy kifizetést is indíthatnak.

A hangalapú fizetés azokban a kiskereskedelmi egységekben is alkalmazható, ahol például nincs még lehetőség érintés nélküli fizetésre; illetve a látássérültek számára is jó alternatívát nyújt pénzügyeik intézéséhez.

Szorosabban a szakterületünkhöz kapcsolódóan megemlíthető, hogy az internetes csalások (történelmileg látva) kiváltképp gazdasági recesszió során teret nyernek, így valamennyi szektorban működő cégnek szüksége van megoldásokra ezekkel szemben.

Többek között olyan vezető fintech cégek számára nyújtunk megoldást, mint a Revolut, a NuBank és a Patreon. Csalásmegelőző rendszerünk kockázatalapú hitelesítést alkalmaz a tranzakciók elfogadására, miközben automatikus blokkolja a visszaéléseket.

Ügyfeleink számára gördülékenyebb lehet a vásárlók személyazonosításának folyamata, hiszen a felhasználók digitális lábnyomát (más szolgáltatásoknál használt profiljait és egyéb online elérhető adatait) a SEON rendszere másodperc töredéke alatt képes begyűjteni és elemezni. Ezzel nem csak a csalók dolgát nehezítjük meg, de a cégek szempontjából az erre fordított kiadásokat is tudjuk csökkenteni.

Címlapfotó forrása: SEON

Címkék: