Ha a BigTechről jelenik meg hír, azonnal beindul a spekuláció a pénzügyi szakemberek körében, vajon hogyan fogja az új szolgáltatás, vagy akvizíció felforgatni a szektort? Ha pedig az Apple lép, akkor annak következményei jellemzően fájdalmasak az inkumbens szolgáltatóknak. Hogyan érintik az Apple legutóbbi bejelentései a bankokat, pénzügyi szolgáltatókat? Hogyan kapcsolódik egymáshoz a Credit Kudos, a Mobeewave akvizíciója az Apple új fizetési módjával, az Apple Pay Laterrel? Megnéztük, mi van a hype-on túl.
Házon belülre kerülnek a kulcsfontosságú technológiák, kompetenciák?
Március végén “szivárgott ki”, hogy az Apple saját fizetés-feldolgozási technológiát és infrastruktúrát fejleszt a jövőbeni pénzügyi termékeikhez. A több éves projekt számos pénzügyi feladat házon belül történő kialakítását célozza, amely idővel csökkentené a cég külső partnerektől való függőségét. Ilyen feladatok: a fizetési tranzakciók feldolgozása, a hitelezési kockázatértékelés, a csaláselemzés és visszaélés-kezelés, és bizonyos ügyfélszolgálati funkciók, mint pl. reklamációkezelés.
Az Apple erre a célra egy különálló vállalatot – Apple Financing LLC – hozott létre, amelynek 100%-ban tulajdonosa, de az anyavállalattól elkülönülten működik. A leányvállalat az Egyesült Államokban rendelkezik a hitelezéshez szükséges engedélyekkel, de banki licensszel nem.
Az Apple jelenleg az alábbi saját brandes pénzügyi termékeket kínálja pénzügyi partnereken keresztül az Egyesült Államokban:
- Green Dot Bank: Apple Cash és Apple Cash Card,
- Goldman Sachs: Apple Card (hitelkártya), amelyeknél a tranzakciók feldolgozását a CoreCard végzi.
Mi van a hype-on túl?
Amennyiben az Apple akár az Apple Card, akár az Apple Cash Card termékét más piacokra is bevezetné, az olyan partnerek, mint a CoreCard és a Greed Dot, amelyek csak az Egyesült Államokra összpontosítják szolgáltatásaikat, korlátozhatják az Apple növekedési képességét.
Egyrészt komoly erőforrást igényel minden régióban kialakítani a megfelelő partnerséget, másrészt vannak olyan funkciók – a tranzakció-feldolgozás tipikusan ilyen – amelyek esetében elengedhetetlen a megfelelő “scale” (jelen esetben tranzakció mennyiség) a jövedelmezőség fenntartása érdekében.
Az Apple ugyanakkor első körben nem a meglévő termékeinek új infrastruktúrára történő költöztetésére fókuszál!
Az első termék, amely az új infrastruktúrára támaszkodik majd, az egyik Apple Pay Later termék: az “Apple Pay in 4”, amely során a vásárlás összege 4 egyenlő, kamatmentes részletre osztható fel és 6 héten belül kell visszafizetni.
A hosszabb futamidejű, kamatfizetés mellett igényelhető “Apple Pay Monthly Installments” terméket, amely esetében a maximális hitelösszeg lényegesen magasabb lehet, továbbra is a Goldman Sachs fogja várhatóan biztosítani. Sőt, az Apple további banki partnerek bevonását tervezi, amelynek segítségével – kamatokban és fizetési határidőben – egymással versengő lehetőségeket tud kínálni az Apple Pay felhasználók számára.
Összességében a banki partnerek még jól is járhatnak, és a jövedelmezőbb hiteltermék nyújtásában továbbra is meghatározó szerepük marad.
Kapcsolódó cikkek:
Az Apple Pay Later “csak” egy lépcsőfok
Az Apple éves fejlesztői konferenciáját (WWDC) követően, amikor bejelentették az Apple Pay Later szolgáltatás érkezését az iOS16 verzióban, azonnal elindult a mantra:
Az Apple vásárolj most, fizess később szolgáltatása felforgatja az iparágat.
A Cornerstone Advisors kutatócég szerint 2021-ben az egyesült államokbeli fogyasztók 100 milliárd dollárt – az összes amerikai kiskereskedelmi forgalom 1,5%-át – költöttek olyan termékekre és szolgáltatásokra, amelyeket BNPL szolgáltatásokból finanszíroztak.
Emellett az Apple Pay tranzakciók az amerikai kiskereskedelmi üzletekben 90 milliárd dollárt tettek ki 2021-ben. Ha az Apple Pay Later elérhető lett volna, és feltételezzük, hogy az Apple Pay felhasználók hasonló arányban (1,5%) veszik igénybe a BNPL szolgáltatásokat, akkor az Apple BNPL tranzakciói a teljes Apple Pay forgalomból kb. 1,36 milliárd dollárt tettek volna ki, ami az Egyesült Államok teljes BNPL forgalmának mindössze 1,36%-a.
Ez az arány még elég alacsony, így a BNPL piac “felforgatásáról” még nem beszélhetünk.
Mi van a hype-on túl?
Az Apple Pay Later termék nem önálló üzlet az Apple stratégiájában, inkább a stratégiai puzzle egy fontos darabja több szempontból is: segítheti az Apple Pay gyakoribb használatát, erősítheti az Apple ökoszisztéma kereskedői “lábát”
és megkönnyítheti, ezáltal növelheti az Apple eszközök értékesítését a közeljövőben tervezett eszköz lízing programon keresztül.
Az Apple Pay Later mindezeken túl egy költséghatékony (upsell) akvizíciós eszköz lehet nagyobb összegű, hosszabb futamidejű hiteltermékek számára. A BNPL belépő szintű hitelt biztosít a felhasználók számára.
Az így gyűjtött adatok birtokában kiszűrhető, hogy ki lehet jó jelölt egy Apple Card hitelkártyára.
A Credit Kudos akvizíciója is itt jön a képbe. Amellett, hogy a cég rendelkezik számlainformációs szolgáltatói (AISP) engedéllyel, a Brit Pénzügyi Felügyelet (FCA) által szabályozott hitelreferens ügynökség is. A Credit Kudos licencei így hozzáférést biztosítanak egyrészt a nyílt banki adatokhoz, másrészt – az Egyesült Királyságban – a bankok hiteladataihoz is. Emellett a Credit Kudos technológiájával az Apple eszköztára olyan értékes elemekkel bővül, mint a kockázat-modellező rendszer és hiteldöntést támogató motor, amelyeket nem kell nulláról fejlesztenie.
Az Apple ökoszisztéma kereskedői “lábának” erősítése
Az Apple népszerűsége és elterjedtsége a fogyasztói piacon rendkívül erős és képes volt mozgósítani egy hatalmas fejlesztői közösséget, de egészen a közelmúltig a kereskedői oldalon kevésbé volt jelen. Az Apple ezt felismerte és nagyon tudatosan lépett a piaci pozíciójának védelme, illetve erősítése érdekében.
Az Apple ökoszisztéma kereskedői “lába” az alábbi elemekkel bővült, illetve erősödik a jövőben az új szolgáltatások, akvizíciók révén:
- Tap to Pay (softPOS) szolgáltatás a Mobeewave akvizíciónak köszönhetően, amelynek segítségével az iPhone-os kereskedők is bankkártya elfogadó terminállá alakíthatják készüléküket.
- Az Apple Pay Later szolgáltatás nem csak a vásárlók, de a kereskedők felé is akvizíciós csatornát jelent az Apple számára.
- A Credit Kudos felvásárlása révén a társaság az Apple Pay felhasználókról, és a kereskedőkről, vállalkozásokról is értékes adatokat gyűjthet. Az így gyűjtött pénzügyi és életstílus adatok segítségével egyrészt továbbfejlesztheti az Apple eszközökkel, szolgálatásokkal kapcsolatos ajánlatait, másrészt a kereskedők számára értéknövelt szolgáltatásokat alakíthat is (pl. loyalty rendszer).
Kapcsolódó cikkek:
[Forbes, MoneyControl, WhiteSight] | Címlapfotó: hanohiki – stock.adobe.com | The Apple Logo on Apple Store facade in Hongkong at night – November, 2019 | Licence: FinTech Group