2024. október 15.
FinTechShow

EARLY BIRD JEGYEK    2024.04.30-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

EARLY BIRD JEGYEK    2024.04.30-IG! 

2022.07.07.

Elemzés: Mi van az Apple bejelentései hátterében?

Szerző:

Kategóriák:

Ha a BigTechről jelenik meg hír, azonnal beindul a spekuláció a pénzügyi szakemberek körében, vajon hogyan fogja az új szolgáltatás, vagy akvizíció felforgatni a szektort? Ha pedig az Apple lép, akkor annak következményei jellemzően fájdalmasak az inkumbens szolgáltatóknak. Hogyan érintik az Apple legutóbbi bejelentései a bankokat, pénzügyi szolgáltatókat? Hogyan kapcsolódik egymáshoz a Credit Kudos, a Mobeewave akvizíciója az Apple új fizetési módjával, az Apple Pay Laterrel? Megnéztük, mi van a hype-on túl.

Házon belülre kerülnek a kulcsfontosságú technológiák, kompetenciák?

Március végén “szivárgott ki”, hogy az Apple saját fizetés-feldolgozási technológiát és infrastruktúrát fejleszt a jövőbeni pénzügyi termékeikhez. A több éves projekt számos pénzügyi feladat házon belül történő kialakítását célozza, amely idővel csökkentené a cég külső partnerektől való függőségét. Ilyen feladatok: a fizetési tranzakciók feldolgozása, a hitelezési kockázatértékelés, a csaláselemzés és visszaélés-kezelés, és bizonyos ügyfélszolgálati funkciók, mint pl. reklamációkezelés.

Az Apple erre a célra egy különálló vállalatot – Apple Financing LLC – hozott létre, amelynek 100%-ban tulajdonosa, de az anyavállalattól elkülönülten működik. A leányvállalat az Egyesült Államokban rendelkezik a hitelezéshez szükséges engedélyekkel, de banki licensszel nem.

Az Apple jelenleg az alábbi saját brandes pénzügyi termékeket kínálja pénzügyi partnereken keresztül az Egyesült Államokban:

  • Green Dot Bank: Apple Cash és Apple Cash Card,
  • Goldman Sachs: Apple Card (hitelkártya), amelyeknél a tranzakciók feldolgozását a CoreCard végzi.

Mi van a hype-on túl?

Amennyiben az Apple akár az Apple Card, akár az Apple Cash Card termékét más piacokra is bevezetné, az olyan partnerek, mint a CoreCard és a Greed Dot, amelyek csak az Egyesült Államokra összpontosítják szolgáltatásaikat, korlátozhatják az Apple növekedési képességét.

Egyrészt komoly erőforrást igényel minden régióban kialakítani a megfelelő partnerséget, másrészt vannak olyan funkciók – a tranzakció-feldolgozás tipikusan ilyen – amelyek esetében elengedhetetlen a megfelelő “scale” (jelen esetben tranzakció mennyiség) a jövedelmezőség fenntartása érdekében.

Az Apple ugyanakkor első körben nem a meglévő termékeinek új infrastruktúrára történő költöztetésére fókuszál!

Az első termék, amely az új infrastruktúrára támaszkodik majd, az egyik Apple Pay Later termék: az “Apple Pay in 4”, amely során a vásárlás összege 4 egyenlő, kamatmentes részletre osztható fel és 6 héten belül kell visszafizetni.

A hosszabb futamidejű, kamatfizetés mellett igényelhető “Apple Pay Monthly Installments” terméket, amely esetében a maximális hitelösszeg lényegesen magasabb lehet, továbbra is a Goldman Sachs fogja várhatóan biztosítani. Sőt, az Apple további banki partnerek bevonását tervezi, amelynek segítségével – kamatokban és fizetési határidőben – egymással versengő lehetőségeket tud kínálni az Apple Pay felhasználók számára.

Összességében a banki partnerek még jól is járhatnak, és a jövedelmezőbb hiteltermék nyújtásában továbbra is meghatározó szerepük marad.

Az Apple Pay Later “csak” egy lépcsőfok

Az Apple éves fejlesztői konferenciáját (WWDC) követően, amikor bejelentették az Apple Pay Later szolgáltatás érkezését az iOS16 verzióban, azonnal elindult a mantra:

Az Apple vásárolj most, fizess később szolgáltatása felforgatja az iparágat.

A Cornerstone Advisors kutatócég szerint 2021-ben az egyesült államokbeli fogyasztók 100 milliárd dollárt – az összes amerikai kiskereskedelmi forgalom 1,5%-át – költöttek olyan termékekre és szolgáltatásokra, amelyeket BNPL szolgáltatásokból finanszíroztak.

Emellett az Apple Pay tranzakciók az amerikai kiskereskedelmi üzletekben 90 milliárd dollárt tettek ki 2021-ben. Ha az Apple Pay Later elérhető lett volna, és feltételezzük, hogy az Apple Pay felhasználók hasonló arányban (1,5%) veszik igénybe a BNPL szolgáltatásokat, akkor az Apple BNPL tranzakciói a teljes Apple Pay forgalomból kb. 1,36 milliárd dollárt tettek volna ki, ami az Egyesült Államok teljes BNPL forgalmának mindössze 1,36%-a.

Ez az arány még elég alacsony, így a BNPL piac “felforgatásáról” még nem beszélhetünk.

Mi van a hype-on túl?

Az Apple Pay Later termék nem önálló üzlet az Apple stratégiájában, inkább a stratégiai puzzle egy fontos darabja több szempontból is: segítheti az Apple Pay gyakoribb használatát, erősítheti az Apple ökoszisztéma kereskedői “lábát”
és megkönnyítheti, ezáltal növelheti az Apple eszközök értékesítését a közeljövőben tervezett eszköz lízing programon keresztül.

Az Apple Pay Later mindezeken túl egy költséghatékony (upsell) akvizíciós eszköz lehet nagyobb összegű, hosszabb futamidejű hiteltermékek számára. A BNPL belépő szintű hitelt biztosít a felhasználók számára.

Az így gyűjtött adatok birtokában kiszűrhető, hogy ki lehet jó jelölt egy Apple Card hitelkártyára.

A Credit Kudos akvizíciója is itt jön a képbe. Amellett, hogy a cég rendelkezik számlainformációs szolgáltatói (AISP) engedéllyel, a Brit Pénzügyi Felügyelet (FCA) által szabályozott hitelreferens ügynökség is. A Credit Kudos licencei így hozzáférést biztosítanak egyrészt a nyílt banki adatokhoz, másrészt – az Egyesült Királyságban – a bankok hiteladataihoz is. Emellett a Credit Kudos technológiájával az Apple eszköztára olyan értékes elemekkel bővül, mint a kockázat-modellező rendszer és hiteldöntést támogató motor, amelyeket nem kell nulláról fejlesztenie.

Az Apple ökoszisztéma kereskedői “lábának” erősítése

Az Apple népszerűsége és elterjedtsége a fogyasztói piacon rendkívül erős és képes volt mozgósítani egy hatalmas fejlesztői közösséget, de egészen a közelmúltig a kereskedői oldalon kevésbé volt jelen. Az Apple ezt felismerte és nagyon tudatosan lépett a piaci pozíciójának védelme, illetve erősítése érdekében.

Az Apple ökoszisztéma kereskedői “lába” az alábbi elemekkel bővült, illetve erősödik a jövőben az új szolgáltatások, akvizíciók révén:

  • Tap to Pay (softPOS) szolgáltatás a Mobeewave akvizíciónak köszönhetően, amelynek segítségével az iPhone-os kereskedők is bankkártya elfogadó terminállá alakíthatják készüléküket.
  • Az Apple Pay Later szolgáltatás nem csak a vásárlók, de a kereskedők felé is akvizíciós csatornát jelent az Apple számára.
  • A Credit Kudos felvásárlása révén a társaság az Apple Pay felhasználókról, és a kereskedőkről, vállalkozásokról is értékes adatokat gyűjthet. Az így gyűjtött pénzügyi és életstílus adatok segítségével egyrészt továbbfejlesztheti az Apple eszközökkel, szolgálatásokkal kapcsolatos ajánlatait, másrészt a kereskedők számára értéknövelt szolgáltatásokat alakíthat is (pl. loyalty rendszer).

[Forbes, MoneyControl, WhiteSight] | Címlapfotó: hanohiki – stock.adobe.com | The Apple Logo on Apple Store facade in Hongkong at night – November, 2019 | Licence: FinTech Group

Címkék: