Tavaly a GRÁNIT Bank elnyerte “Az év leginnovatívabb bankja” címet, amit a számos új, a piacon elsőként bevezetett digitális fejlesztésnek is köszönhetnek. 2021. második negyedévétől a bank nyílt bankolásra épülő szolgáltatásokkal jön ki és további funkciókkal teszi hatékonyabbá a digitális hitelezést is. Jendrolovics Péterrel, a GRÁNIT Bank lakossági ügyvezető igazgatójával beszélgettünk a 2021-es tervekről és a 2020-as év eredményeiről.
Az interjúsorozat keretében megjelent cikkek itt érhetők el.
A 2020-as év értékelése
1. Milyen jelentősebb digitális fejlesztéseket hajtott végre 2020-ban a GRÁNIT Bank? Ezek közül melyek voltak azok, amelyek a COVID-19 miatt kerültek előtérbe?
Jendrolovics Péter: A GRÁNIT Bank a korábbi éveknek megfelelően 2020-ban is élen járt a digitális fejlesztésekben. A szelfis azonosítással történő teljes értékű számlanyitást Magyarországon a 2020. október 1-jén hatályba lépő jogszabálymódosítás tette lehetővé, és a GRÁNIT Bank a lehetőséggel élve október 16-án már be is jelentette a szolgáltatás elindítását elsőként az országban.
Szintén piac előtt járó innováció a múlt év október végén hazánkban elsőként bevezetett GRÁNIT Digital Kártyaszolgáltatás, amelynek lényege, hogy a számlanyitást követő napon plasztik kártya nélkül a mobiltelefonon elérhető a kártyás fizetési funkció. Ehhez aktiválni kell a GRÁNIT eBank mobilbanki alkalmazást, és az ott digitálisan elérhető bankkártyát hozzáadni az iOS eszközökön használható Apple Wallethez vagy az Android eszközökre szabott GRÁNIT Pay érintés nélküli mobilfizetési funkcióhoz.
Kapcsolódó cikkek:
- Teljes értékű szelfis számlanyitás először a GRÁNIT Banknál, 2020.10.19.
- Elindult a GRÁNIT Digitális Kártyaszolgáltatás, 2020.10.26.
A GRÁNIT eBank mobilalkalmazásban 2020-ban elérhető lett az Azonnali Fizetési Rendszer összes kényelmi szolgáltatása, azaz a fizetésekhez másodlagos azonosítók rögzítése, továbbá a fizetési kérelem indítása bankon kívülre is és a mobillal történő fizetés MNB sztenderd QR-kód generálásával és beolvasásával.
A fejlesztések másik fő körét a hitelezési folyamatok digitalizálása jelentette. Ennek keretében a 2019-ben bevezetett online, digitális ügyfélfiókban igényelhető babaváró kölcsön után a jelzáloghitel igénylés digitális útra terelése is elindult, amelynek első lépése volt tavaly az online kiszámítható lakáshitel bevezetése, amelynél internetes kalkulátorral kiszámítható a ténylegesen felvehető hitelösszeg.
Ugyanakkor volt olyan fejlesztésünk is, amelyre kifejezetten a járványhelyzet miatt került sor. Online előszűréssel és igényléssel tettük egyszerűbben elérhetővé az NHP Hajrá Növekedési Hitelprogramot, amely az MNB hitelkonstrukciójának áprilisi elindulásakor már rendelkezésre állt és jelentős hitelexpanziót tett lehetővé.
2. A 2020. évi digitális fejlesztések közül melyik volt az az egy, amelyikre a legbüszkébb a bank? Mi az oka annak, amiért erre a digitális fejlesztésre a legbüszkébb?
Jendrolovics Péter: Nehéz lenne bármelyiket kiemelni, mivel azok egy előre meghatározott innovációs stratégia elemei, azzal a céllal, hogy a banki szolgáltatásokat – a jogszabályi lehetőségekre alapozva – mind inkább teljesen digitális platformokra helyezhessük. Ezt a törekvést segíti, hogy a pandémia okozta sokk hatására a lakossági ügyfelek jóval nagyobb része lett nyitott a digitális pénzügyi megoldásokra, mint korábban.
Legutóbbi fejlesztéseink közül nagy reményeket fűzünk a már említett online kiszámítható lakáshitel bevezetéséhez, amely szándékunk szerint egyfajta fordulatot is hozhat nemcsak a GRÁNIT Bank, de az egész piac jelzáloghitelezésében azzal, hogy
jelentősen leegyszerűsíti a hiteligénylés bonyolultnak gondolt folyamatát, szükségtelenné teszi, hogy ügynökkel, tanácsadókkal induljon neki bárki a hitelfelvételnek.
Elsősorban a fiatal korosztályt céloztuk meg a szelfis számlanyitás bevezetésével, amelynek keretében néhány perc alatt, egy új típusú személyigazolvánnyal megnyitható a piaci összehasonlításban is rendkívül kedvező díjazású bármelyik Gránitos számlacsomag, amelyhez a GRÁNIT Digital Kártyaszolgáltatás igénylése esetén, a számlanyitás másnapján, a mobilon elérhetővé válnak a kártyafunkciók.
Büszkék vagyunk arra, hogy a múlt év végi Mastercard versenyen is több kategóriában a GRÁNIT Bank végzett a dobogó legfelső fokán, köztük “Az év leginnovatívabb bankja” díjat is nekünk ítélték.
3. Hogyan értékeled összességében a PSD2 hazai eredményeit?
Jendrolovics Péter: A PSD2 jó lehetőség arra, hogy erősítse a versenyt, javítsa az ügyfélélményt és így közvetett módon és hosszabb távon vonzóbb szolgáltatásokat eredményezzen az ügyfeleknek. A GRÁNIT Bank hisz abban, hogy ez a folyamat 2021-ben felgyorsul.
A nemzetközi piacokat megvizsgálva látható, hogy például Angliában is csak 1 évvel ezelőtt indult be erőteljesebben ez a folyamat, a nyitást követően még jó ideig alacsony volt az API hívások száma.
A hazai piacon is akkor indulhatnak be a kedvező folyamatok, ha a banki szereplők nemcsak az irányelvnek való kötelező megfelelést tartják szem előtt, hanem valóban használható és ügyfélbarát módon nyitják meg például a számlaadataikhoz vezető kaput.
Az SCA (erős ügyfél-hitelesítés) felhasználói fogadtatásával kapcsolatban úgy tapasztaljuk, hogy a kártyabirtokosok megértik, hogy a változás a pénzük biztonságának növelését szolgálja, azonban nem mindegy, hogy a fizetések jóváhagyása mennyire bonyolult eljárással történik.
Kapcsolódó cikkek:
4. Összességében hogyan értékeled: a hazai lakosság, illetve a mikro-, kisvállalkozások hány %-a lehet az, akik digitálisan felkészültek arra, hogy end-to-end online intézzék a pénzügyeiket?
Jendrolovics Péter: Több felmérést készítettek független tanácsadók a múlt év elején, ezek mindegyike legalább 20 százalékra becsülte a kizárólag digitális csatornákat használó ügyfelek arányát és 25 százalékra a multi csatornákat használókét.
Ez sem kevés, azonban a digitális pénzügyi szolgáltatások elfogadottságát – nemzetközi felmérés alapján is – jelentősen növelte a pandémia, elsősorban a multi csatornákat használók és a kizárólag fiókba járók körében. Az idősebb korosztályban például 15 %-ról 70 % fölé nőtt azok aránya, akik előnyben részesítik az elektronikus bankolást.
5. A pénzintézetnél 2020 végére hány aktív felhasználója volt a netbanknak, a mobilbanki alkalmazásnak? (aktív felhasználó: legalább havi egy alkalommal belép az alkalmazásba).
Jendrolovics Péter: A GRÁNIT Bank ügyfelei nagyobbrészt az affluens ügyfélkörből kerülnek ki, akik értékelik a digitális megoldásokat. Ez is szerepet játszik abban, hogy
lakossági ügyfeleink a netbankot közel 100 %-ban használják, mobilbanki applikációval pedig az ügyfelek közel 70 százaléka rendelkezik.
6. Mennyi bankkártyát adtak hozzá a bank ügyfelei az Apple Wallethez és az érintésmentes mobilfizetésre alkalmas androidos mobiltárcához?
Jendrolovics Péter: A GRÁNIT Bank által kibocsátott bankkártyák 40 százalékát digitalizálták (adták hozzá eddig valamely érintésmentes mobilfizetési megoldáshoz). Az összes digitalizált bankkártyán belül 51 százalékot tesz ki az Apple Wallethez és 49 százalékot a GRÁNIT Pay-hez (Android készülékek) adott kártyák aránya.
A digitalizált kártyák arányát folyamatosan növeli a tavaly október 22-én elindult GRÁNIT Digital kártyaszolgáltatás is. Az azóta akvirált új ügyfeleknek összesen mintegy harmada élt a bankszámlához kapcsolt, és vásárlásra akár a számlanyitás másnapján azonnal használható digitális kártyaszolgáltatással.
2021-es várakozások
7. 2021-ben melyek lehetnek/lesznek a bankszektor digitális transzformációjának főbb területei? Mely területeken kellene erősítenie a szektornak?
Jendrolovics Péter: A lakossági számlanyitás és az egyéb, pénzforgalomhoz kapcsolódó szolgáltatások teljes egészében digitális platformra helyezése és a digitális kártyaszolgáltatás funkcióinak további bővítése mellett
elsődlegesen a hitelezés folyamatának digitalizálására számítunk, összhangban az ezt támogató jogszabályi környezet kialakulásával.
Ezen a téren nagy erőkkel kívánunk mi is tovább haladni és a decemberben a kiszámítható lakáshitellel elindult fejlesztést további jelzáloghitel termékekre terjesztjük ki, közte a Kormány által bejelentett kedvezményes lakásfelújítási hitel igénylésére is.
A babaváró kölcsön kapcsán is további fejlesztéssel készülünk, tekintettel arra a jogszabály-változásra, amely révén a hitelezés teljesen online folyamattá válhat, azaz a szerződéskötés is lebonyolítható lesz személyes megjelenés nélkül.
Kapcsolódó cikkek:
8. Mi a várakozásod a 2021. január 1-jén hatályba lépő törvénymódosítással kapcsolatban, amelynek értelmében minden online pénztárgépet üzemeltető kereskedőnek, szolgáltatónak kötelező lesz az elektronikus fizetést biztosítania?
Jendrolovics Péter: Jó irány a gazdaságban jelentős terhet jelentő magas készpénzhasználat csökkentése, amely egyúttal a fizikai kontaktusok számát is csökkenti.
A GRÁNIT Bank erre készülve a QR-kódos fizetési megoldására alapozva olyan szolgáltatást nyújt majd, amellyel a kereskedők nemcsak kényelmesen és egyszerűen, hanem a bankkártya-elfogadásnál jóval alacsonyabb díjak mellett felelhetnek meg a jogszabályban előírtaknak.
Kapcsolódó cikkek:
9. Terveztek-e a nyílt bankolásra alapozott szolgáltatásokat bevezetni? Ha igen, akkor ezekre a szolgáltatásokra mikor lehet számítani?
Jendrolovics Péter: Igen, tervezünk ilyen megoldásokkal a piacra lépni. 2021 második negyedévétől folyamatosan várható a nyílt bankolásra épülő szolgáltatások bevezetése.
10. 2021-ben mi lehet majd a legnépszerűbb mobilbanki funkció (az egyenleg lekérdezésen és az átutalás indításon túl)?
Jendrolovics Péter: Ezt nehéz lenne megjósolni, arra mindenképpen számítunk, hogy az Azonnali Fizetési Rendszer által kínált kényelmi szolgáltatásokat, mint
a fizetési kérelem és a QR-kód alapú fizetés nagyobb arányban használják majd az ügyfelek, ahogy ezek egyre több banknál elérhetőek lesznek.
Ami pedig a jövőt illeti, azt gondolom, megjelennek majd az olyan bankszámlák, amelyek mesterséges intelligencián alapuló megoldásokkal dolgoznak az ügyfél érdekében, például segítik egy előre meghatározott takarékossági cél elérését.
11. Tervezitek-e a Google Pay bevezetését? Ha igen, várhatóan mikorra? Ha nem, akkor ennek mi az oka?
Jendrolovics Péter: A GRÁNIT Bank nemcsak Magyarországon, de Európában is elsőként jelent meg 2016 szeptemberében Android eszközökkel használható újgenerációs mobilfizetési megoldással. Erre az innovációra alapozva tervezünk további fejlesztést, amely a biometrikus azonosítók felhasználásával a Google Pay megoldásával egyenrangú, a teljesen érintésmentes fizetés élményét nyújtja majd a felhasználók számára.