A Rosenblatt Securities minap kiadott riportja szerint a fintech unikornisok piaci értéke 76 milliárd dollárral is csökkenhet a COVID-19 világjárványnak köszönhetően. Ennek apropóján a Vacuumlabs budapesti irodája megvizsgálta, hogyan alkalmazkodnak a hazai kulcsfontosságú fintech szereplők a változó piaci feltételekhez. 

Rendkívüli fejlődés az elmúlt években

Alapvetően a hazai fintech közösség jó éveket tudhat a háta mögött. Egyike az első, talán legemlékezetesebb eseményeknek 2014-ben történt, amikor a kereskedelmi banki megoldásokat kínáló Misys felvásárolta a magyar IND Group-ot.

Azóta ugrásszerűen megnőtt a hazai fintech startup cégek száma,

amelyek nemcsak itthon, de az egész régióban is jelentős mennyiségű beruházásra tettek szert.

A Magyar Nemzeti Bank kutatása alapján, összesen közel 110 magyar és külföldi tulajdonban lévő fintech vállalat van jelen a hazai piacon, ezek túlnyomó többsége pedig, majdnem 90%-uk B2B szolgáltatásokat nyújt. Az egész szektor megközelítőleg 5000 embert foglalkoztatott 2019-ben és együttes árbevételük 120 milliárd forinthoz közelített.

Szinte az összes hazai bank működtet már innovációs programokat, keresve a kapcsolatot és az együttműködés lehetőségét különböző startupokkal.

A Magyar Nemzeti Bank 2018 első negyedévében indította el Innovációs Központját, továbbá bevezette itthon a Regulatory Sandbox keretrendszert, mely által nagyobb mozgásteret és védett környezetet tud biztosítani az innovátor fintech megoldások teszteléséhez.

2019 októberében a központi bank közzétette Fintech Stratégiáját is, mely 24 javaslatot tartalmaz a támogató környezet javítására és a pénzügyi szolgáltatások digitalizálásának fellendítésére. Ezenkívül 2020 elején felmérést is végeztek a magyar bankszektor digitális fejlődéséről, hogy átfogó képet kapjunk a pénzügyi digitalizáció jelenlegi helyzetéről.

A hazai virágzó startup kultúra egyik indikátora, hogy a 2017 óta Budapesten is működő TransferWise, Európa legértékesebb fintech startup vállalkozása mostanra már több, mint 300 főt foglalkoztat Magyarországon. Így a londoni és a tallini irodájuk után harmadik legnagyobb székhelyük nálunk található.

Kristo Käärmann a TrasferWise-tól (CEO & Co-founder) és Michael Callas (Chief Strategist) a Vacuumlabs-től a TechTuesday meetup előadásán. Fotó: Vacuumlabs

A fellendülés jelét mutatja továbbá, hogy egyre több meetup került megrendezésre a közelmúltban Budapesten és a konferenciák száma is folyamatosan növekedett, ez a trend elősegítette a helyi és a regionális fintech közösség kapcsolatainak építését.

Így nem meglepő, hogy a közösségi események lemondása volt az első érezhető hatása a járványnak a fintech iparágban.

Koronavírus hatások(k): elmaradtak a legjelentősebb hazai fintech események

Az MNB idén hirdette meg először a Budapest Fintech Summit rendezvényt, ahol Matej Ftáčnik kollégánk (CXO és alapító tag a Vacuumlabs csapatánál) is részt vett volna egy panel beszélgetésen. A szervezők az elsők között hozták meg a szükséges óvintézkedéseket és halasztották el az eseményt, már február végén bejelentették a programváltozást.

A jelenlegihez hasonló helyzetekben a digitalizáció szerepe prioritás, a járvány valószínűleg katalizátoraként fog szolgálni az innovatív megoldások bevezetéséhez.

– tette hozzá a beszélgetés során az MNB digitalizációs igazgatója, Fáykiss Péter.

Az egyik első hazai fintech accelerator az MKB Bank által létrehozott MKB Fintechlab, akik indulásuk óta már 22 startup növekedését kísérték végig. Számos meetupot és konferenciát szerveznek az ökoszisztéma fellendítése érdekében, ám

a rendezvényeink közül a legtöbbet most el kell halasztanunk, vagy át kell helyeznünk online platformokra, de emellett minden fő tevékenységünk folytatódni fog.

– mondta el Mary Alcantara, az MKB Fintechlab ügyvezető igazgató-helyettese.

Mary szerint a cégvezetőknek fel kell készülniük a hosszú távú kihívásokra, mint például az értékesítési ciklusok meghosszabbodására, vagy a kereslet csökkenésére. Előrejelzései szerint a nem létfontosságú vállalkozások sokkal nagyobb nehézségekbe ütközhetnek a gazdasági átalakulás során, de

újabb lendületet kaphatnak azok a megoldások, amelyek a távoli produktivitást növelik, vagy enyhítik az ügyfelek pénzügyi terheit.

Mary Alcantara, az MKB Fintechlab ügyvezető igazgató-helyettese a Budapest Design Summit-on. Fotó: MKB Fintechlab

Gyors reagálás a koronavírus kihívásaira: Hack The Crisis Hungary

Egy további kulcsfontosságú eseménye a hazai szektornak a FintechZone által szervezett Fintechshow. A népszerű fintech blog és tudásközpont rendezvénye szintén el lett halasztva, ami eredetileg 2020. április 21-én került volna megrendezésre.

Azonban a FintechZone és az MKB Fintechlab is részt vett a magyar Hack The Crisis 48 órás online Hackathon megszervezésében, melynek során mozgósították a fintech közösség tagjait, hogy megoldásokat dolgozzanak ki a világjárvány társadalmi és gazdasági hatásaira.

A résztvevők különböző kategóriákban nevezhettek a rendezvényre kreatív projektekkel, melyeknek célja a krízis által okozott nehézségekre való gyors reagálás volt. A program révén rengeteg megoldás érkezett az egészségügyet, a közösségeket, a vállalkozásokat és az oktatást érintő problémák orvoslására.

Minden krízis egyben lehetőség is

Lemák Gáborral, a FinTechZone, a FinTechShow és a PayTechShow társalapítójával is beszéltünk, aki természetesen aktív szervezője volt a Hack The Crisis Hungary eseménynek, megkérdeztük a véleményét a krízis lehetséges hatásairól az iparágra:

„A koronavírus kitörésének eredményeképpen az elmúlt három hétben számos digitális pénzügyi szolgáltatás került bevezetésre, a járvány miatt hozott intézkedések kifejezetten felgyorsították a digitális projektek megjelenését.”

A személyes ügyfélszolgálatok korlátozása hozzájárult az új alkalmazások, például a digitális szerződéskötési megoldások és az érintés nélküli fizetési lehetőségek gyorsabb integrációjához.

Azok a fintech megoldások, amelyek távoli ügyfél-azonosítást, vagy a vállalkozások számára gyorsan megvalósítható elektronikus fizetési megoldásokat kínálnak, most kedvező helyzetbe kerültek.

Számos hazai fintech vállalkozás nehéz helyzetbe kerülhet, azonban biztos vagyok abban, hogy a fintech iparág ebben a nehéz időszakban is utat tör magának, és számos új megoldás fog születni, amelyeket majd bemutathatunk a FinTechShow 20/20 keretén belül.”

Lemák Gábor, a FinTech Group társalapítója a PayTechShow-n. Fotó: FinTechZone.hu

Egyikünk sem tudja sajnos teljes biztonsággal előrejelezni, hogy mi fog történni a következő időszakban és hogy a gazdasági válság mekkora károkat fog okozni.

Egy dologban azonban biztosak lehetünk a múltból is tanulva, hogy minden krízis egyben lehetőség is.

Alkalmazkodnunk kell az új körülményekhez, gyorsan kell meghoznunk sorsdöntő intézkedéseket, és megoldásokat kell találnunk soha nem látott problémákra. A hazai Fintech cégek közül sokan nem csak adaptálódnak a krízis által teremtett helyzethez, de szolgáltatásaikkal, kampányaikkal segítenek ebben a környezetüknek is.

A Vacuumlabs által készített cikk második részében a fintech cégek körében végzett interjúk kerülnek bemutatásra. A cikkek szerzői Biás Csongor és Baráth Réka. Angolul a cikk teljes terjedelmében itt olvasható.

Címlapfotó forrása: Vacuumlabs