2 éve még nem értettük mit keres a PSD2-ben a „D”, a GDPR-ban az „R” betű, és rettegtünk a fintechektől, akik tutira szét akarják trollkodni a jól működő hazai bankrendszert. 12 hónappal ezelőtt már éreztük, hogy „this is the beginning of a beautiful friendship”, az említett rövidítéseket pedig nemcsak ízlelgettük, hanem igeként hirdettük. Ma a fintechekkel együtt, az új világban pedig már benne élünk – ez tény. Vagy egy újabb tévhit? Erre kerestük a választ a május 3-i FinTechShow-n.
Nagy világsztárok egy kis országban
Itthon is sok az ötlet, mégis kevésből lesz termék, pláne sikeres. De jönnek a nemzetközi fintechek, és egy menő challenger bank már meg is érkezett.
„Végy egy jól megfogható problémát, keress rá digitális megoldást, amivel az 10x olcsóbbá, 10x kényelmesebbé és 10x élvezetesebbé válik a felhasználó számára.”
Így hangzik a siker receptje Andrius Biceika, a Revolut üzletfejlesztési vezetője szerint. Problémát pedig ők is találtak bőven, kezdve a dupla konverzióval, a horror ATM költséggel, a rejtélyes árfolyamokkal, folytatva a drága készülék biztosítással, a körülményes kriptovaluta kereskedelemmel, az online fizetés parával, az elfelejtett utasbiztosítással.
És az okos multicurrency kártya az egy mozdulattal ki-be kapcsolható funkciókkal, Ritával, a több nyelven beszélő chatbottal, prémium és üzleti szolgáltatásokkal megspékelve zéró marketinggel is vírusként terjed. Ez pedig 1,5 millió ügyfelet számlálva tény, de ha nem hiszed, akkor győződj meg róla Te magad, és légy a fintech unikornis által megcélzott 100 ezer magyar ügyfél egyike!
A Bariont alapító Bíró Tamás, Lars Markull, a Figo API evangelistája és a revolutos Andrius Biceika kerekasztal beszélgetéséből összeállt a sikeres pénzügyi startupper karaktere:
- digitális polihisztor, aki minden nap új szakmát tanul a Wikipédiáról,
- ezért aztán alig alszik,
- viszont sokat ünnepel,
- magát sörrel és whisky-vel,
- felhasználóit ingyenes új funkciókkal teszi boldoggá.
Az azonnali fizetés a készpénzmentes világ kapuja
Csak még azt nem tudjuk, hogyan megyünk át rajta. Egy világban, ahol az emberi figyelem a maga 8,25 másodperces idejével alulmarad az aranyhalak teljesítményének, a legjobb, ha minden azonnal történik. 2019. július 1-jétől a 10 millió forint alatti hazai forint átutalások „szintidőn” belül maradhatnak az azonnali fizetési rendszer jóvoltából.
„A cél az volt, hogy az ügyfeleknek minden fizetési helyzetben legyen a készpénz helyett elektronikus alternatívája.”
– érvelt Varga Lóránt, az MNB főosztályvezetője. A GIROInstanthoz az összes pénzforgalmi szolgáltatónak kötelező csatlakoznia, ezért Magyarországon a valós idejű átutalás nem egyfajta prémium szolgáltatásként, hanem az alapinfrastruktúra részeként bárki számára elérhető lesz. A poén ettől függetlenül inkább a két kapcsolódó funkcióban van elrejtve.
- Másodlagos azonosítók. Telefonszámra, e-mail címre vagy adószámra is indítható az utalás a megjegyezhetetlen számlaszám helyett – persze megérkezni csak akkor fog, ha azt a bankunknál előzetesen regisztráltattuk.
- Fizetési kérelem. Nem mi indítjuk, egyszerűen csak jóváhagyjuk a beérkező fizetési kérést az átutaláshoz.
Az épülő infrastruktúrával adott egy jó story, csak még hiányzik belőle a befejezés. Van pár jó poén, de egyelőre csak sejteni lehet a csattanót. Dalnoki Gábor, a GIRO főosztályvezetőjének és Rasmus S. Eskestad, a Nets business managerének példáiból kiindulva ez olyan lehet, amikor majd nem kell otthon fémdetektorral százasokat keresni, hogy a gyerek zsebébe tehessük a reggeli kakaós csigára valót, a büfés néninek meg nem kell a fejét ráznia, ha a sikertelen apró vadászat okán másnap mégis készpénzmentesen járulunk a színe elé.
De az se lenne rossz, ha nem kellene hónapokig behajtót játszanunk, csak mert utolsóként távoztunk egy baráti sörözésről, álmaink lakásáról pedig nem maradunk le azért, mert nem volt nálunk elég készpénz egy gyors foglalóhoz. Elég egy kattintás a mobilunkon. De hogy ki hozza el ezt a várt katarzist, azt ma még csak megtippelni lehet. Az azonnali fizetési rendszer tehát egyelőre nem egy pénzügyi svájci bicska, de ha az lenne, az asztalos meg a burkoló továbbra is inkább a készpénzt vágná zsebre helyette.
Azonnali fizetés – új szolgáltatások (Dalnoki Gábor, GIRO) from FinTechZone
Nap végén minden biztosítóból insurtech cég lesz
Szota Szabolcs, a Kriph.io és az insurtech.blog.hu alapítója sorolja az inspiráló nemzetközi példákat. A ZhongAn a Kínából megrendelt csomagok mögé beállva kötött 24 óra alatt 100 millió darab szerződést. A Trov készülékbiztosítását ki-be lehet kapcsolgatni attól függően, hogy a vagyont érő kamera épp a szekrényben vagy a tengerparton pihen.
A Lemonade szakértő chatbotjai nemcsak az ügyfelek, de a fejlesztők problémáit is megoldják. A Teambrella pedig jogilag nem is biztosítás, csak egy platform, ahol a tagok szavazással dönthetnek arról, hogy egy adott kárbejelentés után történjen-e kifizetés.
De kiket látunk a hazai insurtech térképen? Az NN Biztosító alkalmazásai a futókat és a diabétesszel élőket segítik. A Posta Biztosító a bringásokat HELLO-val köszönti. A Generali pedig a papírnak mondana búcsút, legalábbis a Corvinus-Generali Innovációs Versenyen emellett tettek voksot a minap.
Sztanó Imre, az NN Biztosító elnök-vezérigazgatója szerint
tanulni kell, méghozzá gyorsan, különben önmagunk jelenthetjük a legnagyobb kihívást önmagunk számára.
A szép új világ akkor jön el, ha nemcsak a vasakat, de az agyakat is sikerül újrahuzalozni.