Várhatóan milyen változásokat hoz a PSD2 és az azonnali fizetés a következő egy-két évben? Az új technológiai megoldások milyen újdonságokat eredményezhetnek a pénzforgalom és a pénzügyi piacok terén? A válaszokat megkaphatjuk az „Átalakuló pénzforgalom és a fintech” c. hiánypótló kiadványban.

Jönnek az alternatív pénzügyi szolgáltatók

A pénzforgalom szabályozása az utóbbi évtizedben nagy utat járt be: a bankok mellett először a pénzforgalmi szolgáltatók, a legújabb változások nyomán pedig az alternatív pénzügyi szolgáltatók piacra lépése vált lehetővé.

Megjelentek a robottanácsadó szoftverek a befektetési szolgáltatások piacán, elérhetővé váltak a P2P hitelezési konstrukciók, és egyre szélesebb körben alkalmazzák az elosztott főkönyvi rendszereket (Distributed Ledger Technology, DLT), az ezeken alapuló kriptodevizákat – mint például a Bitcoint, az Ethert vagy a Litecoint – és megjelentek új fizetési módszerek is.

Radikális változások jöhetnek

A most küszöbön álló szabályozási és technológiai változások együttesen radikális átalakulást is eredményezhetnek. 2018 januárjában hatályba lép a PSD2 (lásd: Bevezetés a PSD2 világába), amely a fogyasztóvédelem erősítése mellett új pénzforgalmi szolgáltatásokat vezet be, 2019 nyarán pedig hatályba lép az azonnali fizetési szolgáltatás. E mellett az élet számos területén egyre jelentősebb szerepet kap az elosztott főkönyvi technológia.

A kriptodevizák és az elosztott főkönyvi technológián alapuló megoldások alapvetően alakíthatják át a pénzforgalmi, valamint a pénzügyi szolgáltatásokat. Önmagában a teljesítési határidők radikális csökkentése is lényeges változás, az új technológiák azonban ezen túlmenően a fennálló struktúrák alapvető megváltozását eredményezhetik, ami a korábban megkérdőjelezhetetlen pozíciójú piaci intézmények és felügyeletek szerepének az átalakulásával is jár.

A PSD2 a válasz a fintechre és a technológiai innovációra

A PSD2 az első olyan uniós irányelv, amely a pénzforgalmi szolgáltatások területén figyelemmel van a technológiai innováció, a fintech teremtette új megoldásokra és szolgáltatókra oly módon, hogy könnyítésekkel és kivétel szabályokkal a hagyományos pénzforgalom egyes részelemeit a fintech cégek számára is végezhetővé teszi.

Milyen változások várhatóak a pénzforgalmi szolgáltatások körében, és ezek mennyiben érintik a szolgáltatókat, valamint e szolgáltatások igénybevevőit? Milyen hatást gyakorol majd a GDPR ezekre a változásokra, illetve hogyan érinti a fintech forradalom a pénz-, a tőke- és a biztosítási piacot? Ezekkel a kérdésekkel is foglalkozunk az “Átalakuló pénzforgalom és a fintech” c. kiadványunkban.

Összességében a várható változásokat elemző írások egyetértenek abban, és ezt mi is osztjuk, hogy a hagyományos intézményi, szolgáltatói és felügyeleti modell óhatatlanul átalakul.

Gárdos Mosonyi Tomori Ügyvédi Iroda további cikkei a FinTechZone-on:

A PSD2 irányelvet (EU 2015/2366 irányelv) átültető nemzeti szabályokat 2018. január 13-tól kell a tagállamokban alkalmazni. Bár az irányelvre való felkészülésre több mint két év állt a tagállamok és a szolgáltatók rendelkezésére, ez a határidő mégis komoly kihívás elé állított minden szereplőt. Ennek legfőbb oka, hogy az irányelv által meghatározott 12 szabályozástechnikai standard (RTS) és iránymutatás jelentős része nem, vagy csak az utolsó pillanatban készült el. Ezek késedelme a nemzeti jogszabályok elkészültének a késedelmét is okozta. Több tagállamról tudható, hogy az átültető jogszabály 2018. január 13-ig nem készül el.

“A fintechen túl” konferencián a „Crowdfunding, P2P lending, ICO szabályozás itthon és Európában. Kinek, hol fáj?” című előadás utáni beszélgetéseken több izgalmas kérdés is felvetődött. Néhány visszatérő kérdés arra utal, hogy érdemes kiegészíteni elmondottakat.

Ha azon gondolkodnál, hogy kriptovaluta kibocsátásán keresztül finanszírozd a projektedet, akkor az alábbiakra mindenképpen érdemes lesz odafigyelned. “A kriptovaluta kibocsátást és értékesítést végző website tőzsdéhez hasonló kereskedési platformnak minősül.”

Míg a 2018 májusától életbe lépő Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) szigorítja az adatkezelést, addig a 2018. januártól alkalmazandó módosított pénzforgalmi irányelv (PSD2) kiszélesíti az ügyféladatokhoz való hozzáférést. Vitathatatlan, a PSD2 megnehezíti a GDPR-nak való megfelelést, ugyanakkor a GDPR megfelelő korlátok közé helyezi a PSD2 által biztosított piaci lehetőségeket. Ha helytelenül jár el a bank, annak súlyos anyagi következményei lehetnek.

A Magyar Nemzeti Bank pénzügyi felügyeletként 2017 elején Ajánlást tett közzé a közösségi és publikus felhőszolgáltatások igénybevételéről. Az Ajánlás a jegybanktörvény által szabályozott olyan jogi norma, amely nem kötelező a pénzügyi szervezetekre nézve, az MNB azonban az ellenőrzései és monitoring tevékenysége során vizsgálni szokta az annak való megfelelést.

Belehúzott az Európai Bizottság, hogy nagyobb teret kaphassanak a FinTech megoldások Európában. Felállt a FinTech munkacsoport és keresik, miképpen lehetne a FinTech szolgáltatásokat jobban kihasználni.

Általában a fintech és azon belül is a crowdfunding szerepe és térnyerése megkérdőjelezhetetlen. Fontos azonban azzal is tisztában lenni, hogy a közösségi finanszírozás nem csak a vállalkozások és a befektetők, hanem – mind a magyar, mind az európai – szabályozó és felügyeleti hatóságok érdeklődését is felkeltette.