Jelentős lemaradást hozott be rövid idő alatt a Raiffeisen Bank a digitális fejlesztések terén. “Ma már több területen úttörők vagyunk” – mondta el Ralf Cymanek, a Raiffeisen Bank lakossági vezérigazgató-helyettese. A bank 2020-ban elsőként vezette be a fizetési kérelem indítása és fogadása funkciókat, valamint az online számlanyitást a kisvállalkozások számára.
Tavalytól elérhetővé vált a banknál az Apple Pay és az androidos mobilfizetési megoldás, a RaiPay is. Ralf Cymanekkel, a Raiffeisen Bank vezérigazgató-helyettesével beszélgettünk a 2021-es tervekről és a 2020-as év eredményeiről.
Az interjúsorozat keretében megjelent cikkek itt érhetők el.
A 2020-as év értékelése
1. Milyen jelentősebb digitális fejlesztéseket hajtott végre 2020-ban a Raiffeisen Bank? Ezek közül melyek voltak azok, amelyek a COVID-19 miatt kerültek előtérbe?
Ralf Cymanek: Videós megoldásaink révén a kisvállalatok már teljesen online nyithatják meg Raiffeisen számlájukat. A RaiConnect videós szolgáltatással a prémium ügyfeleinket, a VideóBankkal pedig lakossági ügyfeleinket is fióklátogatás nélkül, magas színvonalon szolgáljuk ki.
Elérhetővé tettük ügyfeleinknek a mobilfizetést iOS és Android mobil platformokra is: tavasszal az Apple Pay-t, ősszel pedig az androidos mobilfizetési megoldást, a RaiPay applikációnkkal tettük elérhetővé.
Az új, folyamatosan fejlesztett myRaiffeisen applikációnkba a piacon elsőként vezettük be a fizetési kérelem indítása és fogadása, az MNB szabványos QR-kódos (készítés és beolvasás) azonnali fizetés funkciókat.
Ügyfeleink már online is igényelhetnek személyi kölcsönt, amit akár 24 órán belül folyósítunk.
Fokoztuk az online kártyás vásárlások biztonsági szintjét azzal, hogy a kereskedők képesek ügyfeleink Mastercard kártya adatait az online vásárlásoknál digitalizálni (fizikai kártyaadatok helyett csak digitális kártyaszámot tárolnak el). Az online kártyás vásárlásokat ügyfeleink egyszer használatos SMS kóddal, vagy a mobilapplikációval hagyhatják jóvá.
Olyan megoldásokat fejlesztettünk, amik lehetővé teszik, hogy a pénztárgépes, webshop-os és POS alkalmazásokat fejlesztő cégek, fintech megoldások is kapcsolódjanak az azonnali fizetési rendszerhez.
Novemberben elindítottuk a Scan&Go azonnali fizetésre épülő applikációnkat kisvállalati ügyfeleink számára, amely alternatívát kínál az elektronikus fizetésre.
Kapcsolódó cikkek:
2. A 2020. évi digitális fejlesztések közül melyik volt az az egy, amelyikre a legbüszkébb a bank? Mi az oka annak, amiért erre a digitális fejlesztésre a legbüszkébb?
Ralf Cymanek: Nehéz lenne egyet kiemelni, hiszen az elmúlt évben nagyon komoly digitális fejlesztéseket hajtottunk végre számos területen (pl. NFC fizetések, videós ügyfélszolgálat, stb.). Jelentős lemaradást hoztunk be rövid idő alatt, ma már több területen úttörők vagyunk.
3. Hogyan értékeled összességében a PSD2 hazai eredményeit?
Ralf Cymanek: A szabályozói megfelelés teljesítése megtörtént minden bank részéről, de a piaci berobbanás még várat magára.
A piaci szereplők még sem a szolgáltatói oldalon, sem pedig ügyféligény szintén nem jelentek meg.
A környező országok tapasztalatai alapján lassabb felfutásra számítunk Magyarországon is.
Ebből a szempontból a pandémiás helyzet jelentősen befolyásolta a körülményeket: egyrészt a bankok nagyon sok olyan megoldást villámgyorsan kifejlesztettek, amelyeket addig csak a fintech-ek kínáltak, másrészt az alternatív bankolás témája idén az ismert helyzet miatt nem volt a hírek első vonalában.
A kétfaktoros ügyfelhitelesítés (SCA) nálunk nem okozott problémát az átállás. A Raiffeisen Bank ügyfelei nyitottak a kényelmesebb biometrikus azonosítás iránt.
Kapcsolódó cikk:
4. Összességében hogyan értékeled: a hazai lakosság, illetve a mikro-, kisvállalkozások hány %-a lehet az, akik digitálisan felkészültek arra, hogy end-to-end online intézzék a pénzügyeiket?
Ralf Cymanek: A digitális csatornák használata dinamikusan nő és ez úgy gondoljuk a jövőben is fejlődni fog. Mi is folyamatosan jövünk ki új megoldásokkal – például videós kiszolgálás, videós számlanyitás a kisvállalkozások számára.
Ügyféloldalról a helyzet összetettebb – van, aki elsőként szívesen kipróbál minden digitális újítást, mások ragaszkodnak a hagyományos kiszolgáláshoz.
Az szinte biztos, hogy a bankfiókok szerepe – világszerte – a következő években át fog alakulni, a napi bankügyek digitális csatornákra terelődnek majd.
5. A pénzintézetnél 2020 végén hány aktív felhasználója volt a netbanknak, a mobilbanki alkalmazásnak? (aktív felhasználó: legalább havi egy alkalommal belép az alkalmazásba).
Ralf Cymanek: Folyamatosan nő az aktív felhasználók száma, ez jelenleg százezres nagyságrendű.
6. Mennyi bankkártyát adtak hozzá a bank ügyfelei az Apple Wallethez és az érintésmentes mobilfizetésre alkalmas androidos mobiltárcához?
Ralf Cymanek: Mindkét esetben tízeres nagyságrendű a szolgáltatást igénybe vevők száma.
Kapcsolódó cikkek:
2021-es várakozások
7. 2021-ben melyek lehetnek/lesznek a bankszektor digitális transzformációjának főbb területei? Mely területeken kellene erősítenie a szektornak?
Ralf Cymanek: A hazai bankszektor óriási munkát végzett a digitális fejlesztések területén 2020-ban – normál esetben több évet igénybevevő fejlesztések valósultak meg néhány hónap alatt.
Az idei évben várhatóan tovább folytatódik a videós kiszolgálási csatornák fejlesztése, a mobilalkalmazások funkciónak további bővítése – ideértve a még egyszerűbb hiteligénylést.
Várhatóan fejlődik majd a bankszektor és a fintech-ek kapcsolata is, bár azt látni lehet, hogy az első nagy – jórészt a média által generált – lelkesedés már lecsengett, sok “óriási” ötletről kiderült, hogy nem működik, vagy nincs rá fizető ügyféligény – a piac tehát részben konszolidálódott, és a tényleg életképes megoldások kerülhetnek majd bele a napi banki ügyintézésbe.
Elsősorban kisvállalati területen várhatóan a bankkártyás fizetést kiváltó megoldások is nagyobb teret kaphatnak.
8. Mi a várakozásod a 2021. január 1-jén hatályba lépő törvénymódosítással kapcsolatban, amelynek értelmében minden online pénztárgépet üzemeltető kereskedőnek, szolgáltatónak kötelező lesz az elektronikus fizetést biztosítania?
Ralf Cymanek: Még tovább növekszik a kártyaelfogadó helyek száma, valamint erősödnek az alternatív fizetési megoldások, mint például a fizetési kérelem, vagy a QR-kódos fizetés.
A tavalyi év egyértelmű határt húzott: ahol nem lehet elektronikusan fizetni, az a szolgáltató vagy kereskedő versenyhátrányba kerül.
Kapcsolódó cikk:
9. Terveztek-e a nyílt bankolásra alapozott szolgáltatásokat bevezetni? Ha igen, akkor ezekre a szolgáltatásokra mikor lehet számítani?
Ralf Cymanek: Igen, folyamatosan fejlesztjük ezt az irányt.
10. 2021-ben mi lehet majd a legnépszerűbb mobilbanki funkció (az egyenleg lekérdezésen és az átutalás indításon túl)?
Ralf Cymanek: A költésmenedzsment lehetőségek, a kimutatások, és a különféle elektronikus fizetések.
11. Tervezitek-e a Google Pay bevezetését? Ha igen, várhatóan mikorra? Ha nem, akkor ennek mi az oka?
Ralf Cymanek: Vizsgáljuk a bevezetés lehetőségét, de már van NFC-s androidos megoldásunk: a RaiPay mobilalkalmazás.
Kapcsolódó cikkek:
- Mi lesz a hazai Androidos tárcákkal a GPay után?, 2020.06.02.
- Megérkezett a Google Pay Magyarországra, 2020.11.17.