2021.01.14.

Budapest Bank: érkezik az Apple Pay és előkészítés alatt a Google Pay is

Szerző:

A következő hónapokban a Budapest Bank is elérhetővé teszi ügyfelei számára az Apple Pay-t és már dolgoznak a Google Pay bevezetésén is. 2020-ban sikeresen debütált a Budapest Pénzügyi Asszisztens, a bank első nyílt bankolásra alapozott megoldása. A Budapest Bank tavaly decembertől ismét kínál saját jogon kártyaelfogadói szolgáltatást, aminek az eredménye pár hét alatt közel 4 ezer kereskedői szerződés lett. Schuster Katalinnal, a Budapest Bank digitális üzlettámogatási és értékesítés fejlesztési vezetőjével beszélgettünk a 2021-es tervekről és a 2020-as év eredményeiről.

A FinTechZone interjúsorozatot indított, amelynek keretében a digitális pénzügyi szolgáltatások fejlődése, terjedése szempontjából meghatározó pénzügyi szolgáltatók és a szabályozó vezetőit kértük fel, értékeljék a 2020-as év legfontosabb eseményeit, és fogalmazzák meg várakozásaikat 2021-re.

Az interjúsorozat keretében megjelent cikkek itt érhetők el.

CIB Bank: 2021 második negyedévében jöhet a Google Pay!

A Google Pay, a fizetési kérelem és a nyílt banki szolgáltatások bevezetésével is készül a CIB Bank 2021-ben. A bank idei évi digitális fejlesztései között megtalálhatjuk az online elindítható lakáshitel-igénylést, vagy a selfie-s számlanyitást. Dr. Ákos Tamással, a...

Takarékbank: 2021-ben jön a fizetési kérelem és a Google Pay is

Januártól a fizetési kérelem, 2021 közepétől pedig a Google Pay is elérhető lesz a Takarékbanknál. A bank idei évi digitális fejlesztései között megtalálhatjuk a nyílt bankolásra épülő Takarék Business Assistant és a Videobank szolgáltatásokat is. Czimer Gergellyel, a...

OTP Mobil: 2021-ben az irány az azonnali fizetés térnyerése lehet

“Jövőre az irány egyértelműen az azonnali fizetés és a fizikai térben való elektronikus fizetési megoldások térnyerése lehet” - mondta el dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese a FinTechZone.hu-nak adott évértékelő interjújában. A Simple-fiókok száma...

MKB Bank: új androidos mobilfizetés és új online személyi kölcsön a 2021-es palettán

Január végén az MKB Bank bemutatja a megújult androidos mobilfizetési megoldását. 2021-ben a bank a nyílt bankolás eszközeivel teszi majd hatékonyabbá a személyi kölcsön online igénylését. Pereczes Jánossal, az MKB Bank digitális ügyvezető igazgatójával, az MKB...

K&H Bank: “Olyan platformot építünk, ami túlmutat a bankoláson”

A K&H Bank 2021-ben olyan megoldások bevezetését tervezi, amelyek túlmutatnak a bankoláson, és egyszerűsítik a felhasználók hétköznapi életét. Ennek szellemében tette elérhetővé a bank a közlekedési jegyeket a mobilbanki alkalmazásban 2020 őszén. Németh Balázzsal,...

GRÁNIT Bank: nyílt bankolásra épülő megoldások a 2021-es palettán

Tavaly a GRÁNIT Bank elnyerte "Az év leginnovatívabb bankja" címet, amit a számos új, a piacon elsőként bevezetett digitális fejlesztésnek is köszönhetnek. 2021. második negyedévétől a bank nyílt bankolásra épülő szolgáltatásokkal jön ki és további funkciókkal teszi...

Erste Bank: “A George már a spájzban van.” Új digitális banki ökoszisztéma születik

Hamarosan debütál az Erste Bank új digitális banki platformja, a George. A nyitott platform bevezetésével a bank egy digitális ökoszisztéma alapjait is lerakja. A George elindulásával párhuzamosan jön a videó-azonosítással támogatott online számlanyitás is. Év közepén...

GIRO: “Ez lesz az év egyik legjelentősebb projektje: központi mobilfizetés”

"Az idei év egyik legjelentősebb projektje a GIRO központi mobilfizetési szolgáltatásának a bevezetése lesz" - dr. Selmeczi-Kovács Zsolttal, a GIRO Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk a 2021-es tervekről és várakozásokról.A FinTechZone interjúsorozatot indított,...

Raiffeisen Bank: “Ma már több területen úttörők vagyunk.”

Jelentős lemaradást hozott be rövid idő alatt a Raiffeisen Bank a digitális fejlesztések terén. “Ma már több területen úttörők vagyunk” - mondta el Ralf Cymanek, a Raiffeisen Bank lakossági vezérigazgató-helyettese. A bank 2020-ban elsőként vezette be a fizetési...

OTP Bank: Kiemelt feladat az ügyfelek digitális pénzügyi edukációja

Hónapról hónapra dinamikusan növekszik az online bankolók száma az OTP Banknál, de még bőven van tere a fejlődésnek. "2021-ben a bankszektornak kiemelt szerepet kell vállalnia az ügyfelek digitális pénzügyi edukációjában, hiszen a bizalmatlanság az egyik legnagyobb...

2021-ben felpörgeti a digitalizációt az MNB

Drámaian átalakult az ügyfelek hozzáállása a digitális bankolás iránt, ami miatt a bankoknak újra kell gondolniuk középtávú stratégiájukat. Ebben segít majd az MNB átfogó javaslat-csomagja is, amit 2021-ben tesznek le a bankok elé. Szombati Anikóval, a Magyar Nemzeti...

Felpörgeti a nyílt bankolást az MNB. Jönnek az új ajánlások

"Egyre inkább elterjedtté válhatnak 2021-ben az olyan innovatív megoldások is, mint a teljesen automatizált online személyi kölcsönbírálatok, mobiltárcák, robot pénzügyi tanácsadók…stb." - Bartha Lajossal, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi infrastruktúrákért és...

Beköltözik az azonnali fizetés a kasszákba

"Több piaci szereplő is gondolkodik azon, hogy miképp tudná a fizikai kereskedői helyzetek széles körében is lehetővé tenni az azonnali fizetést. Ezek között vannak olyanok is, amelyek már előrehaladott állapotban vannak." Bartha Lajossal, a Magyar Nemzeti Bank (MNB)...

A 2020-as év értékelése

1. Milyen jelentősebb digitális fejlesztéseket hajtott végre 2020-ban a Budapest Bank? Ezek közül melyek voltak azok, amelyek a COVID-19 miatt kerültek előtérbe?

Schuster Katalin: A koronavírus-járvány hatására a teljes bankszektor előtérbe helyezte a digitális ügyintézést, ügyfeleinket mi is arra kértük, hogy preferálják az elektronikus csatornáinkat. Jelentősen megkönnyítette a dolgunkat, hogy több esetben is vagy már rendelkeztünk ehhez szükséges megoldással, vagy hamar be tudtuk vezetni őket.

Az online, videós azonosítással elérhető számlanyitás már korábban elindult a Budapest Banknál, de ügyfeleink idéntől a Budapest Internetbank szolgáltatást is igényelhetik ily módon, amely megkönnyítette az internetbankot eddig nem használók számára az elektronikus ügyintézést. Az internetbankunkba ügyfeleink már QR kód segítségével is beléphetnek, kezelhetik a másodlagos azonosítóikat, illetve elindult ezen a felületen a fizetési kérelem szolgáltatás is.

Az online áruhitel-igénylés is segít abban, hogy a vásárlók az interneten, otthonuk biztonságából rendelhessék meg a kiválasztott terméket a Budapest Bank szolgáltatását nyújtó partnerek webshopjaiból. ATM-jeink nagyobb részét új, készpénzbefizetésre is alkalmas gépekre cseréltük, ez segített abban, hogy a járványhelyzet idején csökkenteni tudjuk a pénztári forgalmat. A korábban bevezetett, mobiltelefonos alkalmazásunkon keresztül elérhető QR kódos csekkbefizetés pedig kiváltja a postai sorban állást is.

A Budapest Bank csoport 2020-ban bevezette a Budapest Pénzügyi Asszisztenst, amely egy innovatív, Budapest Banknál vezetett vállalkozói számla esetén meglévő internetbankunkkal is összeköthető online számlázóprogram.

2. A 2020. évi digitális fejlesztések közül melyik volt az az egy, amelyikre a legbüszkébb a bank? Mi az oka annak, amiért erre a digitális fejlesztésre a legbüszkébb?

Schuster Katalin: A Budapest Bank jelentős kisvállalkozói és kkv ügyfélkörrel rendelkezik, az ő igényeikre szabva hoztuk létre a Budapest Pénzügyi Asszisztenst, amely olyan továbbfejlesztett online számlázóprogram, amely segít csökkenteni a cégvezetők adminisztrációs terheit, hogy még több figyelmet fordíthassanak a vállalkozásuk működtetésére.

Nem csak számlakiállításra és küldésre alkalmas, de használatával a NAV bejelentési kötelezettség is könnyen teljesíthető. A Budapest Pénzügyi Asszisztenst minden hazai vállalkozás díjmentesen, egy egyszerű online regisztráció után veheti igénybe, Budapest Bank ügyfélként pedig a számlázó összeköthető az internetbankkal.

A piacon szinte egyedülálló módon így lehetőség nyílik arra, hogy egyetlen rendszerben, online legyen kezelhető a bejövő számlák kifizetése, vagyis a tranzakcióindítás, illetve a kimenő számlák kiegyenlítésének nyomon követése.

A számlázóprogram használata a könyvelők számára is könnyebbséget jelent, mert azonnal értesítést kapnak a számlázásról, így naprakész információkkal rendelkezhetnek a cégek pénzügyeiről.

Büszkék vagyunk, hogy a még csak néhány hónappal ezelőtt elindított Budapest Pénzügyi Asszisztens szolgáltatást már közel 5 ezer ügyfelünk használja, akik már több mint 17 ezer számlát állítottak ki, közel 6 milliárd forint értékben. Ezek a számok is azt mutatják, hogy egy olyan szolgáltatást alkottunk meg, amely valós ügyféligényekre kínál megoldást.

3. Hogyan értékeled összességében a PSD2 hazai eredményeit:

a) a hazai banki API-k teljeskörű megfelelőségét,

Schuster Katalin: A hazai bankok a direktívában foglalt kötelezettségüket teljesítették, azonban az alkalmazott sztenderdek, ügyfelek számára nyújtott szolgáltatások és a megvalósítás technológiája jelentős különbségeket mutat. Ennek eredményeként a szolgáltatások azoknál a bankoknál kezdtek megjelenni, akik a legkönnyebben hozzáférhető módon valósították meg, és figyelmet fordítanak az API platform megfelelő rendelkezésre állásának és stabilitásának biztosítására.

b) a banki API-kra rátelepült szolgáltatások megjelenését/azok elmaradását,

A bevezetést megelőző várakozásokhoz képest elmaradt a nagy áttörés. Az OpenAPI-t igénybe vevő szolgáltatók csak korlátozott számban jelentek meg a magyar piacon, mai napig is csak néhány szolgáltató kapott engedélyt a platform használatára. Jelentős aktivitást egyelőre csak a mikrovállalkozásoknak nyújtott e-számlázás terén látunk.

A jövőben a piac lassú, de folyamatos fellendülését várjuk. A bankszektor részéről további fejlesztés abban az esetben várható, ha kellő számú szolgáltató jelenik meg, így a szolgáltatás szélesebb igénybe vevő réteg számára válik elérhetővé.

c) a PSD2 versenyfokozó hatását,

A PSD2 által támasztott követelmények a bankszektor számára azonos sztenderdeket fogalmaznak meg a pénzforgalom több területén, mint az EU-n belüli és határon átnyúló pénzforgalom, vagy az elektronikus bankolás biztonsága. Az azonos követelmények – bár jelentős terhet róttak a bankokra – minden bizonnyal ösztönzik az innovatív megoldások kialakítását. Ilyen megoldások például a Budapest Inernetbankba történő QR kódos belépés, vagy a vállalatok számára nyújtott BusinessID szolgáltatás.

4. Összességében hogyan értékeled: a hazai lakosság, illetve a mikro-, kisvállalkozások hány %-a lehet az, akik digitálisan felkészültek arra, hogy end-to-end online intézzék a pénzügyeiket?

Schuster Katalin: Folyamatosan növekszik az igény az end-to-end online ügyintézés iránt, a koronavírus-járvány következtében pedig nagyobbat lépett előre ebben az ügyfélkörünk, viszont számos ügyfél továbbra is ragaszkodik a személyes találkozáshoz.

5. A pénzintézetnél 2020 végén hány aktív felhasználója volt a netbanknak, a mobilbanki alkalmazásnak? (aktív felhasználó: legalább havi egy alkalommal belép az alkalmazásba).

Schuster Katalin: Az ügyfeleink közel fele rendszeresen használja a Budapest Bank Mobil Appot és a Budapest Internetbank szolgáltatást, az aktív felhasználók száma pedig folyamatosan növekszik. Továbbá jelentős növekedést értünk el a mobile first felhasználók számában is: a felhasználók 30%-a már csak mobiltelefont használ a napi bankoláshoz.

6. Mikorra tervezitek az Apple Wallet bevezetését?

Schuster Katalin: Mivel látjuk, hogy az ügyfelek igénylik ezt a fizetési megoldást, elkötelezettek vagyunk az Apple Pay bevezetése iránt, és megfeszített erőkkel dolgozunk azon, hogy mihamarabb elérhetővé tudjuk tenni számukra.

Habár korábbra terveztük az indulást, most már elmondható, hogy erre várhatóan a következő hónapokban valóban sor kerül majd.

7. Mennyi bankkártyát adtak hozzá a bank ügyfelei az érintésmentes mobilfizetésre alkalmas androidos mobiltárcához?

Schuster Katalin: Több mint 10.000 kártyadigitalizációt hajtottak végre ügyfeleink, a digitalizált kártyával történő vásárlások száma pedig közel 40%-kal nőtt tavalyhoz képest.

2021-es várakozások

8. 2021-ben melyek lehetnek/lesznek a bank digitális transzformációjának főbb területei?

Schuster Katalin: 2021-ben tovább folytatódik az online termékértékesítést lehetővé tévő folyamatok bevezetése, illetve a mobilfizetési megoldások kiterjesztése.

Szintén fókuszban lesz a teljes szervezetünkön átívelő digitális transzformáció és kultúraváltás. Fontosak a személyre szabott ajánlatok is, amelyeket az ügyféladat elemzések automatizálásával és pontosításával, valamint az ügyfélmegkeresések hatékonyabbá tételével tudjuk támogatni.

9. Mi a várakozásod a 2021. január 1-jén hatályba lépő törvénymódosítással kapcsolatban, amelynek értelmében minden online pénztárgépet üzemeltető kereskedőnek, szolgáltatónak kötelező lesz az elektronikus fizetést biztosítania?

Schuster Katalin: A Budapest Bank adatai szerint a kártyás vásárlások száma és értéke is évről évre dinamikusan növekszik a bank ügyfelei körében, a koronavírus-járvány miatt pedig még inkább megugrott a kártyás fizetések száma az utóbbi hónapokban. Ráadásul a befizetős ATM-ek iránti igény is folyamatosan nő, a bankok sorra vezetik be őket, hogy az ügyfeleik gyorsan és egyszerűen fizethessék be a náluk lévő készpénzt a bankszámlájukra – ez 2020-ban a Budapest Banknál is megtörtént.

Ez is azt mutatja, hogy a bankkártya-használat egyre elterjedtebbé válik a mindennapokban, ami nem meglepő, hiszen egy gyors és biztonságos fizetési eszközről van szó. Az okostelefonok, valamint a mobilfizetés terjedése pedig tovább segítheti a bankkártyás fizetések arányának növekedését, hiszen mostantól már magára a bankkártyára sincs feltétlenül szükség fizetéskor.

Ehhez azonban arra van szükség, hogy a vásárlók számára rendelkezésre álljon a kártyás fizetés lehetősége a kereskedőknél. Ráadásul a magyarok egyre tudatosabbak, ha készpénzmentes fizetésről van szó, és egyre többen is hagyják el azt a bankkártyás vagy mobilfizetés miatt. Ők vélhetően nem vásárolnak majd olyan kereskedőknél, akiknél nem áll rendelkezésre a kártyás fizetés lehetősége, inkább egy másik üzletben vásárolják meg a szükséges termékeket, szolgáltatásokat.

A POS terminálok telepítése tehát akár egy üzlet forgalmára is pozitív hatással lehet, egyúttal pedig a vásárlók elégedettségén is javíthat.

Decembertől a Budapest Bank saját jogú kártyaelfogadói szolgáltatását is elindította. Közel 4 ezer online kasszával rendelkező kereskedő kötött szerződést a Budapest Bankkal annak érdekében, hogy a jogszabályi előírást teljesítse, és ezáltal lehetőséget biztosítson vásárlóinak készpénzmentes fizetésre.

10. Mikortól érhető el a fizetési kérelem fogadása/küldése a pénzintézetnél?

Schuster Katalin: A Budapest Banknál a szektorban elsők között, a Budapest Internetbankon keresztül már 2020 decembere óta elérhető a fizetési kérelem szolgáltatás, és már dolgozunk a Budapest Bank Mobil Appon történő elérés bevezetésén is.

11. Terveztek-e a nyílt bankolásra alapozott szolgáltatásokat bevezetni? Ha igen, akkor ezekre a szolgáltatásokra mikor lehet számítani?

Schuster Katalin: A Budapest Pénzügyi Asszisztens az első olyan szolgáltatása a Budapest Banknak, amely aktívan használja az openAPI szolgáltatásokat.

A folyamataink digitalizációs fejlesztései során több területen is alkalmazni fogjuk a nyílt bankolásra létrehozott szolgáltatásokat. A külső partneri lehetőségek feltérképezése során is több olyan együttműködési lehetőséget azonosítottunk, ahol igénybe vehetők ezek a szolgáltatások, ezzel kapcsolatban a tárgyalások folyamatban vannak.

12. 2021-ben mi lehet majd a legnépszerűbb mobilbanki funkció (az egyenleg lekérdezésen és az átutalás indításon túl)?

Schuster Katalin: A törvényi keretek következtében előtérbe kerül a mobiltelefonos azonosítás, a kártyás vásárlások biometrikus jóváhagyása.

További növekedést várunk a mobilfizetési megoldások használatában és terjedésében, mind a digitalizált kártyák, mind az alternatív (QR fizetés stb.) funkciók terén.

Ezen felül folyamatosan bővítjük az alkalmazásunkat a mindennapi bankolási funkciók terén (pl. megtakarítások, pénzügyi tudatosságot segítő kimutatások).

13. Tervezitek-e a Google Pay bevezetését? Ha igen, várhatóan mikorra? Ha nem, akkor ennek mi az oka?

Schuster Katalin: Természetesen tervezzük a Google Pay bevezetését, hiszen tudjuk, hogy ügyfeleink – habár Android operációs rendszerű eszközökön rendelkezésre áll a mobilfizetés a mobilalkalmazásunkban – igénylik a szolgáltatást. A bevezetés előkészítése 2021 egyik meghatározó feladata lesz, ezért már dolgozunk rajta.

Címlapfotón Schuster Katalin, a Budapest Bank digitális üzlettámogatási és értékesítés fejlesztési vezetője. Forrás: Budapest Bank
Címkék: