“Jövőre az irány egyértelműen az azonnali fizetés és a fizikai térben való elektronikus fizetési megoldások térnyerése lehet” – mondta el dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese a FinTechZone.hu-nak adott évértékelő interjújában. A Simple-fiókok száma elérte a 1,5 milliós álomhatárt, a teljes internetes kártyaforgalom közel 50%-a pedig már a SimplePay rendszerén keresztül zajlik. Betekintés az OTP Mobil 2020-as eredményeibe és a 2021-es várakozásaiba.
Az interjúsorozat keretében megjelent cikkek itt érhetők el.
A 2020-as év értékelése
1. Az idei évben milyen eredményeket ért el a Simple és a SimplePay? Mekkora most a Simple és a SimplePay piaci részesedése?
dr. Al-Absi Gáber: A Simple esetében ez egy érdekes kérdés, hiszen nagyon sokrétű az alkalmazás, több különböző szolgáltatás érhető el, így a piaci részesedés fogalma nem igazán értelmezhető az esetében. Azt gondolom, hogy érdemes inkább a számok felől közelíteni:
idén elértük például az 1,5 millós álomhatárt, ennyi regisztrált Simple-fiók van.
Legnépszerűbb szolgáltatásaink továbbra is az autózáshoz köthetők, évente többszázezer e-matricát vásárolnak nálunk, az alkalmazás parkolás funkcióján pedig a 2020-as év kihívásai sem éreztették jelentősen hatásukat.
Az NFC-s tranzakciók száma is megugrott, havi szinten egymillió körül mozognak. Webes vásárláshoz idén már közel 5 milliószor használtak Simple-fiókot, ha pedig az inapp és az NFC vásárlásokat is ide számítjuk akkor a kezdetektől számítva 12 millió Simple-kártyás tranzakció zajlott le nálunk.
A SimplePay esetében már egyértelműbb a kép, ha az MNB forgalmi adatokat hasonlítjuk össze a saját adatainkkal, látszik, hogy
Q2-ben a teljes internetes kártyaforgalom közel 50%-a SimplePay rendszerén keresztül realizálódott, csoportszinten az OTP-vel együtt pedig 70-80% ez az arány.
2. A Simple felhasználók magatartását hogyan befolyásolták az idei év momentumai? Melyek lettek a legnépszerűbb szolgáltatások a Simple-ben, illetve az elmúlt évekhez képest láttok-e súlypont eltolódást a Simple szolgáltatások között?
dr. Al-Absi Gáber: A csekkbefizetés és mobiljegy funkciók egyértelműen az idei év nyertesei voltak, a parkolás is jól teljesített, – annak ellenére, hogy az aktuális rendelkezések értelmében voltak és vannak ingyenes időszakok, – az autópálya-matrica pedig szinte egész évben növekedést mutatott.
Az érintéses mobilfizetés is nagyot nőtt idén, októberben 80%-kal több tranzakció volt, mint januárban, és év végére átléphetjük a havi 1 milliós határt.
Érthető módon a belépőjegyet kínáló szolgáltatások sínylették meg a legjobban ezt az időszakot, de még így is közel 100 ezer belépőjegyet vásároltak idén az alkalmazással.
A Simple-fiók használata az appon kívüli világban is ugrásszerűen nőtt, idén közel háromszor annyi fiókos tranzakció volt eddig a webshopokban és partneralkalmazásokban, mint tavaly egész évben.
Fotón dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese. Forrás: OTP Mobil
3. Az MNB adatai szerint a koronavírus első hulláma alatt közel 6%-kal növekedett a webáruházak száma. Ti hogy látják, mely szegmensek növekedtek erőteljesebben az e-kereskedelemben?
dr. Al-Absi Gáber: Az első hullámban a SimplePay online fizetési rendszeren keresztül leadott rendelések arról tanúskodnak, hogy
az élelmiszerek, a kozmetikai, a számítástechnikai termékek és a különböző sportfelszerelések tekintetében többszörösére ugrott a kereslet és a kereskedői csatlakozási igények száma is megugrott ebben az időszakban.
Igyekeztünk támogatni a kis-és középvállalkozókat ebben a nehéz helyzetben, például az etrends.hu oldalon elindítottuk webinársorozatunkat és szakembereket szólaltattunk meg, akik a sikeres webshop működtetéséhez adtak tippeket.
Emellett a gyorsabb, gördülékenyebb SimplePay csatlakozási lehetőséget is elérhetővé tettük, hogy minél egyszerűbb dolga legyen azoknak a vállalkozásoknak, akik a járványhelyzet hatására döntöttek úgy, hogy szeretnének az online térben is értékesíteni.
4. Az idén tovább bővült a Simple ökoszisztéma; egyrészt tovább szélesedett a fizetési megoldások köre az Instant Transzfer és a SimpleBusiness megjelenésével, másrészt az online térből kiléptetek a fizikai térbe is a SimpleBusiness elindításával. Hogy látjátok ezeknek a megoldásoknak a fogadtatását?
dr. Al-Absi Gáber: Azt látjuk, hogy egyre nagyobb a nyitottság az elektronikus fizetési megoldásokra,
egyre többen keresik a készpénzmentes fizetési lehetőségeket.
Pozitív volt a SimpleBusiness és az Instant Transzfer fogadtatása is, terveink szerint fejlesztjük tovább ezeket a termékeinket is. Ugyanakkor továbbra is kiemelt figyelmet kell szentelnünk az edukációra mivel minden új megoldás esetében egy hosszabb folyamat, mire az beépül a mindennapokba, nincs ez másként most sem.
Kapcsolódó cikkek:
Fotón: SimpleBusiness. Forrás: OTP Mobil
2021-es várakozások
1. Milyen főbb trendekre, momentumokra számítotok 2021-ben, amelyek jelentősen befolyásolják majd az elektronikus fizetési piacot?
dr. Al-Absi Gáber: Az online elfogadás területén a fizetési kérelem elterjedése és arra épülő másodlagos szolgáltatások, az azonnali fizetési rendszerre épülő innovatív fizetési megoldások (QR-kód, deeplink) térnyerése várható.
A fizikai elfogadásban a 2021. január 1-jei határidő sokakat érint, hiszen minden online kasszát üzemeltető kereskedő köteles lesz készpénzmentes fizetési alternatívát is kínálni vásárlóinak, ügyfeleinek.
2. Az elemzők várakozási szerint a fogyasztás visszaesésére lehet majd számítani a koronavírus-járvány elhúzódása miatt. Ennek érezhető-e az előszele az elektronikus kereskedelemben? Mire számítotok 2021-ben? Vártok-e csökkenést a kosárértékben?
dr. Al-Absi Gáber: Eddig nem tapasztaltunk számottevő fogyasztáscsökkenést, de természetesen még senki sem láthatja előre, hogy milyen hatásai lesznek a járványnak.
Mi inkább azt tapasztaljuk, hogy ha csökkent is a vásárlási kedv, akkor az inkább csak egyes szektorokat érintett érthető módon. Illetve fontos kiemelni, hogy általános átterelődés is tapasztalható az online fizetések irányába.
A SimplePay online fizetési rendszeren keresztül 2019 első félévéhez képest közel kétszer annyi, több mint 230 milliárd forintos bevételt realizálhattak a hazai kereskedők idén.
Kapcsolódó cikk:
3. Hová fejlődhet tovább a Simple ökoszisztéma 2021-ben? Tervezitek-e a fizetési kérelem, vagy a softPOS bevezetését?
dr. Al-Absi Gáber: Ahogy eddig is, továbbra is szeretnénk élen járni az innovatív, naprakész megoldásokkal, 2021-re is több tervünk van, monitorozzuk a piaci trendeket és a fogyasztói igényeket. Ezek figyelembevételével fejlesztünk tovább, de
az irány egyértelműen az azonnali fizetés és a fizikai térben való elektronikus fizetési megoldások térnyerése lehet.
Címlapfotón dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese. Fotók: OTP Mobil