2024. október 15.
FinTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2021.02.17.

Beköltözik az azonnali fizetés a kasszákba

Szerző:

Kategóriák:

“Több piaci szereplő is gondolkodik azon, hogy miképp tudná a fizikai kereskedői helyzetek széles körében is lehetővé tenni az azonnali fizetést. Ezek között vannak olyanok is, amelyek már előrehaladott állapotban vannak.” Bartha Lajossal, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi infrastruktúrákért és bankműveletekért felelős ügyvezető igazgatójával beszélgettünk arról is, hogyan fejlődhet tovább az azonnali fizetés Magyarországon.

A FinTechZone interjúsorozatot indított, amelynek keretében a digitális pénzügyi szolgáltatások fejlődése, terjedése szempontjából meghatározó pénzügyi szolgáltatók és a szabályozó vezetőit kértük fel, értékeljék a 2020-as év legfontosabb eseményeit, és fogalmazzák meg várakozásaikat 2021-re.

Az interjúsorozat keretében megjelent cikkek itt érhetők el.

CIB Bank: 2021 második negyedévében jöhet a Google Pay!

A Google Pay, a fizetési kérelem és a nyílt banki szolgáltatások bevezetésével is készül a CIB Bank 2021-ben. A bank idei évi digitális fejlesztései között megtalálhatjuk az online elindítható lakáshitel-igénylést, vagy a selfie-s számlanyitást. Dr. Ákos Tamással, a...

Takarékbank: 2021-ben jön a fizetési kérelem és a Google Pay is

Januártól a fizetési kérelem, 2021 közepétől pedig a Google Pay is elérhető lesz a Takarékbanknál. A bank idei évi digitális fejlesztései között megtalálhatjuk a nyílt bankolásra épülő Takarék Business Assistant és a Videobank szolgáltatásokat is. Czimer Gergellyel, a...

OTP Mobil: 2021-ben az irány az azonnali fizetés térnyerése lehet

“Jövőre az irány egyértelműen az azonnali fizetés és a fizikai térben való elektronikus fizetési megoldások térnyerése lehet” - mondta el dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese a FinTechZone.hu-nak adott évértékelő interjújában. A Simple-fiókok száma...

MKB Bank: új androidos mobilfizetés és új online személyi kölcsön a 2021-es palettán

Január végén az MKB Bank bemutatja a megújult androidos mobilfizetési megoldását. 2021-ben a bank a nyílt bankolás eszközeivel teszi majd hatékonyabbá a személyi kölcsön online igénylését. Pereczes Jánossal, az MKB Bank digitális ügyvezető igazgatójával, az MKB...

K&H Bank: “Olyan platformot építünk, ami túlmutat a bankoláson”

A K&H Bank 2021-ben olyan megoldások bevezetését tervezi, amelyek túlmutatnak a bankoláson, és egyszerűsítik a felhasználók hétköznapi életét. Ennek szellemében tette elérhetővé a bank a közlekedési jegyeket a mobilbanki alkalmazásban 2020 őszén. Németh Balázzsal,...

GRÁNIT Bank: nyílt bankolásra épülő megoldások a 2021-es palettán

Tavaly a GRÁNIT Bank elnyerte "Az év leginnovatívabb bankja" címet, amit a számos új, a piacon elsőként bevezetett digitális fejlesztésnek is köszönhetnek. 2021. második negyedévétől a bank nyílt bankolásra épülő szolgáltatásokkal jön ki és további funkciókkal teszi...

Erste Bank: “A George már a spájzban van.” Új digitális banki ökoszisztéma születik

Hamarosan debütál az Erste Bank új digitális banki platformja, a George. A nyitott platform bevezetésével a bank egy digitális ökoszisztéma alapjait is lerakja. A George elindulásával párhuzamosan jön a videó-azonosítással támogatott online számlanyitás is. Év közepén...

Budapest Bank: érkezik az Apple Pay és előkészítés alatt a Google Pay is

A következő hónapokban a Budapest Bank is elérhetővé teszi ügyfelei számára az Apple Pay-t és már dolgoznak a Google Pay bevezetésén is. 2020-ban sikeresen debütált a Budapest Pénzügyi Asszisztens, a bank első nyílt bankolásra alapozott megoldása. A Budapest Bank...

GIRO: “Ez lesz az év egyik legjelentősebb projektje: központi mobilfizetés”

"Az idei év egyik legjelentősebb projektje a GIRO központi mobilfizetési szolgáltatásának a bevezetése lesz" - dr. Selmeczi-Kovács Zsolttal, a GIRO Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk a 2021-es tervekről és várakozásokról.A FinTechZone interjúsorozatot indított,...

Raiffeisen Bank: “Ma már több területen úttörők vagyunk.”

Jelentős lemaradást hozott be rövid idő alatt a Raiffeisen Bank a digitális fejlesztések terén. “Ma már több területen úttörők vagyunk” - mondta el Ralf Cymanek, a Raiffeisen Bank lakossági vezérigazgató-helyettese. A bank 2020-ban elsőként vezette be a fizetési...

OTP Bank: Kiemelt feladat az ügyfelek digitális pénzügyi edukációja

Hónapról hónapra dinamikusan növekszik az online bankolók száma az OTP Banknál, de még bőven van tere a fejlődésnek. "2021-ben a bankszektornak kiemelt szerepet kell vállalnia az ügyfelek digitális pénzügyi edukációjában, hiszen a bizalmatlanság az egyik legnagyobb...

2021-ben felpörgeti a digitalizációt az MNB

Drámaian átalakult az ügyfelek hozzáállása a digitális bankolás iránt, ami miatt a bankoknak újra kell gondolniuk középtávú stratégiájukat. Ebben segít majd az MNB átfogó javaslat-csomagja is, amit 2021-ben tesznek le a bankok elé. Szombati Anikóval, a Magyar Nemzeti...

Felpörgeti a nyílt bankolást az MNB. Jönnek az új ajánlások

"Egyre inkább elterjedtté válhatnak 2021-ben az olyan innovatív megoldások is, mint a teljesen automatizált online személyi kölcsönbírálatok, mobiltárcák, robot pénzügyi tanácsadók…stb." - Bartha Lajossal, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi infrastruktúrákért és...

V. téma: Az azonnali fizetési piac várható fejlődése 2021-ben

A FinTechZone interjúsorozatából az is kiderült, hogy a hazai nagybankok többsége 2021 közepéig tervezi bevezetni a fizetési kérelem szolgáltatást. A szakértők meglátása szerint ez a szükséges feltétele a fizetési kérelemre épülő új fizetési szolgáltatások bevezetésének. Ugyanakkor felvetik azt is, hogy a lakossági felhasználás terjedését korlátozhatja, hogy a banki átutalás díját a fizető félnek kell megfizetnie.

1. Az MNB meglátása szerint hogyan fejlődhet tovább az azonnali fizetés Magyarországon?

Bartha Lajos: Az árazás valóban fontos kérdés, mivel a fogyasztók jelenleg a készpénzes tranzakciókat és a kártyás vásárlások döntő többségét ingyenesnek érzékelik főként a havi kétszeri, vagy maximum 150 ezer Ft-ig terjedő ingyenes készpénzfelvételre vonatkozó szabályok, illetve a fizetési kártyákhoz kapcsolódó csomagáras megoldások miatt, amelyek esetében sokszor még az éves díjakat is elengedik a szolgáltatók a megfelelő forgalom elérése után.

Ezzel szemben az átutalásokat a terhelési oldalon jellemzően különböző tranzakciós díjak, minimum és értékarányos tételek terhelik.

Úgy látjuk, hogy amellett, hogy nemzetközi összehasonlításban is magasak a pénzforgalmi költségek, a banki árazási szerkezet sem ösztönzi az átutalások használatát.

Az MNB többször, több formában is világosan jelezte a szektor felé az ezzel kapcsolatos álláspontját és elvárásait.

A legjobb megoldást az jelentené, ha minden lakossági ügyfél közvetlen tranzakciós díjak nélkül, a havi számlavezetési díjak megfizetése ellenében korlátlanul tudna átutalni.

Ugyan történtek már pozitív előrelépések ezen a téren, így vannak csomagáras számlatermékek, mindazonáltal az MNB folyamatosan nyomon követi a vonatkozó piaci folyamatokat és be fog avatkozni, amennyiben nem lát megfelelő sebességű változásokat.

2. Mikorra várható a fizetési kérelemmel történő díjbeszedés megjelenése?

Bartha Lajos: Erre már most is van lehetőség. A számlakibocsátók bármilyen közbenső szolgáltató, így a saját számlavezetőjük segítsége, illetve közreműködésé nélkül az első másodperctől tudnak direktben csatlakozni a GIRO Zrt. által üzemeltetett központi infrastruktúrához fizetési kérelmek benyújtása céljából.

Ehhez külön engedélyezési folyamatra sincs szükség, mivel a fizetési kérelmek küldése nem tartozik a pénzforgalmi szolgáltatások körébe. Csak a GIRO-val történő megállapodás és a kapcsolódó technikai feltételrendszer teljesítés az előfeltétele. A GIRO ráadásul a GIROFix szolgáltatással meg is könnyítette a nagyobb számlakibocsátók helyzetét annak érdekében, hogy tömegesen is tudjanak beadni kötegelt fizetési kérelmeket a központi rendszer felé.

Természetesen ahhoz, hogy a szolgáltatás zökkenőmentesen működjön, a számlavezető pénzforgalmi szolgáltatók közreműködése is szükséges. Fel kell készülniük a fizetési kérelmek fogadására és ügyfeleik részére történő eljuttatására. Ez ugyan nem kötelező elem, de

mi is úgy látjuk, hogy még idén szinte valamennyi jelentős érintett szereplő nyújtani fogja a szolgáltatást.

Emellett fontos a fogyasztók tájékoztatása is a lehetőségekről. Az MNB különböző kampányokon, illetve kiadványokon keresztül folyamatosan igyekszik támogatni a lakosság pénzügyi ismereteinek bővítését és tudatosságának növelését, de ebben is nagy szerep hárul a bankszektorra.

Mindezek mellett most már mondhatom, hogy rendszeres jelleggel éves szintű felmérést készítünk a hazai számlakibocsátók körében az ügyfeleik fizetési szokásairól. Az idei felmérés keretén belül részletes tájékoztatót késztettünk számukra az azonnali fizetésre épülő fizetési kérelem szolgáltatás és QR-kód alapú fizetési megoldás alkalmazhatóságáról.

Mi a GIROFix?

Tömeges fizetési kérelem kiküldését biztosító szolgáltatás a GIRO Zrt.-től. Elsősorban azon cégek számára lehet hasznos a tömeges fizetési kérelem szolgáltatás, ahol nem időkritikus a fizetési tranzakció végrehajtása. A szolgáltatáshoz való csatlakozás technikai oldala lényegesen egyszerűbb, mint az azonnali fizetési rendszerhez történő közvetlen csatlakozás esetén. A GIROFix szolgáltatást nem banki szereplők is igénybe vehetik.

További részletek itt.

3. Milyen további, az azonnali fizetési rendszerre épülő szolgáltatások megjelenésére számít az MNB?

Bartha Lajos: Több piaci szereplő is gondolkodik azon, hogy miképp tudná a fizikai kereskedői helyzetek széles körében is lehetővé tenni az azonnali fizetést. Ezek között vannak olyanok is, amelyek már előrehaladott állapotban vannak.

Az MNB is úgy gondolja, hogy ennek a megoldása a legnagyobb kihívás, főleg az integrált kasszarendszerekkel rendelkező kereskedők esetében, ahol nem megoldható, illetve nem fér bele, hogy a pénztáros tranzakciónként ellenőrizgesse a számlatörténetet.

Olyan automatikus megoldásokra van szükség, amelyek haladéktalanul jelzik a kasszánál, ha egy tranzakció sikeresen megtörtént. Úgy gondolom, hogy rövid- és középtávon ezekre fognak elsősorban fókuszálni a fejlesztések.

Az interjú első része itt érhető el: “Felpörgeti a nyílt bankolást az MNB. Jönnek az új ajánlások“.

Címlapfotó forrása: MNB

Címkék:
blank