Beköltözik az azonnali fizetés a kasszákba

Szerző: | 2021. 02. 17. | 2021-es várakozások, Azonnali fizetés, Összes hír

PayTechShow 4.0

„Több piaci szereplő is gondolkodik azon, hogy miképp tudná a fizikai kereskedői helyzetek széles körében is lehetővé tenni az azonnali fizetést. Ezek között vannak olyanok is, amelyek már előrehaladott állapotban vannak.” Bartha Lajossal, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi infrastruktúrákért és bankműveletekért felelős ügyvezető igazgatójával beszélgettünk arról is, hogyan fejlődhet tovább az azonnali fizetés Magyarországon.

A FinTechZone interjúsorozatot indított, amelynek keretében a digitális pénzügyi szolgáltatások fejlődése, terjedése szempontjából meghatározó pénzügyi szolgáltatók és a szabályozó vezetőit kértük fel, értékeljék a 2020-as év legfontosabb eseményeit, és fogalmazzák meg várakozásaikat 2021-re.

Az interjúsorozat keretében megjelent cikkek itt érhetők el.

CIB Bank: 2021 második negyedévében jöhet a Google Pay!

A Google Pay, a fizetési kérelem és a nyílt banki szolgáltatások bevezetésével is készül a CIB Bank 2021-ben. A bank idei évi digitális fejlesztései között megtalálhatjuk az online elindítható lakáshitel-igénylést, vagy a selfie-s számlanyitást. Dr. Ákos Tamással, a...

Takarékbank: 2021-ben jön a fizetési kérelem és a Google Pay is

Januártól a fizetési kérelem, 2021 közepétől pedig a Google Pay is elérhető lesz a Takarékbanknál. A bank idei évi digitális fejlesztései között megtalálhatjuk a nyílt bankolásra épülő Takarék Business Assistant és a Videobank szolgáltatásokat is. Czimer Gergellyel, a...

OTP Mobil: 2021-ben az irány az azonnali fizetés térnyerése lehet

“Jövőre az irány egyértelműen az azonnali fizetés és a fizikai térben való elektronikus fizetési megoldások térnyerése lehet” - mondta el dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese a FinTechZone.hu-nak adott évértékelő interjújában. A Simple-fiókok száma...

MKB Bank: új androidos mobilfizetés és új online személyi kölcsön a 2021-es palettán

Január végén az MKB Bank bemutatja a megújult androidos mobilfizetési megoldását. 2021-ben a bank a nyílt bankolás eszközeivel teszi majd hatékonyabbá a személyi kölcsön online igénylését. Pereczes Jánossal, az MKB Bank digitális ügyvezető igazgatójával, az MKB...

K&H Bank: „Olyan platformot építünk, ami túlmutat a bankoláson”

A K&H Bank 2021-ben olyan megoldások bevezetését tervezi, amelyek túlmutatnak a bankoláson, és egyszerűsítik a felhasználók hétköznapi életét. Ennek szellemében tette elérhetővé a bank a közlekedési jegyeket a mobilbanki alkalmazásban 2020 őszén. Németh Balázzsal,...

GRÁNIT Bank: nyílt bankolásra épülő megoldások a 2021-es palettán

Tavaly a GRÁNIT Bank elnyerte "Az év leginnovatívabb bankja" címet, amit a számos új, a piacon elsőként bevezetett digitális fejlesztésnek is köszönhetnek. 2021. második negyedévétől a bank nyílt bankolásra épülő szolgáltatásokkal jön ki és további funkciókkal teszi...

Erste Bank: „A George már a spájzban van.” Új digitális banki ökoszisztéma születik

Hamarosan debütál az Erste Bank új digitális banki platformja, a George. A nyitott platform bevezetésével a bank egy digitális ökoszisztéma alapjait is lerakja. A George elindulásával párhuzamosan jön a videó-azonosítással támogatott online számlanyitás is. Év közepén...

Budapest Bank: érkezik az Apple Pay és előkészítés alatt a Google Pay is

A következő hónapokban a Budapest Bank is elérhetővé teszi ügyfelei számára az Apple Pay-t és már dolgoznak a Google Pay bevezetésén is. 2020-ban sikeresen debütált a Budapest Pénzügyi Asszisztens, a bank első nyílt bankolásra alapozott megoldása. A Budapest Bank...

GIRO: „Ez lesz az év egyik legjelentősebb projektje: központi mobilfizetés”

"Az idei év egyik legjelentősebb projektje a GIRO központi mobilfizetési szolgáltatásának a bevezetése lesz" - dr. Selmeczi-Kovács Zsolttal, a GIRO Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk a 2021-es tervekről és várakozásokról.A FinTechZone interjúsorozatot indított,...

Raiffeisen Bank: “Ma már több területen úttörők vagyunk.”

Jelentős lemaradást hozott be rövid idő alatt a Raiffeisen Bank a digitális fejlesztések terén. “Ma már több területen úttörők vagyunk” - mondta el Ralf Cymanek, a Raiffeisen Bank lakossági vezérigazgató-helyettese. A bank 2020-ban elsőként vezette be a fizetési...

OTP Bank: Kiemelt feladat az ügyfelek digitális pénzügyi edukációja

Hónapról hónapra dinamikusan növekszik az online bankolók száma az OTP Banknál, de még bőven van tere a fejlődésnek. "2021-ben a bankszektornak kiemelt szerepet kell vállalnia az ügyfelek digitális pénzügyi edukációjában, hiszen a bizalmatlanság az egyik legnagyobb...

2021-ben felpörgeti a digitalizációt az MNB

Drámaian átalakult az ügyfelek hozzáállása a digitális bankolás iránt, ami miatt a bankoknak újra kell gondolniuk középtávú stratégiájukat. Ebben segít majd az MNB átfogó javaslat-csomagja is, amit 2021-ben tesznek le a bankok elé. Szombati Anikóval, a Magyar Nemzeti...

Felpörgeti a nyílt bankolást az MNB. Jönnek az új ajánlások

"Egyre inkább elterjedtté válhatnak 2021-ben az olyan innovatív megoldások is, mint a teljesen automatizált online személyi kölcsönbírálatok, mobiltárcák, robot pénzügyi tanácsadók…stb." - Bartha Lajossal, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi infrastruktúrákért és...

V. téma: Az azonnali fizetési piac várható fejlődése 2021-ben

A FinTechZone interjúsorozatából az is kiderült, hogy a hazai nagybankok többsége 2021 közepéig tervezi bevezetni a fizetési kérelem szolgáltatást. A szakértők meglátása szerint ez a szükséges feltétele a fizetési kérelemre épülő új fizetési szolgáltatások bevezetésének. Ugyanakkor felvetik azt is, hogy a lakossági felhasználás terjedését korlátozhatja, hogy a banki átutalás díját a fizető félnek kell megfizetnie.

1. Az MNB meglátása szerint hogyan fejlődhet tovább az azonnali fizetés Magyarországon?

Bartha Lajos: Az árazás valóban fontos kérdés, mivel a fogyasztók jelenleg a készpénzes tranzakciókat és a kártyás vásárlások döntő többségét ingyenesnek érzékelik főként a havi kétszeri, vagy maximum 150 ezer Ft-ig terjedő ingyenes készpénzfelvételre vonatkozó szabályok, illetve a fizetési kártyákhoz kapcsolódó csomagáras megoldások miatt, amelyek esetében sokszor még az éves díjakat is elengedik a szolgáltatók a megfelelő forgalom elérése után.

Ezzel szemben az átutalásokat a terhelési oldalon jellemzően különböző tranzakciós díjak, minimum és értékarányos tételek terhelik.

Úgy látjuk, hogy amellett, hogy nemzetközi összehasonlításban is magasak a pénzforgalmi költségek, a banki árazási szerkezet sem ösztönzi az átutalások használatát.

Az MNB többször, több formában is világosan jelezte a szektor felé az ezzel kapcsolatos álláspontját és elvárásait.

A legjobb megoldást az jelentené, ha minden lakossági ügyfél közvetlen tranzakciós díjak nélkül, a havi számlavezetési díjak megfizetése ellenében korlátlanul tudna átutalni.

Ugyan történtek már pozitív előrelépések ezen a téren, így vannak csomagáras számlatermékek, mindazonáltal az MNB folyamatosan nyomon követi a vonatkozó piaci folyamatokat és be fog avatkozni, amennyiben nem lát megfelelő sebességű változásokat.

2. Mikorra várható a fizetési kérelemmel történő díjbeszedés megjelenése?

Bartha Lajos: Erre már most is van lehetőség. A számlakibocsátók bármilyen közbenső szolgáltató, így a saját számlavezetőjük segítsége, illetve közreműködésé nélkül az első másodperctől tudnak direktben csatlakozni a GIRO Zrt. által üzemeltetett központi infrastruktúrához fizetési kérelmek benyújtása céljából.

Ehhez külön engedélyezési folyamatra sincs szükség, mivel a fizetési kérelmek küldése nem tartozik a pénzforgalmi szolgáltatások körébe. Csak a GIRO-val történő megállapodás és a kapcsolódó technikai feltételrendszer teljesítés az előfeltétele. A GIRO ráadásul a GIROFix szolgáltatással meg is könnyítette a nagyobb számlakibocsátók helyzetét annak érdekében, hogy tömegesen is tudjanak beadni kötegelt fizetési kérelmeket a központi rendszer felé.

Természetesen ahhoz, hogy a szolgáltatás zökkenőmentesen működjön, a számlavezető pénzforgalmi szolgáltatók közreműködése is szükséges. Fel kell készülniük a fizetési kérelmek fogadására és ügyfeleik részére történő eljuttatására. Ez ugyan nem kötelező elem, de

mi is úgy látjuk, hogy még idén szinte valamennyi jelentős érintett szereplő nyújtani fogja a szolgáltatást.

Emellett fontos a fogyasztók tájékoztatása is a lehetőségekről. Az MNB különböző kampányokon, illetve kiadványokon keresztül folyamatosan igyekszik támogatni a lakosság pénzügyi ismereteinek bővítését és tudatosságának növelését, de ebben is nagy szerep hárul a bankszektorra.

Mindezek mellett most már mondhatom, hogy rendszeres jelleggel éves szintű felmérést készítünk a hazai számlakibocsátók körében az ügyfeleik fizetési szokásairól. Az idei felmérés keretén belül részletes tájékoztatót késztettünk számukra az azonnali fizetésre épülő fizetési kérelem szolgáltatás és QR-kód alapú fizetési megoldás alkalmazhatóságáról.

Mi a GIROFix?

Tömeges fizetési kérelem kiküldését biztosító szolgáltatás a GIRO Zrt.-től. Elsősorban azon cégek számára lehet hasznos a tömeges fizetési kérelem szolgáltatás, ahol nem időkritikus a fizetési tranzakció végrehajtása. A szolgáltatáshoz való csatlakozás technikai oldala lényegesen egyszerűbb, mint az azonnali fizetési rendszerhez történő közvetlen csatlakozás esetén. A GIROFix szolgáltatást nem banki szereplők is igénybe vehetik.

További részletek itt.

3. Milyen további, az azonnali fizetési rendszerre épülő szolgáltatások megjelenésére számít az MNB?

Bartha Lajos: Több piaci szereplő is gondolkodik azon, hogy miképp tudná a fizikai kereskedői helyzetek széles körében is lehetővé tenni az azonnali fizetést. Ezek között vannak olyanok is, amelyek már előrehaladott állapotban vannak.

Az MNB is úgy gondolja, hogy ennek a megoldása a legnagyobb kihívás, főleg az integrált kasszarendszerekkel rendelkező kereskedők esetében, ahol nem megoldható, illetve nem fér bele, hogy a pénztáros tranzakciónként ellenőrizgesse a számlatörténetet.

Olyan automatikus megoldásokra van szükség, amelyek haladéktalanul jelzik a kasszánál, ha egy tranzakció sikeresen megtörtént. Úgy gondolom, hogy rövid- és középtávon ezekre fognak elsősorban fókuszálni a fejlesztések.

Az interjú első része itt érhető el: „Felpörgeti a nyílt bankolást az MNB. Jönnek az új ajánlások„.

Címlapfotó forrása: MNB

A fintechzone.hu kiadója a FinTech Group Kft.
„A digitális pénzügyi technológiák, FinTech szolgáltatások terjedését segítjük.”
Web: fintechgroup.hu

HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH
PayTechShow 4.0

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

Németh Monika

A Magyar Telekomnál szabályozással, majd “smart” projektekkel foglakozott. A pénzügyi szektorban végmenő digitális transzformáció kísértetiesen hasonlít a telko iparág átalakulására, így korábbi tapasztalatait most a digi pénzügyek világában hasznosítja. Ha ma lenne óvodás, akkor a PSD2 lenne belevarrva a takarójába. A #regtech trendeket és megoldásokat is vizsgálja a szabályozói kihívások mellett. #banktech #regtechguru

PAYTECHSHOW 2023

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
2023-ban is jön a PayTechShow, ahol bemutatjuk az aktuális elektronikus fizetési trendeket, a legújabb paytech megoldásokat és a szabályozói iránymutatásokat.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!