2024. október 15.
FinTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2022.01.04.

7 fizetési trend, amely felrázhatja a bankokat 2022-ben – 1. rész

Szerző:

Kategóriák:

A tavalyi év sláger témái, mint a „Vásárolj most, fizess később” (BNPL = Buy Now, Pay Later), a szuperappok, a beágyazott fizetési és pénzügyi megoldások (embedded finance) 2022-ben is terítéken lesznek a legtöbb banknál. A The Financial Brand összegyűjtötte azt a 7 fő fizetési (payment) trendet, amely 2022-ben felrázhatja a bankokat. A cikk alapján végiggondoltuk, hogy ezek a nemzetközi fizetési trendek hogyan írhatják át Magyarország elektronikus fizetési térképét és a mindennapi pénzügyeinket. A főbb fizetési trendekkel és megoldásokkal külön is foglalkozunk majd az idei évi PayTechShow-n.

A kétrészes cikk első részében ezeket a trendeket tekintetjük át:

A cikk második részében ezeket vesszük górcső alá:

  • #4 Ez egy mobiltárca! Egy platform! Egy szuperalkalmazás!
  • #5 Beágyazott fizetési megoldások
  • #6 Valós idejű fizetések előretörése
  • #7 A vérző, de verhetetlen kártyatársaságok

#1 Folytatódik a háború a P2P fizetési megoldások között

A The Financial Brand úgy értékeli, a bankszektor elvesztette az egyeduralmát a fizetési iparágban. Míg korábban a fizetési megoldásokat jellemzően a bankoktól – a bankokon keresztül – vettük igénybe, mára ez a trend megváltozott. Napjainkra a pénzügyi iparágon túlról jövő, PayPal-szerű fintech startupok innovatív, P2P fizetési megoldásai váltak/válnak dominánssá, a felhasználók többségének mindennapi pénzügyeit meghatározó alkalmazássá (lásd Venmo az Egyesült Államokban).

Igaz, az Egyesült Államokban a bankok összefogtak, hogy visszaszerezzék a vezető szerepet ezen a területen és megalkották a Zelle megoldást, ám ez nem kínál olyan széleskörű fizetési funkciókat, mint a Venmo, vagy a PayPal. A cikk szerzői úgy vélik, ha a bankok a Zelle appot kiegészítenék a versenytársak által kínált funkciókkal, akkor azzal a jelenlegi fizetési megoldásaikat veszélyeztetnék.

A Forrester 2022-es fizetési előrejelzése szerint az amerikai felhasználókat a jelenlegi fintech megoldások jól kiszolgálják és a bankok saját fejlesztésű megoldása, a Zelle küszködni fog a piaci részesedésért. Ezzel párhuzamosan a PayPal, az Apple, vagy a Square egyre integráltabb, szélesebb funkcionalitást kínáló fizetési megoldást kínál majd az ügyfeleiknek.

A The Financial Brand szerint a bankszektornak egyre inkább hozzá kell szoknia ahhoz, hogy a fizetési iparágban megosszák a bevételüket az új szereplőkkel.

Hazai relevancia – FinTechZone kiegészítés, értékelés

A The Financial Brand értékelését kiegészítenénk a BigTech cégek (Apple, Google, Samsung, Amazon, Facebook, Tencent, Alibaba) mobilfizetési megoldásainak egyre növekvő súlyával az elektronikus fizetési iparágban. Míg pár évvel ezelőtt Magyarországon kizárólag a bankok (vagy a bank leánycége) adták a felhasználóknak az érintéses mobilfizetési megoldást, mára az Apple Pay és a Google Pay lettek az érintéses mobilfizetés szinonimái.

Igaz, több hazai bank is fejlesztett Android platformra saját mobiltárca megoldást (pl. GRÁNIT Bank, MKB Bank, Raiffeisen Bank, Erste Bank, OTP Bank), ám ezen bankok közül egyre többen döntenek úgy, hogy ügyfeleiknek az érintéses mobilfizetésre a Google Pay-t ajánlják (lásd pl. Erste Bank). A hazai nagybankok közül voltak olyanok is, amelyek nem fejlesztettek saját megoldást (pl. CIB Bank, UniCredit Bank, Takarékbank), ehelyett az Apple Pay-t és/vagy a Google Pay-t kínálják.

Igaz, itthon a fintech startupok által fejlesztett pénzküldésre fókuszáló P2P fizetési megoldások jellemzően nem jelentek meg (kivétel a Moneytou), és a bankok sem tettek lépéseket ebbe az irányba, mégis a Revolut alkalmazáson belül a hazai felhasználók körében az egyik meghatározó funkciónak a pénzküldés számít.

Az azonnali fizetési rendszer elindulásával többen számítottak a P2P alapú fizetési megoldások megjelenésére, de egyelőre ez is elmaradt. A várakozások ezen a téren most a fizetési kérelemhez kapcsolódnak.

#2 Az újdonságok ellenére bankkártyával (és készpénzzel) fizetünk

A The Financial Brand a PYMNTS.com kutatására hivatkozva kiemeli, függetlenül attól, hogy egyre népszerűbbek a mobiltárcák (pl. Apple Pay, Google Pay), az új alternatív fizetési megoldások, továbbra is a bankkártyát és a készpénzt részesítik előnyben a felhasználók. A készpénz meghatározó súlya azért is meglepő, mert a pandémia globális szinten óriási lökést adott a készpénzmentes fizetési megoldások terjedésének.

Hazai relevancia – FinTechZone kiegészítés, értékelés

Magyarországon az MNB legutóbbi Fizetési Rendszer Jelentése szerint bár kedvező folyamatok indultak el itthon, ennek ellenére a kasszánál 100-ból 77 esetben továbbra is a készpénz kerül elő.

A kedvező folyamatok között említhetjük, hogy 2019-hez viszonyítva több, mint kétszer olyan gyorsan nőtt a kártyaelfogadási arány. Ehhez hozzájárulhatott 2020 végén a Kereskedelmi törvény 2021. január 1-jével hatályba lépő módosítására történő felkészülés is, miszerint az online pénztárgéppel rendelkezőknek biztosítani kell az elektronikus fizetés lehetőségét.

Azt is fontos megjegyeznünk, hogy a piaci folyamatok, azon belül például a Mastercard által elindított Doppio program, is jelentősen hozzájárultak a növekedéshez.

“A Doppio programnak is köszönhetően jelentősen, mintegy 100 000 terminállal nőtt a kártyaelfogadó terminálok száma Magyarországon az elmúlt két évben, amely növekedés az egyik legnagyobb Európában. Az infrastruktúra fejlesztési programot 2019 őszén indította el a Mastercard annak érdekében, hogy három év alatt megduplázzák a hazai kártyaterminálok számát” – osztotta meg a Mastercard a FinTechZone-nal.

A Mastercard a Digitális Fizetési Indexhez készített célkutatásai során feltárta, hogy:

  • az újonnan bevezetett fizetési megoldások (pl. QR kód, másodlagos azonosító, mobiltárca) használata nem egyértelmű a felhasználók számára;
  • a mentett kártyás fizetést a fogyasztók egy jelentősebb csoportja kevésbé tartja biztonságosnak. A fogyasztók számára általában a fizikai jelenlét nagyobb biztonságot jelent.
  • az innovatív fizetési módok elterjedését a kényelem ellenére a biztonság alacsony megítélése mellett az innováció iránti nyitottság hiánya is nehezíti.

A fentiek tükrében nem meglepő, hogy – még a digitálisan affinis fogyasztók körében is – a kényelem/biztonság/használat hármas szempont rendszerében a készpénzes fizetés lett a nyertes, melyet a POS terminálon történt érintésmentes kártyás fizetés követ. A mobiltárcás fizetés, QR kódos fizetés, mentett kártyás fizetés megítélése még mindig alacsony értéket mutat.

#3 BNPL: az évtized pénzügyi terméke?

Az Insider Intelligence azt vetíti előre, hogy 2022-ben minden harmadik amerikai vásárló a BNPL valamilyen fajtájával fizet majd. A BNPL növekedése gyors volt, amit elsősorban Millenniumi és a Z generáció katalizált.

A The Wall Street Journal szerint a BNPL-ben megfigyelhető felvásárlások jól példázzák, hogyan hasítanak ki egyre nagyobb szeletet a fizetési iparágban a fintech cégek, jellemzően a bankok rovására. A Square azért döntött az Afterpay felvásárlása mellett, mivel

a fiatalabb vásárlók kezdenek elfordulni a hagyományos hiteltermékektől és egyre többen választják a „Vásárolj most, fizess később” (Buy Now, Pay Later) fizetési lehetőséget.

Ugyanakkor egyre több kritika éri a BNPL szolgáltatókat, mivel a tevékenységük jelentősen hozzájárulhat a vásárlók eladósodottságához, ezért egyre több országban indított vizsgálatot a helyi felügyelet.

Egyre több bank tervez BNPL-t nyújtani, ugyanakkor jellemzően még nem gondolták át, mi kell a BNPL bevezetéséhez. Sok bank számára kényes kérdés, hogy a BNPL-t a kártyarendszerhez, a hitelfolyósítási rendszerhez, vagy esetleg új, harmadik rendszerhez kapcsolják-e.

Mi a Buy Now Pay Later?

A “Vásárolj most, fizess később! – Buy Now, Pay Later” (röviden: BNPL) szlogen alatt, új köntösben hódít világszerte egy régóta létező szolgáltatás. A digitalizáció segítségével újrahuzalozott szolgáltatás újítása abban áll, hogy a vásárlás folyamatába beépülve, újfajta szolgáltatók révén, instant módon válik elérhetővé a halasztott-, vagy részletfizetési lehetőség akár kamatmentesen, olyan vásárlók számára is, akik nem rendelkeznek hitelkártyával, vagy más fedezetlen hiteltermékkel.

További részletek itt.

Hazai relevancia – FinTechZone kiegészítés, értékelés

A tavalyi év leggyorsabban fejlődő területe a Buy Now, Pay Later (BNPL) volt, ami jelentős csapást mérhet a bankszektorra azokban az országokban, ahol a szabályozás kevésbé konzervatív. A közép-kelet-európai országok közül Csehországban virágzik a BNPL és a világ egyik legnagyobb BNPL társasága, a Zip felvásárolta a leggyorsabban fejlődő fintech startupot (Twisto) ezen a területen.

Magyarországon a jegybank szigorúan szabályozza a hitelezési tevékenységet, amelynek eredményeként fintech startupok BNPL szolgáltatással nem tudtak megjelenni Magyarországon.

Egyre több nemzetközi bank lép be a BNPL területre (pl. Citi, Barclays, JP Morgan, Goldman Sachs), mivel úgy vélik, szükséges választ adniuk erre a kihívásra. A hagyományos bankok mellett a neobankok is aktivizálták magukat, a Monzo és a Monese már kínálnak BNPL-t, a Revolut pedig 2022-ben tervezi bevezetni. Magyarországon a Cofidis kezdte el pozícionálni magát a BNPL területén, és kezdte el kínálni ezt a megoldást a hazai webáruházaknak.

Véleményünk szerint itthon a kártyatársaságokon (pl. Mastercard), és/vagy a neobankokon (pl. Revolut) keresztül kaphatna nagyobb lökést a “Vásárolj most, fizess később” fizetési megoldás.

A cikk második részben a szuperalkalmazások, a beágyazott fizetési megoldások, az azonnali fizetés és a kártyatársaságok kerülnek górcső alá. A második rész itt érhető el.

Pénzügyi, fizetési és fintech iparági elemzések készítése: FinTech Group Kft. Kapcsolat: hello@fintechgroup.hu

Címlapfotó: stock.adobe.com by darkovujic | Licence: FinTech Group

Címkék:
blank