„Az idei év egyik legjelentősebb projektje a GIRO központi mobilfizetési szolgáltatásának a bevezetése lesz” – dr. Selmeczi-Kovács Zsolttal, a GIRO Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk a 2021-es tervekről és várakozásokról.
Az interjúsorozat keretében megjelent cikkek itt érhetők el.
1. Tavaly év végén megjelent a GIRO 2021-2025-ös üzleti és szervezetfejlesztési stratégiája. A stratégia 5 évet ölel át. Milyen új lépéseket, üzleti szolgáltatásokat várhatunk 2021-2022-ben? Mit láthat majd mindebből a fogyasztó, a felhasználó?
dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: A tavalyi év végén indítottuk el a GIROFix szolgáltatásunkat, melytől azt várjuk, hogy felgyorsítja a fizetési kérelem elterjedését. A fizetési kérelem használatával a fogyasztók egyszerűen, kényelmesen, az általuk megválasztott időpontban, és ütemezéssel fizethetik ki például a közüzemi vagy egyéb számláikat, tartozásaikat.
Az idei év egyik legjelentősebb projektje a GIRO központi mobilfizetési szolgáltatásának a bevezetése lesz.
A központi mobilfizetési szolgáltatást egyrészt az egymás közötti, tipikusan kisösszegű és ma még készpénzes tranzakciók esetében fogjuk használni, mert a fogyasztói applikáció rendkívül leegyszerűsíti majd a személyek közötti azonnali átutalás indításának és jóváhagyásának a folyamatát.
Ezen túl a szolgáltatás megkönnyíti majd az azonnali fizetés használatát, bevezetését a kiskereskedelmi botokban és webáruházakban is. A stratégiánkban megjelölt fejlesztési irányok közül még kiemelném az egységes banki ügyfél-azonosítást, mert az szintén nagyban egyszerűsítheti a banki ügyintézést.
Kapcsolódó cikkek:
- Új mobilfizetési és ügyfél-azonosítási megoldás jöhet. Ezeket is tervezi a GIRO 2025-ig, 2020.12.14.
- Elindult a tömeges fizetési kérelem küldő szolgáltatás, a GIROFix, 2020.12.02.
- Mindenkinek hasznos lehet a GIROFix. Exkluzív interjú a GIRO Zrt. vezérigazgatójával, dr. Selmeczi-Kovács Zsolttal., 2020.09.07.
2. Mi a személyes víziód, hova fejlődhet a magyarországi fizetési piac 2021 végére?
dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: Én arra számítok, hogy a 2021-es év a magyar fizetési piacon elsősorban az azonnali fizetésről fog szólni. Beérnek, és jelentős növekedésnek indulnak azok az új fejlesztések, termékek, melyek már a tavalyi évben megjelentek a piacon. Emellett számos új, az azonnali fizetésre épülő megoldás, innováció megjelenésére számítok 2021-ben.
3. Milyen hatást gyakorol majd az azonnali fizetés terjedésére a 2021. január 1-jén hatályba lépett törvénymódosítás, melynek értelmében minden online pénztárgépet üzemeltető kereskedőnek, szolgáltatónak kötelező az elektronikus fizetés lehetőségét biztosítania?
dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: A szabályozás elsődleges célja a készpénz használatának visszaszorítása, és ezáltal a koronavírus terjedésének az akadályozása is. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a kereskedők akár egyszerűen, az azonnali átutalás elfogadásával is megfelelhetnek az új törvényi előírásnak.
A szabályozás következtében tehát mindenképpen számíthatunk, és fel is kell készülnünk az azonnali fizetési tranzakciók számának növekedésére. Tekintettel arra, hogy Magyarországon a készpénzes fizetések aránya még mindig nagyon magas, az azonnali fizetési tranzakciók számának növekedése a következő években akár nagyon jelentős is lehet.
A sikerhez persze az is fontos, hogy a kereskedők ne csak megismerkedjenek az azonnali fizetéssel, hanem aktívan használják, promótálják is azt.
Kapcsolódó cikk:
4. A fizetési kérelem piacát megalapozta a GIRO a GIROFix elindításával. Mik a várakozásaid, hogyan fejlődhet 2021 év végéig a szolgáltatás elérhetősége? Mikorra vezetheti be a bankok többsége a fizetési kérelmet?
dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: A GIROFix szolgáltatás valóban rendkívüli hatékony segítség ahhoz, hogy a Szolgáltatók a fizetési kérelmet – mint új számlafizetési megoldást – könnyedén elérhetővé tegyék ügyfeleik számára. Ezt a szolgáltatás indulása utáni nagy érdeklődés is visszaigazolta számunkra.
A fizetési kérelem az Azonnali Fizetési Rendszer indulásáig többnyire ismeretlen volt a lakosság számára, így egy teljesen új fizetési mód bevezetéséről beszélünk. Azt azonban minden szereplő látja, hogy a fizetési kérelemben nagy lehetőségek rejlenek.
Véleményünk szerint a nagyobb bankok többsége a 2021-es év közepére már biztosítani fogja ügyfeleinek a fizetési kérelemmel történő címezhetőséget, illetve addigra már több fizetési kérelem küldésre specializálódott fintech cég is segíteni tudja a szolgáltatás elérését.
5. Hol tart most a GIRO azonnali mobilfizetési alkalmazások fejlesztése? A kereskedők, a felhasználók mikor találkozhatnak majd ezekkel az alkalmazásokkal?
dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: A tavalyi év végén aláírtuk a szolgáltatás kialakítására vonatkozó szerződést Európa egyik vezető mobilfizetési megoldásokat fejlesztő cégével. A Fabrickkal megkezdődött az intenzív munka, amelynek eredményeképpen ez év végéig megvalósul egy fogyasztói és egy kereskedői applikáció.
Kapcsolódó cikk:
6. Hogy látod, milyen további intézkedésekkel ösztönözheti a szabályozó és hogyan segítheti a GIRO az elektronikus fizetési piac, ezen belül is leginkább az azonnali fizetés és az arra épülő szolgáltatások fejlesztését, terjedését?
dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: Az azonnali fizetés esetében a GIRO a publikált stratégia alapján két fő területre koncentrál. Egyrészt és elsősorban az azonnali fizetés alapinfrastruktúra, a GIROInstant stabil és megbízható működésére.
Másrészt az azonnali fizetésre épülő szolgáltatások fejlesztésére. A szolgáltatások fejlesztésében a GIRO-nak, mint a pénzforgalom központi szereplőjének kiemelt szerepe és jelentősége van.
A GIRO által megvalósítani tervezett fejlesztéseknek jelentős hatása lesz az azonnali fizetés fejlődésére, terjedésére. Ilyen fejlesztés például a központi mobilfizetési szolgáltatás.
A szabályozási területen célszerű lehet a PSD2-es (open banking) szabályozás felülvizsgálata, fejlesztése.
Kapcsolódó cikkek:
- Jövő év első felében jöhet a központi azonnali fizetési mobilalkalmazás. Exkluzív interjú a GIRO Zrt. vezérigazgatójával, dr. Selmeczi-Kovács Zsolttal., 2020.09.03.
- Azonnali fizetés: „Heteken belül nagy mozgolódásra lehet számítani”. Az MNB és a GIRO is felgyorsítja a fejlődést., 2020.07.27.
- GIRO Zrt.: Előkészítés alatt az azonnali fizetésen alapuló központi mobilfizetési megoldás!, 2020.07.21.