Hogyan írja át a technológia a pénzügyi szektor működését? Ki, milyen technológia megjelenésére számít a következő években? Körinterjú keretében feltérképezzük a hazai bankok, fintech cégek várakozásait. Beszélgető partnerünk az OTP Mobil ügyvezető-helyettese, dr. Al-Absi Gáber Seif. A legújabb technológiákkal, fintech megoldásokkal, szabályozói intézkedésekkel és az ügyféligények változásával részletesen is foglalkozunk 2022. október 12-én a FinTechShow-n.
Előadás: Innovatív fizetési megoldások 2022-2023: merre tart a piac?
dr. Al-Absi Gáber Seif, OTP Mobil, ügyvezető-helyettes
FinTechShow 6.0: „Kódban a jövőnk? Bankokból tech cégek?” | 2022. október 12.
1. Az elmúlt 12 hónapban milyen eredményeket értetek el?
dr. Al-Absi Gáber Seif: Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy elmondhatjuk, az elmúlt évben minden területen növekedtünk.
2021-ben 73 millió tranzakció valósult meg a SimplePay rendszerén keresztül, 2022 első fél évében pedig már 41 millió tranzakció, így
bátran kijelenthetjük, hogy az online fizetési megoldás népszerűsége nemcsak töretlen, de ugrásszerűen is növekszik.
A Simple alkalmazásnak ma több mint 2 millió felhasználója van, az aktív userek száma pedig 2022 első félévében 15 százalékkal növekedett 2021 azonos időszakához képest.
A partnereink számát tekintve is folyamatos a növekedés, számuk 2022. júniusával bezárólag már meghaladta a 20 ezret.
2. Melyik eredményre vagy a legbüszkébb és miért?
dr. Al-Absi Gáber Seif: Nehéz egyet kiemelni, de azt mondanám, hogy a legbüszkébb arra vagyok, és a szolgáltatásunk sikerességét is az igazolja leginkább, hogy felhasználóink és partnereink száma is évről évre jelentősen növekszik, a piac meghatározó szereplői lettünk. Egyre többen szavaznak bizalmat a szolgáltatásainknak, ezáltal pedig nekünk is, a csapatunknak is.
3. A következő 1-2 évre milyen célokat tűztetek ki magatok elé?
dr. Al-Absi Gáber Seif: Céljaink között szerepel többek között a meglévő szolgáltatásaink fejlesztése, új funkciókkal történő bővítése.
A SimpleBusiness alkalmazásban elérhető négy fizetési megoldás mellett az érintéses fizetési funkció egy ötödik lehetőség, amely során egy bankkártya vagy NFC alapú okoseszköz segítségével valósulnak meg a tranzakciók POS-terminál beszerzése, telepítése nélkül.
A SoftPOS új fizetési megoldás egyik fontos előnye, hogy lehetővé teszi a PIN-kód kezelését, így többek között a 15 ezer forintot meghaladó tranzakciók kifizetése is megoldott a használatával.
A hasonló megoldások széleskörű terjesztése, felhasználói oldalról pedig az edukáció, a bizalomnövelés mindenféleképpen a rövidtávú terveink között szerepel.
SoftPOS útmutató kereskedőknek, vállalkozásoknak. Hogyan lesz az okostelefonból kártyaelfogadó terminál? | 2022.09.13.
4. Melyik az a 3 technológia szerinted, amelyeknek a következő 5 évben meghatározó szerepe lesz a termék-/szolgáltatásfejlesztésben, amely technológiá(k)ra egyre több megoldás fog épülni és/vagy az üzleti életben a megkülönböztetés, a versenyképesség meghatározó elemévé válhat(nak)?
dr. Al-Absi Gáber Seif: A termék- és szolgáltatásfejlesztésben a következő években meghatározó szerepe lesz a készpénzmentességnek, az érintéses fizetésnek, hiszen egyre inkább ez áll a fejlesztések középpontjában is. A technológiák tekintetében, amiben nagy ugrás várható az a SOFTPOS terminálok jelentős piaci térnyerése, illetve az utalás alapú fizetések NFC-s technológiai alapon való elterjedése.
Amit megemlítenék, az a Web 3.0-ra épülő blokklánc megoldás, ahol még megtörténhet a régóta várt áttörés, illetve a különböző AI/ML rendszerek előretörése, ehhez kapcsolódóan pedig a természetes nyelvi feldolgozás.
Egy biztos, hogy ez a digitalizáció évtizede, így minden újonnan megjelenő technológiára érdemes lehet figyelni, hiszen azok, akik időben belépnek, jelentős versenyelőnyre tehetnek szert.
5. Ennek/ezeknek a technológiáknak a hasznosulását a pénzügyi szolgáltatók/szolgáltatások mely területein látod, illetve a nap végén a végfelhasználók mit érzékelhetnek majd az adott technológia hasznosulásából?
dr. Al-Absi Gáber Seif: Az érintéses fizetési megoldás például mind a szolgáltató, mind a felhasználó számára meggyorsítja és megkönnyíti a fizetés folyamatát. Egyszerűbbé teszi az életüket, valamint felgyorsítja az ügyintézést is, ha nem kell a készpénzzel bajlódnunk.
Az ilyen új megoldások, mint a SoftPOS fizetési funkció, lehetőséget teremtenek arra, hogy alacsonyabb beruházási költséggel tudjanak digitalizálódni a kereskedők. Ezáltal szélesebb körben tud elterjedni ez a megoldás.
A nyelvfeldolgozás tehermentesíti tudja az ügyfélszolgálatot, a tanulóalgoritmusok segítségével pedig még inkább az ügyfelek, vásárlók egyedi igényeihez megfelelő ajánlatokat tudunk eljuttatni.
6. Milyen kihívások, akadályok korlátozhatják, lassíthatják az általad említett technológiák és/vagy az azokra épülő megoldások hasznosulását a pénzügyi szektorban?
dr. Al-Absi Gáber Seif: Szükség van egy bizonyos fokú digitális érettségre ahhoz, hogy az emberek elkezdjék használni ezeket a megoldásokat. Emiatt rendkívül fontos a folyamatos edukáció, nagy hangsúlyt kell fektetni a hiteles, edukatív tartalmak megosztására, valamint arra, hogy a szükséges információ bárki számára könnyen hozzáférhető lehessen.
Azt látjuk viszont, hogy egyre több felhasználó veszi igénybe ezeket az új technológiákat, egyre nyitottabban állnak hozzá az emberek. A tudásmegosztásban természetesen mi is aktív szerepet vállalunk, rendszeresen indítunk edukációs kampányokat és a partnereink felé is igyekszünk híradással lenni az aktuális trendekkel kapcsolatban.
Mindemellett fontos, hogy megfelelő szabályozás védje a felhasználókat, mind jogi, mind technikai oldalról. Egy új technológia vagy megoldás bevezetésekor megjelenő negatív hírek is akadályozhatják a széles körben való elterjedést, viszont, ha túl nehéz a bekerülés a szabályozási megfelelés miatt, az szintén kontraproduktív tud lenni.
Szerencsés lehet egy szigorúbb szabályozással indítani, majd ezen folyamatosan lazítani, mert így bár lassabb lesz az új technológia elterjedése, de a magas bizalmi faktor mellett később egy gyorsabb felfutás érhető el, ami véleményem szerint a pénzügyi szektorban különösen érvényes.
7. A következő 1-2 évben a digitális transzformáció mely területeken lesz erőteljesebb, meghatározóbb a bankoknál, pénzügyi szolgáltatóknál véleményed szerint?
dr. Al-Absi Gáber Seif: Az MNB digitalizációs jelentése szerint az elmúlt egy évben a hazai bankok digitális érettsége tovább fejlődött, azonban azt is megállapították, hogy a közepes fejlettségi szintet a bankrendszer egésze még nem tudta meghaladni.
Kijelenthetjük, hogy a vezetés és munkaerő esetében áll a legjobban a szektor, ami azt jelenti, hogy a bankok szervezeti kultúrájában a digitalizáció egyre fontosabb szerepet tölt be. Ezen kívül a banki termékek digitális elérhetősége is óriási mértékben javult az előző években. Átalakult az ügyfélkommunikáció is, a bankok fő platformjává a mobilbankok és netbankok váltak.
A banki szoftverek egyre korszerűbbek és gyakrabban alkalmaznak felhő alapú megoldásokat is. Hazánkban a biztosítók digitalizációs szintje közepesnek mondható, ebben a szektorban a termékek online elérése több esetben meg van oldva, azonban még van hova fejlődni a digitalizáció terén.
Az üzleti partnerekkel történő kommunikáció esetében azonban előrelépés történt, egyre többen részesítik előnyben az elektronikus kommunikációs csatornák használatát. A következő években a banki szektor és a pénzügyi szolgáltatók további digitalizációs fejlődése várható ezeken a területeken.
8. Melyik az a 1-2 fintech megoldás a világban, amely az elmúlt időszakban megragadta a figyelmedet? Mi volt az, ami miatt felfigyeltél az adott fintech megoldásra?
dr. Al-Absi Gáber Seif: Nyugaton rendkívül felkapottak lettek a különböző „Buy Now Pay Later” (BNPL) megoldások, amelyek ügyfélélményben és gyorsaságban is jelentősen eltérnek a hagyományos áruhitel megoldásoktól. Mivel ez a szolgáltatás jellemzően a Z generációt célozza meg, ezért nagyon fontos, hogy ez a korosztály minél edukáltabb legyen pénzügyi témákban.
Jól látszik a szabályozatlanságon, hogy a fiatalok körében megjelent egy trend a közösségi média felületeken. A fiatalok egy adott hashtaget használnak, így mutatják meg, hogy kinek magasabb az ilyen módon felvett hitelek összege.
Itt az IzzyPay! Magyarország első lakossági BNPL (Vásárolj most, fizess később) szolgáltatója | 2022.09.14.
A körinterjú keretében eddig megjelent cikkek:
- Brezovszki Máté (Perfinal): Megeszi a technológia a bankok szent tehenét. Az új trend magyarázata a Jurassic Park példáján keresztül, 2022.08.24.
- Radák Bence (Salarify): Európa hitelezési folyamatát gyorsíthatja a magyar fintech startup megoldása, 2022.08.25.
- Bek-Balla László (Erste Bank): Az ügyfelek azt érezhetik, a bankok “kitalálják a gondolataikat”, 2022.08.30.
- Pecsenye Roland (Magyar Bankholding): “A bankokban szoftvert kell építeni, nekik kell kiindulási ponttá válniuk” – Exkluzív interjú, 2022.09.01.
- dr. Ákos Tamás (CIB Bank): CIB Bank digitális tervek: Online vállalati számlanyitás, SoftPOS és insurtech a tarsolyban, 2022.09.02.
- Bruzsa Géza (Fintrous Group | Instacash): Az Instacash segíti a hazai bankokat az azonnali digitális részletfizetés, a BNPL bevezetésében, 2022.09.05.
- Kádár Tamás (SEON): “Az első számú csalásmegelőző cég szeretnénk lenni a világon”, 2022.09.06.
- Nyíri József (Finshape): “A digitális önállóság a következő szint a bankszektorban. Ehhez adunk eszközt”, 2022.09.08.
- Brachmann Ferenc (Acounto): A következő években el fogunk jutni a közel 100%-ig automatizált könyvelésig, 2022.09.09.
- Szota Szabolcs (Cristo): “Cascós app helyett autós szuperappot építünk”, 2022.09.12.
- Mudri György (FintechX): Kezd beérni a nyílt bankolás Magyarországon. Szolgáltatásnyújtásra alkalmasak a banki API-k nagyobb része, 2022.09.14.
- Fischer András (OTP Bank): A világon egyedülálló beyond-banking szolgáltatásokkal kísérletezik az OTP Bank, 2022.09.15.
Címlapfotó forrása: OTP Mobil